Mikroanalýza vývoje jednotlivých spotřebitelských cen Mgr. Robert Murárik  Detailní analýza pohybu cen u jednotlivých položek v jednotlivých prodejnách.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dopady oslabení kurzu na ceny potravin a české zemědělství Mojmír Hampl Viceguvernér ČNB Žofínské fórum na téma „České zemědělství“ 10. března 2014.
Advertisements

Změny cen zemního plynu v ČR od 1. dubna 2008 Tomáš Varcop člen představenstva, RWE Transgas, a.s. Pro zákazníky skupiny RWE s kvartálním stanovením ceny.
Spotřební daň na pohonné hmoty - zachovat nebo snížit?
Rok 2008; leden až říjen Nehody na pozemních komunikacích a jejich následky; Česká republika Připravil: pplk. ing. Josef Tesařík Besip 20. listopadu 2008.
Trendy finančních produktů ČLFA
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 4 Vytvořila: Mgr. Martina Bašová VY_32_Inovace/1_028.
Léčba křečových žil metodou ASVAL
CO JE TO SVĚTOVÁ HOSPODÁŘSKÁ KRIZE?
Rozhodovací matice.
* Procenta Úvod Matematika – 7. ročník *
Obchodní politika Základní údaje  Prodejní cílovou skupinou TV Nova v roce 2008 jsou „Dospělí 15-54“ „Dospělí 15-54“ znamená osoby ve věku 15.
Petr NEČAS ministr práce a sociálních věcí 9. dubna 2008 Bilance dopadů sociálních reforem za rok 2008.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
CENOVÁ KONVERGENCE K EU: Poznatky z mezinárodního srovnání Seminář MF ČR Smilovice, 2. prosince 2003 Martin Čihák (MMF) Tomáš Holub (ČNB)
D) Produkční a nákladová funkce
D) Substituční a důchodový efekt
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
stanovená 99mTcMIBI scintigrafií.
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 11/14.
Zábavná matematika.
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Základy financí 8. hodina.
Statistika Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
Posloupnosti, řady Posloupnost je každá funkce daná nějakým předpisem, jejímž definičním oborem je množina všech přirozených čísel n=1,2,3,… Zapisujeme.
Základy ekonomie Egor Sidorov Seminář 1/2.
RŮST CENOVÉ HLADINY VE ZKOUMANÉM OBDOBÍ JE INFLACE. DOCHÁZÍ-LI VE ZKOUMANÉM OBDOBÍ K POKLESU CENOVÉ HLADINY, JDE O DEFLACI. DEFLACE JE VZÁCNÝM JEVEM. ČASTĚJŠÍ.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Výpočty přímé a nepřímé úměrnosti.
Metody měření HDP Mgr. Hana Grzegorzová.
Situace na trhu s masem v ČR a EU Miluše Abrahamová Pavel Froněk VÚZE Praha.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
EDITOR BY: SPRESS 15. ledna ledna ledna 2015.
Titulkování v České televizi podle zákona a v praxi
Proč slábne spotřeba domácností ? Eva Zamrazilová Členka bankovní rady ČNB Pesimistický spotřebitel: světlo na konci tunelu 17. října 2012 Konferenční.
Žena a sport.
Pojmy a interpretace.
Makroekonomická predikce (leden 2010) a dlouhodobý scénář
nedokončená výroba a polotovary výrobky zvířata zboží
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Fyzika 2 – ZS_3 OPTIKA.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Obchodní politika - Sponzoring Koncepce sponzoringu – přínosy pro klienta  Jeden z nástrojů marketingového mixu, který přináší efektivní investování.
Přednost početních operací
Skoupá J; Černá V; Hájek P Praha,  Obvykle nepříliš uspokojivá u chronické medikace  14 % předpisů není vyzvednuto v lékárně (1)  13 % není.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
1 Poslední trendy a vývoj soutěžního práva Brno, 12. listopadu 2008 Úloha ekonomické analýzy při stanovení výše náhrady škody Daniel Donath* Generální.
1 6 Predikce potřeby Servisní logistika prof. Ing. Václav Legát, DrSc. Technická fakulta ČZU v Praze Katedra jakosti a spolehlivosti strojů
Léčiva u vzácných onemocnění (v kontextu dalších informací) PharmDr. Josef Suchopár Infopharm, a.s. Praha,
Vývoj prvních registrací (prodejů) na evropském trhu osobních automobilů Trh osobních automobilů v Evropě naznačuje zlepšení Oproti rekordnímu roku 2007.
* INFLACE květen 2013VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková.
Citlivostní analýza k některým parametrům důchodového systému a migraci.
1 Přehled situace, dopad změn pro rok 2009 na odběratele, cenové srovnání dostupných evropských zemí Zdeněk K Á N S K Ý ENA s.r.o. listopad 2008
Analýza rozvahy a výkazu zisků a ztrát
Benchmarkingová iniciativa 2005, VCVS ČR, o.p.s., verze 5.1 ANALÝZA AGENDY 49samospráva ve školství Zpracoval:Odbor školství listopad 2009 – leden 2010.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_11 Název materiáluInflace.
EDA – European Dairy Association Situace na EU trhu s mlékem Prezentace na zasedání obchodně-ekonomického výboru v Bruselu, česká verze: Jiří.
… jsou bohatší lidé šťastnější?
Statistické srovnávání
Dopady oslabení kurzu na ceny potravin a české zemědělství
Klinika adiktologie 1LF UK a VFN v Praze
Autor: Honnerová Helena
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Klinika adiktologie 1LF UK a VFN v Praze
Transkript prezentace:

