Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005
Implementace ICT do vzdělávacích oblastí a oborů Umístění prezentací :
Vzdělávací obor:FYZIKA Třída:VIII. C Vyučující:Mgr. Lada Kročková Datum: Téma vyučovací hodiny : „ FYZIKÁLNÍ ÚLOHY – TEPLO „ Vybavení učebny : připojení na INTERNET připojení na školní síť – výukové programy PC – notebook dataprojektor
Zdroje informací Učebnice : Fyzika pro 8. ročník ZŠ ( doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk ) Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ ( PaedDr. Jiří Bohuněk ) Tabulky pro ZŠ
Opakování Vztah pro výpočet tepla Q = m.c.( t – to ) m……hmotnost ……………..kg c….měrná tepelná kapacita……J/kg. o C t…..konečná teplota………….. o C t o ….počáteční teplota……….. o C
Fyzikální úlohy - teplo 1. Jak velkou energii slunečního záření pohltí voda o objemu 1 m 3, zvýší-li se její teplota z 10 o C na 20 o C ?
c= 4180 J/kg. o C V= 1 m 3 = 1000 dm 3 m= 1000 kg t 0 = 10 o C t= 20 o C Q = ? ______________ Q = m.c.(t – t 0 ) Q = (20 -10) Q = J = 41,8 MJ Voda o objemu 1 m 3 pohltí 41,8 MJ energie.
2. V nádobě je voda o objemu 250 ml. Jaké teplo přijme tato voda, zvýší-li se její teplota o 60 o C ?
V= 250 ml = 250 cm 3 = 0,250 dm 3 m= 0,250 kg c= 4180 J/kg. o C ( t – t o ) = 60 o C Q = ? _____________________ Q = m.c. ( t – t o ) Q = 0, Q = J = 62,7 kJ Voda o objemu 250 ml přijme teplo o velikosti 62,7 kJ.
3. Jaké teplo přijme voda, která vyplňuje bazén kryté plovárny o délce 100 m, šířce 6 m a hloubce 2 m, zvýší-li se teplota vody v bazénu z 10 o C na 25 o C ? Jaký je přírůstek vnitřní energie vody v bazénu ?
a = 100 m b = 6 m c = 2 m = 1000 kg/m 3 _____________________ V = a.b.c V = V =1200 m 3 m= .V m= m= kg
c= 4180 J/kg. o C t o = 10 o C t= 25 o C Q = ? Q = m.c.( t – to ) Q = ( 25 – 10 ) Q = J = MJ Voda v bazénu přijme teplo o velikosti MJ. Přírůstek vnitřní energie je MJ.
4. Urči teplo, které odevzdá těleso ze železa o hmotnosti 20 kg a teplotě 620 o C, sníží –li se jeho teplota na 20 o C ?
c= 450 J/kg. o C m= 20 kg t o = 620 o C t= 20 o C Q= ? _____________ Q = m.c.( t – t o ) Q = ( 20 – 620 ) Q = J = - 5,4 MJ Těleso ze železa odevzdá teplo o velikosti 5,4 MJ.
Hodnocení vyučovací hodiny •Šikovnější žáci mohou řešit samostatně, pak si své výpočty kontrolovat sami. Ostatní mohou řešit s učitelem u tabule. Klady Zápory
Poznámky k prezentaci •Použití dataprojektoru určitě usnadní práci, např. při výuce v paralelních třídách. •Učitel se musí naučit synchronizovat výklad učiva, pokusy a použití dataprojektoru tak, aby prezentace nepůsobila při výuce rušivě. •Příliš mnoho efektů a barev působí v prezentaci spíše rušivě a zbytečně odvádí pozornost, zvlášť u mladších dětí. •Je lepší si připravit jako prezentace spíše bloky učiva nebo celé tematické celky učiva a pak použít část – podle potřeb dané třídy. •Tato prezentace je postavena tak, aby si žáci zapisovali učivo v průběhu výkladu. •Je dobré použít laserové ukazovátko.