Videoanalýza kmitavého pohybu TRACKERem

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hradec Králové – Veletrh nápadů učitelů fyziky.
Advertisements

PrecisPlanner 3D Software pro plánování přesnosti měření v IG
Tvorba a realizace programu výuky moderních komunikačních technologií na SŠ informatiky a spojů Brno Projekt ESF Realizační tým: odborní učitelé SŠ informatiky.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Periodické pohyby, kmitavé pohyby.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Systémy tisku CTP a CTF semestrální práce
Magnetohydrodynamický (MHD) generátor
07. Kinematika harmonického pohybu – příklady I.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
SPŠ SE Liberec a VOŠ Mgr. Jaromír Osčádal
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_C2 – 20.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková.
Informace o studiu na KITTV 2011/2012
ZÁPADOČESKÁ UNIVERZITA Fakulta aplikovaných věd Semestrální práce z předmětu Matematické modelování NESATCIONÁRNÍ VEDENÍ TEPLA – POROVNÁNÍ VÝPOČTU S.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_C3 – 18.
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o.
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
„ČESKÉ INOVAČNÍ PARTNERSTVÍ“ 1 Spolupráce technických univerzit s podniky = významná podpora inovací Český národní komitét IMEKO Vladimír Haasz.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9.
Měření fyzikálních veličin – Měření délky
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
OBSAH PŘEDMĚTU FYZIKA Mgr. J. Urzová.
Některé možnosti výuky akustiky Jiří TesařPetr Bartoš katedra fyziky PF JU Srní 28. –
Úspora času Větší interaktivita hodiny Větší názornost Univerzální nástroj – různá čidla Fyzika, chemie, biologie – mezipředmětové vztahy např. M, Inf.,
KONTROLA A MĚŘENÍ Měření součástí ve 3D
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Tvorba grafu Vypracoval : Ing. Jiří Durďák Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_42.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
OBSAH PŘEDMĚTU FYZIKA 1 Mgr. J. Urzová.
MECHANICKÉ KMITÁNÍ 01. Úvod Mgr. Marie Šiková KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ44 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Periodické pohyby, kmitavé pohyby.
Poznámky pro výuku Předmět: FYZIKA Autor: Jaroslava Šmerdová
Měření pomocí Besselovy metody.
Zobrazení pohybu pomocí sonaru Seminář z mechaniky ZS 2012.
Masarykova Univerzita Pedagogická Fakulta.  Seminář se uskuteční ve dvou sekcích (1. stupeň ZŠ, 2. stupeň ZŠ) a bude zaměřen.
Studium závislosti koeficientu na jiných fyzikálních veličinách.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Lucie Súkupová, Petr Siegl
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Měření rychlosti světla
VY_32_INOVACE_C3 – 13 Polotloušťka © Petr Špína 2012.
Mechanické kmitání Mgr. Kamil Kučera.
Vzdělávání osob se zdravotním postižením na ZČU v Plzni - Ing. Petr Šika.
Demonstrační experimenty ve výuce kursu obecné fyziky
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Definice periodického pohybu: Periodický pohyb je pohyb, který se v pravidelných časových intervalech opakuje, např. písty spalovacího motoru,
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Kmitavý pohyb.
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr Vácha ZS – Mechanické kmitání.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Perioda kyvadla.
Panel úloh.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Elektronické doplňky k učebnicím fyziky pro ZŠ
NÁZEV PŘÍSPĚVKU Jméno a příjmení autora včetně titulů
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Proudění kapalin a plynů
Převod objektů mezi formáty
Motivace Technika Obavy Spolupráce 3D Stroje
Transkript prezentace:

Videoanalýza kmitavého pohybu TRACKERem Veletrh nápadů učitelů fyziky 18 Jiří Tesař Vladimír Vochozka

Obsah videoanalýza koeficient útlumu pružiny phywe cobra 3 tracker koeficient útlumu matematického kyvadla koeficient útlumu vodního sloupce v U-trubici

Videoanalýza děj probíhá velice rychle a je běžným okem nezaznamenatelný experiment s dlouhou dobou trvání s velmi malými postupnými změnami pokus bez možnosti jiného vyhodnocení dat s dostatečnou přesností

Software pro vyhodnocení Tracker: volně šiřitelný naprogramovaný v JAVĚ přímo určený pro výuku podporuje standardní video formáty

Software pro vyhodnocení Tracker: umožňuje upravit chyby v nahrávkách jas, kontrast, prokládání perspektivu frekvenci zobrazuje grafy naměřených veličin k zobrazeným křivkám prokládá matematické křivky a určuje jejich parametry

Koeficient útlumu pružiny

Koeficient útlumu pružiny Phywe Cobra 3 optická závora děrované kolečko cobra 3 vymodelovaná křivka z vypočteného koeficientu útlumu b graf závislosti amplitudy na čase naměřený cobrou 3 porovnaní naměřené a vypočtené křivky

Koeficient útlumu pružiny barevná páska pro zachycení porovnání naměřených hodnot (Cobra 3 vs. Tracker):   Cobra 3 Tracker automaticky Tracker ručně b [s-1] 0,1196 0,1195 0,1197

Koeficient útlumu matematického kyvadla

Koeficient útlumu matematického kyvadla krátkodobé dlouhodobé b = 0,001968402 s-1

Koeficient útlumu vodního sloupce v U-trubici

Technické provedení automatického vyhodnocování rybářský splávek na vodní hladině téměř neovlivňuje pohyb

Koeficient útlumu vodního sloupce v U-trubici automatická videoanalýza ruční videoanalýza porovnání naměřených hodnot při různém uspořádání a vyhodnocení:   ručně bez splávku automaticky bez splávku ručně se splávkem se splávkem b [s-1] 0,1652 0,1672 0,1644 0,1689

Závěr ukázat využití videoanalýzy při měření koeficientu útlumu na oscilátorech největší předností této metody je její atraktivnost z hlediska motivace studentů vyhodnocování pomocí Trackeru provádějí studenti s větším zájmem a zaujetím vzhledem k jednoduchosti této metody je možné ji využít i pro vybrané studenty středních škol

DĚKUJEME ZA POZORNOST JIŘÍ TESAŘ1, VLADIMÍR VOCHOZKA2 1Katedra aplikované fyziky a technické výchovy, Fakulta pedagogická, JU České Budějovice Jeronýmova 10 371 15 České Budějovice 2Katedra matematiky, fyziky a technické výchovy, ZčU Plzeň Klatovská tř. 51 306 19 Plzeň

Literatura: [1] TESAŘ, Jiří; BARTOŠ, Petr: Kmitavý pohyb trochu jinak; in: Veletrh nápadů učitelů fyziky 13. (Sborník z konference s mezinárodní účastí - editor K. Rauner), Západočeská univerzita Plzeň 2008, s. 221 - 225, ISBN 978-80-7043-728-5 [2] HALLIDAY, David; RESNICK, Robert; WALKER Jearl: Fyzika- Vysokoškolská učebnice obecné fyziky. 1. vyd. Brno: VUTIUM, 2000, s. 423-424. sv. 1. ISBN 80-214-1868-0 [3] VOCHOZKA, Vladimír: Studium tlumených kmitů vodního sloupce. Interní studijní text. České Budějovice: Katedra aplikované fyziky a technické výchovy, Fakulta pedagogická, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2013 [cit. 2013-07-29]. [4] Tracker Video Analysis and Modeling Tool for Physics Education. BROWN, Douglas. What is Tracker?: Tracker Features [online]. 2013 [cit. 2013-02-27]. Dostupné z: http://www.cabrillo.edu/~dbrown/tracker/