Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Advertisements

VY_32_INOVACE_M.8.20-Thaletova věta-prezentace
OBYVATELSTVO ASIE 7. třída Mgr. Jakub Karásek
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 1. dubna 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium Vzdělávací.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Zdravá strava
ROZLOHA A ČLENITOST POBŘEŽÍ
OCHRANA DRUHŮ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/ Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Název školy: Autor: Název: Téma: Číslo projektu:
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Historie a současnost ochrany přírody v České republice
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 9 Tematický okruhElektrický proud.
STŘEDNÍ EVROPA 8. třída Mgr. Jakub Karásek
Registrační číslo projektu:
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
Anotace: Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. STANISLAVA OHANKOVÁ Název: VY_32_INOVACE_284_SLUNCE _A_ ZEMĚ Téma:
Neživá příroda - vzduch
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 24. září 2012 Ročník: druhý, čtyřleté studium Vzdělávací.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 26. září 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast:
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 8 Tematický okruhElektrický proud.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhMagnetismus TémaMagnety.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 8 Tematický okruhTeplené jevy.
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Střední škola služeb a podnikání, Ostrava-Poruba příspěvková organizace Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:
HOSPODÁŘSTVÍ A DOPRAVA ASIE
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 28. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
OCHRANA PŘÍRODY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
AUSTRÁLIE A OCEÁNIE 7. třída Mgr. Jakub Karásek
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 24. září 2012 Ročník: druhý, čtyřleté studium Vzdělávací.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 24. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 26. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 1. listopadu 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast:
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 1. listopadu 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast:
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 21. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 24. září 2012 Ročník: druhý, čtyřleté studium Vzdělávací.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: květen 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ PEDOSFÉRA – PŮDNÍ OBAL ZEMĚ 6. třída.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 30. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 25. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 31. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Krytosemenné rostliny
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Proč chránit přírodu? Pro uchování biodiverzity (rozmanitosti počtu druhů, počtu jedinců každého druhu i genetických informací). Z produkčních důvodů (každý.
Proč chránit přírodu? Pro uchování biodiverzity (rozmanitosti počtu druhů, počtu jedinců každého druhu i genetických informací). Z produkčních důvodů (každý.
Transkript prezentace:

Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace III/2 VY_32_INOVACE_511 Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 1. listopadu 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tematický okruh: Základy ekologie Téma: EKOLOGIE XI. (červený seznam IUCN) Metodický list/Anotace: Žáci se seznámí se strukturou, cílem vytváření a aktualizacemi červeného seznamu IUCN. Pochopí význam biodiverzity a základní podmínky jejího zachování. Zdroje: uvedeny na konci prezentace

ČERVENÝ SEZNAM IUCN RNDr. Rostislav Herrmann Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace http://cs.wikipedia.org/wiki/Tygr_ussurijsk%C3%BD

Co znamená zkratka IUCN? Co znamená červený seznam? ČERVENÝ SEZNAM IUCN Co znamená zkratka IUCN? Co znamená červený seznam? PLEJTVÁK OBROVSKÝ http://gardenofeaden.blogspot.cz/2012/01/where-do-blue-whales-live.html

ČERVENÝ SEZNAM IUCN Červený seznam IUCN (také Červený seznam ohrožených druhů) je seznam ohrožených živočichů a rostlin, vydávaný každé dva roky IUCN (Mezinárodní svaz ochrany přírody). Naposledy byl červený seznam IUCN vydán v červnu 2012. Je na něm celkem uvedeno 63837 druhů, z nichž 19817 je ohroženo vyhynutím. Stupeň ohrožení je určován několika kategoriemi a podkategoriemi. Tyto kategorie se dávají celosvětově ohroženým druhům i takovým, u nichž se jedná o ohrožení regionální. http://markota-elkota.blog.cz/1102/nosorozec-tuponosy

ČERVENÝ SEZNAM IUCN POUŽÍVANÉ KATEGORIE EX, vyhynulý (Extinct) EW, vyhynulý v přírodě (Extinct in the Wild) CR, kriticky ohrožený (Critically Endangered) EN, ohrožený druh (Endangered) VU, zranitelný (Vulnerable) NT, téměř ohrožený (Near Threatened) LC, málo dotčený (Least Concern) DD, chybí údaje (Data Deficient) NE, nevyhodnocený (Not Evaluated) D, domestikovaný (Domesticated) http://www.biolib.cz/cz/taxonimage/id11890/?taxonid=33523

ČERVENÝ SEZNAM IUCN VÝZNAM KATEGORIÍ Přehled stupňů ohrožení podle IUCN 3.1 z roku 2001 rozděluje všechny známé druhy do následujících kategorií: LC - málo dotčený (Least Concern) - jde o druhy, u nich jsou jen velmi malé nebo žádné obavy z vyhynutí. Např. člověk moudrý • holub domácí NT - téměř ohrožený (Nearly Threatened) – přiřazuje se druhům, které mohou být v blízké budoucnosti ohroženy vyhynutím, ale stále ještě nesplňují podmínky pro zařazení do stupně ohrožený. Např. koala medvídkovitá • hyena čabraková • cykas japonský VU - zranitelný (Vulnerable) - druhy čelí velkému nebezpečí vyhynutí ve střednědobém období, pokud se podmínky nezmění. Např. kakadu molucký • lemur kata • žralok bílý • slon africký EN - ohrožený (Endangered) - druhy čelí vysokému riziku vyhynutí v blízké budoucnosti. Např. plejtvák obrovský • tygr indický

