Atmosféra Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s faktory ohrožujícími atmosféru. Materiál je plně funkční pouze.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Zemská atmosféra - stavba - soustředné vrstvy - různé vlastnosti
Hydrosféra Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s faktory ohrožujícími hydrosféru. Materiál je plně funkční pouze.
Problémy životního prostředí a jejich řešení 1: ovzduší
Abiotické podmínky života
Teorie o vzniku života na Zemi
ATMOSFÉRA Obecná část Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Země ve vesmíru Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se vznikem a stavbou Země a jejím postavením ve Sluneční.
Stav životního prostředí, člověk a biosféra
Kyselý déšť.
Země a život, vývoj života
Pedosféra Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s faktory ohrožujícími pedosféru. Materiál je plně funkční pouze.
Tělní tekutiny Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o složení a funkci tělních.
Atmosféra Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s faktory ohrožujícími atmosféru. Materiál je plně funkční pouze.
Vzduch Mgr. Helena Roubalová
Kyslík Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
Název Atmosféra Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Kmen: KROUŽKOVCI Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
Atmosféra Země Název školy
Globální oteplování Štěpánka Štindlová.
Vrstvy atmosféry.
ATMOSFÉRA atmosféra = plynný (vzdušný) obal Země Složení vzduchu:
Název Atmosféra Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
ATMOSFÉRA Vzdušný obal Země Video: počasí, klima, tornádo a hurikán.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Abiotické faktory prostředí
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Atmosféra Opakování – znáte z P: vzdušný obal Země
Kmen: Hlísti Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
Atmosféra Země, Atmosférický tlak
VZDUCH OBECNÁ CHEMIE VY_32_INOVACE_10 - VZDUCH.
ATMOSFÉRA.
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Atmosféra – vzdušný obal Země
Lišejníky Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou lišejníků. Materiál.
Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník )
Dýchací soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci dýchací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Atmosféra VY_32_INOVACE_00_ATMOSFÉRA autor: Helena Nováková
4.1 Voda a vzduch Atmosféra Hydrosféra - vzdušný obal Země
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
VLIV PRŮMYSLU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Stavba a složení atmosféry. Globální oteplování.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPlyny TémaAtmosféra.
Atmosféra Filip Bordovský.
Vliv ozónové vrstvy na životní prostředí
Atmosféra autor: Mgr. Jana Mikešová
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Planeta.
Vznik a vývoj atmosféry Země
Skleníkový efekt Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Atmosféra Složení a stavba Projekt: Mozaika funkční gramotnosti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.02/ ZEMĚPIS.
= vzdušný obal Země (atmos = pára z řečtiny) - zabraňuje výkyvům teplot na Zemi - chrání Zemi před kosmickým zářením, meteority - umožňuje život na Zemi.
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Atmosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Atmosféra - test Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Atmosféra tornádo bouřka led oblačnost.
Ovzduší – teplotní inverze Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_04_ATMOSFÉRA.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Země a život, vývoj života
6. ATMOSFÉRA VY_32_INOVACE_11_Z4
VY_32_INOVACE_ Atmosféra Autor Mgr. Renáta Hořejšková
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-07
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_07_ Vzduch
Transkript prezentace:

Atmosféra Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s faktory ohrožujícími atmosféru. Materiál je plně funkční pouze s použitím internetu.

Základní pojmy složky vzduchu troposféra ozónosféra stratosféra mezosféra termosféra exosféra počasí podnebí mraky Beaufortova stupnice skleníkový jev kyselý déšť fosilní paliva škodliviny primární, sekundární emise imise ozónová díra freony teplotní inverze smog londýnský, losangeleský

Atmosféra plynný obal Země vzduch = 78% dusíku, 21% kyslíku a 1% ostatních plynů množství oxidu uhličitého stále stoupá obsah vodní páry různý v různých ekosystémech (0,1% v polárních oblastech až 2,5% v tropech)

Atmosféra výškové členění atmosféry: troposféra 10 – 12 km stratosféra 50 – 55 km, součástí je ozónosféra mezosféra 80 – 85 km termosféra 800 km exosféra – nejvyšší vrstva obrázek 1

