Projekt: Moderní škola, registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Advertisements

FORMOVÁNÍ POVRCHU Vnější činitelé.
Téma: Určování oxidačních čísel
EU peníze školám Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732 Název projektu: Moderní škola – naše budoucnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ZŠ ŠKOLNÍ VRCHLABÍ Vyrobeno v rámci programu MŠMT : EU – OP VK 2010.
Endogenní (vnitřní) pochody
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
KVETE A VONÍ VY_32_INOVACE_Čt z 1
JAK SE MĚNÍ POVRCH ZEMĚ.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ SÍLY
Zpracoval: ing. Pavel Králík
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Název Litosféra Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Vnější geologické děje
Planeta Země – Exogenní činitelé 2
VNĚJŠÍ PŘÍRODNÍ ČINITELÉ narušují zemský povrch dochází k pozvolnému rozpadu hornin = ZVĚTRÁVÁNÍ takto narušený povrch je postupně zarovnáván.
POVRCH ZEMĚ JAKO VÝSLEDEK PŮSOBENÍ PŘÍRODNÍCH ČINITELŮ
Z Vyjmenovaná slova po VY_32_INOVACE_Čj z 2
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Procvičování vyjmenovaných slov po
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Exogenní geologické děje
GEORELIÉF Mgr. Jana Nováková.
FORMOVÁNÍ POVRCHU ZEMĚ
Vznik a vývoj litosféry
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Planeta Země – Pedosféra
Krasové oblasti Název školy
DOTVÁŘENÍ ZEMSKÉHO POVRCHU
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Planeta Země – Exogenní činitelé 1
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
VY_52_INOVACE_PŘ.9.32– ZVĚTRÁVÁNÍ - prezentace
Dotváření zemského povrchu - voda
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_210_Činnost vody AUTOR: Jana Harbichová ROČNÍK, DATUM: 9.,
VY_52_INOVACE_PŘ.9.33 – EROZE - prezentace
CO DOKÁŽE EROZE….
Zvětrávání a činnost větru
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Zvětrávání, eroze Zvětrávání je proces, při kterém dochází k rozpadu hornin. Zvětrávání způsobuje např. voda, rozdílná teplota, led, sníh, vítr, kořeny.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
L ITOSFÉRA – VNĚJŠÍ PROCESY Autor: Hana Brýdlová.
Zemský povrch dotváří vnější činitelé
Přírodní činitelé.
USAZENÉ HORNINY (SEDIMENTÁRNÍ)
Pracovní list k procvičení znalostí o vnějších geologických dějích.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
vnější přírodní činitelé
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
FORMOVÁNÍ POVRCHU ZEMĚ
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Digitální učební materiál:
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
LITOSFÉRA vnější přírodní činitelé
Petrologie 2 Mgr.Jan Kašpar ZŠ Hejnice 2010.
vnější geologické děje
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Vnitřní a vnější geologické děje
Transkript prezentace:

Oblast podpory 1.4 - Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách OP VK Projekt: Moderní škola, registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.3146 Příjemce: Základní škola s rozšířenou výukou jazyků a Mateřská škola Litvínov, Podkrušnohorská 1589, okres Most Šablona: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT (III/2) Sada: Inv 6 Podsada: B Číslo: 7 Autor materiálu: Mgr. Jan Zouzalík Typ DUM: Prezentace PowerPoint Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Přírodopis Tematický okruh: Horniny Téma: Vnější geologické děje Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Byl uskutečněn z prostředků grantového projektu OPVK. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Zouzalík

CHARAKTERISTIKA A DĚLENÍ VNĚJŠÍCH GEOLOGICKÝCH JEVŮ Neustálé obrušování zemského povrchu = zvětrávání 3 etapy působení vnějších geologických jevů: Narušení a rozpad horniny Přemístění zvětralého materiálu (transport) Usazení (sedimentace) – vznik usazených hornin Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Byl uskutečněn z prostředků grantového projektu OPVK. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Zouzalík

1 – zvětrávání Rozrušování hornin působením mechanických, chemických a biologických jevů 3 typy zvětrávání: Mechanické Chemické Biologické Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Byl uskutečněn z prostředků grantového projektu OPVK. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Zouzalík

A. Mechanické zvětrávání Rozpad horniny beze změny chemického složení Působení změn teploty Mrazové zvětrávání – rozpad a drolení horniny Příklad mrazového zvětrávání (1) Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Byl uskutečněn z prostředků grantového projektu OPVK. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Zouzalík

b. Chemické, c. biologické zvětrávání Změna chemického složení horniny Působení vody a vzduchu Př. Hematit (Fe2O3) → limonit (Fe2O3 . nH2O) Biologické: Působení organismů na horniny Kořeny rostlin narušují horniny Umožňují přístup vodě a vzduch Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Byl uskutečněn z prostředků grantového projektu OPVK. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Zouzalík