ČERVENÝ SEZNAM IUCN VÝZNAM KATEGORIÍ CR - kriticky ohrožený (Critically Endangered) - druhy čelí bezprostřednímu nebezpečí vyhynutí v blízké budoucnosti. Např. rys pardálový • gaviál indický • tygr sumaterský • tygr ussurijský EW - vyhynulý v přírodě (Extinct in the Wild) - několik jedinců v zajetí stále přežívá, ale ve volné přírodě už nežijí/nerostou. Např. lev berberský • nosorožec tuponosý severní • tygr čínský EX - vyhynulý (Extinct) - zbývající exemplář zemřel nebo je pokládán za mrtvý. IUCN stanovilo rok 1500 jako předěl pro moderně vyhynulé druhy. Např. vakovlk tasmánský • dronte mauricijský • zebra kvaga • moovití • tygr jávský DD - Chybí údaje (Data Deficient) - taxon je takto označen, pokud není k dispozici dostatek informací k zařazení do jedné z kategorií, nebo chybí znalost o velikosti populace či hrozeb. Např. cykas indický • fenek berberský NE - Nevyhodnocený (Not Evaluated) - označení druhů, u kterých není dostatek dat k určení stupně ohrožení. Např. amur bílý • bazilišek zelený • hlemýžď zahradní

Jaký je význam biodiverzity? Pokuste se najít co nejvíce významů. ČERVENÝ SEZNAM IUCN Jaký je význam biodiverzity? Pokuste se najít co nejvíce významů. http://mowinka.blog.cz/1107/ara-hyacintovy

ČERVENÝ SEZNAM IUCN Srovnejte si své odpovědi s tímto rámcovým výčtem: Všeobecně platí, že vysoká biodiverzita zvyšuje produkční schopnosti ekosystémů i jejich schopnost odolávat stresovým faktorům. Můžeme mluvit o biodiverzitě: Genetické = součet celkové genetické informace v genech všech organismů na Zemi. Ekosystémové = rozmanitost biotopů a na ně vázaných společenstev živých organismů. Jsme v životně závislí na přírodě – lze říci, že jsme závislí na službách ekosystémů. V první řadě jde o zásadní regulační mechanismy na Zemi - k nim patří udržování klimatu (teplota, vlhkost,…), udržování obsahu kyslíku a dalších plynů v atmosféře…, recyklační mechanismy a detoxikační mechanismy, koloběh energií a koloběh látek… Jde o mechanismy, které jsou podmínkou života na Zemi. Z výše uvedeného plynou produkční (zásobovací)služby ekosystémů – se zachycením a využitím sluneční energie souvisí produkce organické hmoty a její význam z hlediska výživy lidstva, ale také jako zdroje mnohých surovin, případně jako zdroje energie (dřevo, vlákna, maso…). Udržení vysoké biodiverzity má pro nás význam genetické banky – v ní vázané informace můžeme mnohostranně využít. Bidiverzita má také význam kulturní – ekosystémy jsou zdrojem relaxace, inspirace… Tento výčet významů biodiverzity zdaleka není úplný…

http://globalmammalforum.wordpress.com/ http://newswatch.nationalgeographic.com/2009/07/02/wildlife_crisis_worse_than_eco/

LITERATURA WWW ZDROJE A DORLING KINDERSLEY BOOK. Zvíře: Obrazová encyklopedie živočichů všech kontinentů. 1. vyd. Praha: Euromedia Group, 2002, 624 s. ISBN 80-242-0862-8. GAISLER, Jiří. Zoologie obratlovců. 1. vyd. Praha: Academia, 1983. ROČEK, Zbyněk. Historie obratlovců. 1. vyd. Praha: Academia, 2002. ISBN 80-200-0858-6. Červený seznam IUCN. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-01-14]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Cerven%C3%BD_seznam_IUCN Tygr ussurijský. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-01-15]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Tygr_ussurijsk%C3%BD Nosorožec Tuponosý. In: [online]. [cit. 2013-01-15]. Dostupné z: http://markota-elkota.blog.cz/1102/nosorozec-tuponosy WHERE DO BLUE WHALES LIVE. In: [online]. [cit. 2013-01-15]. Dostupné z: http://gardenofeaden.blogspot.cz/2012/01/where-do-blue-whales-live.html Okapia johnstoni. In: [online]. [cit. 2013-01-15]. Dostupné z: http://www.biolib.cz/cz/taxonimage/id11890/?taxonid=33523 Ara hyacintový. In: [online]. [cit. 2013-01-15]. Dostupné z: http://mowinka.blog.cz/1107/ara-hyacintovy Biodiverzita. In: [online]. [cit. 2013-01-15]. Dostupné z: http://www.uel.cz/download/Multimedialni_ucebni_text/biodiversita.htm C – CZERWONA LISTA. In: [online]. [cit. 2013-01-20]. Dostupné z: http://mrowkojad.wordpress.com/2010/01/26/alfabet-mrowkojada-c-jak-czerwona-lista/ BRAUN, David. Wildlife Crisis Worse Than Economic Crisis, IUCN Says. In: National geographic [online]. [cit. 2013-01-20]. Dostupné z: http://newswatch.nationalgeographic.com/2009/07/02/wildlife_crisis_worse_than_eco/ Mammal Red List forum. In: [online]. [cit. 2013-01-20]. Dostupné z: http://globalmammalforum.wordpress.com/