Gotika
Gotický sloh: od pol. 12. st. ve Francii, u nás od 13. st. do 1. čtvrtiny 16. st. (raná – poslední Přemyslovci, vrcholná – Lucemburkové, pozdní – Jagellonci) Architektura: · vertikalita (směřování k bohu) · lomený oblouk, žebrová klenba (křížová, hvězdicová, síťová) · vnější opěrný systém odvádějící tíhu klenby na předsunuté pilíře → umožňuje odlehčení nosných stěn a jejich narušení velkými okny a překlenutí vysokých a širokých prostor · zdobnost detailů (žebra, svorníky, kružby, fiály, chrliče aj.) · katedrála má podobu trojlodní baziliky, lodě jsou stejně vysoké · kněžiště je na stejné výškové úrovni jako lavice
Gotická katedrála fiála opěrný oblouk opěrný pilíř lomený oblouk chór
křížová klenba
hvězdicová klenba
síťová klenba
gotická okna
konsola svorník hlavice sloupu
chrlič fiály
opěrný oblouk
Katedrála sv. Víta (Václava a Vojtěcha) 10. st. – sv. Václav založil rotundu sv. Víta 11. st. – Spytihněvem II. přestavěna na románskou baziliku 1344 – v souvislosti s povýšením Prahy na arcibiskupství Karel IV. zahájil výstavbu gotické katedrály podle francouzského vzoru: architekti – Matyáš z Arrasu → Petr Parléř z Gmündu: postavili chór s věncem kaplí, Svatováclavskou kapli, Zlatou bránu a spodní část hlavní věže 15.–16. st. – Hanuš Spiess – oratoř, spojovací most s Vladislavovou ložnicí Bonifác Wohlmut – pokračoval v stavbě velké věže (1770 dostavěna barokní kopule) 17.–19. st. - menší stavební práce, katedrála nedokončena, provizorně uzavřena
rotunda sv. Víta
bazilika sv. Víta
půdorys katedrály ve 14. století
1636
1791
před dostavbou
půdorys katedrály před dostavbou
Historická část katedrály sv. Víta - půdorys velká věž věnec kaplí kaple sv. Václava
závěr katedrály sv. Víta úroveň stavby Matyáše z Arrasu
Zlatá brána
kaple sv. Václava
plastika sv. Václava v kapli sv. Václava
královská oratoř
trifórium s Parléřovými bustami
Parléřovy busty v trifóriu: Matyáš z Arrasu Petr Parléř
Jan Lucemburský Karel IV.
Alžběta (Eliška) Pomořanská Anna Svídnická Blanka z Valois Alžběta (Eliška) Pomořanská Anna Falcká
arcibiskup Arnošt z Pardubic Václav IV. Eliška Přemyslovna
Novodobá dostavba katedrály sv. Víta: 2. pol. 19. st. – začátek historizující dostavby (architekti Josef Kranner, Josef Mocker, Kamil Hilbert): hlavní loď vitráže (Alfons Mucha, Max Švabinský aj.), plastika (Josef Václav Myslbek, Jan Štursa aj.) 1929 – dostavba dokončena, chrám slavnostně vysvěcen
půdorys katedrály dnes
hlavní průčelí dostavby z 19. století
hlavní loď
Praha, dům U Kamenného zvonu Gotický dům: Praha, dům U Kamenného zvonu
Gotický hrad: Zvíkov
Zvíkov
Karlštejn před rekonstrukcí
Gotický most: Písek
Gotická synagoga: Praha, Staronová synagoga
Gotický oděv
Gotická malba: deskové malířství madona z Veveří, před r. 1350
mistr vyšebrodského oltáře, k. r. 1350
mistr vyšebrodského oltáře mistr třeboňského oltáře
madona vyšebrodská, k. r. 1420
Gotická plastika: madony k. r. 1350: strakonická plzeňská
„krásné“ madony k. r. 1400: krumlovská plzeňská
pieta z Českého Krumlova, k. r. 1400