2 – působení zemské gravitace Pohyb zvětralých hornin, vody a sesuvy půdy Působení gravitace na svahy 3 typy: Uvolněné horniny – tzv. řícení hornin Podmáčená půda – tzv. bahenní proudy Uvolněný sníh – laviny http://www.youtube.com/watch?v=BKTG58Bpziw&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=B0RWLxOFGLY&feature=fvwrel Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Byl uskutečněn z prostředků grantového projektu OPVK. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Zouzalík

3 – činnost dešťové vody Působení ve vápencových území – vznik krasu Princip vzniku krasu: Dešťová voda rozpustí CO2 vznikne slabá kyselina uhličitá, která narušuje vápenec – v podzemních prostorách voda ztratí CO2 a vznikne pevný kalcit – krápníky Druhy krasových útvarů: - škrap, závrt, stalaktit, stalagmit, stalagnát, ponorná říčka Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Byl uskutečněn z prostředků grantového projektu OPVK. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Zouzalík

Krasové jevy (2) Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Byl uskutečněn z prostředků grantového projektu OPVK. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Zouzalík

4 – činnost tekoucí vody Působení říčních toků – zařezávání do hornin Tvorba říčních údolí – tvar písmena V Horní tok řeky – prohlubování a rozšiřování koryta (vodopády) Střední tok – tvorba meandrů, ukládání materiálu Dolní tok – usazovaní přineseného materiálu, tvorba říční delty (ústí do moře) Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Byl uskutečněn z prostředků grantového projektu OPVK. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Zouzalík

Říční údolí (3) Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Byl uskutečněn z prostředků grantového projektu OPVK. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Zouzalík

Říční meandry (4) Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Byl uskutečněn z prostředků grantového projektu OPVK. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Zouzalík

Říční delta (5) Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Byl uskutečněn z prostředků grantového projektu OPVK. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Zouzalík

5 – působení ledovce Hromadění a zatížení vrstev neodtávajícího ledu = ledovec Působení gravitace – posunování do údolí Před sebou tlačí horniny – tzv. moréna Údolí do tvaru U Po ústupu ledovce – ledovcová jezera Fjord = zářez ledovce do pevniny propojený s mořem Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Byl uskutečněn z prostředků grantového projektu OPVK. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Zouzalík

Schéma pevninského ledovce (6) Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Byl uskutečněn z prostředků grantového projektu OPVK. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Zouzalík

Tvar ledovcového údolí (6) Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Byl uskutečněn z prostředků grantového projektu OPVK. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Zouzalík

Příklad fjordu (8) Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Byl uskutečněn z prostředků grantového projektu OPVK. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Zouzalík

6 – činnost větru V oblastech s nedostatkem vegetace Vítr unáší drobný materiál, který naráží a obrušuje horniny V místech slábnoucího větru – ukládání – vznik písečných dun Nežádoucí vysušování a odnos usazenin větrem = větrná eroze Silné větry nad mořem – vlny – vznik pobřežních útesů Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Byl uskutečněn z prostředků grantového projektu OPVK. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Zouzalík

Příklad zvětrávání větrem (9) Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Byl uskutečněn z prostředků grantového projektu OPVK. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Zouzalík

Písečné duny (10) Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Byl uskutečněn z prostředků grantového projektu OPVK. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Zouzalík

PŮSOBENÍ MOŘSKÝCH VLN – ÚTESY (11) Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Byl uskutečněn z prostředků grantového projektu OPVK. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Zouzalík

Zdroje informací: http://geologie.vsb.cz/geomorfologie/Prednasky/8_obrazky/8_4_mrazove_zvetravani.jpg http://media1.jex.cz/images/media1:4dba8d62bee66.jpg/Bez%20n%C3%A1zvu.JPG http://www.lasvegastraveller.com.au/wp-content/uploads/2011/07/Grand-Canyon4.jpg http://www.sci.uidaho.edu/scripter/geog100/lect/11-rivers/11-12-a-meandering-stream.jpg http://www.nasa.gov/images/content/445656main_Lena_Delta_946-710.jpg http://zmeny-klima.ic.cz/ledovce-a-klima/ledovce-2-dil/schema-pevninskeho-ledovce.jpg foto autora http://www.free-desktop-backgrounds.net/free-desktop-wallpapers-backgrounds/free-hd-desktop-wallpapers- backgrounds/163198965.jpg http://2.bp.blogspot.com/-9FwIZBQtk5o/TmIiB9zevmI/AAAAAAAAA3c/dT2xYrd9Y-I/s1600/1+%252837%2529.jpg http://www.pptbackgrounds.net/uploads/footprints-namib-desert-namibia-africa-backgrounds-wallpapers.jpg http://www.beach-backgrounds.com/cliff-images/sea-arch-wallpaper-1920x1200.jpg Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Byl uskutečněn z prostředků grantového projektu OPVK. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Zouzalík