Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu. Základní škola Bohutín, okres Příbram VY_32_INOVACE_UaK08_Secese Secese Přelom 19. s 20. století Autor materiálu: Barbora Havejová Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu. Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Původ a hlavní rysy podle některých názorů poslední univerzální mezinárodní výtvarný sloh hlavní význam secese neleží ve vysokém umění (malbě a sochařství), ale v dekoraci a užitém umění plně se rozvinula kolem roku 1900 reakce proti průmyslové civilizaci návrat k řemeslné výrobě lék proti ošklivosti.
Obecné rysy ornamentálnost plošnost záliba v neobyčejných barvách estetické využití rozličných materiálů secesní linie je plynulá vlnící se křivka dojem nenásilného pohybu v ploše princip harmonie a kontrastu ústředním znakem je stylizace obrací se přímo k přírodním tvarům (listy, květy, lidské a zvířecí tělo)
Architektura objevuje se v 80. letech 19. století v Anglii cílem vytvořit nový styl, oproštěný od historismu výstavba vil a kulturních budov hlavní znaky secesních staveb křivka, linie rostlinný ornament dekorativnost prostornost a zdánlivá beztížnost průhlednost výrazný skelet uplatnění nových technických stavebních prostředků železo ocel beton sklo
Malířství harmonie linií a proporcí lehkost a ladnost témat ornamentálnost přírodních tvarů siluety stromů a listů, leknínů, mořských vln a rozevlátých ženských vlasů. ovlivnění dekorativním stylem japonské grafiky zcela nový způsob zobrazení ženy tajemná erotika nositelka krásy a splývavých linií naplněna hlubokou sexualitou erotická éterická bytost ženský portrét poprvé použit k reklamním účelům
Umělci Antonio Gaudí Jan Kotěra František Bílek Gustav Klimt Alfons Mucha Henri de Toulouse-Lautrec
Stavby Evropa Česká republika Segrada Familia‚ Barcelona budova „Secese“, Vídeň vchody do metra, Paříž Česká republika Hlavní nádraží Obecní dům vila Primavesi Bílkova vila v Praze-Hradčanech Grand hotel Evropa v Praze lázeňské domy a sanatorium Smetana v Luhačovicích
Alfons Mucha: Tanec
Gustav Klimt: Polibek
František Bílek: Socha Krista
Antonio Gaudí: Sagrada familia
Hlavní nádraží, Praha
Průčelí výstavního pavilonu secese ve Vídni
Vchod do pařížského metra
Obecní dům, Praha
Bílkova vila
Zdroje a použitý materiál Veškerý materiál je čerpán z internetových stránek: http://commons.wikimedia.org http://cs.wikipedia.org Objekty použité k vytvoření sešitu pocházejí z veřejných knihoven obrázků (public domain) nebo jsou vlastní originální tvorbou autora. Autor: Barbora Havejová Základní škola Bohutín, okres Příbram zsbohutin@zsbohutin.cz říjen 2011
Metodický list Název materiálu: VY_32_INOVACE_UaK08_Secese Autor materiálu: Barbora Havejová Zařazení materiálu: Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT (III/2) Sada: 32_INOVACE_UaK Číslo DUM:32_INOVACE_UaK08 Předmět: Výtvarná výchova Ověření materiálu ve výuce: Datum ověření: 12.12.2011 Třída: 8. Ověřující učitel:Barbora Havejová Anotace materiálu: Materiál určený k výuce výtvarné výchovy, jako průvodce hlavními znaky uměleckého slohu. Podrobný metodický popis možností použití materiálu: DUM zpracován pro výuku výtvarné výchovy 8.ročníku ZŠ Bohutín a koncipován cca. jednu standardní vyučovací hodinu. Žáci jsou pomocí jednoduchých poznámek seznámeni se základními uměleckého slohu. Součástí výuky je diskuse nad jednotlivými zobrazenými díly a rovněž práce se slovníkem cizích slov či výkladovým slovníkem, pro ujasnění pojmů. DUM je doplněn výkladem přizpůsobeným kolektivu žáků a prací s publikacemi. Seznam literatury a pramenů: http://commons.wikimedia.org http://cs.wikipedia.org Všechny použité objekty jsou součástí veřejných knihoven. Dílo smí být šířeno pod licencí CC BY-SA.