ředitel sekretariátu AutoSAP Ing. Antonín Šípek, ředitel sekretariátu AutoSAP
Trochu z historie, trochu s úsměvem V rámci automobilového průmyslu a motorismu působila již na počátku 20. století řada spolků a organizací. Český klub automobilistů – založen v roce 1904 1908 - stát vzal motorismus na vědomí, Panská sněmovna přijala Zákon o povinném ručení Svaz rakouských automobilových průmyslníků – zmínka o něm již v roce 1909 1918 - pro údržbu silnic zůstaly v Čechách jen dva parní válce 1919 - z Kopřivnice vyjíždí první série nákladních automobilů TATRA Automobilní sekce kovodělného průmyslu československého – sdružovala všechny československé automobilní továrny, působila v době celé první republiky - prvním sekretářem se stal František Richter, předtím pracovník firmy Tatra a automobilky Praga 1924 - spolupořadatelem autosalonu , který se konal v Brně, se stala Automobilní sekce kovodělného průmyslu československého a Svaz obchodníků a živnostníků pro obor automobilový Svaz obchodníků a živnostníků pro obor automobilový – působil v době celé první republiky Svaz zaměstnavatelů kovoprůmyslu - v roce 1921 se jeho generálním sekretářem stal Ing. Karel Hrdlička, pozdější ředitel mladoboleslavské škodovky a ASAPu Sdružení československého autoobchodu – vzniklo v roce 1928 ASAP – Akciová Společnost pro Automobilový Průmysl – vzniká v roce 1930 a zahrnuje mladoboleslavskou automobilku, automobilní oddělení v Plzni, opravny a řadu filiálek 1932 - bylo rozhodnuto, aby k řidičským zkouškám nebyli připouštěni absolventi pokoutních autoškol 1934 - organizovaná banda zlodějů krade benzin u čerpadel, některá čerpadla dokonce obsluhuje a inkasuje peníze - v Táboře vzniká továrna na výrobu zapalovacích svíček BRITA
Trochu z historie, trochu vzpomínek 1946 až 1989 … doba národních podniků a centrálního řízení Automobilová výroba, prodej vozů a jejich dílů – to vše bylo soustředěno do velkých národních podniků. Z těch známějších je možno uvést např. poválečné Automobilové závody , soustředění československých výrobců příslušenství do pod značku PAL ( Příslušenství Automobilů a Letadel), sloučení výroby pneumatik pod značku BARUM (z Baťa, Rubena, Matador) a samozřejmě podnik Mototechna. Direktivní organizační struktury byly několikrát změněny a přejmenovávány - ČZAL = Československé závody automobilové a letecké, Československé závody na výrobu vozidel, Sdružení SNA = Sdružení středních nákladních automobilů) a byly završeny v roce 1965 vytvořením ČAZ = Československé automobilové závody). Ty fungovaly jako řídící a plánovací centrum automobilového průmyslu v podstatě až do roku 1988, kdy ukončily svou činnost pod názvem APK – Automobilový průmysl, kombinát. 1947 - první poválečný Autosalon v Praze, třetí poválečný v Evropě (po Paříži na podzim 1946 a Ženevě na jaře 1947) – další skutečný Autosalon se pak konal až v roce 1991 1950 - v automobilovém průmyslu pracuje přes 36 000 osob, v Praze byla zavedena havarijní odtahová služba 1952 - poslední den v roce vznikl n.p. Autobrzdy v Jablonci nad Nisou 1969 - ve Vrchlabí zahájena výroba mikrobusu ŠKODA 1203 1971 - v Mladé Boleslavi vyrobeno 134 158 osobních automobilů, otevřen první úsek dálnice D1 z Prahy do Mirošovic 1979 - od 1. srpna omezena maximální rychlost na silnicích a dálnicích v ČSSR 1984 – benzin Special stál 8 Kč / litr , Super byl o 1 Kč dražší 1987 - na MSV Brno poprvé představen nový osobní automobil ŠKODA Favorit - výroba nákladních vozů v Československu dosáhla maxima – celkem 51 194 ks
Trochu z historie, trochu vzpomínek rok 1970 1985 - 1998
Komunikace v té době (1988 – 1990) ……… Měly jen firmy Automobilové závody, národní podnik (nyní ŠKODA Auto) a PZO MOTOKOV, od r. 1991 i AutoSAP Základním komunikačním prostředkem byl telefon ….. … někde a někdy i dálnopis
Co jezdilo na našich silnicích (1988 – 1990) ……… Škoda 130 - první vozidlo sekretariátu
Co jezdilo na našich silnicích (1988 – 1990) ………
… a co bylo na pultech prodejen (1988 – 1990) … a je i dnes (2014) Připraven pro všechny účastníky zasedání!
