Románský sloh Tereza Baloušková II.B.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_05 - Románský sloh
Advertisements

Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Název materiálu: ROMÁNSKÉ UMĚNÍ
zpracovaný v rámci projektu
Obecná charakteristika Architektura a její znaky
Románský sloh Štěpán Vališ,Ondra Turek 2010.
Románské umění 11. – 13. století.
Románské umění.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Středověká kultura Románský sloh
Románská kultura 10. – 12. století
ROMÁNSKÝ SLOH Mgr. Lenka Venclová 2010.
Základní škola Bohutín, okres Příbram
Románská kultura.
III/2 XV A
Umění raného středověku
Románská kultura 10. – 12. století
Kultura raného středověku
EU-OP VK VY_32_INOVACE_D3
Románský sloh 11. – 13. století 7. ročník
Románský sloh.
Románský sloh Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o románském slohu.
Středověká kultura Románský sloh
11 Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_04_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
ROMÁNSKÁ KULTURA ARCHITEKTURA.
Středověké umění ROMÁNSKÝ SLOH.
Románský sloh.
Románská kultura ve světě
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Románské sochařství a malířství
Gotická kultura.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
ROMÁNSKÁ ARCHITEKTURA
Románský sloh století.
Gotická kultura.
Křesťanská antika. Náboženství vzniklo kolem roku 30.n.l. v Palestině – víra chudých V Římě byli křesťané pronásledováni R EDIKT MILÁNSKÝ Konstantin.
Románský sloh Jde o kulturu raně křesťanské civilizace od 11. do 13. století. Navazovala na kulturu římskou + germánské či slovanské prvky. Jediným nositelem.
VY_32_INOVACE_TVÚČH3B_4660_NES
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_584_Románský sloh AUTOR: Mgr. Michaela Vašíčková ROČNÍK, DATUM:
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
kultura století název odvozen od slova romanus = římský
Vzdělanost a umění raného středověku
ODÍVÁNÍ A OBUV VE STAROVĚKÉM ŘÍMĚ
Románský sloh VY_32_INOVACE_ 01 Románský sloh.
Románský sloh. Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Románská kultura.
Románský sloh.
Dějepis Románský sloh.
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:Mgr. Simona Rendeková NÁZEV: VY_12_INOVACE_01_ČESKÉ DĚJINY_ROMÁNSKÝ SLOH ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Markéta Hanzalová Náprstková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ N_05_Románské umění TEMA: Dějepis.
Románský sloh Petr Procházka
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Kulturní vývoj – Románská kultura TÉMATICKÝ.
Dějiny ČR – románský sloh
Gotika Bolfíková Nikola.
Digitální učební materiál
Architektura do začátku 20. století.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí
Lucie Ivachňuková Lucie Houdková
Románský sloh.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ARCHITEKTURA = STAVBY Celek
Románská architektura v Čechách
zpracovaný v rámci projektu
Studijní prezentace Mgr. Miroslav Zoubek Verze 1.0
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_DĚJEPIS
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_19
Čas: 11. – 13. století (místní- zeměpisné rozdíly)
Transkript prezentace:

Románský sloh Tereza Baloušková II.B

Románský sloh 11. – 13.století vzniká na území bývalé Západořímské říše (na východě Evropy se prosazoval byzantský sloh) název odvozen od slova Řím = Roma šiřitelem a nositelem slohu je církev biblické motivy ze Starého i Nového zákona zachovala se řada církevních staveb (především kostelů) stavěly se i paláce, hrady, kláštery nebo špitály – nezachováno v Angliii se nazývá románská architektura jako Normanská architektura

Malířství – románský sloh inspiruje se v antice, karolinské a ottonské renesanci nástěnné malby, okna s vitrážemi i bohatá výzdoba knih s dochovanými malbami se můžeme setkat jen v kostelích typický motiv Krista v mandorle (=elipsovitá svatozář s ostrými cípy) malířská výzdoba knih a knižní desky, bohatě zdobené vyřezávaným dřevem, vzácnými kovy či drahokamy Kristus v Mandorle

Malířství – románský sloh Příklady románského malířství: Vitráže: katedrály Chartes a Poitiers Nástěnné malby: rotunda sv. Kateřiny ve Znojmě, kostel St.Savin-su-Gartempe Výzdoba knih: Kodex vyšehradský

Architektura – románský sloh do značné míry inspirován stavebním slohem antického Říma (sdílel s ním i některé prvky) rozvoj byl spjat i s křesťanským náboženstvím, protože noví věřící potřebovali prostory k liturgickým kázáním, obřadům apod.

Architektura – románský sloh Typy kostelů: Rotundy: jednoduchá stavba kruhového půdorysu s kuželovitou střechou. Křesťané je začali stavět na místech, kde si připomínali významné události ze života svatých nebo jejich mučednickou smrt. Rotundy mívaly jednu i více apsid.

