Finanční gramotnost Fynanční gramotnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Finanční produkty určené k ukládání peněz
Advertisements

Rozhodování výrobce a spotřebitele o vhodných bankovních produktech a službách v podmínkách hospodářské krize Ing. Tomáš Krajíček.
Příjmy do rodinného rozpočtu
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Finanční produkty Autor: Jaroslav Kvapil kód.
Produkty finančního trhu
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 11.srpna 2012 Název: VY_62_INOVACE_1.2.9.
Nástroje finančního trhu
O FIRMĚ DATALIFE PROFESIONÁLNĚ spolupracujeme s těmi nejlepší finančními společnostmi na trhu jak u nás tak v zahraničí. společnost Datalife nabízí profesionální.
Asociace finančních zprostředkovatelů a finančních poradců České republiky, o.s. CIFA forum PRAHA duben 2008 Investiční příležitosti.
Spoření a investování Spoření = pravidelné odkládání menší částí příjmu a jeho ukládání na bankovní účet Nízké riziko Nízký výnos Investování = poskytování.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 1. srpna 2012 Název: VY_62_INOVACE_1.2.4.
Konference €FPA ČR řešení případové studie
Finanční řízení podniku
VY_62_INOVACE_1_2_14 „Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázk ů a text ů je Ing. Renata Hethová“. Přebytkový rozpočet spoření.
Domácí rozpočet Poměr mezi příjmy a výdaji
Ing. Lucie Kratochvílová
Rozumíme penězům Buštěhrad Projekt Rodina Splátkova  Sociální postavení  Ekonomická situace  Příjmy  Výdaje  Finanční produkty / stavební.
Generali pojišťovna Penzijní připojištění se státním příspěvkem.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Účetnictví Ročník: 2.
Moderní žena myslí na budoucnost II. Jan Diviš. Bude v ČR důchodová reforma? Demografické okénko Rok 2003 Poválečné ročníky na prahu důchod Dobrá zpráva,
VY_62_INOVACE_1_2_07 Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázk ů a text ů je Ing. Renata Hethová“. Zajištění rizik.
Krátkodobý finanční majetek Peníze na cestě
OSOBNÍ (RODINNÉ) HOSPODAŘENÍ – ZÁKLADNÍ POJMY
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Vážení obchodní partneři, V souvislosti se zákonem č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů si Vám dovolujeme ukázat přehled dopadů tohoto zákona.
Finanční matematika v osobních a rodinných financích
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev: Přebytek finančních prostředků Autor: Jaroslav.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Finanční plán – rozpočet domácnosti II
Přebytek finančních prostředků Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Tomáš Rozsypal, A09N0169P, obor Finanční informatika a statistika.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_EKRZU_EKONOMIKA2_05 Název materiálu: SPOŘENÍ NA STÁŘÍ Tematická oblast: Ekonomika, 2. ročník Anotace: Prezentace vysvětluje.
Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy : Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Označení materiálu: VY32_INOVACE_EKRZU_EKONOMIKA2_03 Název materiálu: CIZÍ A VLASTNÍ ZDROJE Tematická oblast: Ekonomika, 2. ročník Anotace: Prezentace.
FINANČNÍ PRODUKTY 4. Téma.
11 Osobní finance a investování. 2 Osobní finanční plánování Smyslem osobního finančního plánování je ujasnit si: budoucí osobní a rodinné.
EU_62_A_sada 2_20_M_Penzijní připojištění_Duch Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. AutorMgr. Duchová Renáta Anotace.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Daňové aspekty využívání zaměstnaneckých výhod Autor: Frederik Frey Vedoucí: Ing. et Ing. Pavel Semerád, Ph.D.
Finanční trh. finanční trh nabídka a poptávka peněz, cenných papírů a dalších forem kapitálu nabídka a poptávka peněz, cenných papírů a dalších forem.
INVESTOVÁNÍ DOMÁCNOSTÍ. Finanční rozpočet  Finanční rozpočet domácnosti je souhrnný přehled příjmů a výdajů všech členů domácnosti za určité časové období.
Spoření Dominika Nováková, C2A. Spoření Spoření je činnost, kterou vznikají úspory.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_03_Majetek a závazky domácnosti TEMA:Finanční.
Název: Finanční trh a některé jeho produkty Autor: Ing. Luboš Janovský Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Finanční produkty Ročník:3.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_12 Název materiáluBěžný účet,
Ing. Veronika Dostálková MBA BANKOVNÍ PRODUKTY Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_13 Název materiáluSpořicí.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Anotace Materiál je určen pro žáky středních odborných škol a středních odborných učilišť v rámci výuky finanční gramotnosti v bloku ekonomických a příbuzných.
1 Kód vzdělávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0206 Název vzdělávacího materiálu: Vkladové služby bank Datum vytvoření: Jméno autora: Ing. Zdenek.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_40 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Kam s penězi, aby nezahálely
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza bankovních produktů v ČR Autor bakalářské práce: Marie.
Kurz finanční gramotnosti OA Neveklov
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
DUM - Digitální Učební Materiál
DUM - Digitální Učební Materiál
RODINNÝ ROZPOČET (PŮJČKA, HYPOTÉKA)
Transkript prezentace:

Finanční gramotnost Fynanční gramotnost Většina lidí si myslí, že jsou finančně gramotných, přitom píšou po F tvrdé Y Prezentace dne 27. 3. 2012 na setkání lektorů v Green Pointu, Praha 10 - Strašnice, Ing. Pavel Kamarýt

Pyramida finančních potřeb půjčky úvěry spoření, investice zajištění osob, majetku příjmy bankovní účet, platební karty …. výdaje

1. Ideální tvar stromu je dole široký, nahoře úzký 2. Dnes 1,8 pracujících na 1 důchodce, za 10-20 let se očekává 1:1 – průběžný systém vybírání peněz na důchody 3. Již dnes deficit v důchodovém rozpočtu cca 34 mld. (vyplatí se o 34 mld. více, než se vybere) 4. Proto důchodové reforma. Hlavním smyslem důchodové reformy je přenést odpovědnost za své zajištění na sebe sama, proto spoření 5. 3 pilíře důchodové reformy. 1. a 3. již existuje, 2. vzniká, část peněz z našich daní (soc. poj.) se odvede na osobní důchodové účty, ale člověk si bude muset přispívat ze své čisté mzdy. 3. pilíř = penzijní připojištění

Dvojí efekt spořících produktů Spoření krátkodobé střednědobé dlouhodobé Daňové zvýhodnění ponížení daňové povinnosti až o 3.600 Kč/rok legální daňová úleva pro zaměstnance i zaměstnavatele Když spořit, tak chytře !!! Rozdělit peníze do časových intervalů Krátkodobé spoření – vytvářet si krátkodobou rezervu na nečekané výdaje, ale i dovolenou atd. Střednědobé spoření – realizace větších investic, o kterých víme a dokážeme je plánovat Dlouhodobé spoření – na významné investice, třeba i nákup nemovitosti, bytu (nebo alespoň větší části), ale hlavně na důchod Daňové zvýhodnění - spoření neznamená pouze dávat peníze stranou, spoříme chytře a peníze ve spořících produktech přinášení další peníze (na úrocích a na daňových odpočtech)

Krátkodobé spoření běžný bankovní účet spořící účet bez časové blokace + peníze ihned k dispozici - nízké zhodnocení 0,1 – 1% - bankovní poplatky Peníze na běžných účtech.

Střednědobé spoření !! Doba zhodnocování 3 - 6 let !! termínované vklady spořící produkty (stavební spoření) střednědobé investice (fondy finančního trhu a dluhopisové) + vyšší míra zhodnocování 2 – 5 % p.a. - nízká likvidita, případně nevýhodnost přístupu k finančním prostředkům Fondy finančního trhu – přímá cesta k max. zhodnocení, nikoliv přes finanční domy, které Vaše peníze stejně přes kapitálový trh resp. podílové fondy zhodnocují (obrázek KLIENT – BANKA – KAPITÁLOVÝ TRH) Pojem VOLATILITA – míra kolísavosti fondu = míra rizikovosti fondu Čím kratší doba spoření, tím nižší rizikovost fondu volit

Vývoj hodnoty konzervativního fondu Nízká kolísavost, zhodnocení 2-4%

Dlouhodobé spoření !! Doba zhodnocování více jak 6 let !! Investice např. přes otevřené podílové fondy Spoření v rámci životního pojištění Penzijní připojištění + velká míra zhodnocení 6 – 10 % p.a. - obtížný nebo nemožný okamžitý výběr Klient musí mít předem jasno, kdy a kolik peněz bude potřebovat. Dle toho se pak navrhuje tzv. finanční plán a jeho finanční prostředky se rozdělí dle toho , jak mohou pracovat v čase (konzervativní fondy, dynamické fondy) – obrázek kolísání investic

Vývoj hodnoty dynamického fondu Vhodný pro dlouhodobé spoření, aby se eliminoval výběr ve chvíli, kdy má fond zrovna nízkou hodnotu (využívají penzijní fondy) Akciové fondy – 15 let = bezpečná doba z hlediska historie

Daňové zvýhodnění - zaměstnavatel hrubého 2.000 Kč, mzdové náklady x 1,35 = 2.700 Kč příspěvek na penzijní + životní: 2.000 Kč, mzdové náklady celkem: 2.000 Kč Rozdíl: 700 Kč / měsíc, 8.400 Kč / rok Z pohledu zaměstnavatele – mzdové náklady obsahují navýšení o odvody na sociální a zdravotní pojištění

Daňové zvýhodnění - zaměstnanec 2.000 Kč hrubého = cca 1.345 Kč čistého 2.000 Kč formou příspěvku zaměstnavatele na penzijní a životní pojištění = 2.000 Kč Rozdíl: 655 Kč / měsíc, 7.860 Kč / rok Zaměstnanec si navíc ponižuje svůj daňový základ daně z příjmu až o 24.000 Kč/rok, tomu odpovídá částka 3.600 Kč/rok. Z pohledu zaměstnance – zaměstnavatele strhává zaměstnanci část peněz na sociální a zdravotní pojištění

Závěr….?? Finanční plán vychází z reálné a individuální počáteční situace zohledňuje sny, přání, potřeby a realitu ukazuje směr, určuje cestu k cíli neustále koriguje případné odchylky z cesty a reaguje na aktuální situaci  Ing. Pavel Kamarýt, kamaryt@razdva.cz, 602 654 888