Extrémní fenomény počasí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Bouřky Tereza Venhudová.
Advertisements

POČASÍ PODNEBÍ je okamžitý stav troposféry v určitém místě na Zemi, který lze vyjádřit pomocí tzv. meteorologických prvků je dlouhodobý stav troposféry.
POČASÍ = aktuální stav atmosféry Počasím se zabývá věda: meteorologie
VÍTR.
Učitelství pro I.stupeň ZŠ,1.ročník,
LIDÉ V OHROŽENÍ povodně
Meteorologie: Bouřky a doprovodné jevy
Základy meteorologie.
POČASÍ = STAV ATMOSFÉRY V URČITÉM OKAMŽIKU NA URČITÉM MÍSTĚ DO VÝŠKY 15 km Meteorologie = věda o počasí.
CYKLONA EMMA A JEJÍ PROJEVY V HOŘICÍCH Bc. Radek TOMÁŠEK.
Živelné pohromy Patrik Šmerda, 5 B.
Člověk a příroda.
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
Konzultant: Mgr. Martina Mikulincová Vypracovala: Karolina Tannertová
ZEMĚTŘESENÍ.
Tsunami VY_32_INOVACE_ 10 Tsunami.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Tropické deštné lesy 6. března 2006.
Přírodní katastrofy.
Světadíly a kontinenty + oceány
20.1 Vím, jak se chovat v krizových situacích.
Přírodní katastrofy.
Prezentace do Biologie
ATMOSFÉRA atmosféra = plynný (vzdušný) obal Země Složení vzduchu:
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – atmosféra, větry autor VM:Ondřej.
Název Atmosféra Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Tlak a proudění vzduchu
Eva Slováčková, Ondřej Smékal, Jana Mlatečková
POČASÍ.
Krausová, Ničová, Jirotková
FYZIKA ZEMSKÉ ATMOSFÉRY 3
Přírodní a civilizační rizika
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.10/
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Aneb obrácená duha, tornáda či saharský písek
Využití energie přílivu
Přírodní katastrofy Některé přírodní procesy probíhají tak rychle a intenzivně, že způsobují velké materiální škody a zanechávají po sobě oběti na životech.
HURIKÁNY VY_32_INOVACE_ 12 Hurikány.
KOLIK STUPŇŮ MAJÍ POLÁRNÍ KRUHY?
Semestrální práce z předmětu Ekologie na téma:Hurikány
AMERIKA – PŘÍRODNÍ POMĚRY
TROPICKÉ CYKLÓNY petr klika.
Člověk a příroda Šárka Košťálová 8.B.
3) Atmosférické poruchy, sesuvy půdy
VY_32_INOVACE_ 11 Tornáda Tornáda.
POHYB VZDUCHU.
VY_32_INOVACE_08 Podnebí Ameriky
Tornáda.
VY_32_INOVACE_09_Oceány (1) (2) (SADA ČÍSLO 6). INFORMACE PRO UČITELE Jméno autora výukového materiálu: Bc. Milena Švermová Datum (období), ve kterém.
Milan Šálek Využití radarů v horských oblastech Využití radarů při chladném počasí Nebezpečné povětrnostní jevy (zejm. konv. bouře) a jejich.
Říční povodně Tsunami Atmosférické katastrofy
Oběh vzduchu na Zemi autor: Mgr. Jana Mikešová
Využití radarů při chladném počasí Nebezpečné povětrnostní jevy (zejm. konv. bouře) a jejich detekce Milan Šálek
OBĚH VZDUCHU V ATMOSFÉRĚ
6. Systémy počasí počasí – okamžitý stav atmosféry (ve vrstvě od zemského povrchu po tropopauzu), charakterizované souborem meteorologických prvků (např.
ZEMĚPIS - 6. ročník Silný vítr
Země – modrá planeta.
TORNÁDO Jméno: Solovský Marek Škola: VOŠ a SPŠE Olomouc
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
Nejčastější přírodní katastrofy
Tropická cyklóna Tropická cyklóna je atmosférický útvar charakteru cyklóny (tlakové níže), v podobě obrovského víru s charakteristickým okem ve středu.
Zemětřesení Mgr.Jan Kašpar ZŠ Hejnice 2010.
Základní škola Lednice Břeclavská 510
Vodní smršť Anna Heráková 2.L.
ATMOSFÉRA = vzdušný obal Země.
Témata: Všeobecná cirkulace atmosféry Místní větry
Stavba Země Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s pojmem krajinná sféra a se stavbou zemského tělesa.
Transkript prezentace:

