STŘÁDÁNÍ Užití GP v praxi 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výpočet úroku při jednoduchém úrokování
Advertisements

Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Č í slo a n á zev projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzděl á v á n í pro konkurenceschopnost Zvy š ov á n í vzdělanosti pomoc í e-prostoru N á zev a adresa.
1. cvičení úrokování.
Ú R O K O V Á N Í.
Složené úrokování.
Finanční matematika.
2. cvičení úrokování. spoření.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Úročení.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Zdeněk Binar Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Základy financí 3. hodina.
UMOŘOVÁNÍ DLUHU Užití GP v praxi 1.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Úrok SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_62_INOVACE_01_01 Zpracoval(a):RNDr. Lucie Cabicarová.
SLOŽENÉ ÚROKOVÁNÍ Na konci úrokovacího období se připíše úrok za uplynulé období a v příštím úrokovacím období se počítá úrok nejen z původní jistiny,
Vlastnosti sčítání a odčítání
Základy financí 8. hodina.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_02_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_114.
Časová hodnota peněz ..
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Věra Machová Gymnázium Uherské Hradiště
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_03_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_111.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_62_INOVACE_01_09 Zpracoval(a):RNDr. Lucie Cabicarová.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Finanční matematika – úvod Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Iva.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_105.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ NERATOVICE Školní 664, Neratovice, tel.: , IČO: , IZO: Ředitelství.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Finanční matematika v osobních a rodinných financích
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_108.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_11_GRAMOTNOST Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Základy finanční matematiky
Jednoduché úrokování.
ÚROKOVÁNÍ. Rozlišujeme dva druhy úrokování Jednoduché úrokování  užití AP v praxi  použití výjimečné  např. cenné papíry, směnky Složené úrokování.
CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_62_INOVACE_01_06 Zpracoval(a):RNDr. Lucie Cabicarová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_760.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Věra Machová Gymnázium Uherské Hradiště
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ NERATOVICE Školní 664, Neratovice, tel.: , IČO: , IZO: Ředitelství.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky 1.
Finanční matematika Ú R O K O V Á N Í.
Důchody Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Tomáš Rachůnek Název prezentace (DUMu): Umořování dluhů Název sady:Posloupnosti a finanční matematika Ročník:2. Číslo.
(finanční gramotnost)
Ekonomika malých a středních podniků
Úročení.
Výpočet úroku na běžném účtu, úroková čísla, úrokový dělitel, spoření
Úroky - samostatná práce
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Finanční matematika Ú R O K O V Á N Í.
Transkript prezentace:

STŘÁDÁNÍ Užití GP v praxi 1

Nejjednodušší případ, kterým se budeme zabývat v hodinách matematiky Pravidelně ve stejných časových intervalech ukládáme stále stejnou částku, tzv. vklad (anuita). 2

Důležité pojmy: nastřádaná částka vklad, anuita úroková míra úročitel 3

Nastřádaná částka, ozn. an finanční hodnota, kterou nastřádáme, (naspoříme) po n úrokovacích obdobích Vklad, anuita, ozn. a pravidelně ukládaná částka, vždy počátkem úrokovacího období Úroková míra, ozn. p výše odměny vyjádřená v procentech Úročitel, ozn. r 4

Označení definovaných veličin odpovídá označení v MFCHT: strana 29, Vzorce finanční aritmetiky.

Ukázkový příklad: = 1,05 a = n = p = an = 10 000,- Kč 4 roky 5 % p.a. Kolik nastřádáme pravidelnými ročními vklady 10 000,- Kč placenými vždy počátkem roku za 4 roky při 5 % p.a.? Zápis: a = n = p = an = 10 000,- Kč 4 roky 5 % p.a.  r = 1,05 ? 6

úroky (5 %) / Kč za 1. rok za 2. rok za 3. rok za 4. rok z vkladu z úroku z vkladu z úroku z vkladu z úroku z vkladu 500 25 500 1,25 25 500 2x 3x 3x 1. vklad 10 000 500 25 500 1,25 25 500 0,0625 1,25 25 500 2x an 2. vklad 10 000 500 25 500 1,25 25 500 3. vklad 10 000 500 25 500 4. vklad 10 000 500 Za daných podmínek nastřádáme za 4 roky 45 256,– Kč.

