Multimediální soubory

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počítačová grafika.
Advertisements

Zvuk v počítači.
Multimédia Video a zvuk.
Úvod do multimediálních technologií
Část 3 Digitalizace zvuku a videa
TV, video.
Záznamová média.
Multimédia ve vzdělávání VIDEO Litomyšl.
Multimédia ve vzdělávání ZVUK
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM VY_32_INOVACE_01C11 Autor Ing. Jiří Kalousek Období vytvoření březen.
Zvuk Mechanické vlnění vzduchu.
Informační a komunikační technologie 8. ročník Multimédia Bohumil Bareš.
Lukáš Kryl, Zděněk Pernica.  Barevné schéma  Rozlišení  Framerate  Specifika streamovaného videa  Výhled do budoucnosti.
Multimédia  Digitální obraz je reprezentace dvojrozměrného obrazu, který používá jedničky a nuly (binární soustavu). Rozlišují se dva typy obrázků. vektorový.
Analogový a digitální zvuk a jejich rozdíly
Vlastnosti zvuku a zvukových záznamů
Jak učit práci s videem.. Body učiva k práci s videem: 1. Co jsou videosoubory. 2. Typy videosouborů. 3. Kvalita videosouborů. 4. Jak přehrávat videosoubory.
Paměťová média.
Informační a komunikační technologie 8. ročník Multimédia – Instalace přehrávače Bohumil Bareš.
Mgr. Miroslava Černá ZŠ Volgogradská 6B, Ostrava-Zábřeh
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
MULTIMÉDIA. Multimédia  oblast informačních a komunikačních technologií  multimediální systém se označuje souhrn technických prostředků(kamera, video,
MULTIMÉDIA Dvořáková, 4.C.
Základní jednotky, záznam a kódování informací
Úvod do multimediálních technologií Lukáš Čívrný Milan Přibyl.
 oblast informačních a komunikačních technologií  sloučení audiovizuálních technických prostředků s počítači či dalšími zařízeními  multimediální systém.
Ondřej Kostka 3IT.  Je technologie pro zachycování, zaznamenávání, přehrávání, přenos a obnovu pohyblivých obrázků používající elektronické signály nebo.
ZÁZNAM A KÓDOVÁNÍ INFORMACÍ
MODULAČNÍ RYCHLOST – ŠÍŘKA PÁSMA
, Brno Připravil: Ing. Jaromír Landa Digitální video.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských Hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Regina Žáková, 4.B Multimédia. oblast informa č ních a komunika č ních technologií multimediální systém se ozna č uje souhrn technických prost ř edk ů.
DIGITALIZACE Datové formáty. Nekomprimované formáty původní algoritmy záznamu datových souborů umožnily pouze jejich převod do digitální podoby:  formát.
C HARAKTERISTIKY VIDEOMATERIÁLU Jan Mrázek Jan Pavera.
Analogově digitální převodník
Radim Farana Podklady pro výuku
Porovnání kodeků standardu MPEG 4
Karolína Hlaváčková, Leoš Kalina, Matyáš Baloun
Charakteristiky videomateriálu
E-learningový modul Grafika a webdesign Vytvořil: Mgr. David Čížek
Multimédia.
Univerzita třetího věku kurz Pokročilý Multimedia – Obrázky, Video a Hudba.
Multimédia Žlutířová Eva.
ZVUK.
1. Ukládání videa Datová média Práce se soubory Vlastnosti videa Kontejnery a komprese Technologické trendy v AV tvorbě, Ukládání videa2.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
PROGRAMY PRO ZPRACOVÁNÍ ZVUKU MARTIN BÁRTA. Obsah tématu  Rozdělení funkcí v nahrávacím řetězci  Nahrávání a editace  Postprodukce  Mastering  Software.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martin Jiřiště NÁZEV:VY_32_INOVACE_08C_15_televize TEMA:Multimédia a grafika.
VIDEO. Co je video… Video je sekvence po sobě jdoucích obrázků Lidské oko (z důvodu setrvačnosti) nevnímá jednotlivé obrázky, ale plynulý pohyb Počet.
Multimédia základní informace Co to jsou „multimédia“?   multi: více   média: tisk (text, obrázky), rozhlas (zvuk), televize (video), internet 
Inf Ztrátová a bezztrátová komprese zvuku. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
1 Televizní obraz Digitální záznam Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.
ZŠ Brno, Řehořova 3 S počítačem snadno a rychle Informatika 7. ročník III
Zvuk. Co je to zvuk Zvuk - jedná se o mechanické vlnění, které je schopen člověk vnímat a také rozlišovat. – Základní vlastností je frekvence, kterou.
Inf Formáty zvukových souborů a videosouborů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Jak na Video do Powerpointu Marek Stehlík, ÚK PřF MU
Inf Mutlimédia. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Digitální zvukové formáty
Programy pro zpracování zvuku
Charakteristika videomateriálů
MULTIMEDIÁLNÍ FORMÁTY
Ondřej Pavlas, Tomáš Karhut
Záznamová media Vaníčková Zdeňka 1.L.
Kódování obrazu Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Petr Novák
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
TVORBA VIDEA Pinnacle Studio Michal Přidálek 3ma
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Multimédia základní informace.
Transkript prezentace:

Multimediální soubory ZVUK a VIDEO

Grafika Zvuk Video Typy multimédií statické snímky Zvuk digitální záznam vlnění Video sekvence rychle po sobě jdoucích snímků

Seznam důležitých pojmů Analogový signál Amplituda (akustický tlak) Kmitočet (frekvence) Vlnová délka Digitální signál Vzorkovací frekvence Hloubka kódování A/D a D/A převodník Zvuková karta Komprese zvuku audiokodek Video Analogové Digitální Sekvence Kontejner Souborové vrstvy Videokodek Parametry Frame rate Prokládání Rozlišení Poměr stran Datový tok

SW vybavení ZVUK Audacity – střih, mix a efekty pro zvukové stopy Format Factory – konverze mezi souborovými formáty (obsahuje mnoho kodeků) Linux Multimedia Studio – kompilátor hudby VIDEO Windows Movie Maker – editace, střih, mix, titulky aj. efekty videa

Podstata zvuku Mechanické vlnění vzduchu Zdrojem je chvějící se předmět velikost výchylky chvění lze chápat jako amplitudu síla rázové vlny – akustický tlak [decibel=dB] Kmitočet – počet výchylek za 1 sekundu – frekvence [Herz=Hz] Vlnová délka – vzdálenost mezi body stejné fáze vlnění >> ANALOGOVÝ SIGNÁL

Analogový a digitální signál V elektrickém vodiči je analogový signál charakterizován jako časová závislost různé velikosti napětí (spojitá funkce) Digitální signál je charakterizován jako časová závislost pouze dvou hodnot napětí a tím vyjádřením dvou binárních znaků (1/0)

Digitalizace Pomocí A/D a D/A převodníku (zvuková karta) Princip = vzorkování vlny

Vzorkování (kvantování) Úroveň analogového signálu je ve velmi krátkých časových intervalech převáděn na číselnou hodnotu, která je dále převedena na dvojkovou Vzorkovací frekvence – počet odečtených hodnot za 1 sekundu Nejběžnější (CD kvalita) je 44 100 Hz Bitová hloubka – počet možných rozlišitelných hodnot úrovně analogového signálu Nejběžnější (16bitové) – 65 536 intenzit průběhu

Velikost audio souboru Formát WAVE (.WAV) disponuje: Vzorkovací frekvence: 44 100 Hz Bitová hloubka: 16 bit Bezkompresní formát 1 minuta mono-záznamu = 44100*16*60 Výsledná velikost 2,52 MB Výsledná datová velikost je markantní. Lidský sluch odpovídá určitému psyhoakustickému modelu. Výsledná skladba však obsahuje i frekvence, které jsou neslyšitelné. Proto lze použít vhodný kompresní algoritmus - KODEK >> MPEG Layer 3 (MP3)