Extrémní fenomény počasí Eva Valentová Lenka Krausová Břéťa Hněvsa

Tornáda - z lat. tornare = točit/vířit - silně rotující vítr - alespoň 1x se dotkne povrchu země - jsou schopna zvednout těleso o hmotnosti až 5 tun - vzniká z bouřkového mraku (cumulonimbus) - rychlost - 50 - 100 m/s - působí na malé ploše - síla tornáda se měří Fujitovou stupnicí a dělí se na 7 stupňů

vznik tornád: překřížením studeného a teplého větru - jejich střetnutí vyvolá rotaci vzduchu - v případě, že ke střetu větrů dojde v bouřkovém mraku (cumulonimbus), vznikne rotující vzdušný válec, ze kterého se při dotyku země stává tornádo ochrana: chránit se před tornádem je velmi obtížné, protože zatím neexistuje účinná předpověď

typy tornád: 1. supercelární - je vázáno k supercelární bouři - je tvořená jedinou mohutnou bouří, která rotuje kolem své osy, v souvislosti s výskytem supercel dochází ke vzniku největších tornád, supercela je doprovázena ničivými el.výboji a prudkým deštěm 2. nesupercelární - mateřská bouře je tvořena více bouřemi, tornáda vázaná na tuto bouři bývají mnohem slabší, než supercelární, v Čechách je výskyt nesuper- celárních tornád častější, než supercelárních kdy je můžeme vidět: výskyt tornád je nejčastější od ledna do března

výskyt tornád: Severní Amerika (tornádová alej) + částečně Evropa a Austrálie ČR – méně než 1x za rok jen o síle 2 stupně Fujitovy stupnice

nejsilnější tornáda: v r. 1925 v Americe, zabilo 689 lidí v r. 1957 v Americe o síle F5

Hurikány - jinak také: tajfun - (JV Asie), cyklon - (Indie) - obrovské rotující oblasti mraků se silnými větry a bouřkovými jevy - vítr v hurikánu musí dosahovat rychlosti alespoň 120 km/h - ve středu hurikánu je tzv. oko, ve kterém je pěkné počasí, oko je obklopeno hustou stěnou mraků, které přinášejí silný vítr, déšť a bouře - průměr celého hurikánu = 800 km - průměr oka hurikánu = 25 km

vznik: energií pro vznik hurikánu je teplo uvolněné z kondenzujících vodních par příznivé podmínky: teplá voda oceánu (26 stupňů do hloubky 70 m), vysoká vlhkost a malé pohyby vzduchu následky: ohrožení lidí, poškození lidského majetku, záplavy nejpostiženější oblasti: Bengálský záliv, oblast Karibiku, Filipíny, Japonsko, východní pobřeží Asie

největší hurikány: Atlantická hurikánová sezóna v r. 1780, pětice největších hurikánů zpustošila Ameriku a vzala si 25 tis. životů

jména hurikánů: hurikány se pojmenovávají abecedně mužskými a ženskými jmény střídavě jména budoucích hurikánů jsou připravena daleko dopředu

KONEC  zdroje: http://cs.wikipedia.org/wiki/Tropick%C3%A1_cykl%C3%B3na http://www.jindrichpolak.wz.cz/encyklopedie/abc/hurikan.php http://cs.wikipedia.org/wiki/Torn%C3%A1do http://pohodaveskole.net/referaty/hurikany-referat-ekoligie-2 http://rusnokova.webnode.cz/o-nas http://konecsveta2012.cz/katastrofy-v-minulosti/nejsilnejsi https://www.google.cz/