FORMÁLNÍ VÝSTAVBA VERŠE Mgr. Michal Oblouk

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tematická a kompoziční složka literárního díla
Advertisements

Poezie.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
1. řádek – Mácha 2. řádek – jaké téma je 3. řádek – co téma dělá 4. řádek – věta o čtyřech slovech shrnující napsané – slogan 5. řádek –co téma dělá (opoziční.
ZVUKOVÁ STRÁNKA SLOVA Mgr. Michal Oblouk.
ÚVOD DO STUDIA LITERATURY
Literární teorie II III/2-CJ1/3.18/Šv.
Autor: Mgr. Hana Kalousková
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace
Očistec peklo - ráj.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Versologie UDSLB.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Český jazyk Mgr. Milan Šimek
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Poezie z řeckého poiésis – tvorba
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_035_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
teze otázek ke státnicím v NMgr. studiu
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou V. Hraběte…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
CHARATKTERISTIKA UMĚLECKÉHO TEXTU
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jeMgr. Miloš Kaplan Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Christian Morgenstern Šibeniční písně
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
POEZIE.
ICT 2 – 3 – HUDEBNÍ VÝCHOVA – hudební rytmus
Zvuková stavba souvislého projevu (slovní přízvuk) Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec.
Název Notopis 2 Předmět, ročník Hudební výchova, 1. ročník
Literární pojmy 2 Český jazyk 6. ročník ZŠ
LYRICKO – EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Jarní rýmování.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Sedláková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Základní literární pojmy opakování.
Slovní přízvuk 9. ročník ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ druhy rýmů Název sady: Český jazyk 7.ročník Číslo projektu:
JIŘÍ WOLKER Simona Coubalová C3B. Obsah O autorovi Život Dílo Těžká hodina Shrnutí Zdroje.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám.
základní jednotka básně zapisuje se do jednoho řádku VERŠ zvuková shoda konců slov na konci veršů RÝM graficky oddělený celek v básni, který se pravidelně.
PRÓZA, POEZIE Mgr. Michal Oblouk
Literární pojmy Literatura.
Verše a křivky Pokus o klasifikaci básní na základě jejich aktivity
Prozodické systémy a druhy rýmů
Úvod do studia literatury a literární vědy
A. Sova – Květy intimních nálad
VY_12_INOVACE_C7.12 Autor: Mgr. Nováková Jana
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
Problematika rýmu.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
VY_12_INOVACE_Tru_I_28 Název Rozlišení poezie a prózy
FORMÁLNÍ VÝSTAVBA VERŠE Mgr. Michal Oblouk
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/13
Český jazyk 9. ročník Česká poezie 19. a 20. století.
ŠKOLA PRO ZAČÍNAJÍCÍ BÁSNÍKY
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Český jazyk Mgr. Milan Šimek
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Sada 2 Jazyková výchova ZŠ a MŠ Dešná
Druhy rýmů.
České národní obrození
Lyrika Ľudové piesne.
Tematická a kompoziční složka literárního díla
Poezie a poetično v prostředí mateřské školy
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření únor 2012 Ročník
VY_32_INOVACE_ČJ.7.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.04_Literární teorie.
Opakujeme základní pojmy
VOŠ A SPŠ ŠUMPERK V PROJEKTU MOV
Poezie a verš.
Transkript prezentace:

FORMÁLNÍ VÝSTAVBA VERŠE Mgr. Michal Oblouk

V E R Š Jeden řádek v básni Může být: Volný – básník text člení podle vlastních představ, v poezii 20. století Vázaný – básník text člení pomocí rytmu a rýmu

R Y T M U S Vzniká pravidelným opakováním stejných prvků v rámci verše Stopa – nejmenší rytmická jednotka, skládá se z dob těžkých (-, slabika přízvučná) a z dob lehkých (u, slabika nepřízvučná)

DRUHY STOP TROCHEJ – dvojslabičná, 1 doba těžká, 1 doba lehká, -u JAMB – dvojslabičná, 1 doba lehká, 1 doba těžká, u- DAKTYL – trojslabičná, 1 doba těžká, 2 doby lehké, -uu DAKTYLOTROCHEJ – kombinace daktylu a trocheje, -uu/-u

PROZODICKÉ SYSTÉMY Prozódie – nauka o rytmu Sylabický (slabičný) – rytmus založen na shodném počtu slabik ve verši Tónický (přízvučný) – rytmus založen na shodném počtu těžkých dob Sylabotónický (slabičněpřízvučný) – rytmus založen na pravidelném počtu slabik a na pravidelném střídání přízvučných a nepřízvučných slabik Časoměrný – rytmus založen na pravidelném střídání dlouhých a krátkých slabik

R Ý M Zvuková shoda slabik na konci veršů Rýmová schémata: Sdružený – AABB Obkročný – ABBA Střídavý – ABAB Přerývaný - ABCB