CHARAKTERISTIKY SPALOVACÍCH MOTORU
Charakteristika spalovacího motoru je grafické znázornění vzájemné závislosti vybraných provozních veličin motoru v soustavě pravoúhlých souřadnic Rozdělení charakteristik Otáčkové charakteristiky Zatěžovací charakteristiky Seřizovací charakteristiky Samostatnou skupinu tvoří: Úplná charakteristika CHARAKTERISTIKY SPALOVACÍCH MOTORU
otáčkové charakteristiky (dříve nazývané rychlostní) - nezávislou proměnnou jsou otáčky klikového hřídele motoru n [min -1 ] zatěžovací charakteristiky nezávislou proměnnou může být Mt [Nm], pe [MPa], Pe [kW], seřizovací charakteristiky nezávislou proměnnou může být úhel předstihu zážehu α [°], otvírací tlak trysky p [MPa] a další. CHARAKTERISTIKY SPALOVACÍCH MOTORU
Otáčkové charakteristiky Otáčkové charakteristiky znázorňují závislost užitečného výkonu P e [kW], točivého momentu M t [Nm], hodinové spotřeby paliva Q p [kg.h -1 ] nebo měrné spotřeby paliva m pe [g.kW.h -1 ] a dalších parametrů na otáčkách n [min -1 ] klikového hřídele motoru při konstantní poloze ovládacího orgánu řízení dodávky paliva do motoru. Změna otáček je způsobena brzdným momentem přenášeným na spalovací motor z motorové brzdy. CHARAKTERISTIKY SPALOVACÍCH MOTORU
CHARAKTERISTIKY SPALOVACÍCH MOTORU Jmenovitá otáčková charakteristika vznětového motoru
CHARAKTERISTIKY SPALOVACÍCH MOTORU Jmenovitá otáčková charakteristika vznětového motoru
Jmenovitá otáčková charakteristika vznětového motoru:
CHARAKTERISTIKY SPALOVACÍCH MOTORU Úplná charakteristika
Vnější otáčková charakteristika zážehového motoru:
Vnější otáčková charakteristika zážehového motoru:
Úplná otáčková charakteristika zážehového motoru:
CHARAKTERISTIKY SPALOVACÍCH MOTORU Omezovací regulátorVýkonnostní regulátor
CHARAKTERISTIKY SPALOVACÍCH MOTORU Omezovací regulátor Výkonnostní regulátor
CHARAKTERISTIKY SPALOVACÍCH MOTORU Soustava otáčkových charakteristik s výkonnostním regulátorem
•při vývoji a výzkumu •posuzování technického stavu motoru (diagnostika) •při hodnocení motorů •posuzování vhodnosti příslušenství pro spalovací motor •seřizování spalovacího motoru •navrhování hnacích ústrojí a další a další Použití charakteristik spalovacích motorů:
Převýšení točivého momentu:
CHARAKTERISTIKY SPALOVACÍCH MOTORU
CHARAKTERISTIKY SPALOVACÍCH MOTORU
CHARAKTERISTIKY SPALOVACÍCH MOTORU
CHARAKTERISTIKY SPALOVACÍCH MOTORU
CHARAKTERISTIKY SPALOVACÍCH MOTORU
Nový Superb 1.4 TSI 92 kW CHARAKTERISTIKY SPALOVACÍCH MOTORU Nový Superb 3,6 FSI 191 kW
Nový Superb 2.0 TDI PD 103 kW CHARAKTERISTIKY SPALOVACÍCH MOTORU Nový Superb 2.0 TDI CR 125 kW
Nákladní automobil CHARAKTERISTIKY SPALOVACÍCH MOTORU
Ventilátor CHARAKTERISTIKY SPALOVACÍCH MOTORU
Klimatizace a ventilátor CHARAKTERISTIKY SPALOVACÍCH MOTORU
CHARAKTERISTIKY SPALOVACÍCH MOTORU
Norma SAE J1995ISO TR 14396ECE R 24OECD Komponenty namontované na motoru TurboAno Mezichladič (nebo ekvivaletní zařízení)Ano Dopravní čerpadloAno Vstřikovací čerpadloAno Čerpadlo chladící kapalinyAno Čerpadlo olejeAno Chladič olejeAno ChladičvolitelnýAno Vzduchový filtr (ekvivalent)restrikce vol.Ano Tlumič (ekvivalent)protitlak vol.Ano Alternator (nenabíjí)Ano Ventilátor Ano / max. prokluz, plně vypnut) Ano Čerpadla hydrauliky přímo na motoruAno Klimatizace (kompresor)Ano CHARAKTERISTIKY SPALOVACÍCH MOTORU
Jaká je úspora nafty (vyjádřena v korunách) při 15-ti hodinovém provozování traktoru při různých provozní režimech? Režim motoru I: otáčky n = 1400 min -1 točivý moment M t = 615N.m měrná spotřeba paliva m pe = 220 g.kw -1.h -1 Režim motoru II: otáčky n = 2000 min -1 točivý moment M t = 430 N.m měrná spotřeba paliva m pe = 265 g.kw -1.h -1 Hustota nafty je 825 kg/m 3 a cena za 1 litr 32,50 Kč