Úvod smart electric drive + školení obsluhy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt spolupráce auto a IT oborů
Advertisements

Nová vozidla dodávaná k splnění závazku veřejné služby
Indukční stroje 5 jednofázový motor.
stlačený zemní plyn vs. nafta
Výkon elektrického proudu
Projekt spolupráce auto a IT oborů
Solární systémy pro aktivní topení
OPEL AMPERA Brno Obsah prezentace OPEL AMPERA • Technické parametry • Jízdní parametry • Bezpečnost • Design • Výbava • Cena • Úspěchy • Velcí.
Chladící systémy vozidla
Výroba CAS 20/4800/400-S2R Tatra 815 Terrno 4x4.2 pro JSDHO Přeštice
Elektromobily Předpokládá se, že elektromobily se budou v budoucnosti stále více využívat. Jejich největší výhodou je převádění energie na pohyb s účinností.
CZ / GE / Březen 2008 GE Consumer & Industrial. CZ / GE / Březen 2008 GE Consumer & Industrial.
Jištění vodičů s připojenými motory
poskytujeme služby v oblasti ochrany majetku a osob (EZS, EPS, CCTV …) od roku 2004 poskytujeme služby v oblasti logistiky a zabezpečení vozidel (systém.
Centrum výzkumu a využití obnovitelných zdrojů energie (CVVOZE) Regionální výzkumné centrum.
Moderní design kol a koloběžek s e-pohonem
Akumulator.
Přístroje pro bezpečnostní funkce
Elektromobil přichází
SUPERBEL Projekt elektromobilu Škoda Superb. Partneři projektu Škoda Auto a.s. Vysoké učení technické v Brně, FEKT, CVIS Sdružení Elektromobily EVC group.
Vyšší odborná škola požární ochrany ve Frýdku - Místku Technické prostředky Bc. Petr Jirout 2011.
Radiofrekvenční řízení budov
Milovy DRIVES 2012 MOTORY VELKÝCH VÝKONŮ.
Indukční stroje 3 jednofázový motor.
Řemenový dopravník Prezentace pro Den strojařů
ALTERNATIVNÍ PALIVA ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU Pracovní skupina pro bezpečnost petrolejářského průmyslu a obchodu.
Trolejbusy: 14Tr.
Vysoká cena ropy mnoha lidem způsobuje značné problémy. U autodopravců nebo jiných firem, které jsou závislé na vysoké spotřebě paliv, může vysoká cena.
T8 ROZŠIŘUJÍCÍ PŘÍSLUŠENSTVÍ RF-13
Jištění vodičů s připojenými motory
SEKUNDÁRNÍ TRH UŽITKOVÝCH VOZIDEL
Ovládání budov Josef Bardoň Střední škola, Havířov-Šumbark, Sýkorova 1/613, příspěvková organizace Tento výukový materiál byl zpracován v rámci akce EU.
Vývoj elektročásti mikroturbín na ČVUT
Hybridní pohon Vojtěch frajt
Alkalické akumulátory
1. 2 VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K ČVUT Praha ELEKTROMOBILY A HYBRIDNÍ ELEKTROMOBILY Díl II Prof. Ing. Zdeněk.
Mezinárodní autopůjčovna - auta na elektřinu nebo CNG -
Alternátory konstrukce
Elektromobil automobil na elektrický pohon jako zdroj energie
Tramvaje: Škoda 15T.
Ekonomické aspekty fotovoltaiky A5M13FVS-12. Ekonomické hodnocení PV systémů Cena elektřiny vyrobená nějakým systémem (např. fotovoltaickým) se obvykle.
Energie Slunce Realizace fotovoltaických elektráren.
POROVNÁNÍ VYBRANÝCH SYSTÉMŮ KLIMATIZACE A VĚTRÁNÍ Z POHLEDU SPOTŘEBY ENERGIE A NÁVRATNOSTI 2VV s.r.o. 8/08.
BEZDRÁTOVĚ OVLÁDANÉ POJEZDY TERČŮ STŘELNICE
Střední odborná škola Otrokovice
Optimalizace řídící strategie hybridního pohonu dle dat z GPS
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Autoalarm II. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení motorových vozidel.
Company LOGO 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
FM18LI 011- bezSÁČKOVÝ vysavač FREEmotion 2IN1
ATV324LD 011- bezSÁČKOVÝ vysavač ATHEN EVO
Výkonové jističe nízkého napětí
Název prezentace (DUMu): Palubní přístroje II.
FM216LI bezSÁČKOVÝ vysavač FREEmotion 2IN1
Elektromobilita - dobíjecí stanice
RBC070/1 011 – robotický vysavač robo.com3
RBC040/1 011 – robotický vysavač robo.com3
RBC – robotický vysavač robo.com3
ATC18LI 011- SÁČKOVÝ akumulátorový vysavač ATHOS
FE216ALI 011 – bezSÁČKOVÝ AKUMULÁTOROVÝ vysavač freejet EVO
RA22HCG011 - bezSÁČKOVÝ vysavač RHAPSODY
PRC18LI BEZSÁČKOVÝ akumulátorový vysavač PRODIGE
Ostatní přístroje nízkého napětí
Akumulátor a dobíjecí soustava
Akumulátor a dobíjecí soustava
RBT – robotický vysavač KYROS
Skútry pro přepravu osob
Indikativní Nabídka Data instalace: Rodinný dům Aku do vody
Finanční podpora pro provozovatele LDS v rámci V. Výzvy Smart grids
Transkript prezentace:

