TUTORIÁL 2 Jiří Šebesta LRAR – Radiolokační a radionavigační systémy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Téma 5 Metody řešení desek, metoda sítí.
Advertisements

Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Města ČR – orientace na mapě
TUTORIÁL 2. Jiří Šebesta LRAR – Radiolokační a radionavigační systémy
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Příprava R&R studie Obsluha by měla měřit alespoň 10 dílů - nebo více Vyberte díly, které reprezentují výrobní proces z dlouhodobého hlediska Vyberte alespoň.
Přístroje pro bezpečnostní funkce
Magnetohydrodynamický (MHD) generátor
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
Urči název a zařaď do příslušné skupiny
Regulační diagram je to základní grafický nástroj statistické regulace procesu, který umožňuje posoudit statistickou zvládnutost procesu statisticky zvládnutý.
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
Vzdělávací materiál / DUMVY_32_INOVACE_02B14 Příkazový řádek: obsah souborů PŘÍKLADY AutorIng. Petr Haman Období vytvořeníLeden 2013 Ročník / věková kategorie3.
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Animace Demo Animace - Úvodní animace 1. celé najednou.
Lineární rovnice Běloun 91/1 a
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Zábavná matematika.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Tato prezentace byla vytvořena
PŘEDNÁŠKA 8 Jiří Šebesta MRAR – Radiolokační a radionavigační systémy
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Jazyk vývojových diagramů
Základy teorie řízení Frekvenční charakteristika
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Únorové počítání.
Posloupnosti, řady Posloupnost je každá funkce daná nějakým předpisem, jejímž definičním oborem je množina všech přirozených čísel n=1,2,3,… Zapisujeme.
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
TRUHLÁŘ II.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Tato prezentace byla vytvořena
PŘEDNÁŠKA 0. Jiří Šebesta MRAR – Radiolokační a radionavigační systémy
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Nový trend ve slunolamech Radek Pelz, ALARIS Czech Republic s.r.o.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Fyzika 2 – ZS_4 OPTIKA.
Mikrovlnné systémy Bc. Jindřich Poledňák. mikrovlnné záření vlnová délka: 1mm – 1m od 70. let 20. století pro dálkový průzkum se využívají vlnové délky.
Modulační metody Ing. Jindřich Korf.
Tato prezentace byla vytvořena
MS PowerPoint Příloha - šablony.
Tato prezentace byla vytvořena
VII. Neutronová interferometrie II. cvičení KOTLÁŘSKÁ 7. DUBNA 2010 F4110 Kvantová fyzika atomárních soustav letní semestr
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Technické kreslení.
Úkoly nejen pro holky.
PŘEDNÁŠKA 6 Jiří Šebesta MRAR – Radiolokační a radionavigační systémy
END 1.Přítelem 2.Druhem 3.Milencem 4.Bratrem 5.Otcem 6.Učitelem 7.Vychovatelem 8.Kuchařem 9.Elektrikářem 10.Instalatérem 11.Mechanikem 12.Návrhářem 13.Stylistou.
Přednost početních operací
DĚLENÍ ČÍSLEM 5 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Jana Francová, výukový materiál EU-OP VK-III/2 ICT DUM 50.
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
KONTROLNÍ PRÁCE.
PŘEDNÁŠKA 4 Jiří Šebesta MRAR – Radiolokační a radionavigační systémy
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Jirous spol. s r.o. Vývoj a výroba wifi antén a příslušenství
PŘEDNÁŠKA 5 Jiří Šebesta MRAR – Radiolokační a radionavigační systémy
Tato prezentace byla vytvořena
Modulace.
Tato prezentace byla vytvořena
Struktura měřícího řetězce
Přijímače pro příjem FM signálu OB21-OP-EL-ELN-NEL-M
Rozhlasové vysílače pro FM OB21-OP-EL-ELN-NEL-M
Lekce 3. Linkový kód ● linkový kód je způsob vyjádření digitálních dat (jedniček a nul) signálem vhodným pro přenos přenosovým kanálem: – optický kabel.