Zápis do sešitu Atmosféra plynný obal Země výškové členění atmosféry: troposféra stratosféra, součástí je ozónosféra mezosféra termosféra exosféra

Počasí a podnebí počasí = okamžitý stav atmosféry (tlak, teplota, proudění, vlhkost...) podnebí = dlouhodobé počasí v dané lokalitě (souvisí s nadmořskou výškou, zeměpisnou polohou, reliéfem...) veškeré jevy související s počasím, probíhají v troposféře

Počasí a podnebí Mraky různý obsah páry v atmosféře, kondenzuje na srážky typy mraků: cirrus (řasa), stratus (sloha), kumulus (kupa), nimbostratus (dešťový mrak), kumulonimbus (bouřkový mrak)… obrázek 2

Počasí a podnebí Proudění vzduchu proudění vzduchu = vítr, k měření se používá Beaufortova stupnice větru – má 12 stupňů video – ukázka síly větru

Zápis do sešitu Počasí a podnebí Mraky Proudění vzduchu počasí = okamžitý stav atmosféry podnebí = dlouhodobé počasí v dané lokalitě Mraky kondenzace páry na srážky typy mraků: cirrus (řasa), stratus (sloha), kumulus (kupa), nimbostratus (dešťový mrak), kumulonimbus (bouřkový mrak)… Proudění vzduchu proudění vzduchu = vítr, k měření se používá Beaufortova stupnice větru – má 12 stupňů

Skleníkový jev některé plyny umožňují průchod světla, ale pohlcují tepelné záření hlavní skleníkové plyny – oxid uhličitý, chlorované a fluorované uhlovodíky, metan, oxid dusný... ohřívání povrchu Země (důsledky = změny klimatu, tání ledovců, přírodní katastrofy) obrázek 3

Zápis do sešitu Skleníkový jev pohlcování tepelného záření → oteplování zemského povrchu důsledky: změny klimatu, tání ledovců... hlavní skleníkové plyny oxid uhličitý chlorované a fluorované uhlovodíky metan oxid dusný...

Kyselý déšť do ovzduší unikají sloučeniny síry (spalováním fosilních paliv) a sloučeniny dusíku (automobilovou dopravou) vznik slabých kyselin (sírová, dusičná) poškozování vegetace, uvolňování těžkých kovů z půdy, stoupá pH půdy obrázek 4

Zápis do sešitu Kyselý déšť sloučeniny síry – spalováním fosilních paliv sloučeniny dusíku – automobilové zplodiny vznikají slabé kyseliny (dusičná, sírová) důsledky: poškozování vegetace, okyselení půdy, uvolňování těžkých kovů

Emise a imise primární škodliviny – uvolněné do ovzduší přímo (oxid uhelnatý, oxid siřičitý...) sekundární škodliviny – vzniklé v ovzduší chemickou reakcí (ozón) emise – škodliviny uniklé přímo ze zdroje imise – škodliviny, přenesené větrem dále od zdroje

Zápis do sešitu Emise a imise primární škodlivina – uniklá do atmosféry sekundární škodlivina – chemickou reakcí v atmosféře emise – škodlivina přímo ze zdroje imise – přenesená škodlivina

Poškozování ozónové vrstvy vznik ozónové díry poškozování v důsledku různých plynů, např. freonů → více UV záření freony - sloučeniny Cl a F, používají se do sprejů a klimatizací animace – srovnání ozónové díry v různých obdobích obrázek 5

Zápis do sešitu Poškozování ozónové vrstvy vznik ozónové díry v důsledku různých plynů, např. freonů → více UV záření freony - sloučeniny Cl a F (např. klimatizace)

Teplotní inverze teplotní inverze – v určité výšce nad povrchem začne teplota s výškou stoupat tím se znemožní vzdušné proudění → horší rozptyl nečistot → smog obrázek 6

Smog teplejší vrstva horního vzduchu brání jeho promíchávání pod „pokličkou“ inverzní vrstvy se hromadí škodliviny smog: londýnský (oxid siřičitý, popílek) losangeleský (oxidy dusíku a uhlovodíky) důsledkem je dráždění sliznic, očí, rýma, snížení plicní funkce obrázek 7