Založení Sdružení organizací automobilového průmyslu 1. zasedání Rady ředitelů - 27. červen 1989 - nyní část je TRW Automotive Czech, BRANO Group a Monroe Czechia - nyní část je VARROC Lighting Systems a Halla Visteon Autopal - nyní VOLKSWAGEN SLOVAKIA - nyní ČZ - nyní JAWA Moto - nyní BRISK Tábor - nyní IVECO Czech Republic - neexistuje, část je Modelárna LIAZ, TEDOM a LAF - společnost byla zrušena - nyní MOTOR JIKOV Group - stále MOTORPAL - název Mototechna nyní užívá např. MOTOTECHNA PRAHA, Mototechna Předváděcí vozy, Mototechna Group a další - později Kögel - nyní MAGNETON - nyní část je PMP PAL International a PAI Beroun - neexistuje, jméno PIKAZ má však v názvu 7 společností - nyní TÜV SÜD Czech
Tato smlouva platí v podstatě dosud Tato smlouva platí v podstatě dosud. V průběhu let 1991 až 2014 byly provedeny jen dílčí doplňky ve vazbě na změnu legislativy (změny právní postavení, platby a DPH, názvy orgánů sdružení apod.). V současné době je Sdružení automobilového průmyslu stále zájmovým sdružením právnických osob vedeným dle nového Občanského zákoníku ve Spolkovém rejstříku u Městského soudu v Praze pod č. L 58661 .
DALŠÍ ROZVOJ ČLENSKÉ ZÁKLADNY 1990 AVIA Ashok Leyland Motors, s.r.o. BSS - Brandýské strojírny a slévárny s.p. PANAV, a.s. Senice na Hané Dačické strojírny s.p. - TRW - DAS a.s., Dačice BRANO Group, a.s., Hradec n. Moravicí (BRANO) TATRA Trucks, a.s., Kopřivnice (TATRA) GUMOTEX, a.s., Břeclav 1991 ŠKODA AUTO a.s., Mladá Boleslav METALIS Nejdek s.r.o., Nejdek BUZULUK Komárov, nástupnická a.s., Komárov KAZETO, s.p., Přerov 1992 ROBERT BOSCH odbytová společnost s.r.o., Praha FERODO a.s. - Federal-Mogul Friction Products a.s., Kostelec n. Orlicí MANN FILTR JIPAP s.r.o. - MANN + HUMMEL (CZ) s.r.o., Nová Ves METAL Ústí n. L. - KS Kolbenschmidt Czech Republic a.s., Trmice BARUM Continental spol. s r.o. - CONTINENTAL Barum s.r.o., Otrokovice ÚAMK, a.s., Praha Jihostroj a.s., Velešín ….. a další
PŘEDSTAVITELÉ SDRUŽENÍ AUTOMOBILOVÉHO PRŮMYSLU 1989 – prvním předsedou Rady ředitelů Sdružení automobilového průmyslu byl na zakládajícím zasedání (27.6.) zvolen Ing. Ludvík Kalma , ředitel MOTOR JIKOV České Budějovice. 1991 - po získání právní subjektivity zůstává předsedou Rady ředitelů Ing. Ludvík Kalma , již jako předseda představenstva ŠKODA a.a.s. Mladá Boleslav (v této funkci působil od 27. března 1991). 1992 - předsedou Rady ředitelů Sdružení AP byl na 15. zasedání Rady ředitelů v Ústie nad Priehradou zvolen Ing. Vlastimil Devera, generální ředitel AVIA Praha. Za místopředsedy byli zvoleni Ing. Karel Sklenář (MOTORPAL) a Ing. Jozef Uhrík (VW Bratislava). 1994 – na 23. zasedání Rady ředitelů v Brně byl předsedou Rady ředitelů podruhé zvolen Ing. Vlastimil Devera. Ing. František Lošek (MOTOR JIKOV České Budějovice), Ing.Vratislav Kulhánek (ROBERT BOSCH České Budějovice) a Ing. Jozef Uhrík (z titulu prezidenta ZAP SR jako kolektivního člena) se stali místopředsedy Rady ředitelů. 1996 - proběhlo 30. zasedání Rady ředitelů, na kterém se stal předsedou Sdružení AP Ing.Ludvík Kalma, předseda představenstva ŠKODA a.a.s. Mladá Boleslav. Ing.Vratislav Kulhánek (ROBERT BOSCH) a Ing. Vlastimil Devera (Daewoo Avia) byli zvoleni za místopředsedy Sdružení AP. 1996 (24. listopadu) – Ing. Ludvík Kalma, zakládající člen Sdružení AP, první a soudobý předseda Rady ředitelů, tragicky zahynul.
