Digitální fotoaparát Ing. Zdeňka Javorková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Informační a komunikační technologie ročník Základy focení – základní pojmy Bohumil Bareš.
Advertisements

Referát č. 19 Počítačová grafika Lucie Březíková 4.C.
VY_32_INOVACE_09_ICT_529_Jnc
Počítačová grafika Nám umožňuje:
Základy fotografování kompozice snímku
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Základy počítačové grafiky III
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Základy focení – Zlatý řez a formáty souborů ve fotografii
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
JAK POŘÍDIT KVALITNÍ SNÍMKY PRO PROJEKTY V POZEMNÍ FOTOGRAMMETRII METODICKÝ NÁVOD
Ostříš 2010 Nastavení foťáku a jeho ovládání. Foťáky fotomobily - nejde nastavit skoro nic kompakty namiř a foť pokročilejší kompakty (ultrazoom, skoro.
Základy digitální fotografie
MONITOR.
19. Počítačová grafika (získávání, úpravy a publikování fotografií, práce v rastrovém grafickém editoru)
Reguluje množství světla, které prochází objektivem fotoaparátu Značí se f Skládá se z řady čísel: f1 f 1,4 f2 f2,8 f4 f5,ž f8 f11 f16 f22 f32 f64.
RASTROVÁ A VEKTOROVÁ GRAFIKA
Tato prezentace byla vytvořena
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Technické údaje. * Při výběru fotoaparátu máme možnost volit mezi velkým množstvím přístrojů. * Vodítkem při výběru toho pravého mohou být kromě ceny.
Fotografie je ve skutečnosti zachycení světla Světla musí být pro správnou fotografii správné množství Úskalí: ▫ světelné podmínky během dne mění ▫ je.
MT. Světlo a expozice  Množství světla dopadající na objekt Denní doba Počasí Černá/bílá Barvy Jas.
Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Základní škola, Most, J. A. Komenského 474, p.o Most Digitální učební materiál vytvořen.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_058 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
počítačová grafika XI – jak fotografovat I
VY_32_INOVACE_FOTF11260ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Stopařův průvodce digitální fotografií. Digitální fotoaparát se představuje digitální zrcadlovka, nejblíže klasice kompaktní fotoaparáty EVF: zrcadlovky.
Úvod do používání digitálního fotoaparátu
VY_32_INOVACE_09_ICT_527_Jnc
PERIFERNÍ ZAŘÍZENÍ Digitální fotoaparát
Mgr. Ivana Pechová Mimimum fotografa Mgr. Ivana Pechová
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Digitální fotoaparáty
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Počítačová grafika – rastrová grafika
Bitmapová (rastrová) grafika
Bitmapová a Vektorová grafika
Základní pojmy Grafiky
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_060 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Lotus NotesJiří Beran Počítačová grafika. Lotus NotesJiří Beran Základní dělení počítačové grafiky: 1) Vektorová grafika – obrázek bereme jako množinu.
Základy práce s videokamerou
Základní pojmy, základy teorie a praxe
GRAFIKA A DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE. 2 NĚCO O KOMPOZICI Kompozice, nebo-li česky skladba, je souhrn všech opatření, která děláme, aby snímek byl přehledný,
Počítačová grafika a prezentace
Rastrová grafika Výpočetní technika.
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA DIGITÁLNÍ FOTOAPARÁT 1 ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
Vlastnosti digitálního fotoaparátu
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Správná odpověď? Opakování celkového učiva o Základní skladbě obrazu – kompozici obrazu.
Písemka. 01. pomocí minimálně 4 obrázků vysvětlete rozdíl mezi bitmapovou a vektorovou grafikou bitmapová grafika Vektorová grafika.
Digitální fotoaparáty Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Základy počítačové grafiky III
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Počítačová.
DIGITÁLNÍ FOTOAPARÁTY
Počítačová grafika Maturitní otázka č. 19 Martin Ťažký.
Základy fotografování
Fotografování (3). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Základní pojmy fotografa Číslo DUM: III/2/VT/2/3/44 Vzdělávací předmět: Pracovní výchova, Informatika.
Nastavení fotoaparátu (4). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_04 TÉMA: VYNÁLEZY.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Druhy kompozic
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Základní pojmy fotografa
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Druhy kompozic
1) LIDSKÉ OKO AKOMODACE =děj vyklenování či zplošťování čočky – umožňuje zaostřování Oko je vyplněno kapalinou Rohovka je průhledná (vchod světla) Průchod.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Transkript prezentace:

Digitální fotoaparát Ing. Zdeňka Javorková Základní škola Ostrava-Stará Bělá Určeno pro 8. a 9. ročník základní školy Vytvořeno v únoru 2011 Vzdělávací oblast - Informační a komunikační technologie Tematický okruh - Vyhledávání informací a komunikace Téma - Počítačová grafika

Očekávaný výstup Metodické pokyny Ovládá práci s  grafickými editory a využívá vhodných aplikací. Metodické pokyny Prezentace seznamuje žáky se základními typy digitálních fotoaparátů a se zásadami pořizování fotografických snímků. Prezentace pracuje s pojmy rastrová grafika, fotoaparát, fotografování, rozlišení.