Mikroanalýza vývoje jednotlivých spotřebitelských cen Mgr. Robert Murárik  Detailní analýza pohybu cen u jednotlivých položek v jednotlivých prodejnách  Cíl: získat poznatky o chování prodejců při změnách cen a zjistit jak se liší u různých skupin koše

Šetření spotřebitelských cen n U běžných položek je cena šetřena na 150 až 200 místech (prodejnách) n Výsek souboru zjištěných dat (cena + kód):

Co budeme počítat ? n četnosti změn ceny = počet případů, kdy došlo ke změně ceny, k počtu všech případů (všechny měsíce ve všech prodejnách), u četnosti snižování ceny, u četnosti zvyšování ceny, u četnosti v měsících (sezónnost četností), u počty různě velkých procentních změn cen n průměrné velikosti změn ceny (v %) u průměrná velikost poklesu a růstu, u průměrné změny v měsících (sezónnost velikostí změn) n průměrné délky období beze změny ceny = po jak dlouhou dobu nechávají v průměru prodejci cenu dotyčné položky beze změny u přímo zjištěné, dopočtené implicitně z četností, u po snížení ceny a po zvýšení ceny n odlišnost chování při zvyšování a snižování cen ?

Data n od 1/2001 do 12/2005 (příslušný spotřební koš) n obrovské množství dat s mnoha defekty, mnoho výpočtů a výsledků (složité, zdlouhavé, velké nároky na paměť) n celé provedu pro 257 položek vybraných, aby z každé podskupiny zastupovaly 60 % stálé váhy n zde popíšu první pilotní výsledky provedené na 2 položkách

Eidamská cihla 1 kg, kód u převažuje rostoucí trend, který trval prakticky celé sledované období kromě období cca jednoho roku od 4. čtvrtletí 2002

Výsledky – eidamská cihla n četnost změn 0,32 (počet platných pozorování 9331, změn 3003) n četnost zvyšování ceny 0,18 (počet zvyšování ceny 1662) n četnost snižování ceny 0,14 (počet snižování ceny 1341) n sezónnost četností: n Sezónní zvyšování převažuje od října do ledna, ve zbylých měsících převažuje spíše snižování ceny. n u Při výrobě běžných sýrů z kravského mléka není nějaký věcný důvod k sezónnosti pohybu jejich ceny. u Úvaha: prodejci využijí Vánoční růst poptávky k vyššímu zvýšení ceny a pak mohou (marketinkově výhodně) ve zbylých částech roku zlevňovat. n Nejklidnějším měsícem květen, nejméně klidný říjen (změna ceny ve všech říjnech u všech prodejců v cca 40 % případech).