Přehled audio formátů souborů Nekomprimované WAV – nejvyšší kvalita (obdobná audio CD) Komprimované MP3 – hlavní využití pro přenosné přehrávače a streamování po Internetu, původně komerční formát WMA – formát patentovaný Microsoft a tedy standardně integrovaný v přehrávači MediaPlayer OGG – vyvinut jako svobodně licencovaný formát, podobný jako MP3 AC3 – formát, ve kterém jsou uloženy zvuky DOLBY DIGITAL, obsahuje 5.1 kanálů (tedy 5 plně rozsahových a 1 nízko rozsahový – subwofer) Ostatní: Vorbis, AAC, AMR … MIDI – zvláštní typ zvukového formátu, jedná se o notový elektronický záznam – zvuk je kompilován (sestaven) zvukovou kartou, pro vytvoření MIDI souboru je zapotřebí hudebního nástroje

Video Sekvence po sobě rychle jdoucích snímků. Analogové video Obraz je převeden do magnetické podoby a šikmo ukládán do rámečků pásky Digitální video Body obrazu jsou převedeny na číselné hodnoty z nichž se stávají soubory

Struktura videosouboru

Kontejner obálka souboru nebo datového toku, obsahující jeden nebo více proudů multimediálních dat (stop, streamů) do jednoho souboru lze například uložit jednu video stopu, několik zvukových stop v různých jazycích a několik titulků je zajištěna jejich synchronizace AVI, MPEG, Quicktime (MOV), MP4 …

Kodeky Každá stopa (video/audio), je-li komprimovaná je překódována pomocí určitého algoritmu >> KODEKU. Často se plete se samotným přehrávačem. Nainstalujete-li si přehrávač, neznamená to, že bude sám schopen interpretovat zakódovaná data. Instalace se nejčastěji provádí hromadným balíkem – existuje celá řada volně šiřitelných balíků. Xvid, DivX, 3ivx (všechny pro MPEG-4) – videokodeky LAME (MP3), FLAC, WMA 9

Frame Rate Frame rate je počet snímků na jednotku času. Nejstarší technologie začínaly na 6 až 8 snímcích za sekundu (fps, frames per second) dnes je standardem 25fps nebo cca 30fps Pro dosáhnutí iluze plynulého pohybu je třeba zobrazit alespoň 10 snímků za sekundu.

Prokládání Video může být prokládané nebo progresivní. Je-li video prokládané, každý snímek je rozdělen na dva půlsnímky trvající polovinu doby celého snímku – první obsahuje liché, druhý pak jen sudé řádky. Progresivní video půlsnímky neobsahuje. Prokládání bylo zavedeno pro dosažení lepší vizuální kvality v limitech pásma.

Rozlišení Rozlišení videa je udáváno v pixelech pro digitální a v řádcích pro analogové formáty. Televizní vysílání používá převážně 576 aktivních řádků pro vysílání v PAL a SECAM nebo 480 aktivních řádků pro vysílání v NTSC. Nový formát HDTV používá 720, resp. 1080 řádků.

Poměr stran Poměr stran (též nazývaný jako obrazový formát nebo, z angličtiny, aspect ratio) popisuje poměr vodorovné a svislé strany. Televizní přijímače mají poměr obrazovek typicky 4:3 neboli 1,33:1. HDTV přijímače používají širokoúhlé displeje 16:9 neboli 1,778:1. Přirozené zorné pole lidského zraku má poměr 16:9.

Datový tok Datový tok (bit rate) je množství digitálních dat přenesené za určitou časovou jednotku. Uvádí se běžně v kbps (kilobity za sekundu u zvuku), Mbps (Megabity za sekundu u videa) Typy: Konstantní tok (CBR) – při tomto datovém toku se přenaší i nadbytečné informace (lze však snadno dopočítat velikost výsledného souboru) Variabilní tok (VBR) - způsob maximalizace kvality videa při snaze o co nejnižší množství přenesených dat. Není-li třeba pro popsání obrazu tolik bitů, nepřenesou se, naopak je-li jich potřeba více, přenáší se jich více. Znamená to tedy, že ve scénách s rychlými pohyby je datový tok daleko vyšší, než ve scénách bez pohybu (velikost souboru lze tedy jen složitější).

Velikost videosouboru Uvažujeme o videu, které: Má pouze video vrstvu, bez zvuku! Je kódováno nekompresně s CBR DVD rozlišení 720 x 576 pixelů 1 minuta = 720*576*24*30*60 Výsledná velikost = 2,09 GB!!!!!! Jak velký asi bude celovečerní film?