Přijímače pro příjem AM signálu
Transkript prezentace:

TUTORIÁL 2 Jiří Šebesta LRAR – Radiolokační a radionavigační systémy 2.11.2013 Jiří Šebesta Ústav radioelektroniky FEKT VUT v Brně

Radiolokační a radionav. systémy LRAR: TUTORIÁL 2. Měřicí signály radarů Principy detekce cílů Efekty pohyblivých cílů Funkce neurčitosti Metody IPC (indikace pohyblivých cílů) Radar se syntetickou aperturou Sekundární radar Bistatické a multistatické radary Pasivní radiolokace 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Měřicí signály radarů (1/9) Signály pro kontinuální radary CW (Continuous Wave) – trvalá nosná = dopplerovské zpracování FM-CW – frekvenční rozmítání (po částech lineární modulační signál – pilovitý průběh CW-CM – trvalá nosná s fázovou modulací s PRN 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Měřicí signály radarů (2/9) Signály pro impulsní radary IM – pravoúhlé pulsy bez vnitropulsní modulace IM-LFM – pravoúhlé pulsy s vnitropulsní lineární frekvenční modulací IM-AWLFM – pulsy s vnitropulsní lineární frekvenční modulací a amplitudovým váhováním 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Měřicí signály radarů (3/9) Signály pro impulsní radary IM-NFM – pravoúhlé pulsy s vnitropulsní nelineární frekvenční modulací (Nonlinear Frequency Modulation) IM-SFM – pravoúhlé pulsy s vnitropulsní modulací s frekvenčními skoky (Step Frequency Modulation) 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Měřicí signály radarů (4/9) Signály pro impulsní radary IM-BPM – pravoúhlé pulsy s vnitropulsní binární fázovou modulací (Bakerovy kódy s minimální úrovní autokorelačních postranních laloků) IM-PPM – pravoúhlé pulsy s vnitropulsní polyfázovou modulací (Frankovy kódy, Px-kódy, Zadoff-Chu kódy) 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Měřicí signály radarů (5/9) Signály pro impulsní radary IM-MCPC – pravoúhlé pulsy s vnitropulsní fázovou modulací s více nosnými (Multicarrier Phase-Coded Signals) Wn je komplexní váha n-té nosné An,m je m-tý element modulační sekvence n-té nosné | An,m | = 1 s(t) = 1 pro 0 ≤ t < tb 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Měřicí signály radarů (6/9)  Schéma obecné struktury MCPC Požadována ortogonalita subnosných (OFDM) a redukce PMEPR (Peak-to-Mean Envelope Power Ratio) 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Měřicí signály radarů (7/9) Signály pro impulsní radary Koherentní vs. nekoherentní IM signály Koherentní signál = v každém pulsu shodná počáteční fáze Systémově se koherence zajišťuje pomocí společných oscilátorů pro vysílání a příjem COHO (Coherent Oscillator) – oscilátor pro synchronní modulaci a detekci STALO (Stable Local Oscillator) – společný vysoce stabilní lokální oscilátor pro směšovač v přijímači i ve vysílači 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Měřicí signály radarů (8/9) Korelační funkce IM – pravoúhlé pulsy bez vnitropulsní modulace 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Měřicí signály radarů (9/9) IM-BPM – pravoúhlé pulsy s vnitropulsní binární fázovou modulací (kód Baker 13) Kompresní poměr 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Detekce cílů (1/25) Detekce cílů je proces rozhodování o přítomnosti nebo nepřítomnosti cíle na základě přijatého signálu νenv(t) pro každou rozlišovací buňku = řešení binární hypotézy na základě vhodně zvoleného prahu VTH (Threshold): H1 – cíl je přítomen H0 – cíl není přítomen 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Detekce cílů (2/25) PrD je pravděpodobnost správné detekce (rozhodnutí) PrFA je pravděpodobnost falešného poplachu (False Alarm) PrMD je pravděpodobnost nedetekce (Missed Detection) 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Detekce cílů (3/25) Zpracování reálného radiolokačního signálu – jedno měření Pin(r) je vstupní výkon signálu odpovídající času měření pro rozlišovací buňku ve vzdálenosti r Rozlišovací buňka je 1km 