Výsledky – eidamská cihla n Změny cen podle velikosti v % n nejčatěji růsty okolo 5 %, těsně následují růsty okolo 10 %, n poklesy nejčastěji okolo 10 %, těsně následují poklesy okolo 5%, n mezi vyššími změnami zase kralují změny okolo 15 %, n =>racionálnost chování prodejců (náklady jídelníčku, psychologické efekty),

Výsledky – eidamská cihla n průměrná velikost změny cen (v abs. hodnotě) 8,89 %, n průměrná velikost změny cen (bez abs. hodnot) 0,61 %, u průměrná velikost zvyšování cen 8,59 %, u průměrná velikost snižování cen -9,27 %, n sezónnost: n i při třídění na měsíce, směřuje výše průměrných pohybů k 10 % u výjimka jen únor - průměrná výše zvyšování cen 6,8 % n => sezónnost spotř. ceny dána četností změn cen, ne velikostí skoků n => V období rostoucí ceny resp. klesající ceny prodejci nemění výši zvyšování resp. snižování cen, ale jejich četnost.

Výsledky – eidamská cihla n Prům. délka období beze změny ceny (změna po měsíci = délka 1) n a) přímý výpočet (numericky složité, řešeno programem ve Visual Basicu, proto někdo počítá jen implicitně) u 2,73 měsíce (2747 souvislých období, použito 7494 pozorování, 80,3%) u po růstu ceny: 3,13 měsíce (1514 souvislých období) u po pokl. ceny: 2,23 m. (1233 období), významný rozdíl (? slevové akce) n b) implicitní výpočet u (1) Průměrná délka období beze změny ceny = 1 / celková četnost změn … 3,11 u (2) Průměrná délka období beze změny ceny = -1 / ln (1-celk. četnost změn).. 2,57 n

Vepřová pečeně s kostí 1 kg, kód u mírně převažují období s klesajícím trendem u tj. rozdíl ve srovnání s vývojem ceny eidamské cihly, kde převažoval rostoucí trend

Výsledky – vepřová pečeně s kostí n četnost změn 0,51 (4667 změn / 9239; eidam 0,32) n četnost zvyšování ceny 0,25 (2273 zvýšení; eidam 0,18) n četnost snižování ceny 0,26 (2394 snížení; 0,14) n sezónnost četností: n Sezónní snižování cen převažuje od listopadu do března, v dubnu a květnu mírně zvyšování cen, od června do října převažuje zvyšování cen. u Ve výrobě vepřového masa opět nevzniká silný důvod k této sezónnosti. u Sezónnost četností zrcadlově otočená proti eidamu, (proč?, maso možná „populární výstavní“ položka). n => průměrování výsledků jednotlivých položek podle skupin položek skryje zajímavé informace

Výsledky – vepřová pečeně s kostí n Změny cen podle velikosti v % n nejčastěji růsty i poklesy okolo 5 %, s odstupem násl. růsty okolo 10 %, n mezi vyššími změnami okolo 15 % n =>racionálnost chování prodejců n n u eidamu cca stejný počet změn okolo 5 a 10 %, zde velká převaha změn okolo 5 % (při vyšší četnosti) n => nižší skoky, ale častěji -> jiná strategie prodejců

Výsledky – vepřová pečeně s kostí n průměrná velikost změny cen (v abs. hodnotě) 8,12 %, n průměrná velikost změny cen (bez abs. hodnot) -0,02 %, u průměrná velikost zvyšování cen 8,32 % u průměrná velikost snižování cen -7,94 % n průměry mírně nižší než u eidamu, n sezónnost: n jako u eidamu většinou stabilní průměry, výjimka: v lednu (11,3 %) a v únoru (6,2 %) => v lednu a únoru jiná strategie

Výsledky – vepřová pečeně s kostí n Prům. délka období beze změny ceny n a) přímý výpočet u 1,83 měsíce (4425 souvislých období, použito 9239 pozorování, 87,5%) F po růstu ceny: 1,94 měsíce (2143 souvislých období) F po poklesu ceny: 1,73 měsíce (2282 souvisl. období) u U eidamu bylo významně kratší období po poklesu než po růstu. n Shrnutí porovnání: u u pečeně častější změny o menší skoky ceny, u odlišné sezónnosti četností, u u eidamu kratší doba mezi změnami cen po poklesu než po růstu ceny Uvedené položky jsou podobného druhu (populární, nezpracované, základní potraviny) a i tak jsou u nich patrné významné rozdíly ve strategii změn jejich prodejních cen.