Úvod smart electric drive + školení obsluhy Technické oddělení Mercedes-Benz Česká republika Ing. Marek Syrovatský 30.11.2010 Marek SyrovatskýAbteilung Titel der Präsentation, CorpoS, Bold (10pt), Datum

Základní předpoklady K vysokonapěťovým komponentům se podle definice ECE R100 řadí všechny součásti, které jsou napájené vyšším napětím než 60 V DC(=) a/nebo 25 V AC(~) Marek Syrovatský Marek SyrovatskýAbteilung Titel der Präsentation, CorpoS, Bold (10pt), Datum

Vývoj smart electric drive Fáze 3 2012 - 2014 Fáze 2 2009 – 2011 Fáze 1 2007/2008 Sériová produkce Metropolitní koncept Demo Fleet Londýn 100 vozidel na bázi BR 450 Výrobce Zytek/UK Akumulátor Zebra (sodium nickel chloride) Dojezd 115 km (NEFZ) Fleetová vozidla v leasingu na 4 roky 1.500 vozidel na bázi BR 451 Výrobce Daimler AG Partner pro pohon Zytek/UK Li-Ion akumulátor Tesla/USA Fleetová vozidla ve vybraných metropolích v leasingu na 4 roky 51.000 vozidel do konce BR 451 Výrobce Daimler AG Akumulátory Li-Ion vlastní výroby Dojezd cca 160 km Vozidla pro všechny zákazníky na všech trzích smart Marek Syrovatský Marek SyrovatskýAbteilung Titel der Präsentation, CorpoS, Bold (10pt), Datum

Technické údaje smart ed (2.fáze) Trh/Objem Specifikace Trh: ECE a USA/CAN, plný servis v době leasingu (4 roky / 60.000 km) SoP 11/2009 SoD: 12/2009 Objem: 1.500 vozidel během 2009-2011 Ve vybraných metropolích Dojezd: 135 km (NEFZ), 82 mls (UDDS); reálně možné > 150 km Vmax: 100 km/h / 62 mph Hmotnost: GVW: 1.120 kg coupé: DIN prázdné 890 kg; zatížení 230 kg cabrio: DIN prázdné 910 kg; zatížení 210 kg Provedení: SS elektromotor/převodovka/řídící elektronika v jednom modulu vzadu E-motor: PM motor, 20 kW trvale, 30 kW peak (2 min) Akumulátor: Li-Ion akumulátor 16,5 kWh s vodním chlaz. Řídící jednotka: S elektromotorem, DC/DC měničem, s vodním chlazením, integrováno na CAN-Bus Nabíječka aku: on-board 3 kW, 115V/230V, on-board 12 V pro nabíjení 12V palubní baterie Čas nabíjení 8h (0-100%SOC) 3,5h (20-80%SOC) HVAC HV-PTC přihřívač, AC elektrický kompresor, preconditioning Koncept vozidla Design / Varianty Design: jako současný model BR 451 Varianty: C/A 451 ev LHD a C 451 ev RHD Marek Syrovatský

Technické údaje smart ed (2.fáze) Maximální rychlost 100 km/h Dojezd dle NEFZ 135 km Maximální výkon motoru 30 kW Maximální točivý moment 120 Nm Přípustná celková hmotnost 1120 kg Prázdná hmotnost dle DIN 890 kg/910 kg (Coupé/Cabriolet) Marek Syrovatský

Umístění HV komponent G5 HV akumulátor M5 Elektromotor N24/3 ŘJ vysokonapěťové nabíječky N116/1 ŘJ kompresoru klimatizace (EAC) N116/5 ŘJ rozváděče vysokého napětí (PDU) N145 ŘJ elektromotoru (EDCM) R23 HV PTC přihřívač X58/23 ŘJ elektrického vozidla Marek Syrovatský

