Prosinec 2000.
Průběh poruchy Dne byla EN 10 normálně odstavena Vzápětí po odstavení EN 10 poklesl tlak ve vysokotlaké sběrně napájecí vody Proto byla EN 10 opět najeta Stav se nezlepšil a proto byla opět odstavena Při kontrole stroje bylo zjištěno úplné zdemolování motoru motor má výkon 1,6 MW při napájení 6,3 kV odebírá za provozu proud asi 190 A.
Motor připomíná spíše nafouklou konzervu.
Pohled ze strany od čerpadla
A pohled z druhé strany, od olejového čerpadla
Poškození rotoru - lopatky ventilátoru
Zatím stále ještě není vidět všechno poškození
Zbytky rotorové klece a poškozené vinutí statoru
Totéž z jiného pohledu
Celkový pohled na čelo rotoru
Statorové vinutí po demontáži rotoru
Statorové vinutí v detailu
Stator z druhé strany
Tak tohle už asi nebude běhat.
Celkový pohled na vyžíhaný rotor
Kruhy rotorové klece se utrhly samy.
Detail čela rotoru bez čelního kruhu
Kruhy rotorové klece
Další díly rotoru
Co se to vevnitř dělo ?
Asi nic příjemného !
Závěr Při odstavení nedošlo k uzavření zpětné klapky na výtlaku Tím se napaječka roztočila zpět Po jejím zapnutí se děly v motoru hrozné věci, jejichž výsledkem bylo úplné zničení motoru Patrně se roztočila zpět na velmi vysoké otáčky a o tom co se dělo uvnitř po zapnutí motoru se vedou diskuze Určitě to nebylo nic příjemného Motor byl úplně zničen. A cena opravy ? Ani se neptejte !
A aby nás nepotkalo něco podobného znovu... všechna čerpadla byla následně vybavena otáčkoměrem AUTING - SO 2.1 otáčkoměr vyhodnocuje směr otáčení stroje a pokud jsou při vypnutém motoru zaznamenány „zpětné otáčky“ řídící systém ZAT provede automaticky kroky zabraňující jeho zapnutí : - uzavře výtlačné šoupě čerpadla a - zablokuje možnost spuštění po dobu otáčení stroje - obsluha je varována a nové spuštění je možné až po odkvitování poruchy, je-li vše ostatní v pořádku. Jak prosté, jen jej mít včas namontovaný !
Konec. © Ježek J. * 2002