Výchovné antinomie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
Advertisements

Hodnotová orientace svobodné generace
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Morální teologie – etika následování. víra – hermeneutický klíč Bůh je zakoušen nikoliv v jevech mimo nás, nýbrž v událostech, tj. v porozumění a interpretaci.
Filosofie výchovy a hodnotová etika ak. rok
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Filosofie a kultura Aristoteles.
Cíle při výuce etiky/náboženství Zuzana Svobodová.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
filosofický a umělecký směr vznikl po první světové válce v Německu
6. Je dobro dáno povinností?
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
RENÉ DESCARTES OB21-VVP-HUM-JOH-L
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
Konektory, řazení textu. Připojte větu, která je spojena s úvodní větou lexikálním konektorem (najděte jádro sdělení a hledejte lexikální propojení -
Filozofie 20. století – Filozofie bytí Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Pedagogika jako věda Její předmět, cíle, metody, postavení v rámci společenských věd, jednotlivé disciplíny, základní pojmy.
Husserlova teorie přirozeného světa
Jan Patočka Lukáš Hoskovec, C4B únor 2014.
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Filosofie úvod do problému....
Albert Camus Barbora Vaňková.
Jan Patočka Adam Neckář, C4A.
Výchova jako součást duševního života Zuzana Svobodová.
 Tomáš Pešl C4B  Martin Heidegger  Život  Díla  Otázky  Zdroje.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Husserlova teorie přirozeného světa Maryna Zheleznyak.
Filozofické otázky výchovy 1
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Přednáška K čemu je právní filosofie
Sociologie ?.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
Aristotelés – přehled díla a myšlení (původní, velmi optimistický plán…) Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
Analýza duchovní situace Duchovní postoj Dialog s Bohem Duchovní hloubka Poslání Vzájemné ovlivnění všech prvků.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_19.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Transcendentální idealismus a kriticismus.
Jan Patočka moderní čs. filosofie „Kde se však mění svět a dějiny ? V 'nitru', lépe než v životě jednotlivce.“ Jan Patočka.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_50_Občanská výchova_Morálka.
Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
MIROSLAV PROCHÁZKA Výchova a komunikace v rámci rodiny a školy, stresu a napětí.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Velká didaktika J. A. Komenský 2.část
Pedagogické disciplíny
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Práce, hledání zaměstnání
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
KULTURA Společenská kultura Kultura ; VY_32_INOVACE_D3_01
Arthur Schopenhauer narodil se v Gdaňsku
Základní filozofické otázky
Edukační (výchovné a vzdělávací) cíle
Transkript prezentace:

Výchovné antinomie

Eugen Fink (1905-1975) německý filosof, fenomenolog žák Husserla a Heideggera, Patočkův přítel u nás vyšlo: Oáza štěstí. Praha: Mladá fronta 1992 Hra jako symbol světa. Praha: Český spisovatel 1993 Bytí, pravda, svět: předběžné otázky k pojmu „svět“. Praha: Oikúmené 1996 Filosofie Friedricha Nietzscheho. Praha: Oikúmené 2011

Finkovy antinomie antinomie, dichotomie, podvojnost, aporie, rozpor, který není možno odstranit, aniž by jev (výchova) zůstal sebou výchovné antinomie formuluje Fink v díle: Natur, Freiheit, Welt. Philosophie der Erziehung. Würzburg, 1992. S. 11-19. Výchova nemůže být bez otázek po tom, co je to vlastně výchova, co znamená vychovávat, co jsou to hodnoty, k jakým hodnotám výchova směřuje? (Nutné ontologické a axiologické zakotvení výchovy) Výchova není odvoditelná z otázky, co je člověk, ale naopak: člověku lze rozumět jen jako vychovávanému a vychovávajícímu: „Výchova je existenciální strukturou našeho pobytu.“ (Natur, Freiheit, Welt. S. 39)