Zdroje http://www.megapixel.cz/ccd http://www.digineff.cz/cojeto/ccd/ccd1.html http://www.aaron.cz/digitalni-fotoaparat/uvod-do-sveta-digitalnich-fotoaparatu-prislusenstvi/pametove-karty-zacatek http://www.digifoto.cz/pro-fotografy/pro-fotografy/serialy-o-foceni/155-uzivatelske-zaklady-clona-a-cas http://www.jaroska.cz/elearning/informatika/grafika/index.htm

Základní škola Ostrava-Stará Bělá Zdeňka Javorková Digitální fotoaparát Základní škola Ostrava-Stará Bělá Zdeňka Javorková

Digitální fotoaparát Okamžité prohlédnutí vyfotografovaného snímku Upravování vyfotografovaného snímku pomocí počítače Použití snímku pro jakýkoliv výstup Snadná archivace snímků Pro úpravu fotografií v počítači se používá software využívající rastrovou (bitmapovou) grafiku. V bitmapové grafice je celý obrázek popsán pomocí jednotlivých barevných bodů (pixelů). Body jsou uspořádány do mřížky. Každý bod má určen svou přesnou polohu a barvu. Kvalitu záznamu obrázku ovlivňuje především rozlišení a barevná hloubka.

Zaznamenání obrazu U klasického fotoaparátu se snímky zobrazovaly na filmu. Místo něj je u digitálních fotoaparátů tzv. CCD prvek (Charge Coupled Device – zařízení s vázanými náboji). Dopadem světelného záření získávají jednotlivé snímací elementy elektrický náboj. Vzniklé elektrické náboje se pak načítají jako napěťový signál. Rozlišení CCD se udává v Megapixelech (neboli milionech obrazových bodů). Běžné CCD snímače dnešních digitálních fotoaparátů a kamer mají rozlišení od 3 Mpx do 10 Mpx.

Typy digitálních fotoaparátů Kompaktní fotoaparáty Digitální zrcadlovky

Kompaktní fotoaparáty Kompaktní přístroje tvoří naprostou většinu dnes používaných digitálních fotoaparátů. Kompaktní přístroj disponuje optickým průhledovým hledáčkem a LCD monitorem. V případě průhledového hledáčku je nutno připomenout dvě jeho nectnosti: Zobrazované pole není totožné s foceným, činí pouze asi 85% foceného pole. Hledáček není v ose objektivu a to může působit problémy u focení na krátkou vzdálenost.

Digitální zrcadlovky Konstrukce digitálních zrcadlovek je převzatá z oblíbených kinofilmových zrcadlovek. Objekt vidíme v hledáčku přímo, ale nevidíme co se děje na čipu. Při fotografování s digitální zrcadlovkou je třeba znát základy fotografování, umět pracovat se clonou a časem uzávěrky, zoomem objektivu, s ručním ostření apod. Tento typ fotoaparátu je výrazně objemnější a těžší než klasický kompakt.

Záznam dat ve fotoaparátu U digitálního fotoaparátu se všechny vyfocené snímky ukládají buď přímo do interní paměti fotoaparátu, která je ale omezená svou velikostí, nebo na speciální záznamovou kartu. Paměťová karta je nejdůležitější příslušenství k digitálnímu fotoaparátu. Ukládají se na ni snímky stejně jako na film. Na paměťové kartě si je však můžete libovolně mazat a kopírovat do počítače. Stejně je však můžete přinést do sběrny/minilabu a nechat si přímo z paměťové karty vyvolat snímky.