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Detekce cílů (4/25) Zpracování reálného radiolokačního signálu – série měření 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Detekce cílů (5/25) Obálkový detektor Přijímač superheterodyn – zpracování pásmového signálu – popis pomocí komplexní obálky Druhý detektor – odstranění nosného signálu a získání modulačního signálu ozvy (komplexní obálky) lineární vs. kvadratický 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Detekce cílů (6/25) Pravděpodobnost falešného poplachu Uvažujme na vstupu IF filtru šum s gaussovským rozdělením hustoty pravděpodobnosti amplitudy ν je napěťová úroveň šumu N je střední hodnota výkonu šumu Po průchodu obálkovým detektorem má hustota pravděpodobnosti šumové obálky νenv rozdělení Rayleighovo: 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Detekce cílů (7/25) Pravděpodobnost toho, že hodnota obálky šumu překročí hodnotu prahu (VTH = napěťová úroveň) je Tato pravděpodobnost přímo odpovídá pravděpodobnosti falešného poplachu V praxi je problematické měřit hustotu pravděpodobnosti Lépe se určuje tzv. střední doba mezi falešnými poplachy (False-Alarm Time): 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Detekce cílů (8/25) Tk jsou jednotlivé naměřené doby mezi falešnými poplachy tk jsou naměřené doby trvání falešných poplachů 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Detekce cílů (9/25) pak pravděpodobnost falešného poplachu B je šířka pásma IF zesilovače radaru a střední dobu mezi falešnými poplachy lze vyjádřit 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Detekce cílů (10/25) Příklad 12: ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- Na jakou napěťovou úroveň je třeba nastavit práh pro radar se šířkou pásma 10 MHz, je-li spektrální hustota šumu na vstupu rozhodovacího obvodu -150 dBm/Hz a požadovaná pravděpodobnost falešného poplachu je 0,05%? Určete rovněž střední dobu mezi falešnými poplachy. 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Detekce cílů (11/25) Pravděpodobnost falešného poplachu pro decibelový poměr mezi prahem a střední hodnotou výkonu šumu platí Dvojka u výkonu šumu je dána dvoustrannou spektrální hustotou výkonu šumu 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Detekce cílů (12/25) Závislost pravděpodobnosti falešného poplachu na decibelovém poměru mezi prahem a střední hodnotou výkonu šumu 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Detekce cílů (13/25) Závislost pravděpodobnosti střední doby mezi falešnými poplachy na TNR a B 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Detekce cílů (14/25) Pravděpodobnost detekce Uvažujme-li na vstupu IF filtru sinusový signál ozvy s amplitudou A současně se šumem s gaussovským rozdělením hustoty pravděpodobnosti amplitudy, pak na výstupu obálkového detektoru bude mít amplituda signálu se šumem s Riceovo rozdělení I0 je modifikovaná Besselova funkce 1. druhu nultého řádu 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Detekce cílů (15/25) Pravděpodobnost toho, že hodnota obálky signálu se šumem překročí hodnotu prahu (VTH = napěťová úroveň) je Tato pravděpodobnost přímo odpovídá pravděpodobnosti detekce V praxi je komplikované tuto pravděpodobnost určit Proto se v praxi se určuje potřebný poměr S/N pro signál ozvy pro danou pravděpodobnost falešného poplachu a pravděpodobnost detekce pomocí zjednodušující Albersheimovy rovnice 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Detekce cílů (16/25) kde 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Detekce cílů (17/25) Rayleighovo vs. Riceovo rozdělení 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Detekce cílů (18/25) Příklad 13: ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- Pro systém z příkladu 12 určete potřebný poměr signál ku šumu pro zajištění 95% pravděpodobnosti detekce cíle. 