ODVOZENÍ VZORCE (střádání) Jednotlivé vklady se neúročí stejně vklad z prvního roku „vynese“ rozhodně více, než vklad vložen rok poslední Pro úročení vkladů za jednotlivá období využijeme vzorce z předešlé kapitoly – úrokování: konečná jistina určována vždy za 1 rok počáteční jistina vklad na počátku jednotlivých období

vklad a z něj vzniklé úroky 2x 3x 3x 1. vklad se úročí nejdéle a proto „vynese“ největší část zisku. 1. vklad 10 000 500 25 500 1,25 25 500 0,0625 1,25 25 500 2x 2. vklad 500 10 000 25 500 1,25 25 500 Naopak poslední vklad „vynese“ pouze jeden úrok z vkladu. 3. vklad 10 000 500 25 500 4. vklad 10 000 500 an ... celková nastřádaná částka Sčítance seřazeny tak, aby měli postupně vzrůstající hodnotu, tj. od posledního vkladu až po první vklad a z nich vzniklých úroků.

Celková nastřádaná částka součet n členů GP: a1 q = ar = r (každý následující sčítanec – člen GP je r krát větší) zúročený vklad + 2. zúročený vklad + ... + poslední zúročený vklad 10

VZORCE Ze základního vzorce, který vyjadřuje velikost nastřádané částky po n letech, odvodíme obecné vztahy pro výpočet velikostí veličin: vklad, anuita, a počet let, po které vklady střádáme, n 11

a = ? strany nejprve zaměníme pro lepší orientaci 12

n = ? záměna stran neznámá v exponentu  rovnici logaritmujeme 13

ŘEŠENÉ PŘÍKLADY

Příklad 1: Kolik nastřádáme pravidelnými ročními vklady 10 000,- Kč placenými vždy počátkem roku za 5 let při 2,5 % p.a.? Řešení: a = 10 000,- Kč n = 5 let p = 2,5 % p.a. an = ?  r = 1,025

Příklad 2: Kolik musíme ukládat počátkem každého roku, abychom za 20 let nastřádali 1 000 000,- Kč při 3,5 % p.a.? Řešení: n = 20 let an = 1 000 000,- Kč p = 3,5 % p.a. a = ?  r = 1,035

Příklad 3: Za jak dlouho nastřádám 150 000,- Kč pravidelnými počátkem roku placenými vklady 18 000,- Kč při 2 % p.a.? Řešení: an = 150 000,- Kč a = 18 000,- Kč p = 2 % p.a. n = ?  r = 1,02

PŘÍKLADY NA PROCVIČENÍ

4. Kolik nastřádáme pravidelnými ročními vklady 5 000,- Kč placenými vždy počátkem roku za 6 let při 9 % p.a.? 5. Kolik nastřádáme za 10 let pravidelnými počátkem roku placenými vklady 24 000,- Kč při a) 8 % p.a., b) 10 % p.a., c) 12 % p.a.? [41 002,- Kč] [375 492,- Kč, b) 420 748,- Kč, c) 471 710,- Kč] 19

6. Kolik musíme ukládat počátkem každého roku, abychom za 5 let nastřádali 1 000 000,- Kč při 9,5 % p.a.? 7. Kolik musíme ukládat počátkem každého roku, abychom za 10 let nastřádali 500 000,- Kč při a) 7 % p.a., b) 9 % p.a., c) 11 % p.a.? [151 084,- Kč] [33 821,- Kč, b) 30 193,- Kč, c) 26 938,- Kč] 20

8. Za jak dlouho nastřádám 400 000,- Kč pravidelnými počátkem roku placenými vklady 40 000,- Kč při 10,5 % p.a.? 9. Za jak dlouho nastřádám 120 000,- Kč pravidelnými počátkem roku placenými vklady 10 000,- Kč při a) 5 % p.a., b) 10 % p.a., c) 15 % p.a.? [6 let a 8 měsíců] [a) 9 let a 3 měs., b) 7 let a 9 měs., c) 6 let a 9 měs.] 21

Použitá literatura: ODVÁRKO, O. Matematika pro střední odborné školy a studijní obory středních odborných učilišť, Posloupnosti a finanční matematika 1. vyd. Praha : Prometheus, 2005. ISBN 8071962392. Kapitola 3, s. 70–77