TRENDY OBCHODU A NÁKUPNÍHO CHOVÁNÍ fakta o trhu a o spotřebitelích Zdeněk Skála, INCOMA GfK fotka
EKONOMICKÉ PROSTŘEDÍ A VÝHLED 2014 VÝVOJ OBCHODU SPOTŘEBITELÉ A JEJICH EKONOMICKÝ POTENCIÁL NÁKUPNÍ A SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ
EKONOMICKÉ PROSTŘEDÍ A VÝHLED 2014
HDP HDP na obyvatele v PPS (standard kupní síly) - rok 2012 Index EU=100 ČR 2012: 79 Zdroj: Eurostat
HDP HDP – mezinárodní srovnání, meziroční růst, běžné ceny Source:CSO Source: Eurostat
Mezinárodní měnový fond -0,4 1,5 Raiffeisenbank -1,3 2,3 ČSOB HDP HDP: Odhadovaný vývoj ( predikce- odhadovaný meziroční nárůst/pokles) 2013 2014 Ministerstvo financí -1,0 1,3 Česká národní banka -0,9 2,1 Evropská komise 1,8 Mezinárodní měnový fond -0,4 1,5 Raiffeisenbank -1,3 2,3 ČSOB
OBCHOD
VÝVOJ MALOOBCHODNÍCH TRŽEB
VÝVOJ POČTU PRODEJEN ŘETĚZCŮ DO-IT-YOURSELF
EXPERTNÍ ODHAD TRŽNÍCH PODÍLŮ NA TRHU DO-IT-YOURSELF
SPOTŘEBITELÉ A JEJICH EKONOMICKÝ POTENCIÁL
NEZAMĚSTNANOST ČR: Podíl nezaměstnaných osob Zdroj: MPSV, podíl v % Podíl nezaměstnaných osob – mezinárodní srovnání (Harmonizovaná míra nezaměstnanosti) Zdroj: Eurostat
MZDY ČR: průměrná měsíční hrubá mzda, 3.čtvrtletí 2013 Praha je jako jediná nad úrovní průměrné mzdy Průměrná mzda ČR: 24 836 Kč Průměrná mzda Praha: 32 278Kč Průměrná mzda ostatní regiony: 22 710 Kč Zdroj: ČSÚ
MZDY ČR: vývoj mezd 2000-2012 ČR: čtvrtletní vývoj 2010-2013 meziroční nárůst (SOPR=100) Zdroj: ČSÚ ČR: čtvrtletní vývoj 2010-2013 meziroční nárůst (SOPR=100) Zdroj: ČSÚ
NEZAMĚSTNANOST ČR: Podíl nezaměstnaných osob, prosinec 2013
INDIKÁTOR DŮVĚRY SPOTŘEBITELŮ Zdroj: ČSÚ
MĚNÍ SE POTŘEBY DOMÁCNOSTÍ: VELIKOST DOMÁCNOSTI Zdroj: ČSÚ , SLBD 2011
DOMÁCNOSTI: demografické údaje Počet obyvatel ČR k 30.6. 2013: 10 512 922 Počet závislých dětí v domácnosti Složení domácností Velikost domácností Počet hospodařících domácností celkem: 4 375 000 Průměrný počet osob v domácnosti: 2,34 Průměrný počet závislých dětí 0,67 Zdroj: ČSÚ , SLBD 2011
VÝDAJE DOMÁCNOSTÍ: MĚNÍ SE STRUKTURA VÝDAJŮ Struktura peněžních vydání domácností - vývoj 2006-2012 struktura v % Zdroj: ČSÚ, Statistika rodinných účtů
VÝDAJE DOMÁCNOSTÍ Výdaje na konečnou spotřebu domácností podle účelu spotřeby - rok 2011 běžné ceny, struktura výdajů v %, Zdroj: ČSÚ, Eurosostat
VÝDAJE DOMÁCNOSTÍ ZA OPRAVY A REKONSTRUKCI DOMOVA Zdroj: ČSÚ, Statistika rodinných účtů
VÝDAJE DOMÁCNOSTÍ Struktura peněžních vydání domácností v roce 2012 podle postavení osoby v čele domácnosti, v % Zdroj: ČSÚ, Statistika rodinných účtů
NÁKUPNÍ A SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ
Nářadí, nástroje, železářství NÁKUPY KATEGORIÍ ZBOŽÍ V KAMENNÝCH PRODEJNÁCH Nářadí, nástroje, železářství
NÁKUPY KATEGORIÍ ZBOŽÍ V KAMENNÝCH PRODEJNÁCH Stavební materiály
NÁKUPY KATEGORIÍ ZBOŽÍ V KAMENNÝCH PRODEJNÁCH Sanitární technika
INTERNET A NÁKUPNÍ CHOVÁNÍ Které z následujících typů výrobků jste nakupoval/a v posledních 6 měsících pro sebe nebo ostatní členy své domácnosti?
INTERNET A NÁKUPNÍ CHOVÁNÍ Kde jste nakupoval/a kategorii (v posledních 6 měsících)?
INTERNET A NÁKUPNÍ CHOVÁNÍ Jak důležité by mohly být následující faktory k tomu, aby vás přiměly více nakupovat na internetu v příštím roce?
INTERNET A NÁKUPNÍ CHOVÁNÍ Jak důležité byly při nákupu pro vaše nákupní rozhodnutí následující faktory?
INTERNET A NÁKUPNÍ CHOVÁNÍ Jakému způsobu platby dáváte obecně přednost při nákupu V KAMENNÉ PRODEJNĚ/ NA INTERNETU?
NOVÉ TRENDY V MÉDIÍCH POZORNOST a PAMĚŤ se stávají limitujícími zdroji DŮVĚRA a RELEVANCE se přesouvají jinam Nemám čas sledovat „reklamy“ Věřím jiným lidem, odborníkům, ne reklamě Brzo zapomenu, co jsem viděl (leták, TV) Řídím se informacemi, které mám v pravou chvíli dostupné Jsem ve stresu, hlavně rychle nakoupit Všude je něco napsaného, každý den Informace jsou pro mne zajímavé tehdy, když se můžu sám vyjadřovat (diskuse) Ze všeho čtu jen titulek Podívám se spíš na obrázek než text
„PO RUCE“ (v pravý čas na pravém místě POS NOVÉ TRENDY V MÉDIÍCH VERTIKÁLNÍ / AUTORITA HORIZONTÁLNÍ / SDÍLENÍ obal zboží mobilní www „PO RUCE“ (v pravý čas na pravém místě POS mobile apps leták „heureka“ billboard online fóra www banner blogy fb rádio „dTest“ TV virál wom „MIMO“ (vázané na „kanál“ ne situaci) noviny časopis padá klesá stagnuje roste
DĚKUJI ZA POZORNOST!