Zápis do sešitu Teplotní inverze Smog s výškou teplota vzduchu stoupá, místo aby klesala zhoršení rozptylových podmínek – smog Smog nahromaděné škodliviny pod inverzí londýnský losangeleský důsledek: dráždění sliznic, očí, rýma, snížení plicní funkce

OPAKOVÁNÍ atmosféra = plynný obal Země výškové členění atmosféry: troposféra, stratosféra (součástí je ozónosféra), mezosféra, termosféra, exosféra počasí = okamžitý stav atmosféry podnebí = dlouhodobé počasí v dané lokalitě kondenzace páry na srážky – mraky, typy mraků: cirrus (řasa), stratus (sloha), kumulus (kupa), nimbostratus (dešťový mrak), kumulonimbus (bouřkový mrak)… proudění vzduchu = vítr, k měření se používá Beaufortova stupnice větru – má 12 stupňů skleníkový jev = pohlcování tepelného záření → oteplování zemského povrchu, důsledky: změny klimatu, tání ledovců..., hlavní skleníkové plyny: oxid uhličitý, chlorované a fluorované uhlovodíky, metan, oxid dusný... kyselý déšť: sloučeniny síry – spalováním fosilních paliv, sloučeniny dusíku – automobilové zplodiny, vznikají slabé kyseliny (dusičná, sírová), důsledky: poškozování vegetace, okyselení půdy, uvolňování těžkých kovů

OPAKOVÁNÍ primární škodlivina – uniklá do atmosféry sekundární škodlivina – chemickou reakcí v atmosféře emise – škodlivina přímo ze zdroje imise – přenesená škodlivina vznik ozónové díry v důsledku různých plynů, např. freonů → více UV záření freony - sloučeniny Cl a F (např. klimatizace) teplotní inverze – s výškou teplota vzduchu stoupá, místo aby klesala zhoršení rozptylových podmínek – smog = nahromaděné škodliviny pod inverzí londýnský losangeleský důsledek: dráždění sliznic, očí, rýma, snížení plicní funkce

Otázky a úkoly Vysvětli rozdíl mezi počasím a podnebím. Jak se jmenuje stupnice, která slouží k měření síly proudění vzduchu? Co může být politickým důsledkem skleníkového efektu, pokud dojde až k masívnímu tání ledovců? Jaký je rozdíl mezi primární a sekundární škodlivinou? Zkus odhadnout, zda u nás máme spíše typ londýnského, nebo losangeleského smogu.

Zdroje Použitá literatura: ČERNÍK, Vladimír, Zdeněk MARTINEC a Jan VÍTEK. Přírodopis 4: pro 9. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. 2. vydání. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2004, 88 s. ISBN 80-7235-261-X. [2012-03-12] ČERVINKA, Pavel. a kolektiv. Ekologie a životní prostředí: učebnice pro střední školy a odborná učiliště. 1. vydání. Praha: nakladatelství České geografické společnosti s.r.o., 2005. ISBN 80-86034-63-1. [2012-03-12] Všechny uveřejněné odkazy [cit. 2012-03-12] jsou dostupné pod licencí Creative Commons na http://www.wikimedia.org, nebo jsou chráněny svobodnou licencí GNU pro dokumenty. obr. 1 – stratifikace atmosféry http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/71/Atmosphere_layers-cs.svg/102px-Atmosphere_layers-cs.svg.png obr. 2 – typy mraků http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f2/Rodzaje_chmur.svg/1000px-Rodzaje_chmur.svg.png?uselang=cs obr. 3 – skleníkový efekt http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ec/Schema_sklenikovy_efekt.gif obr. 4 – kyselý déšť http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b1/Origins_of_acid_rain.svg obr. 5 – ozónová díra http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a1/Ozon_hole_AntOzone.jpg obr. 6 – teplotní inverze http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b9/SmokeCeilingInLochcarron.jpg/800px-SmokeCeilingInLochcarron.jpg obr. 7. – smog http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/17/Haze_in_Kuala_Lumpur.jpg/640px-Haze_in_Kuala_Lumpur.jpg