PŘEDSTAVITELÉ SDRUŽENÍ AUTOMOBILOVÉHO PRŮMYSLU 1997 - na 33. zasedání Rady ředitelů v Holýšově dochází ke změně Společenské smlouvy a Statutu Sdružení AP, funkce „předseda“ Rady ředitelů je nahrazena funkcí „prezident“ Sdružení AP. Prezidentem Sdružení automobilového průmyslu byl v mimořádných volbách zvolen Ing. Vratislav Kulhánek , ještě jako ředitel firmy ROBERT BOSCH České Budějovice. Rada ředitelů měla 76 členů. 16. dubna se Ing.Vratislav Kulhánek se stal předsedou představenstva ŠKODA AUTO a.s. 1998 - v řádných volbách na 36. zasedání Rady ředitelů v Hradci Králové byl prezidentem Sdružení AP zvolen Ing. Vratislav Kulhánek , předseda představenstva ŠKODA AUTO a.s. Na místa dvou viceprezidentů byli zvoleni Ing. Karel Sklenář (MOTORPAL) a Ing. Vlastimil Devera (DAEWOO AVIA). Počet členů Sdružení AP v roce 1998 přesáhl číslo 100. 2000 - Ing. Vratislav Kulhánek se stal prezidentem Sdružení AP na další dvouleté období. Za viceprezidenty Sdružení AP byli zvoleni: Ing. Rudolf Černý (KAROSA), Ing. Ladislav Glogar (AUTOPAL) a Ing. Karel Sklenář (MOTORPAL). Uvedení představitelé byli opakovaně zvoleni v roce 2002. 2004 - v březnu na svém 54. zasedání Rada ředitelů zvolila na další dvouleté funkční období Dr.h.c. Ing. Vratislava Kulhánka za prezidenta Sdružení AP, Ing. Ladislava Glogara (AUTOPAL), Ing. Rudolfa Černého (KAROSA) a Ing. Pavla Juříčka (BRANO Group) za viceprezidenty Sdružení AP. Volby v roce 2006 daly stejný výsledek. 2007 – v prosinci na svém 65. zasedání Rada ředitelů zvolila Ing. Martina Jahna (ŠKODA AUTO) za prezidenta Sdružení AP a za viceprezidenty Sdružení AP Ing. Jiřího Černého (TPCA Czech), Ing. Pavla Juříčka (BRANO Group) a Ing. Oldřicha Svobodu (HELLA Autotechnik). Toto složení potvrdily i volby v roce 2009.
PŘEDSTAVITELÉ SDRUŽENÍ AUTOMOBILOVÉHO PRŮMYSLU 2011 – v prosinci na svém 77. zasedání Rada ředitelů zvolila na další funkční období: Ing. Martina Jahna, člena dozorčí rady ŠKODA AUTO a.s. a vedoucího mezinárodních fleetových prodejů VOLKSWAGEN AG za prezidenta AutoSAP Ing. Pavla Juříčka, předsedu představenstva BRANO Group a.s., za viceprezidenta AutoSAP Ing. Marka Ryšavého, generálního ředitele HELLA Autotechnik, s.r.o., za viceprezidenta AutoSAP Ing. Bohdana Wojnara, člena představenstva ŠKODA AUTO a.s., , za viceprezidenta Auto AutoSAP Od voleb v prosinci 2013 pracuje Představenstvo AutoSAP v tomto složení: Ing. Martin JAHN, prezident AutoSAP, člen dozorčí rady ŠKODA Auto a.s. a vedoucí mezinárodních fleetových prodejů VOLKSWAGEN AG Ing. Pavel JUŘÍČEK, viceprezident AutoSAP a místopředseda Divize výrobců příslušenství, předseda představenstva BRANO Group a.s. Ing. Marek RYŠAVÝ, viceprezident AutoSAP, generální ředitel HELLA Autotechnik, s.r.o. Ing. Bohdan WOJNAR, viceprezident AutoSAP, člen představenstva ŠKODA Auto a.s. Ing. Pavel PACHOVSKÝ, předseda Divize finálních výrobců vozidel, předseda představenstva a generální ředitel IVECO Czech Republic, a.s. Ing. Petr KARÁSEK, místopředseda Divize finálních výrobců vozidel, generální ředitel TATRA TRUCKS a.s. Ing. Ladislav GLOGAR, předseda Divize výrobců příslušenství, výkonný manažer MAK, o.s. Ing. Mojmír ČAPKA, místopředseda Divize výrobců příslušenství, předseda představenstva BRISK Tábor, a.s. Ing. Miroslav DVOŘÁK, místopředseda Divize výrobců příslušenství, předseda představenstva MOTOR JIKOV Group a.s. Dr. Ing. Karel LUŇÁČEK, zástupce Divize účelových organizací, ředitel a jednatel společnosti MECAS ESI s.r.o. Ing. Antonín ŠÍPEK, ředitel sekretariátu AutoSAP Ing. Ján PRIBULA, ředitel sekretariátu ZAP SR (z titulu kolektivního členství ZAP SR v AutoSAP) Naše vize: Česká republika, nejlepší místo pro automobilový průmysl. Naše poslání: Vytvářet podmínky, poskytovat potřebné služby a zastupovat společné zájmy svých členů vedoucí k rozvoji a trvalé konkurenceschopnosti automobilového průmyslu v České republice.
+ + + + VÝVOJ LOGA SDRUŽENÍ 1989 1990 - 1993 1994 - 2003 2003 - 2011 od 2011 1990 - doplnění názvu sdružení 1994 - změna písma, zakomponování trikolóry + 2003 - změna SAP na AIA i v české verzi 2011 - zcela nové logo sdružení v Cz i En
Děkuji Vám za pozornost. 17