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Detekce cílů (19/25) Detekční kritéria – metody určení prahu Maximalizace pravděpodobnosti detekce pro požadovanou pravděpodobnost falešného poplachu Neyman-Pearsonův teorém Metody CFAR (Continuous False Alarm Radar) Automatické nastavení prahu tak, aby PrFA = konstantě 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Detekce cílů (20/25) Optimální detektor = max. poměr S/N pro předpokládaný tvar pulzu ozvy Aplikace přizpůsobeného filtru Výstupní signál za přizp. filtrem: Ve frekvenční oblasti hMF(t) je impulsní odezva přizpůsobeného filtru 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Detekce cílů (21/25) HMF() je frekvenční odezva přizpůsobeného filtru Přizpůsobený filtr (Matched Filter) lze popsat A je zisk filtru (libovolný) Tz je časové zpoždění filtru (libovolné) Lze realizovat FIR strukturou 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Detekce cílů (22/25) Za přizpůsobeným filtrem získáme signál R(·) je autokorelační funkce impulsního signálu Bude-li mít vstupní signál (ozva) tvar a je amplituda ozvy na vstupu Tdelay je zpoždění signálu vyslaného signálu sTX 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Detekce cílů (23/25) Za přizpůsobeným filtrem získáme signál (neuvažujeme ad. šum) RTX(·) je autokorelační funkce vyslaného impulsního signálu (IM-LFM) 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Detekce cílů (24/25) Pro určení šikmé dálky cíle je třeba hledat maximum signálu za detektorem 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Detekce cílů (25/25) Autokorelační funkce vysílacího pulsu a příslušně nastavený práh má zásadní vliv na rozlišení v šikmé dálce 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Efekty pohyblivých cílů (1/3) Při pohybu cíle vůči radaru je signál ozvy postižen Dopplerovým efektem – frekvenční extrakce či dilatace spektra vyslaného pulsu Výstupní signál za směšovačem (1. detektorem) radaru můžeme popsat (neuvažujeme ad. šum): fd je dopplerovský frekvenční posuv Za přizpůsobeným filtrem získáme signál 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Efekty pohyblivých cílů (2/3) Po vyjádření korelace mezi vstupním signálem a impulsní charakteristikou přizpůsobeného filtru  je celkové zpoždění signálu (vysílač-cíl-přijímač-přizp. filtr) Vliv dopplerovského efektu na výsledný signál za přizpůsobeným filtrem (bez uvažování aditivního šumu) 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Efekty pohyblivých cílů (3/3) Vliv dopplerovského posuvu spektra na tvar pulsu za MF (IM-LFM signál) 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Funkce neurčitosti (1/6) Určované parametry cíle (od primárního radaru): Azimut – nezávislé měření (směrové vlastnosti antény) Elevace – nezávislé měření (směrové vlastnosti antény) Šikmá dálka – závislé na vlastnostech signálu za detektorem Radiální rychlost – závislé na vlastnostech signálu za detektorem Signál za přizpůsobeným filtrem je závislý jak na zpoždění odrazu, tak i na dopplerovském posuvu, pak vzniká neurčitost, kterou lze popsat v časové oblasti (autokorelační funkce, kde se vyskytuje zpoždění signálu i Dopplerova frekvence) 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Funkce neurčitosti (2/6) Funkci neurčitosti (Ambiguity Function) je tedy autokorelační funkcí vysílaného signálu (impulzu) pro rozsah sledovaných časových zpoždění a rozsah dopplerovských posuvů Ve frekvenční oblasti Pro výpočet velkého rozsahu parametrů se využívá metod práce se řídkými maticemi 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Funkce neurčitosti (3/6) Funkce neurčitosti pro pravoúhlý puls 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Funkce neurčitosti (4/6) Funkce neurčitosti pro IM-LFM 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Funkce neurčitosti (5/6) Funkce neurčitosti pro váhovaný IM-LFM 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Funkce neurčitosti (6/6) Funkce neurčitosti pro váhovaný IM-BPM (Barker 13) 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Metody