Půdy:.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vznik, složení a význam půd
Advertisements

Půda v ČR Hlavní zdroj obživy.
PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
Evelina Wajtrova REFERÁT listopad 2012
Kvarta A Podle učebnice Ekologický přírodopis
PEDOSFÉRA.
Vznik půd.
PEDOSFÉRA Pedosféra je půdní kryt Země vzniklý přeměnou svrchní části litosféry působením organizmů za účasti slunečního záření, vzduchu a vody. Pedogeografie.
Úrodnost půdy, půdní druhy, půdní typy
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
PEDOSFÉRA (pedon = půda)
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
Půdy jsou všude kolem nás.
PEDOSFÉRA – typy půd Mgr. Jana Nováková.
Planeta Země – Pedosféra
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Pedosféra.
PEDOSFÉRA.
PEDOSFÉRA.
Planeta Země – 6. ročník Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Základní škola Frýdek-Místek,
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Půda je neobnovitelný a nenahraditelný přírodní zdroj.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Pedosféra Filip Bordovský.
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Půdy.
PEDOSFÉRA Půdní obal Země
PŮDY.
PEDOSFÉRA Jan Stávek 8.J.
ZEMĚPIS 8. ročník PŮDY ČR.
PEDOLOGIE A OCHRANA PŮDY
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
PEDOSFÉRA ZEMĚPIS 1. ROČNÍK šm. 1. Pedosféra O půdní obal Země O vznik – přeměna svrchní části zem. kůry O význam O základní výrobní prostředek v zemědělské.
PŮDY Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Tomáš Sobotka. Dostupné z Metodického portálu.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Pedosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
= půdní obal Země (z řeckého slova pedon = půda) - na povrchu litosféry - základní podmínka ž ivota na Zemi.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzická geografie Datum vytvoření
Půda Anotace: Materiál je určen k výuce pracovních činností (pěstitelství) v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o půdě, jejím vzniku.
Půda (pedologie) Půda tvoří nejsvrchnější vrstvu zemské kůry, je prostoupená vodou,vzduchem a organismy, vzniká v procesu pedogeneze pod vlivem vnějších.
Půda - např. písčité, hlinité, jílovité je to nejsvrchnější vrstva zemské kůry, která umožňuje vznik rostlinstva dle zrnitosti = půdní druhy (7) půda.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_Z_04 TEMA:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Pedosféra pastviny zemědělská půda sady.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
PEDOSFÉRA.
ZŠ Brána Nová Paka, Přírodopis 6. – 9. třída
Název prezentace (DUMu): Půda
Pedosféra.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_147_ Půda
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Půdy Podle velikosti částic rozlišujeme půdní druhy:
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
VY_52_INOVACE_44_Pedosféra – učební text
Pedosféra = půda na Zemi
Pedon = půda Hlavní zdroj obživy
PEDOSFÉRA (pedon = půda)
PEDOSFÉRA - půdní obal země - vzniká postupným rozpadem hornin.
Půdy.
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Pedologie = půdoznalství
Půdy.
Transkript prezentace:

Půdy:

Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE:

VZNIK PŮD:

Zvětrávání matečné horniny Vznik půdotvorného substrátu 3 stádia při vzniku půd: Zvětrávání matečné horniny Vznik půdotvorného substrátu Vznik půdy (výsledek činnosti všech půdotvorných činitelů)

PŮDOTVORNÍ ČINITELÉ:

MATEČNÁ HORNINA - různé nerosty → různé vlastnosti (živiny, chemické látky, atd.) - např. pískovec, spraš

2. PODNEBÍ - určující prvky: a) teplota b) množství srážek c) poměr mezi srážkami a výparem

- vliv na teplotu a množství srážek 3. POVAHA TERÉNU a) nadmořská výška - vliv na teplotu a množství srážek b) orientace svahů ke světovým stranám - např. jižní svahy jsou teplejší

4. PODZEMNÍ VODA - při vysoké hladině podzemní vody jsou půdy podmáčené a mají pak málo půdního vzduchu

PŮDOTVORNÍ ČINITELÉ:

5. ČAS - 1cm ornice se v našich podmínkách vytvoří za 100–150 let

6. ORGANISMY - organismy rozkládají organickou hmotu na HUMUS

PŮDOTVORNÍ ČINITELÉ:

- zasahuje do tvorby půd různými způsoby např. ……………? 7. ČLOVĚK - zasahuje do tvorby půd různými způsoby např. ……………? orbou, kácením stromů, osevními postupy, výstavbou budov, komunikací, odpady, znečišťováním ovzduší, atd.

SLOŽENÍ PŮD:

PLYNNÁ SLOŽKA: půdní vzduch (N2, O2, CO2) plyny z rozkladných procesů (NH3, CH4)

KAPALNÁ SLOŽKA: voda s rozpuštěnými látkami (tzv. půdní roztok)

PEVNÁ SLOŽKA: anorganická část (především úlomky hornin) *PEVNÁ SLOŽKA: anorganická část (především úlomky hornin) *organická část (organismy a humus)

HUMUS = odumřelá těla rostlin a živočichů v různém stupni rozkladu jeho množství má vliv na úrodnost půdy půdy v ČR obsahují asi 1–2 % humusu

Rozlišují se na základě zrnitosti půdních částic PŮDNÍ DRUHY: Rozlišují se na základě zrnitosti půdních částic

Písčité půdy (lehké) – písek, málo humusu, málo vody, neúrodné…… Hlinité půdy (střední) – písek i jíl, hodně humusu, zemědělsky výhodné. Jílovité půdy (těžké) – jíl, málo provzdušněné, těžko propouští vodu, obtížně zpracovatelné…

PŮDNÍ TYPY:

Třídí se podle: charakteristiky půdního profilu Půdní profil :– svislý řez půdou, kde lze pozorovat různé vrstvy (horizonty)

PŮDNÍ TYPY:

2) HNĚDOZEM: - méně úrodná než černozemě - nejrozšířenější typ půdy v ČR - typická půda pro podnebí mírného pásu

3) PODZOL - nepříliš úrodná půda - na kyselých horninách - ve vyšších nadmořských výškách často zalesněny - v nižších nadmořských výškách využívány pro pěstování brambor

4) RENDZIN: - na vápenatých nebo dolomitových podkladech (např. krasy) - malý obsah humusu, málo úrodná

5) NIVNÍ PŮDY: - mladé půdy - v blízkosti řek (naplaveniny)…. - bývají velmi úrodné..

VÝZNAM PŮD:

Poskytují životní prostředí pro rostliny, živočichy i člověka.

Zajišťují obživu

Podílí se na vzhledu krajiny:

OHROŽENÍ PŮD:

Eroze, velké sucho

Zasolování

Kontaminace

Kyselé deště

* VYTVOŘIL: ZA GEOLOGICKÝ KLUB * DNE: 25.4.2014 * ZPRACOVAL: ONDŘEJ DOSEDĚL

ZDROJE:

* GOOGLE * ČASOPISY, KNIHY * GOOGLE OBRÁZKY * INTERNET