ČÍSLOVKY ŘADOVÉ A NÁSOBNÉ Autor: Katka Česalová Datum: 1. 9. 2013 Cílový ročník: 6. – 9. ročník Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Německý jazyk 2. stupeň Tematický okruh: Tvarosloví Téma: Číslovky Metodický list/anotace: žáci se seznámí se systémem německých číslovek řadových a násobných, procvičí se v jejich praktickém používání Jazyk: čeština, němčina Očekávaný výstup: žáci používají číslovky řadové a násobné na základě uvedených pravidel, zapisují řadové číslovky správně číslicemi, učí se je psát německy Speciální vzdělávací potřeby: žádné Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 11 – 15 let
ZÁKLADNÍ POJMY: NUMERALIA – ČÍSLOVKY KARDINALIA – ČÍSLOVKY ZÁKLADNÍ ORDINALIA – ČÍSLOVKY ŘADOVÉ MULTIPLIKATIVA – ČÍSLOVKY NÁSOBNÉ
ŘADOVÉ ČÍSLOVKY u řadových číslovek používáme člen a pojíme je k podstatným jménům B. Das zweite Heft bis mein. Ten druhý sešit je můj. pokud za číslovkou řadovou nestojí podstatné jméno, přebírá tato číslovka funkci podstatného jména a píšeme ji velkým písmenem B. David war der Erste. David byl první. pokud píšeme řadovou číslovku číslicí, píšeme za ní stejně jako v češtině tečku B. Ich sehe das 27. Bild. Vidím 27. obrázek.
ŘADOVÉ ČÍSLOVKY: (1. – 20.) 1. – erste 11 - elfte 2 – zweite 12 - zwölfte 3 – dritte 13 - dreizehnte 4 – vierte 14 - vierzehnte 5 – fünfte 15 - fünfzehnte 6 – sechste 16 – sechzehnte 7 – siebte 17 – siebzehnte 8 – achte 18 - achtzehnte 9 – neunte 19 - neunzehnte 10- zehnte 20 - zwanzigste
PAMATUJ! řadové číslovky tvoříme z číslovek základních 1. – 19. – přípona –te B. der, die, das zweite od 20. – přípona –ste B. der, die, das zwanzigste zvláštní pravopis některých řadových číslovek: der, die, das erste – 1. der, die, das dritte – 3. der, die, das siebte – 7. der, die, das sechzehnte – 16. der, die, das siebzehnte – 17.
DALŠÍ ŘADOVÉ ČÍSLOVKY: 30. – dreissigste 45. - fünfundvierzigste 40. – vierzigste 99. neunundneunzigste 50. – fünfzigste 60. – sechzigste 70. – siebzigste 80. – achtzigste 90. – neunzigste 100. – hundertste 1 000. – tausendste 1 000 000. – millionste
Úkol 2: Své věty napište na kartičky – Úkol 1: Ve skupině vytvořte 5 vět s řadovými číslovkami a přeložte je do němčiny – vypisujte je vždy slovy. Úkol 2: Své věty napište na kartičky – z jedné strany německy a z druhé česky. Vytvořené kartičky si vyměňte s další skupinou k procvičování. Úkol může být zadán i jednotlivcům za domácí úkol, případně vytvoření kartiček za dobrovolný domácí úkol.
NÁSOBNÉ ČÍSLOVKY - tvoříme je ze základních číslovek příponou –mal = -krát -fach = -násobný 1x – einmal einfach - jednoduchý 2x – zweimal zweifach - dvojnásobný 3x – dreimal dreifach – trojnásobný 10x – zehnmal zehnfach – desetinásobný 100x – hundertmal hundertfach – stonásobný mnohokrát – vielmal vielfach - mnohonásobný
Beispiele: Ich war bei am Meer nur zweimal. Byl jsem u moře jen dvakrát. Jan Železný ist der dreifache Olympiasieger. Jan Železný je trojnásobný olympijský vítěz. (1992, 1996, 2000)
Úkol: Přelož do češtiny následující věty: 1 Úkol: Přelož do češtiny následující věty: 1. Ich mache die Aufgabe nur einmal! 2. Sie ist nämlich ganz einfach. 3. Du brauchst das nicht dreimal sagen! 4. Ich habe es schon zweimal gehört. 5. Diesen Film habe mag ich sehr – ich habe ihn schon zwanzigmal gesehen! 6. Dieser Schauspieler ist vielfacher Oscar – Preistäger.
Řešení: Udělám tu úlohu jen jednou! Je totiž úplně jednoduchá. Nemusíš to říkat třikrát! Už jsem to dvakrát slyšel. Této film mám velmi ráda – už jsem ho viděla dvacetkrát! Tento herec je mnohanásobný držitel Oscara.
Použité zdroje: Vlastní materiály autorky. Zdroje obrázků: Snímek s Použité zdroje: Vlastní materiály autorky. Zdroje obrázků: Snímek s. 1O (Jan Železný ): Frank-m. [online]. Dostupné pod licencí CC-BY-SA na: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:%C5%BDelezn%C3%BD_2012.JPG Ostatní obrázky použity z galerie Klipart MS Word 2010.
Děkuji vám za pozornost.