IPC (1/3) Metody IPC = indikace pohyblivých cílů (MTI = Moving Target Indication) jsou určeny k potlačení závojů (Cluters) od pevných cílů nebo cílů se specifickým dopplerovským efektem (vlny na mořské hladině, kmitající listí ve větru) Metody IPC = dopplerovské zpracování Využívá se toho, že pro dva po sobě jsoucí koherentní impulsy se pro pohyblivý cíl mění fáze, kdežto pro pevný ne 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Metody IPC (2/3) Blokové schéma IPC pulsního radaru Metoda AMTI = Adaptive MTI – obsahuje dvě pásmové zádrže pro potlačení závoje od země adaptivní pro potlačení závoje od meteoútvarů 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Metody IPC (3/3) Metoda MTD (Moving Target Detection) – obsahuje banku filtrů pro jednotlivá pásma odpovídající Dopplerově posuvu pro daný rozsah radiální rychlosti cílů Blokové schéma MTD pulsního radaru 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Syntetická apertura (1/13) Obecný princip SAR = Synthetic Aperture Radar Podstatné zvětšení rozlišení radarového zobrazení Instalace: - letadla (airborne SAR) - družice (space- borne SAR) 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Syntetická apertura (2/13) Vytváří se umělá anténní řada ve směru pohybu radaru (na letadle nebo družici) 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Syntetická apertura (3/13) Jednotlivá měření (odezvy na pulsní signál vysílače) se uloží do paměti a při vyhodnocení se aplikuje součet signálů s váhováním (fázové) k vytvoření umělého úzkého svazku 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Syntetická apertura (4/13) Doba apertury (Aperture Time) definuje čas pro získání sady záznamů pro postprocessingový beamforming 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Syntetická apertura (5/13) Signál na n-té pozici antény Celkový signál ze všech pozic a pro svazek ve směru měřeného bodu: Vzdálenost k měřenému bodu od jednotlivých pozic antén: 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Syntetická apertura (6/13) Systém SLAR (Side Looking Airborne Radar) Hlavní svazek anténa pulsního SAR radaru míří do boku pod úhlem  (look angle) . Šířka bočního svazku V (pro pokles o 3 dB v radiánech) je svázána s rozměrem apertury LV: Šířka pásu stopy (swath width) pro radiální vzdálenost R0 do středu stopy: 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Syntetická apertura (7/13) Rozlišení v příčném (bočním) směru je dáno šířkou pulsu (V<<WV): Šířka svazku v podélném smě-ru je dáno podélným rozměrem apertury (radiány): Rozlišení v podélném směru je dáno jen podélným rozměrem apertury a radiální vzdáleností: 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Syntetická apertura (8/13) Uvažujme SAR měření na délce L, pak interval přeletu pro konstantní rychlost v (odpovídá aperture time) bude: Radiální vzdálenost k bodu P na zemi lze vyjádřit: kde: 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Syntetická apertura (9/13) Po úpravě a aplikaci Taylorova rozvoje: se zpožděním impulsu na trase tam i zpět : Argument přijatého signálu je závislý na tomto zpoždění: Se zavedením vlnové délky: zjednodušíme na: 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Syntetická apertura (10/13) Okamžitá frekvence přijatého signálu je: Vyjádříme–li Doppler. posuvy pro cíl v bodě P a P’: za t jsme dosadili : a rozdíl mezi Doppler. posuvy mezi P a P’ je : 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Syntetická apertura (11/13) Pro rozlišení dvou cílů musí být SAR data ukládána (doba apertury): a délka L pak musí být: odtud pro rozlišení platí v podélném směru platí: Příklad 14: ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- SAR instalovaný na stratosférickém průzkumném letadle s výškou letu 25 km pracuje na kmitočtu 1,5 GHz. Rozměry apertury antény v obou souřadnicích (příčná i podélná) jsou 2 m. Úhel snímání je 45°, délka pulsu 1 s a rychlost letadla je 800 km/h. Určete šířku snímaného pásu a rozlišení na povrchu, je-li doba apertury SAR 0,2 s. 