Paměťové karty Kapacita do 32 GB Kapacita do 42 GB Kapacita do 2 GB

Datová velikost snímku Většinou se snažíme mít co největší kvalitu snímku při co nejmenší velikosti souboru. Každý digitální snímek má svoji šířku a výšku udávanou v obrazových bodech – pixelech (např. 800 x 600). Pokud tyto hodnoty vynásobíte, dostanete rozlišení (udává se v megapixelech). Pro zobrazování na monitoru je postačující 2 – 3 Mpx. Rozlišení v Mpx Velikost obrázku 1 1280 x 960 2 1600 x 1200 3 2048 x 1536 4 2288 x 1712 5 2592 x 1944 6 2816 x 2112 7 3072 x 2304 8 3264 x 2448

Hodnota rozlišení CDD čipu je údaj, který informuje o tom, jak detailní fotografií je možné daným fotoaparátem pořídit. Rozlišení nabývá důležitosti především u tisku fotografií. Rozlišení v Mpx Max. velikost pro ideální kvalitu (cm) Max. velikost fotografie (cm) 1 11 x 8 21 x 26 2 13 x 10 27 x 20 3 17 x 13 34 x 26 4 19 x 14 38 x 29 5 22 x 14 43 x 32 6 23 x 17 47 x 35 7 26 x 19 51 x 38 8 54 x 41

Základy fotografování Stát se výborným fotografem vyžaduje nesporně talent a praxi. Každý, kdo po tom touží se musí seznámit se základními pravidly a musí umět je aplikovat v praxi. Foto – Věra Javorková

Expozice Při stisknutí spouště fotoaparát vyfotí scénu před objektivem přístroje. Takzvaná uzávěrka na okamžik odkryje snímač, který zaznamená scénu před objektivem. Tomuto záznamu se říká expozice snímku. Přístroj pak sejmutý obraz uloží na paměťovou kartu. http://www.megapixel.cz/data/imgs/11686l.jpg http://pametove-karty.heureka.cz/

Měření expozice Úkolem měření expozice je buď automaticky nebo ručně nastavit takovou trojici hodnot: expoziční čas, clona, ISO citlivost, které povedou nejen k dobře exponovanému snímku, ale též k snímku zvládnutému dobře technicky i výrazově. Zejména se jedná o ostrost snímku, využití dynamického rozsahu, minimální šum a práci s hloubkou ostrosti.

Čas Čas je doba, na kterou uzávěrka odkryje snímací prvek. Tato doba musí být tak dlouhá, aby na snímač dopadlo přiměřené množství světla, ale tak krátká, aby snímek nebyl rozmazaný. Běžný rozumný čas je 1/100 sekundy. Většina lidí udrží při fotografování z ruky ještě 1/60 s, profesionálové 1/30 s. Na časy kratší než je 1/10 sekundy je potřeba stativ. Sportovní záběry a pohyb potřebují čas kratší než 1/250 s.

Clona Clona udává poměr zachyceného světla k světlu propuštěnému ke snímači. Tedy clona 8 (přesněji 1:8) znamená, že ke snímači projde pouze 1/8 světla, které objektiv zachytí. Clona se často označuje písmenem f. Čím větší clona, tím více uzavřený objektiv a tím méně světla propouští. http://www.digifoto.cz/pro-fotografy/pro-fotografy/serialy-o-foceni/155-uzivatelske-zaklady-clona-a-cas

Clona a čas určují množství světla při expozici Obojí určí automatika fotoaparátu v závislosti na osvětlení scény. Pokud se nepodaří určit použitelné hodnoty, zapne většinou sama blesk. Stejnou expozici dosáhneme různými kombinacemi času a clony. Čím větší je čas, tím větší musí být clona. Například stejné množství světla dopadne na snímač při těchto kombinacích: Čas 1/30 s, clona f16 Čas 1/60 s, clona f11 Čas 1/125 s, clona f8 Čas 1/250 s, clona f4

Ukázka přeexponovaného obrázku Obrázek obsahuje zcela bílá, tzv. vypálená místa. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Chicago_Theatre_raw_frames.jpg

Podexponovaný obrázek Světla bylo příliš málo. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Chicago_Theatre_raw_frames.jpg

Hloubka ostrosti S větší clonou roste i hloubka ostrosti. Malá hloubka ostrosti znamená, že popředí je ostré, ale vzdálenější předměty jsou rozmazané. Velká hloubka ostrosti znamená, že popředí i pozadí je ostré, zřetelné. Snímek je rovnoměrně ostrý. f 4,4 f 16 Foto - autorka

Problematické situace Focení s místnosti oknem v pozadí. Okno bude přesvětlené a fotografovaná osoba před ním skoro černá. Focení na sněhové přikrývce – fotoaparát dostane mnoho světla, uzavře clonu a objekty v popředí vyjdou příliš tmavé.

