Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0644 Číslo sady 37 Číslo DUM 16 Předmět Písemná a elektronická komunikace Tematický okruh Písemná komunikace v současných právních podmínkách Název materiálu Objednávka Autor Mgr. Jaroslava Kuhnová Datum tvorby prosinec 2013 Ročník 3. Anotace Prezentace vysvětlující formu a obsah objednávky, vč. jejího potvrzení, odmítnutí, zrušení. Metodický pokyn Vyučující vysvětlí jednotlivé snímky prezentace, které konzultuje s dotazy žáků. Snímek č. 12 (Seřaďte jednotlivé části dopisu) zadá jako samostatnou práci, kterou ověří, zda žáci látku pochopili. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jaroslava Kuhnová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV). 1
Objednávka Objednávkou zákazník uděluje prodávající firmě zakázku na dodávku zboží nebo služeb. Návrh kupní smlouvy (objedná-li kupující např. podle inzertní nabídky; zavazuje pouze kupujícího, prodávajícího až po potvrzení objednávky). Uzavření kupní smlouvy (objedná-li kupující na základě závazné nabídky, zavazuje obě strany). Klasická kupní smlouva vzniká podpisem smluvních stran na jedné písemnosti. Objednávka je akt jednostranný, kupní smlouva oboustranný.
Objednávka Závazná nabídka, objednávka i kupní smlouva musí obsahovat tyto podstatné náležitosti: Určení zboží (služby) buď jednotlivě, nebo druhem a množstvím tj. přesný popis výrobku nebo služby Kupní cenu, případně způsob jejího dodatečného určení Datované podpisy obou smluvních stran Praxe vyžaduje, aby se v objednávkách uvádělo také: Doba, způsob a místo dodání zboží (provedení služby) Platební podmínky Odkaz na všeobecné, příp. speciální obchodní podmínky (záruční lhůta, balení, návěští apod.) Technické údaje (číslo objednávky, IČO, DIČ, telefon, e-mail…)
Vyhotovení objednávky Objednávky vyhotovujeme formou: Individuálního obchodního dopisu Na tiskopisu (SEVT nebo vlastní) objednacího formuláře v písemné nebo elektronické podobě Vyplněním inzertního kupónu v nabídce (oddělitelná část inzerátu) Kupní smlouva Objednávku vyhotovujeme obvykle při jednoduchých obchodech a kupní smlouvu při dlouhodobých nebo větších zakázkách.
Obchodní kontakty prostřednictvím elektronické pošty převažují, Zasílání objednávky Objednávky zasíláme: Poštou (Doporučeně) E-mailem, faxem, telefonicky Objednávky můžeme uzavírat ústně i písemně, ale písemná forma je upřednostňována pro svoji průkaznost. Proto předběžné telefonické (ústní) objednávky doplňujeme písemnou formou. Obchodní kontakty prostřednictvím elektronické pošty převažují, zasílání je rychlé, pro uživatele pohodlné a levné. Důležité kontakty je vhodné potvrdit písemně, pak se posílají doporučeně.
Zrušení/odvolání objednávky Někdy je nutné objednávku pozměnit nebo zrušit /stornovat. Většinou je tak nutné učinit rychle, a proto se využívá telefonu, faxu, e-mailu. I zde platí, že je nutné zrušení objednávky zaslat v písemné formě (pokud se nejednalo o e-mail s digitálním podpisem) doporučeným dopisem. Změna nebo storno objednávky by mělo obsahovat: odkaz na objednávku zdůvodnění změny nebo storna omluvu
Potvrzení objednávky Objednávka musí být prokazatelným způsobem přijata. Dodavatel se potvrzením objednávky zavazuje, že zboží/ služby dodá. Je vhodné každou objednávku dohodnutým způsobem potvrdit (pokud není vyřízena ihned). samostatným individuálním obchodním dopisem (nákladné, zdlouhavé) vrácením potvrzené kopie objednávky (obvyklé) SMS zprávou (nejčastější) e-mailem (nejčastější) faxem Výhodou elektronických objednávek je automatické vygenerování čísla objednávky. Na e-mail se zasílá mj. zpráva o expedici objednávky. Součástí potvrzení objednávky může být zálohová faktura. Kupní smlouva je platná v okamžiku podepsání oběma stranami (kupujícím i prodávajícím).
Odmítnutí objednávky Z různých důvodů může nastat situace, kdy objednávka nemůže být akceptována a je nezbytné ji odmítnout. změna sortimentu, žádáné zboží se už nevyrábí, služby neposkytují prodávající nemá dostatečnou výrobní kapacitu kupující nedodržel lhůtu uvedenou v inzerátu kupující změnil údaje nabídky Nepřijetí objednávky by mělo být vyhotoveno podle osnovy: poděkování za objednávku odmítnutí objednávky a jeho zdůvodnění nová nabídka
Seřaďte správně jednotlivé části dopisu S pozdravem Děkujeme za Vaši výhodnou nabídku. Podle ústní dohody žádáme o dodání do jednoho týdne po zaplacení zálohové faktury a o telefonickou zprávu o termínu dodání nejpozději den před expedicí. Vážení obchodní partneři, Objednáváme dodávku a montáž automatického dveřního systému s elektronikou NABCO. Na pečlivém vyřízení této objednávky závisí naše další spolupráce.
Správné řešení 4. Vážení obchodní partneři, 2. Děkujeme za Vaši výhodnou nabídku. 5. Objednáváme dodávku a montáž automatického dveřního systému s elektronikou NABCO. 3. Podle ústní dohody žádáme o dodání do jednoho týdne po zaplacení zálohové faktury a o telefonickou zprávu o termínu dodání nejpozději den před expedicí. 6. Na pečlivém vyřízení této objednávky závisí naše další spolupráce. 1. S pozdravem
Zdroje FLEISCHMANNOVÁ, Emílie; JONÁŠ, Ivan; KULDOVÁ, Olga. Písemná a elektronická komunikace pro střední školy a veřejnost 2. Praha: Fortuna, 2005, ISBN 80-7168-924-6. OLCHAVOVÁ, Jana a kol. Písemná a ústní komunikace. -: HYL s.r.o., 2010, ISBN 978-80-254-6427-4. NEUGEBAUER, Tomáš. Nová pravidla písemné a elektronické komunikace. -: Computer Media s.r.o., 2009, ISBN 978-80-7402-011-7. ŠTIKOVÁ, Stanislava. Obchodní korespondence 1. Plzeň: Ing. Stanislava Štiková - Korespondent, 2001, ISBN -. FLEISCHMANNOVÁ, Emílie a kol. Obchodní korespondence pro střední školy. Praha: Fortuna, 2000, ISBN 80- 7168-718-9. PREISLEROVA, Milada. Technika administrativy IV. Praha: Fortuna, 1994, ISBN 80-7168-134-2. AUTOR NEUVEDEN. Objednávka [online]. [cit. 5.3.2014]. Dostupný na WWW: http://projekty.sosptu.cz/obk/