Sériová výbava (EU-verze) Základ: Passion line Obsah: stříbrný Tridion (zelené polepy boků), zdůraznění některých dílů zeleným lakováním, např. vnější zpětná zrcátka bodypanels v bílé barvě crystal white automatická klimatizace (včetně prachového a pylového filtru) 12-ti paprsková kola (15") s pneumatikami vpředu 155/60 R15; vzadu 175/55 R15 (design 1) lakované v zelené barvě elektrické stahování oken dvouramenný kožený volant a kožená hlavice volící páky roleta zavazadlového prostoru včetně sítě polykarbonátová plná střecha (coupé) EPS – elektrické řízení rádio smart entry line ukazatele na přístrojové desce (SOC=state of charge/stav nabití baterie a tok energie) vnější style paket Head-Thorax-Sidebag preconditioning během nabíjení Marek Syrovatský

Zvláštnosti Lithium-Iontových akumulátorů Výhody + Vysoký poměr energie/hmotnost (ve srovnání s NiMH) + Prakticky žádný paměťový efekt + Žádný únik H2 při přebíjení Nevýhody - Cena SOC Nabíjecí výkon Teplota baterie Doba nabíjení 20-80 % 3 kW 25 °C 4 h 0-100 % 8 h -25 °C 10 h Marek Syrovatský

Zvláštnosti Lithium-Iontových akumulátorů Provozní teplota Li-Ion akumulátoru leží mezi 20°C - 50°C. Proto je nutný separátní chladící/ohřívací okruh Hlídání provozní teploty akumulátoru přímo uvnitř akumulátoru pomocí teplotních čidel Doba nabíjení je závislá na stupni nabití akumulátoru (SOC) a jeho teplotě Samovybíjení Li-Ion akumulátoru se pohybuje okolo 1 % SOC za týden při 25°C teploty akumulátoru Byl-li akumulátor vybit na 0 % SOC a ponechán déle než jeden měsíc při teplotě 25 °C není již možné akumulátor znovu nabít Zákazník může jet až do 0 % SOC. Jestliže v tomto stavu vozidlo zůstane stát je možné po vypnutí/zapnutí zapalování jet v nouzovém režimu s redukovaným výkonem (2 min, max. 50 km/h), např. z nebezpečného místa Fyzický SOC lze načíst diagnostikou pohonu. Zobrazený SOC v přídavných ukazatelích se v krajních hodnotách liší o 3-5 % Napájení diagnostiky pohonného řetězce je zajištěno palubní 12 V baterií Řídící jednotka BMS řídí nabíjení a vybíjení vysokonapěťového akumulátoru Marek Syrovatský

Možnosti dobíjení 1) Běžná síť 115 V/230 V Mennekes-Schuko Přehled zásuvek 2) Dobíjecí stojan Mennekes-Mennekes Zobrazení dobíjení Marek Syrovatský

Možnosti dobíjení Marek Syrovatský

Zvláštnosti v obsluze smart ed Připojení dobíjecího kabelu Zobrazení dostupného výkonu Stupeň nabití akumulátoru Směr toku výkonu (vybíjení/nabíjení) Marek Syrovatský

Zvláštnosti smart electric drive Nabíjení Nabíjení je indikováno: - kontrolkou ve sdruženém přístroji - LED kroužkem okolo dobíjecí zásuvky - oranžovou kontrolkou bezpečnostního vypínače na originálním nabíjecím kabelu - zobrazením klíčku oprávnění k jízdě ve sdruženém přístroji S vozidlem není možné jet Při nízké vnější teplotě se doba nabíjení prodlužuje Jízda Ve sdruženém přístroji je zobrazen dostupný výkonu motoru Při teplotě motoru nad 95 °C je výkon redukován Při teplotě vysokonapěťového akumulátoru > 55 °C nebo < 5 °C je výkon redukován Mezi 5 % a 2 % SOC je výkon postupně omezován až na 10 kW Ukazatel dostupného výkonu motoru se mění v závislosti na spotřebě energie vedlejších spotřebičů (HV PTC přihřívač, klima kompresor, atd.) Vysokonapěťový okruh Interlock Vyskytne-li se závada na vysokonapěťovém okruhu (HVIL) rozpojí se ochrana teprve po zastavení vozidla a vypnutí zapalování. Poté není možné s vozidlem dále jet. Nouzový režim Zákazník může jet až do 0 % zobrazeného SOC Od 5 % SOC zazní výstražný tón a ukazatel dostupného výkonu ve sdruženém přístroji začne blikat. Dosáhne-li 0 % SOC, zůstane vozidlo stát. Po vypnutí/zapnutí zapalování je možné s vozidlem poodjet po dobu 2 min max. 50 km/h Marek Syrovatský

Děkuji za pozornost Marek Syrovatský