Motivové programy Fotografování s využitím motivových programů přináší většinou lepší snímky, než spoléhání na automatický režim. http://www.jaroska.cz/elearning/informatika/grafika/foto5.htm

Auto Fotoaparát nastaví vše na střední hodnoty. Za běžných světelných podmínek dává dobré výsledky. Foto - autorka

Portrét Fotoaparát nastaví hodně otevřenou clonu (např. f2,8) a krátký čas. Důsledkem je malá hloubka ostrosti a tedy mírně rozmazané pozadí. Postava je od pozadí opticky oddělena. Foto - autorka

Krajina Fotoaparát nastaví co největší clonu (např. f11) s přihlédnutím k nejdelšímu za aktuálních světelných podmínek použitelnému času (např. 1/60 s). Výsledkem je vysoká hloubka ostrosti. Foto – Věra Javorková

Sport Fotoaparát nastaví co nekratší čas (např. 1/250 s nebo ještě kratší) s přihlédnutím k cloně za aktuálních světelných podmínek (např. f4). Výsledkem je zmrazení pohybu, ale také většinou malá hloubka ostrosti snímku. Foto - autorka

Noc Fotoaparát nastaví co nejdelší čas (např. 1/30 s), aby se aspoň trochu vykreslilo pozadí a vždy zapne blesk pro osvětlení popředí. Důsledkem dlouhého času je citlivost na pohyb přístroje a rozmazaná světla pohybujících se vozidel. Ostře je vykresleno jen popředí v dosahu blesku, tj. asi 5 metrů od přístroje. Většinou je nutné použít stativ. Foto – Věra Javorková

Makro Velmi praktická funkce umožňující ostření na velmi malou vzdálenost – tedy pořízení detailních snímků. Blízké objekty odrážejí málo světla, proto fotoaparát musí nastavit nízkou clonu. http://cs.wikipedia.org/wiki/křižák_pruhovaný

Základní zásady Snímek aby měl mít ústřední motiv, který zdůrazníme umístěním na snímku. Důležitý je proto výběr stanoviště. Snímek by neměl obsahovat rušivé prvky (které naše oči potlačí). Kromě fotografování portrétů je důležité popředí snímku, které posílí vyznění ústředního motivu.

Umístění objektů Častá je středová kompozice, kdy fotografovaný objekt je přímo v centru fotografie. Taková kompozice je statická, klidná, ale někdy může být až nudná. Obvykle je to chyba. Foto - autorka

Zlatý řez V praxi obvykle stačí vědět, že fotografii si lze rozdělit pomyslnými úsečkami na třetina. Zlatý řez leží přibližně v průsečících těchto třetin.

Porovnejte Foto - autorka

Základní pravidla Dominantní prvek by měl být jasně zřetelný, většinou hodně velký. Častou chybou je focení na dálku, kdy hlavní objekt (postava, …) je na výsledném snímku sotva vidět. Je třeba přijít blíž nebo použít ZOOM. Dominantní objekt by neměl být uprostřed snímku, ale asi 1/3 od okraje. Podobně při focení krajiny by rozhraní mezi krajinou a oblohou nemělo být uprostřed snímku. Buď zdůrazníme krajinu nebo oblohu. Existují ale výjimky, kdy středová kompozice má své opodstatnění. Pokud je na snímku pohyb, pohled nebo směřování, neměl by objekt „utíkat“ ven ze snímku, ale naopak směřovat do jeho středu.

Popředí Při fotografování krajiny, architektury apod. je velmi důležité vkomponovat do záběru nějaký prvek, který dodá snímku hloubku, zlepší jeho prostorové vyznění a celý snímek oživí. Velmi častou pomůckou jsou jiné objekty v popředí (větvičky, stromy, okno, oblouk mostu), které obrázek zajímavě orámují. Foto – Věra Javorková

Pozadí Většinou se soustředíme na výběr ústředního prvku záběru. Pro výběr pozadí platí několik zásad: Není pozadí rušivé? Vypovídá pozadí něco bližšího o fotografovaném objektu? Ladí pozadí s hlavním motivem barevně nebo je aspoň neutrální? Je na pozadí obloha? Není šedivá? Pěkné obláčky výrazně vylepší hlavně snímky krajiny. Foto – Věra Javorková

Dobré světlo Světlo by mělo dominantní objekt osvětlovat zepředu, nikdy nemá být slunce za ním. Osvětlení scény je velmi důležité, může snímek hodně zlepšit nebo také zcela zmařit. Světlo je lepší ráno a večer než v poledne, a to hlavně v létě. Nízko stojící slunce vytváří krásné stíny a pěkně zepředu osvětluje objekty. Pozor na slunce nad hlavou hlavně při fotografování osob. Lehce vzniknou nepěkné stíny pod očima, nosem a bradou, navíc silné světlo přivírá oči. Je třeba raději přejít do stínu. Světlo má různou tzv. teplotu v závislosti na jeho zdroji. Důsledkem je barevný nádech bílé barvy, který naše oko automaticky koriguje. Fotoaparáty dnes obsahují tzv. automatické vyvážení bílé, které by mělo odstranit nádech do červena při žárovkovém světle a do modra při osvětlení zářivkami.