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Syntetická apertura (12/13) Vlnová délka: Rychlost pohybu: Radiální dálka: Šířka pásu: Příčné rozlišení: Podélné rozlišení bez SAR: Podélná délka syntetické apertury: Podélné rozlišení se SAR: 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Syntetická apertura (13/13) SAR systémy (komprese LFM, 1-30 GHz) Průzkum Země (oceánografie, monitoring ledu a sněhu, měření znečištení, těžařství, klasifikace terénu, mapování) s rozlišením i pod 10 m AIRBORNE – (první 1953, Godyear research, na DC-3, 930 MHz), AIRSAR (NASA JPL), YSAR SPACEBORNE RADARSAT (Kanada) ERS (ESA – European Remote Sensing) ENVISAT (ESA 2002 - studium změn v životním prostředí, včetně globálního oteplování a tání ledovců) 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Sekundární radar (1/8) SSR (Secondary Surveillance Radar) Aplikace v ATC, pozemní systém je dotazovačem (Interrogator) , palubní systém automatickým odpovídačem (Transponder), vojenské módy IFF (Identification Friend – Foe) Odpovědi obsahují základní identifikační údaje a aktuální měřené letové parametry IM modulace Uplink 1030 MHz, vert. polarizace Downlink 1090 MHz, vert. polarizace 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Sekundární radar (2/8) Dvousvazkový anténní systém dotazovače Měření azimutu Odpovědi pouze od odpovídačů v daném azimutálním směru 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Sekundární radar (3/8)  Mód „A“ = ID odpovídače, resp. číslo letu 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Sekundární radar (4/8) Odpověď v módu „A“ Číslo letu tvoří čtyři oktalové cifry (00008 – 77778 , tj. 4096 kombinací – pro lety nad Evropou přidělováno Eurocontrolem Speciální kódy: 75008 - únos 76008 – ztráta spojení 77008 - nouze 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Sekundární radar (5/8) SPI (Special Pilot Identification) – aktivuje pilot na 20 s po žádosti řídícího ATC Mód „C“ = barometrická výška letadla Barometrické měření ve stovkách stop s korekcí Hodnota kódována tzv. Gillhamovým kódem Rozsah -1000 až 126750 ft. 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Sekundární radar (6/8)  Odpověď v módu „C“ Gillhamův kód 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Sekundární radar (7/8) Mód S (Adresný nebo všeobecný dotaz) Z módu S se vyvinul systém ADS-B (Automatic dependent surveillance-broadcast) 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Sekundární radar (8/8) ADS-B DF – zdroj dat AA – aircraft address ME – parametry (poloha z GPS, rychlost, výška z výškoměru) 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Bistat. a multistat. radary (1/10) Monostatický radar – jeden RX/TX systém Bistatický radar – vysílač a přijímač rozdělen = poloaktivní radar Hustota vyzářené energie v prostoru cíle: 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Bistat. a multistat. radary (2/10)  Výkon sekundárního záření (odrazná plocha je dána odrazivými vlastnostmi cíle pro směr příchodu elmag. vlny od vysílače a odrazu k přijímači): 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Bistat. a multistat. radary (3/10)  Hustota odražené energie v oblasti přijímací antény radaru:  Výkon odraženého signálu na výstupu antény na přijímací straně: 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Bistat. a multistat. radary (4/10) Příklad 15: ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- Určete přijatý výkon pro monostatický primární radar na vlnové délce 3 cm s výkonem 100 kW pro cíl ve vzdálenosti 150 km, přičemž anténa má zisk 40 dB a uvažované cíle mají efektivní odraznou plochu 100 m2. Určete požadovaný výkon pro stejný případ s bistatickým uspořádáním, pro cíl ve vzdálenosti 150 km od vysílače a 50 km od přijímače. Neuvažujte polarizační ztráty. 