První antinomie výchovy pomoc – manipulace nárok na individuální autenticitu x výchovný tlak (vychovatele, instituce, státu) Je možná čistá indoktrinace? Výchova předpokládá součinnost, ohlas – otázka, jak jsou „získávány“. Pedagogika předpokládá cíle a metody výchovy, ale: Může učitel předjímat, co bude důležité pro žáky? Antinomie výrazná čím více se výchova dotýká hodnot (etiky, morálky, mravů, ocenění života/v životě) – čím více jde jen o odborné znalosti, metodické schopnosti, tím méně se antinomie projevuje (častý útěk do odbornosti – versus „profesor“ – vyznavač – oddaný věci i druhým, ale umí také přiznat svá omezení)

Druhá antinomie výchovy moc a bezmoc vychovatele stav (tupá normálnost; netázající se, nehledající – tj. „jistá“ – normalita, naivní přirozenost, omezená každodennost) a idea (hledání z „otřesu“, vý-chova, otevírání horizontu až k horizontu všech horizontů, odkrývání celkovosti, hledání klíče k celku, tázání po smyslu) Úkol výchovy: nikoli utvrzovat v zabedněné normalitě (znalostí o tom a o tom, mnohoznalectvím), ale prolomit netázající se normálnost, otřást, to východiskem pro vzdělávání, pro překračování horizontů. Evropa od svých počátků vidí smysl v takové prolamující, „otřesné“, výchovné, filosofické činnosti, kde se rozšiřuje život sám, získává nové obzory, sám sebe, naopak v odborném (dílčím, speciálním, ne-celkovém) vědění je věděné a vědění odděleno, proti sobě (subjekt-objekt, předmětné uchopování, prostředky k využití). projev této antinomie: škola se zaměňuje se světem a životem vůbec úkol školy: učit o světě, jaký je úkol života: žít ve světě

Třetí antinomie výchovy hranice a bezhraničnost výchovy ani vychovatel není s výchovou sebe sama hotov definitivní nehotovost výchovy, přesto výchova nějak konstruuje, předjímá, plánuje postmoderna: J. Derrida: dekonstrukce – proti konstruktům, modlám F. Lyotard: smrt celkům, neživým idolům skutečná vý-chova (e-dukace) proti definitivám, zabořenosti, uzavřenosti, vy-vádí, budí aktivitu vychovávaného

Čtvrtá antinomie výchovy jedinečnost a obecnost výchovy každý člověk jedinečný, neexistuje přiměřená výchovná šablona (forma), která by mu padla jako ulitá („obecná výchova“, nárok kultury – pravidla, normy) vychovatel či učitel vždy riskantně vstupuje do jedinečného osudu vychovávaného, přesto-právě proto by měl promýšlet podstatu výchovného procesu, výchovné situace, tedy filosoficky reflektovat výchovu vychovatel starost o otevírání obzorů, ale zároveň reprezentuje profesionalitu, vzdělanost

Pátá antinomie výchovy Výchova k profesi versus výchova k lidství (odborná kvalifikace versus obecně lidská vzdělanost, materiální versus formální vzdělávání) výchova se děje také prostřednictvím odborného vyučování (jinak bývá prázdná, plané moralizování, emotivní rétorika, vychovatelství pro vychovatelství, abstraktní teoretičnost, obecné principy vědění, obecné mravní normy – bez konkrétnosti – srostitost – con cresco) lze však odborně vyučovat, ale nevychovávat, nevzdělávat – často odpověď na bezradnost učitele v otázce smyslu (života, světa, práce), tady se projevuje verbalizace, zplanění slov, hodnoty bez náboje

Šestá antinomie výchovy meze a možnosti výchovy: pedagogické představy o cíli výchovy historicky podmíněné, rozpor mezi tím, co lze na člověku formovat a co vlastní přirozeností limity vychovávaného (prostor lidské svobody, oblasti neproměnného lidského ustrojení) Je výchova přirozená, nebo působí proti přirozenosti člověka? Je výchova svobodnou tvorbou, nebo určenou nutností? filosofický náhled nesmí být poutem, ale naopak odpoutáním, netransplantovatelnost filosofie (je to přece láska k moudrosti), lze jen trpělivě čekat autentický zážeh vnitřního vzplanutí, i když lze leccos připravit, není možno vynutit