Interpolace klimatických dat vzhledem k zájmové lokalitě

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přirozená retence a akumulace (RaA) vod
Advertisements

Měření úhlů Stupňová míra (devadesátinná, nonagesimální) je zavedena tak, že pravý úhel je rozdělen na 90 dílů, které se nazývají (úhlové) stupně, značí.
Goniometrické funkce Tangens Nutný doprovodný komentář učitele.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Konference nejen Rezidencích 07. Potřeba vlastnit vs. výhoda nájmu Podpora vlastnického bydlení (americký sen) Rodinné kořeny 45 let, 2x stěhování, 60.
POČASÍ = aktuální stav atmosféry Počasím se zabývá věda: meteorologie
Výkon elektrického proudu
Slovní úlohy o směsích (řešené lineární rovnicí o jedné neznámé)
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Počasí a podnebí Počasí Podnebí ( klima )
Hra milionář Procvičujeme si jednotky hmotnosti
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Převody jednotek délky objemu hmotnosti času
Ivana Myšáková 2011Matematika1 Odčítání typu 800 – 250, ,…… 500,- KJ 100,- KJ 10 KJ 50,- KJ 900 – 280 = ,- KJ.
GEOSTATISTICKÉ VYHODNOCENÍ DESETILETÉHO POZOROVÁNÍ SESUVU „HALENKOVICE“ Karel Macků Vedoucí práce: Mgr. Pavel Tuček, PhD.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_398_3TR_M Autor: Mgr. Jana Siederová.
Rekonstrukce a sanace historických staveb h-x diagram
Algoritmy I Cvičení č. 4.
WINALITE Jeden svět Jeden tým Jeden sen Zveme Vás ke spolupráci
Testování závislosti kvalitativních znaků
Kdo chce být milionářem ?
Opakování – převody jednotek, příklady
Jednotky délky a jejich převody 5. ročník
Násobení a dělení čísel 10, 100 a jejich násobků
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: IV/2 Inovace a zkvalitnění.
Josef Keder Hana Škáchová
Krušné Hory Klára Pecháčková 9.B KRUŠNÉ HORY.
Teplotní rozdíly mezi radiačním štítem a ČS meteorologickou budkou Daniel Bareš; Martin Možný; Jiří Novák; Martin Stalmacher Český hydrometeorologický.
Mapa zájmu - plány.
65.1 Pamětné dělení se zbytkem
VLIV PŘÍRODNÍCH PODMÍNEK NA PRODUKCI Zdeněk Adamec.
Výnosová hodnota lesa Důchodová hodnota lesa Kapitálová hodnota lesa
Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz.
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
FINANČNÍ PLÁNOVÁNÍ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková. Střední škola hotelnictví.
Kinematika 3. RYCHLOST Mgr. Jana Oslancová VY_32_INOVACE_F1r0203.
Násobení a dělení čísel (10,100, 1000)
Násobení přirozených čísel 5. ročník
v programu MS PowerPoint
Hmotnostní zlomek převáděný na %
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_61.
Název Převody jednotek délky Předmět, ročník
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
 Anotace: Prezentace obsahuje cvičení, která slouží k procvičování sčítání a odčítání. Prezentace je prezentována interaktivně na tabuli.  Autor: Mgr.
ZŠ a MŠ Olšovec, příspěvková organizace Vzdělávací materiál, šablona – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků základní.
Slovní úlohy s celými čísly. Zapiš ve tvaru číselného výrazu a pak vypočítej jeho hodnotu. a) Od čísla 0 odečtete čtyřnásobek čísla (-12). b) Od čísla.
Použití uživatelských funkce Excelu
ATMOSFÉRA Podnebné pásy prima.
Základy hydrauliky a hydrologie
Podnebí Česka                                                              8. března 2006.
ZAŘÍZENÍ A PROSTORY PRO DIVÁKY
Zaokrouhlování 5. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu.
33.1 Zaokrouhlování trojciferných čísel
28.1 Porovnávání čísel v oboru do 1000
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_20_GRAMOTNOST Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Koncentrace znečišťující příměsi v ovzduší
PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Interpretace výsledků modelových výpočtů
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
III. SLOŽENÍ VÍCESLOŽKOVÝCH SOUSTAV
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Fyzická geografie - Teplota vzduchu - Mgr. Lukáš Dolák
Cvičení z meteorologie a klimatologie Mgr. Barbora Kněžínková Konzultace: po předchozí domluvě mailem v kanceláři
Cvičení z meteorologie a klimatologie podzim 2009
SEMINÁRNÍ PRÁCE Klimatografie povodí řeky XY
Teplota vzduchu.
Porovnání epizod vysokých koncentrací přízemního ozonu v létě 1994 a 2003 Karel Dejmal Observatoř Košetice.
Transkript prezentace:

Interpolace klimatických dat vzhledem k zájmové lokalitě Příklad: Úhrny srážek viz síť srážkoměrných stanic ČR CV 1.lekce

Srážky Seznam srážkoměrných stanic ČHMÚ dtto ve formátu shapefile pro GIS Zájmová lokalita CV 1.lekce

Aplikace Thiessen-ových polygonů Nápověda k použití v ArcGIS: http://resources.arcgis.com/search/index.cfm CV 1.lekce

Zadání cvičení k odevzdání Pro místo vlastního bydliště vyhledat: nejbližší srážkoměrné stanice (viz seznam: X, Y; Z) k nim vyhledat v klimatických tabulkách "průměrný úhrn ročních srážek" (případně jinak určit) Vytvořit síť Thisenn-ových polygonů Libovolně umístit mezi stanice čtverec (obdobně jako na předchozím obrázku - velikost přiměřená) Pro čtverec vypočítat charakteristickou hodnotu ročního srážkového úhrnu (Excel) CV 1.lekce

Řešený příklad Odvození průměrného ročního úhrnu srážek pro čtverec 5x5km ze 4 okolních srážkoměrných stanic CV 1.lekce

Korekce hodnot atmosférických srážek 𝑆 𝑠 = 𝑆 𝑚 + 𝑣 𝑟 . 𝐺 𝑠 100 [mm] Ss - úhrn srážek (např. měsíční) - odvozený pro lokalitu [mm] Sm - dtto - dle použité meteorologické stanice [mm] vr - diference nadmořských výšek lokality a stanice [m] (kladná u převýšení lokality, záporná u převýšení meteostanice) Gs - srážkový gradient [mm] - např. dle následující tab. Řešený příklad CV 1.lekce

Tab.: Srážkové gradienty [mm] na výškový rozdíl 100m Měsíc Rozpětí m n.m.v. mm III. 140 – 280 5,5 VI. 140 - 150 10,0 VIII. 2,0   280 – 350 3,0 180 - 300 5,0 280 - 640 7,0 350 – 460 2,5 300 - 400 640 - 880 460 – 620 400 – 450 880 – 980 620 – 760 9,0 450 - 580 980 - 1080 15,0 760 – 940 14,0 580 - 940 IX. 140 - 220 940 – 1060 11,0 940 - 1000 220 - 440 2,75 IV. 140 – 420 1000 - 1008 440 - 560 420 – 520 4,0 VII. 140 - 240 560 - 800 9,5 520 – 900 6,5 240 - 380 800 - 860 900 – 1240 8,5 380 - 640 860 - 1020 V. 140 – 560 3,5 640 - 920 1020 - 1080 560 – 740 920 – 1020 X. 140 - 440 1,0 740 – 1140 440 - 640 640 - 780 780 - 1060 11,5

Režim teplotních poměrů ts - teplota - odvozená pro lokalitu [°C] tm - teplota - dle zvolené meteorologické stanice [°C] vr - diference nadmořských výšek lokality a stanice [m] (kladná u převýšení lokality, záporná u převýšení meteostanice) Gt - teplotní vertikální gradient [°C] - např. dle následující tab. Tab.: Hodnoty teplotních výškových (vertikálních) gradientů [°] pro ČR na 100m  měs. I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII Rok Gt 0,47 0,52 0,63 0,73 0,74 0,75 0,72 0,69 0,56 0,48 0,62 CV 3.lekce

Výpar z vodní hladiny Dle A.Šermera: 𝑉 𝑑 =0,06848∙ 𝑠 𝑑 +0,20 [mm.d-1] sd průměrná měsíční hodnota sytostního doplňku v [mm H2O] ve výšce 2m nad povrchem, mimo vliv mikroklimatu nádrže t střední měsíční teplota vzduchu [°C] ve výšce 2m nad povrchem, mimo vliv mikroklimatu nádrže Příklad hodnot ztráty vody výparem [mm.d-1] při rychlosti větru do 1 m.s-1 Průměrná teplota vzduchu v o C 18 20 22 24 25 Průměrný výpar v bazénu 5 6 7,2 9,5 10,5 Průměrný výpar v otevřené nádrži 4 7,4 8,2

Nomogramy pro stanovení výparu z vodní hladiny (může sloužit pro kontrolu výpočtů pomocí vzorců) Hg Stanovení průměrného denního výparu z volné hladiny v mm podle Šálka [2001] Dtto na základě sytostního doplňku a rychlosti větru podle ČSN 736805 Pozn.: 1 mm Hg = 13,595 mm H2O

