Údržba a opravy mostů v návaznosti na provádění mostních prohlídek.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Využití pryžového granulátu z ojetých pneumatik v silničním stavitelství Ministerstvo dopravy Mgr. Václav Mráz.
Advertisements

s dopravní infrastrukturou
Geotechnický průzkum Vít Černý.
Specifika výstavby optických síti na území HM Prahy květen 2010 Svatopluk Fröhlich S com s.r.o.
Kontrola TDI – laminátové podlahy
Provoz a údržba vodních toků
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
Speciální vozidla Dle předpisu SŽDC (ČD) S8
STAVEBNĚ – TECHNICKÝ AUDIT
ZK , př. 2 počet stran: 13 Stanovisko pracovní skupiny k výběru formy a způsobu reorganizace na úseku SÚS.
Uzavírky silnic II/476 a I/11
Letní údržba silnic Pardubického kraje. 2 LETNÍ ÚDRŽBA SILNIC BĚŽNÁ ÚDRŽBA SILNIC (OPRAVY POVRCHŮ) DOPRAVNÍ ZNAČENÍ BEZPEČNOSTNÍ ZAŘÍZENÍ MOSTY SILNIČNÍ.
Geodézie v pozemním stavitelství
Dopravní a liniové stavby
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, , Karlovy Vary Autor: MARIE KRAUSOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_.
Základní zadání POPR (2009 ZS) 1.základní informace k sestavení modelu objektu 2.pro model použijte stávající projekt z výuky nebo jiný dostupný projekt.
Železniční dvojkolejné příhradové mosty
Autor: Jakub Dubrovský www:  Analýza procesu kontroly silnic  Získat data z GPS  Zobrazit data na mapě  Odesílat data do GPS  Vytvoření.
ZÁKON O POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH
NAVRHOVÁNÍ STAVEB PRO SAMOSTATNÝ A BEZPEČNÝ POHYB NEVIDOMÝCH A SLABOZRAKÝCH OSOB Doporučený standard technický (ČKAIT) z r Nezajištěný prostor –
Dopravní a liniové stavby
Trasování lesních cest
ZÁKLADY DOPRAVNÍHO INŽENÝRSTVÍ
Dopravní a liniové stavby Bezpečnostní zařízení
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
Zateplování staveb.
PPK vs. 3Dosa Školení dodavatelů geodetických prací, Brno,
Trasování lesních cest
Popis mostu Účel Statické řešení Materiály Použitá technologie
Dostálová Michaela INZ
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Příklady návrhu a posouzení prvků DK podle EC5
Zadávání studií odtokových poměrů a geologických průzkumů při komplexních pozemkových úpravách (činnosti pobočky krajského pozemkového úřadu jako investora)
zásady navrhování dopravních – silničních staveb
Úvod do pozemních komunikací
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ZÁKLADNÍ NORMOVÁ A PŘEDPISOVÁ USTANOVENÍ V OBORU DOPRAVNÍCH STAVEB (POZEMNÍ KOMUNIKACE) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute.
10. JEDNOPLÁŠŤOVÉ A DVOUPLÁŠŤOVÉ PLOCHÉ STŘEŠNÍ KONSTRUKCE – STAVEBNĚ FYZIKÁLNÍ PROBLEMATIKA Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích.
ŘÍZENÍ STAVEBNÍHO DÍLA I Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_32-04 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
REVITALIZACE BYTOVÉHO KOMPLEXU LAURINOVA II. U KASÁREN č.p. 1379,1380,1381,1382,1383.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_32-05 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška METODIKA BEZPEČNOSTNÍ INSPEKCE 2 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta.
Zhodnocení nového stavebního zákona po roce účinnosti Bakalářská práce.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ JIHLAVA maturitní obor: STAVEBNICTVÍ zaměření: POZEMNÍ STAVITELSTVÍ 6.Lešení Zpracoval: Ing. Josef Svoboda Předmět: Pozemní stavitelství.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_20-02 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
„Rekonstrukce chodníku podél silnice III/01152(II/474)“ 2. úsek: Bezbariérový chodník a autobusová zastávka 3. úsek: „Tunel – konec zastavěného území“
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_32-11 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
Zkoušení potrubí pro odvod kouře a tepla z pohledu výrobce Ing. Vilém Stanke.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_20-01 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
SO – Most ev. č
ČSN EN Výbušné atmosféry – Část 37: Neelektrická zařízení pro výbušné atmosféry – Neelektrické typy ochrany bezpečnou konstrukcí „c“, hlídání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_32-03
Jak předcházet chybám na stavbách z pohledu projektanta.
Rozpočtování - Inženýrských staveb
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_32-06
Lucie Mališová 1. ročník N GK-KART
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
UK FTVS - Výstavba první a druhé etapy sportovního kampusu Veleslavín
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_27-13
Podpora obnovy a rozvoje venkova
Staveniště a zařízení staveniště
Rozpočtování - Inženýrských staveb
SO – Most ev. č
SO – Most ev. č
Dopravní značení Podklad ke cvičení
Montáž oken a tepelně technické souvislosti
Montáž oken a tepelně technické souvislosti
MIMOŘÁDNÉ PROHLÍDKY MOSTŮ PROČ ?!
Vážení vozidel za jízdy WIM
Transkript prezentace:

Údržba a opravy mostů v návaznosti na provádění mostních prohlídek. Věra Syrová Údržba a opravy mostů v návaznosti na provádění mostních prohlídek. Zkušenosti z kontrol jakosti výroby a mostních prohlídek na dálnicích a silnicích. Praha 2014

Správce mostních objektů 1) musí znát správné mostní názvosloví 2) musí znát účel a funkci jednotlivých konstrukčních i funkčních prvků mostu 3) musí znát základní normativní předpisy v oboru (www.pjpk.cz).

MOSTNÍ OBJEKT ČSN 73 6200 Mosty – Terminologie a třídění Nedílná součást dopravní cesty (pozemní komunikace, dráhy nebo vodní cesty) v místě, v němž je třeba překonat přírodní, nebo umělou překážku přemostěním, popř. zvolit obdobné řešení z vodohospodářských, ekonomických nebo estetických důvodů. Mostní objekt může také sloužit ke stavebně montážním účelům (např. mostní provizorium na objízdné trase).

Pojem mostní objekt zahrnuje: mosty propustky lávky. Most je mostní objekt popř. jeho část s kolmou světlostí alespoň jednoho mostního otvoru ≥ 2,01 m. Je tvořen: spodní stavbou, jednou nebo více nosnými konstrukcemi, mostním svrškem, vybavením, přidruženými částmi (přechodová deska, kamenná rovnanina), popř. přesypávkou.

§10 Údržba a opravy mostů (Prováděcí vyhl. 104/97 k zákonu 13/97 Sb.) (1) Údržba a opravy mostů se provádějí v rámci technické péče o mosty na základě výsledků prohlídek, technické dokumentace, diagnostického průzkumu, popř. dokumentace opravy. Povinnost vykonávat údržbu a opravy mostu začíná dnem vydání kolaudačního rozhodnutí a trvá i v době před uvedením mostu do provozu a v době jeho dočasného vyloučení z provozu.

(2) Údržbu a opravy mostů (včetně násypových a zářezových svahů pod nimi) zabezpečuje vlastník (správce) mostu. (4) Údržbu mostů tvoří souhrn prací, kterými se mosty a jejich vybavení udržují v řádném technickém, bezpečném a sjízdném stavu za všech povětrnostních a za běžných dopravních podmínek. Tato údržba se provádí průběžně po celý rok. (6) Bližší podrobnosti o údržbě a opravách mostů obsahuje doporučená ČSN 73 6221.

Podkladem pro provádění údržby a oprav je provádění mostních prohlídek (diagnostického průzkumu), tzn. vizuální prohlídky všech dostupných částí mostu z hlediska bezpečnosti a použitelnosti mostu. Cyklickým prováděním mostních prohlídek je zajištěno dlouhodobé sledování objektu za provozu.

ČSN 73 6221 Prohlídky mostů PK Z hlediska druhu údržby a stavu mostů lze mostní konstrukce orientačně rozdělit: nestavební a stavební údržba …… klas. stupeň stavu I-III stavební údržba a oprava ……….. klas. stupeň stavu IV oprava, rekonstrukce (přestavba)……….stupeň stavu V-VII.

Zjištěné skutečnosti při prohlídkách slouží: k zajištění okamžité nápravy odstranitelných závad, které ohrožují stav mostu nebo bezpečnost provozu na převáděné komunikaci ( např. naplavený kmen stromu do průtočného profilu mostu, krajnice stržená dešťovou vodou, ulomené zábradlí, poškozené dopravní značení, výtluk ve vozovce), ke sledování stavu mostů mezi jednotlivými hlavními prohlídkami mostů, k zajištění jmenovitého plánu stavební a nestavební údržby mostů na další období, v případě nenadálých událostí k včasnému zajištění mimořádné prohlídky mostu,

k vyčíslení předpokládaných nákladů na opravy a údržbu mostů, v návaznosti na Hlavní mostní prohlídky pro vypracování dlouhodobých plánů oprav a rekonstrukcí, doplnění údajů v mostní evidenci, k vypracování statistických přehledů (přehled stavebních stavů mostů, sumarizace stavebních stavů např. podle silničních tříd, přehledy závad podle typů konstrukcí, podle výskytu závad na jednotlivých částech mostu apod.).  