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Bistat. a multistat. radary (5/10) Lepší energetická bilance než u monostatického radaru Přijímací strana je rádiově neaktivní (utajení) Konstantní SNR pro cíle na Cassiniho oválech kde e je faktor elipticity r1 je vzdálenost mezi cílem a vysílačem r2 je vzdálenost mezi cílem a přijímačem a je základna, tj. vzdálenost me-zi vysílačem a přijímačem 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Bistat. a multistat. radary (6/10) Multistatický radar – více TX (může to být i nezávislý systém) a více RX Jako vysílače mohou být využity vysílače pro jiné účely (komerční služby, BTS, televizní vysílače apod.) – pasivní systém 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Bistat. a multistat. radary (7/10) Směroměrný systém – Theta – theta, nebo AOA (Angle of Arrival) Je třeba znát jak směr svazku vysílače, tak i přijímače. Přijímací antény musí mít úzký svazek vyzařovací charakteristiky . Pro 2D určení polohy možno použít dva přijímače a definovat jejich směry svazků, vysílač pak může být nezávislý, všesměrový. 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Bistat. a multistat. radary (8/10) Eliptické měření Pro n-tý smě-rový kosinus platí: Po určení úhlů, přechází řešení na směroměrné 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Bistat. a multistat. radary (9/10) Příklad 16: ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- Určete úhel příjmu pro bistatický radar, je-li základna 150 km, vzdálenost od vysílače k cíli 125 km a od cíle k přijímači 30 km. 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Bistat. a multistat. radary (10/10) Hyperbolická měření – TDOA (Time Difference of Arrival) Není potřeba znát polohu vysílače, přijímací stanice jsou synchronizovány nebo je zajištěn komunikační spoj mezi stanicemi s definovaným zpožděním přenosu. 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Pasivní radar (1/6) Pasivní radar je vždy založen na multistatickém přístupu Směroměrný systém (Kopáč 1959, Borap) – měření směru příchodu signálu AOA z min. dvou stanic – interferometrické metody měření – anténní pole Časoměrný systém (Tamara, Vera) TDOA – měření časového rozdílu příchodu signálu – více TX + jeden RX nebo jeden TX + více RX nebo více TX + více RX 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Pasivní radar (2/6)  PCL systémy = Passive Coherent Location  Více TX (nezávislé – např. TV vysílač) + jeden RX, který vyhodnocuje jak zpoždění signálů od cíle, tak i od vlastních vysílačů  Nevýhodou jsou ne-optimální autokore-lační vlastnosti vysí-laných signálů, mož-nost instalace vlast-ních vysílačů 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Pasivní radar (3/6)  Jeden TX (nepřítel) + 4 x RX = 3D TDOA (inverzní princip k GPS) 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Pasivní radar (4/6) VĚRA Dosah systému je 400 až 500km v úhlovém sektoru větším než 120°C. Typické rozmístění bočních stanic je 15 až 40 km od centrální stanice. Ověřená stacionární přesnost měření ve vzdálenosti kolem 100 km je u systému VĚRA řádově desítky metrů a prostorově závisí na poloze letounu. Přesnost určení barometrické výšky je 30m. Nynější programové vybavení umožňuje sledovat až 300 letounů současně. 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Pasivní radar (5/6) VĚRA-A Dokáže pokrýt celé území ČR. Určena pouze pro sledování provozu pro civilní účely Komunikace mezi stanicemi není širokopásmová (pracuje na f = 1090 MHz). VĚRA-S/M Na rozdíl od verze A dokáže díky analýze přijímaného signálu určit typ objektu a jeho funkční režim. Komunikace mezi stanicemi je širokopásmová (f = 1 GHz až 18 GHz). 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Radiolokační a radionav. systémy LRAR-T2: Pasivní radar (6/6) Mobilní RX stanice VĚRA 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy

Tatra s výsuvným anténním systémem Tamary Děkuji za vaši pozornost Tatra s výsuvným anténním systémem Tamary 2.11.2013 Radiolokační a radionav. systémy