Převody mezi základními jednotkami ET   mm.d-1 m3.ha-1.d-1 l.s-1.ha-1 MJ.m-2.d-1 1 mm.d-1 1 10 0.116 2.45 1 m3.ha-1.d-1 0.1 0.012 0.245 8.640 86.40 21.17 0.408 4.082 0.047 Pozn.: Energie na plošnou jednotku při hustotě vody 1000 kg.m-3 a teplotě 20°C Nomogram vpravo může sloužit pro kontrolu výpočtů pomocí vzorců

Výpočet evapotranspirace 1. Empirické vztahy Hargreaves 𝐸𝑇𝑃=0,0023∙ 𝑅 𝑎 ∙( 𝑇 𝐸𝑀𝐶 +17,8)∙ 𝑇𝐷 0,5 Ra - sluneční radiace v ekvivalentu mm výparu TEMC - průměrná denní teplota vzduchu TD - rozdíl max. a min. denní teploty v desetinných stupních Blaney-Criddle 𝐸𝑇𝑃=𝑝∙(0,466∙ 𝑇 𝑚 +8,16) [mm/měs.] p - denní čas (měsíční) v % celoročního denního času Tm - průměrná měsíční teplota [°C]

Režim atmosférických srážek vlhký rok - obvykle 30% pravděpodobnosti překročení srážkových úhrnů (stanoveno z řady min. 20-30-letého pozorování) průměrný rok - 50% pravděpodobnost překročení srážkových úhrnů směrodatně suchý rok - obvykle 70-90% pravděpodobnost překročení deficitu srážkových úhrnů (za vegetační období) Příklad měřené datové řady S-měsíčních

Režim atmosférických srážek Příklad měřené datové řady S-měsíčních

Výpočet denního úhrnu (srážek) z datové řady měření: viz použití funkce Excelu Function DENNI_UHRN(hranice, ČAS, HODNOTA, den) n = ČAS.Count Uhrn = 0 i = 1 DENZ = Int(100000 * ((den - (24 - hranice) / 24) + 1) + 0.5) / 100000 DENK = Int(100000 * ((den + (hranice / 24)) + 1) + 0.5) / 100000 CyklA: If i > n Then DENNI_UHRN = "MIMO": GoTo konec: ČASZ = Int(100000 * (ČAS(i)) + 0.5) / 100000 If ČASZ < DENZ Then i = i + 1: GoTo CyklA: 'Konec cyklu začátek: If ČASZ < DENK Then Uhrn = Uhrn + HODNOTA(i) i = i + 1 If i > n Then DENNI_UHRN = Uhrn: GoTo konec: If ČASZ > DENK Then DENNI_UHRN = Uhrn: GoTo konec: GoTo začátek: konec: End Function

Výpočet denního průměru z datové řady měření: viz použití funkce Excelu Function QD_INT(hranice, ČAS, Q, den) n = Q.Count Suma = 0 i = 1 DENZ = ZAOKROUHLIČAS(den - (24 - hranice) / 24) + 1 DENK = ZAOKROUHLIČAS(den + (hranice / 24)) + 1 CyklA: If i > n Then QD_INT = "MIMO": GoTo konec: ČASZ = ZAOKROUHLIČAS(ČAS(i)) If ČASZ < DENZ Then i = i + 1: GoTo CyklA: 'Konec cyklu If ČASZ = DENZ Then GoTo začátek: QZ = INTERPOLACE(ČAS(i - 1), Q(i - 1), ČAS(i), Q(i), DENZ) If ČASZ > DENK Then QKD = INTERPOLACE(ČAS(i - 1), Q(i - 1), ČAS(i), Q(i), DENK): _ Suma = Suma + PLOCHA(DENZ, QZ, DENK, QKD): QD_INT = Suma: GoTo konec: Suma = Suma + PLOCHA(DENZ, QZ, ČAS(i), Q(i)) začátek: X1 = ČAS(i): Y1 = Q(i) i = i + 1 CyklB: If ČASZ < DENK Then Suma = Suma + PLOCHA(X1, Y1, ČAS(i), Q(i)): _ X1 = ČAS(i): Y1 = Q(i): i = i + 1: GoTo CyklB: 'Konec cyklu If ČASZ = DENK Then Suma = Suma + PLOCHA(X1, Y1, ČAS(i), Q(i)): _ QD_INT = Suma: GoTo konec: QK = INTERPOLACE(X1, Y1, ČAS(i), Q(i), DENK) Suma = Suma + PLOCHA(X1, Y1, DENK, QK) QD_INT = Suma konec: End Function