An Older Czech Text Corpus for Linguistic Purposes František Martínek, Charles University in Prague, Faculty of Arts Kateřina.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Advertisements

• Autor • Mgr. Anna Pastuchová • Cílová skupina • Aj5 • Očekávané výstupy • Umět utvořit ústní a písemné sdělení na dané téma • Klíčové kompetence • Pracovní.
Škola1. ZŠ T.G.Masaryka Milevsko AutorMgr. Lenka Soldátová ČísloVY_32_INOVACE_65 NázevThere is x are Téma hodinyPopis města PředmětAnglický jazyk Ročník/y/6.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Tutorial: Mechanic - electrician Topic: Technical training II. class Printed circuit boards 3 Prepared by: Melichařík Lubomír Projekt Anglicky v odborných.
Budoucí čas „to be going to“
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Základní technická terminologie Poznámka: značka * za slovem znamená pokračování kliknutím, zbytek je načasován.
Previously existing lexical data resources automatic preprocessing manual annotation manual & automatic consistency checking automatic postprocessing resulting.
1 Jarmila Panevová Malá Skála – září 2012  GA ČR P406/2010/0875 „Computational Linguistics: Explicit description of language and annotated data focused.
Evoluce Katalýza. © 2011 Nature Publishing Group. Published by Nature Publishing Group.2 Figure 1 Rapid evolutionary innovation during an Archaean.
Tutorial: Mechanic - electrician Topic: Electric measurement the 2nd. year Measuring devices 1 Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky v odborných.
Lada Leszkowová, Gymnázium K.V. Raise Hlinsko, 2014 leden
English grammar next.
AS A MAN THINKETH an interactive listen, read and repeat book for learning American English A NEW EDITION OF JAMES ALLEN’S CLASSIC edited by Robert Silber.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
2.1 School Practise „have got“
Unit One TO BE To Have. To Be / být  I am  You are  He, she,it is  We are  You are  They are  Já jsem  Ty jsi  On, ona,ono je  My jsme  Vy.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Komunikace Shopping VY_22_INOVACE_36 Sada 2 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213 Vypracoval:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-19-Služby Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Píseň “ABC” Reakce?. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Fonologie Cvičení číslo 4. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-15-Česká republika Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: 3 Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_ANJ_VL_3_15.
Abba – poslech, práce s textem.
Tutorial:Mechanic - electrician Topic: Electric measurement the 2nd. year Power output- AC 3-phase Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky v odborných.
Tutorial :Mechanic - electrician Topic: Electrical measurements the 2nd. Year Performance measurement DC, AC 1f Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Terezie Rosová MARCH MAY JUNE JUNE-SEPTEMBER SEPTEMBER OCTOBER.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_07_AJ_CM Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
HEJ, HEJ, MY VÍRU MÁME Say, Say, Say you believe it ZPÍVEJ, ŽE SVĚTU JI DÁME Sing for, The whole world to hear it VÍME A VYZNÁVÁME We know and we declare.
Elektronická učebnice - II
40.1 If clauses - 2nd and 3rd conditional
Tutorial: Engineering technology Topic: Casting to temporary forms Prepared by: Ing. Elena Nová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Přítomné časy, budoucí – will, minulý čas prostý - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu.
Předpřítomný čas Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ondřej Hoberla. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Cvičení 2: Přítomný čas průběhový (Vyber správnou možnost)
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu:VY_32_INOVACE_06_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Modal Verbs = způsobová slovesa.
42.1 Reported statements (Nepřímá řeč)
35.1 Question tags (Tázací dovětky)
DIANA NARVÁEZ Hlavní město Ekv. Je Quito nacházející se v horách Ekv se dělí na 4 časti: Amazonie, Hory, Přimoří a Galapágy V Ekv. Žije 12´
Jméno autora: Mgr. Olga Bayerlová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_AJ3E Ročník: II. Anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Komunikace Zjisti, o čem se mluví 1 VY_22_INOVACE_26 Sada 2 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G.
FLIS related activities in CZ Miroslav Havránek NRC FLIS MEETING,
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Daily problems in the job Npor.Konvalinka Petr. Glossary Mobbing - sesypat se Mobbing - sesypat se Bullying - šikana, šikanování Bullying - šikana, šikanování.
Konverzace v anglickém jazyce ročník
Setkání uživatelů SFX Statistické reporty SFX.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_08.
Maturita oral exam rehearsal Lada Leszkowová, GKVR Hlinsko, 2013 prosinec The Czech Republic.
Valency in the Prague Dependency Treebank
Škola1. ZŠ T. G. Masaryka Milevsko AutorMgr. Lenka Soldátová ČísloVY_32_INOVACE_68 NázevPresent simple - negative Téma hodinyČinnosti doma i ve škole PředmětAnglický.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_01_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Znalosti – Jindřichův Hradec, ČR.
O.Topolčan, Š. Svobodová, H.Rosolová Medical Faculty nad Faculty Hospital Pilsen Czech Republic.
MIB VI, 16 th – 19 th September 2013, Mariánské lázně -1- Ivo Kabelka, 1 Jakub Štěpán, 1,2 Jaroslav Koča 1,2, and Petr Kulhánek 1,2
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
How To Decorate Your Small Room
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-4.PT-30-Problémy dnešního světa Název školyStřední odborná škola a Střední odborné.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
FUTURE - GOING TO, FUTURE - USING PRESENT CONTINUOUS, FUTURE PLANS Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
PICTURES FOR COMPARISON
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Digitální učební materiál
PAST CONTINUOUS MINULÝ ČAS PRŮBĚHOVÝ
CSD 232 • Descriptive Phonetics Distinctive Features
Transkript prezentace:

An Older Czech Text Corpus for Linguistic Purposes František Martínek, Charles University in Prague, Faculty of Arts Kateřina Rysová, Charles University in Prague, Faculty of Mathematics and Physics

I. Characteristics of the Corpus - ballanced electronic corpus of printed texts from 1500 to more than word forms - approximately 50 texts and extracts of longer texts

Abraham z Gynterrodu Cyri paedia a Cyri paedia, hodnověrná starožitná historia o chvalitebném ve všelikých wewsselikých knížecích Knjžetcých ctnostech vycvičení a zvedení, o slavných skutcích, vítězných válkách a právě heroitském heroický šlechetném životu Cýra Staršího, prvního monarchy perského. V níž se vypisuje, jakým spůsobem způsob Pán Bůh monarchí monarchie kaldejskou chaldejský skrze Daria […] a Cýra […] na médský Medský a perský národ přenesti přenésti a monarchí médskou Medskou a perskou zříditi a utvrditi ráčil. […] Léta Páně M. DC. V.

- - common abreviations in prints, - graphical variants of some letters (two letters for s (ſ), r or b), - distribution of capital and small letters, - using of Gothic and Latin type, - original punctuation (changed to the syntactic one), - some orthographical variants: wijera/wiera → viera, wijra/wjra → víra, naylepſſij/naglepſſij → najlepší What (ortho)graphical phenomena have been changed in the transcription:

Teoretical background of the transcription A three-level approach: 1. individual phenomenon (anomaly) 2. collective phenomenon Examples from vowel quantity: litost in place of lítost; míle, kníha, pozdvíhnouti, náděje etc. in place of -i-/-a-, probably also in imperatives of verbs with the suffix -ova-/-uj- (6th infinitive class) like nekupůj/nekupuoj in place of nekupuj and doubtless in masculine nominatives like muží, doktoří in place of muži, doktoři. 3. systematic phenomenon

II. A Possible Use of the Corpus Word order in Older Czech constructions “somebody deals with somebody somehow”

Position of actant and free verbal modification •(Ty jsi) přístup sobě k dosáhnutí toho království strojil,. •

Free modification vs. actant •Free verbal modification expressing manner: (to deal) “somehow” •Actant (inner participant) – patient: (to deal) “with somebody”

Sentences from the Corpus •affirmative •declarative •predicative verb – valency frame: ACT (obligatory), PAT (obligatory), MANN (obligatory) •predicative verb – semantics: mental action (e.g., ‘deal’, ‘handle’, ‘treat’)

The aim of the paper •Is it more typical in Older Czech to use “(to deal) with someone somehow” or “(to deal) somehow with someone”?

Results of the paper •Basic word-order position: 1.context unbound MANN 2.context unbound PAT “(to deal) somehow with somebody”

Example 1 •A v městě Brodě Uherském tolikéž vnově najatý soldát učiněn byl profousem (dosti postavy krásné a spanilé) a tolikéž •

Example 2 •Když sme pak k Solnaku přitáhli, tu sme novinu uslyšeli, kterak jest Hatvan od našich vzat,. •

Example 3 •I dí: Nebude více nazýváno jméno tvé toliko Jákob, ale také Izrael;, a přemohls. •

•Another typical word-order position: 1. context bound PAT 2. context unbound MANN „(to deal) with him/her somehow“

Example 1 •Proti tomu neučiní-li to, že jim budou živnosti zastavené, vojáky že mušejí chovati, kteréž že je bíti. •

Example 2 •V nenávisti máte dobré a milujete zlé, násilně snímáte kůži z lidu mého i maso z těla jejich, jedli ste tělo lidu mého a z kůže jste je vyvlékli a kosti jejich jste zlámali a jako v moždíři stloukli. •

Example 3 •V čemž naříkáno bylo na některé přední pány a biskupy uherské,. •

Word-order “exceptions” 1. context unbound MANN 2. context bound PAT - syntactic needs: •

Word-order “exceptions” •I byl nákulhavý na obě nohy, na obě strany, a tu se na Horách Kutnách osadil, pojav k manželství Alžbětu, dceru nebožtíka kněze Jakuba Melisea, děkana tu na Horách Kutnách,. •

Thank you for your attention This talk was supported by the grants GAUK Linguistic Analysis of Czech Humanistic Texts (Lingvistická analýza českých humanistických textů) and GA ČR 405/09/0729 From the structure of a sentence to textual relationships (Od struktury věty k textovým vztahům).