Architektura – románský sloh 2)Baziliky: obdélníková stavba, jejíž vnitřní prostor byl podélně rozčleněn sloupořadím do tří i více lodí. Původně sloužila jako tržiště nebo soudní budova. V křesťanském chrámu byla hlavní loď podstatně vyšší i širší. Na východní straně ji ukončoval polokruhový výklenek – apsida, v němž bylo umístěno kněžiště. Uprostřed kněžiště stál oltář, u kterého se sloužila mše. Vnitřek baziliky osvětlovala okna umístěná v horní části zdí, jež vymezovaly střední loď. Součástí stavby bývaly věže.

Architektura – románský sloh Dosud se v některých zemích (včetně Čech a Moravy) stavělo převážně ze dřeva.Na stavbu románských kostelů a hradů se začal používat kámen. Nepravidelné a nestejně velké kusy kamene se spojovaly dohromady větším množstvím malty. Zdi bývaly důkladné, široké několik metrů. Není divu, že málo členité stavby působily mohutným až těžkopádným dojmem. Znaky románského slohu: - půlkruhový oblouk - valená klenba - křížová klenba - sloupy s ozdobnými hlavicemi - portály, ústupkový portál - sdružená okna (2 až 4 vedle sebe) Architekturu vhodně doplňovala sochařská výzdoba a nástěnné malby.

Architektura – románský sloh Nelomený oblouk

Architektura – románský sloh potroj

Architektura – románský sloh Příklady románské architektury: Klášter Saint-Génis-des-Fontaines Katedrála v Santiago de Compostela Christ Church Cathedral – Dublin San Zeno – Verona chrám sv. Marka v Benátkách V Čechách: rotunda sv. Jiří na Řípu hrad Landštejn bazilika sv. Jiří na Pražském hradě rotunda sv. Longina na Novém Městě Černá věž na Pražském hradě Kostel Stětí svatého Jana Křtitele

Sochařství – románský sloh hlavní funkcí bylo (podobně jako u malířství) šířit náboženské ideje převládají zejména: - řezby ve slonovině - bronzové plastiky - reliéfy - geometrické ornamenty umělci si libovali ve stylizaci, dodržovali předepsaná kompoziční schémata, měli tendence směřovat k plošnosti a linearismu (= prodloužené, vytáhlé a zvýrazněné linie)

Sochařství – románský sloh Příklady románského sochařství: Románský biskupský palác na Přemyslovském hradě v Olomouci Svatojakubský chrám u Kutné Hory Reliéfní tvorba:

Sochařství – románský sloh - sochařství jako součást architektury plastika

Románská Móda částečně navazuje na módu byzantskou znamenala převrat v dějinách odívání: - začal se výrazně lišit oděv mužský od oděvu ženského - muži začali nosit tuniku (navazovala na tuniku antickou) + nový prvek - kalhoty Umění se dostalo do služeb církve, která ovládala středověkou společnost. Tato společnost byla výrazně třídně rozdělená a to se i silně projevilo v románském oděvu. Móda zůstává v rukou šlechty a duchovenstva. Oděvy se vyráběly ze začátku podomácku, později v řemeslných dílnách, kde pracovaly nevolnice a koncem 11. století vznikly i první krejčovské cechy.

Románská Móda Muži : Ženy: hedvábná tunika sahající až na zem, s bohatě zdobenými lemy pod tunikou se nosili plátěné košile podobného střihu, ale o něco delší, aby košile „vyčuhovala“ dlouhé kalhoty, připomínající punčochy Ženy: mnoho vrstev oděv úplně zakrýval postavu pouze pro ženy z vysoké společnosti (dodržovaly přesné pořadí v oblékání jednotlivých částí) Intima – římská tunika (určený jako spodní prádlo) , měl těsné rukávy svrchní oděv - rukávy jsou široké, lemy bohatě zdobené bohatě řasený plášť

Románská Móda Úpravy hlav : Odlišení žen na vdané a svobodné: Vdané bohaté ženy nosily většinou závoje. Jemná plátěná rouška pak obepínala bradu a zakrývala hrdlo. Svobodné dívky vyšších vrstev nosily různé obroučky, čelenky a rozpuštěné dlouhé vlasy. Muži nosili převážně krátké vlasy. Účes navazoval na antickou tradici, odznakem vysokých světských a církevních hodnostářů byly vousy, jakožto znamení síly a moci. Obuv příliš rozmanitá nebyla, začínala se pomalu objevovat protažená špička. Boty byly kožené, šité podomácku, sahaly po kotníky, někdy do půlky lýtek. V době románské zůstala móda uzavřená v užším kruhu vysoké společnosti (jak dokládá kronika Karla Velikého, podle které měli sedláci nařízeno nosit oděv nevýrazné barvy, aby je bylo možno na první pohled odlišit od urozených lidí).

Románská Móda

Použitá literatura: http://cs.wikipedia.org http://www.cesky-jazyk.cz http://www.prostor-ad.cz http://www.fashion-design.blog.cz http://www.dejepis.com http://www.romanska- architektura.navajo.cz Knižní: Jan Klápště, Proměna českých zemí ve středověku Jacques Le Goff, Jean-Clode Schmitt, Encyklopedie středověku ČESKO Ottův historický atlas