Důvody vzniku vad mostů : Investor – projektant – zhotovitel – správce - nepřiměřená rychlost výstavby - šetření - nekvalifikovanost - nevhodný výběr materiálů - nedostatečná, popř.neodborná údržba

Popis mostu pro plánování oprav a údržby zahájit pohledem po směru staničení, provést kontrolu osazení tabulky s evid. číslem a DZ, do průjezdného a průchozího prostoru nesmí zasahovat DZ, reklamy, ani jiná vedení.

Posoudit dopravně technický stav vozovky, zpevnění krajnice, bezpečnost záchytného systému, zasahování vegetace do rozhledových poměrů komunikace.

Výtluky, trhliny, vyjeté koleje, nerovnosti.

Nepřípustná nerovnost vozovky v nájezdech na mostní závěr z obou stran tvoří střechovitý podélný profil nivelety vozovky a značně zhoršuje komfort přejezdu MZ. Rázy od přejíždějících vozidel vnáší do MZ a do jeho kotvení ke konstrukci nepřípustné dynamické namáhání.

Překročení hodnoty podélné nerovnosti 4mm pod 4m latí (ČSN 73 6175) Překročení hodnoty podélné nerovnosti 4mm pod 4m latí (ČSN 73 6175). Mostní závěr je „utopený“ pod niveletu vozovky.

Přelité zálivky spár podél obrubníků Přelité zálivky spár podél obrubníků. Přelitá zálivka nepřilne, vypadává. Spára na styku lamela MZ – litý asfalt odvodňovacího proužku u obrubníku není dostatečně těsněná –zálivky nejsou dotažené v obou směrech do nejnižšího místa MZ v lomu u obrubníku–nebezpečí zatékání.

U říms se sleduje kvalita povrhu betonu, ochranný nátěr obrubníkové části říms proti CHRL, kvalita výplně pracovních a dilatačních spár.

Zaznamená se špatné konstrukční řešení a vady záchytného bezpečnostního systému.

Sleduje se poškození silničním provozem, vyklonění a další deformace, chybějící odrazné proužky, poškozený plotový nástavec.

Sleduje se stav z hlediska bezpečnosti provozu, stav nátěrového systému.

Bezpečnost uložení a uchycení pochozích roštů.

U protihlukových stěn tvarové deformace, stav uchycení výplňových dílců.

Bezpečnost záchytných systémů nepřípustné směrové vychýlení krycích plechů dilatační mezery mezi betonovými svodidly, stav upevnění prvků upevněných na lamelách pro omezení hlučnosti.

Stav mostních závěrů. Doporučuje se sledovat a měřit za extrémních teplot v zimě v létě rozevření MZ a posun ložisek, zapsat hodnotu rozevření nebo posunu do prohlídek, změřit teplotu vzduchu (stačí odečíst z nejbližší meteohlásky). Sledované údaje slouží k upřesnění vypočítaných hodnot posunů nosné konstrukce a správnému návrhu opravy mostu.

Nerovnoběžně zabetonované profily mostního závěru.

U povrchového odvodnění plynulý odtok z vozovky a příp. z odvodňovacího proužku, čistota mostních vpustí.

U podélných svodů nutno zjistit, zda nedochází k úkapům na spojích potrubí, deformacím potrubí, závěsů, spojovacích objímek a kotvení potrubí.

Odvodnění rubu opěr.

Poškození izolačního systému.

Stav ložisek, vč. odečtu posunu.

Stav a čistotu ložisek.

Stav spodní stavby.

září 2006 Stav zdiva spodní stavby z hlediska stavu konstrukce a bezpečnosti na komunikaci.

Stav nosné konstrukce v porovnání s předchozí HMP.

Stav ocelové NK nutno porovnat s poslední HMP (BMP). detail

Nerovnost podhledu nosníků způsobená poklesem skruže při betonáži NK.

Stav vozovky a záchytného systému před opravou mostu.

Místo opravy vozovky neúčelně provedená sanace vlhkého povrchu podhledu NK.

Chybí odvodnění komůrek mezi nosníky do doby opravy izolačního systému.

Stav nosné konstrukce v porovnání s předchozí HMP, měření průhybu do doby rekonstrukce.

Stav území pod mostem – porosty.

Stav území pod mostem – náplavy, poškození dlažeb s následným podemíláním zdiva opěr.

Stav přístupových cest,vč Stav přístupových cest,vč. funkčnosti otevírání přístupových vrátek a dveří.

Stav cizích zařízení.

Děkuji za pozornost.