INVAZE.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Advertisements

Význam malých vodních ploch pro krajinu
Rostliny okolo naší školy
SEVERNÍ AMERIKA OSVOJOVÁNÍ
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.10/
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.10/
Vědecké rodové jméno Aquilegia se odvozuje od latinského „aquila“ = orel a v některých národních jazycích je také podle orla pojmenován. Stejně pravděpodobný.
VY_32_INOVACE_20_32_POUŠTĚ
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“ CZ.1.07/1.1.10/
Organizace ochrany přírody v ČR
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.10/
EKOLOGIE.
Invaze králíka divokého v Austrálii
63.1 Přírodní společenství - pole - zásobník
Autor: Miroslav Přichystal Datum: Ročník: 6. ročník
Přírodopis – 6. třída  Nejstarší organismy na Zemi  Jednobuněčné, viditelné pouze mikroskopem  Tvar buněk bakterií: › Kulovitý = koky › Tyčinkovitý.
Předmět: Zeměpis EU peníze školám
EU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radek Horský. Materiál vznikl v rámci projektu EU peníze školám.
Austrálie – národnostní, jazykové a náboženské poměry
AMERIKA Křížem krážem Amerikou III2-Z7-I-20
OCHRANA DRUHŮ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/ Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt.
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Přírodopis
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Mgr. Jana Vítková Materiál: VY_52_INOVACE_PV13.17 Téma: Zeměpis světadílů -
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Invazivní druhy Zpracovaly: Lucie Janýšková, Eva Vavříková, Magdaléna Hofrová, Marie Balová, Diana Jurčáková.
Vývoj politické mapy světa
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Mláďata v pražské ZOO Co se již letos narodilo?
Číslo v digitálním archivu školy
ASIE Státy Střední Asie I.
BIODIVERZITA. Různé definice,které mají stejnou myšlenku : : Různost živých organismů : Druhové bohatství organismů.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.08 Název pro školu:
Přídavná jména - množné číslo 2
Geograficky nepůvodní a invazní druhy
ŽIJÍ S NÁMI VE MĚSTĚ - ROSTLINY A ZVÍŘATA
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Asie – přírodní podmínky II.
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Kód VM: VY_32_INOVACE_4PRI20 Projekt: Zlepšení výuky na ZŠ Schulzovy sady registrační číslo: CZ.1.07./1.4.00/ Autor: Miroslav Přichystal Datum:
ZŠ a MŠ Olšovec, příspěvková organizace Vzdělávací materiál, šablona – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti.
Povrch těla obratlovců přírodopis 8.třída
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_410.
Registrační číslo projektu:
 Zásluhou člověka proniklo do evropských zemí už více než jedenáct tisíc nepůvodních druhů rostlin a živočichů.  Některé z nich působí obrovské škody,
M1: LESNICKÁ BOTANIKA ČELEĎ: PUPALKOVITÉ, ŠŤAVELOVITÉ, NETÝKAVKOVITÉ
Kulturní rostliny – zelenina, ovoce, krmivo
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.04 Vzdělávací oblast: Přírodověda – přírodní rovnováha, vztah mezi predátorem a kořistí Autor: Mgr. Aleš Hruzík.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
BIOSFÉRA – TYPY EKOSYSTÉMŮ
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Masožravé rostliny Lubomír Knopp, 1L , 2013/2014.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona : III/2VY_32_INOVACE_272.
EKOLOGICKÉ INVAZE Lenka Kablásková. INVAZE  Nový výskyt a šíření druhů v určitém území  Jevy související s historickými migracemi organismů nebo s kolonizací.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
ZAVLEČENÍ SAVCI.
Psovité šelmy.
Rostliny kvetoucí na jaře
Tajga Jehličnatý les.
MĚ SE JEN TAK NEZBAVÍŠ Malá Nedbalová.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
NEPŮVODNÍ AUSTRALSKÉ DRUHY ROSTLIN A ŽIVOČICHŮ
Flóra České republiky (původní a nepůvodní druhy)
Člověk a životní prostředí ve vzájemném působení, kterou používá a které se sám přizpůsobuje Životní prostředí ta část světa, s níž je člověk ve.
Invazní rostliny 1 Markéta Láchová, 7.E.
Mapky přirozených ekosystémů z naší přírody
Transkript prezentace:

INVAZE

Registrační číslo projektu: Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.10/03.0008

Co to vůbec je invazní druh… ? Druh, který je na daném místě nepůvodní Nekontrolovatelně se šíří Vytlačuje původní druhy (mnohdy druh kvůli nim na dané lokalitě úplně zmizí) Snižují biodiverzitu

Jak se druh stane invazním? Invazním druhem se může stát úplně jakákoli rostlina či živočich Stačí k tomu vhodný biotop, ve kterém se druh může rozšiřovat Jeden druh může být na jednom kontinentu vzácným a neobvyklým, na kontinentu jiném může rozvracet celé ekosystémy

Invaze nebo expanze? Ne každý druh musí být na dané lokalitě invazní Rozdíl mezi invazí a expanzí je prostý. Invazní druhy jsou druhy zavlečené – nepůvodní, kdežto expanzivní druhy jsou na daném místě původní Typickým příkladem expanzivních rostlin pro ČR je třtina křovištní nebo kopřiva dvoudomá

Třtina křovištní http://img.geocaching.com/user/56226e23-6c74-4ce1-a935-ad42e68889a8.jpg

Původní či nepůvodní? Druhy rozdělujeme na dvě skupiny: Archeofyty a Neofyty Archeofyty jsou ty druhy, které se na dané území dostali před rokem 1492 (tj. před objevením Ameriky) Neofyty jsou naopak ty, co se rozšířily později Neofyty dále můžeme dělit do tří kategorií (nepůvodní (= zavlečené), naturalizované (= zdomácnělé), invazní)

Teď nějaké ty příklady..

Invaze králíka divokého v Austrálii http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/42/Wild_rabbit.jpg

Invaze králíka divokého v Austrálii Přivezen poprvé v roce 1788 Během 19. století se nekontrolovatelně rozšířil Spásá veškerou vegetaci (krajina se mění v poušť), konkuruje původním druhům -> vymírají Při pokusech o likvidaci byly do Austrálie dovezené kočky a lišky, které se později taktéž rapidně rozšířily a začaly konkurovat ostatním druhům Další pokus o vyhubení – virus myxomatóza

Invaze králíka divokého v Austrálii http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQM4oQYxzZr_tgYtoaUNSVHTOHPkR0HLqDcqa86vXsHq5OHTJcU&t=1

bojga hnědá, Guam http://www.glogster.com/laurenlong/brown-tree-snake/g-6lskqd25qkqbqc77o0qnaa0 http://sp.uconn.edu/~bi102vc/1102fall10/Images/snake_on_a_fence_post.jpg

bojga hnědá, Guam Během 50. let minulého století se několik jedinců (možná jediná oplozená samička) dostalo válečnou lodí na ostrov Guam (Tichomoří) Ostrov do té doby bez predátorů -> pro bojgu ideální prostředí -> enormně se šíří Díky ní vyhynulo již 10 (ze 13) původních ptačích druhů, v ohrožení i savci Časté výpadky proudu na ostrově – šplhají na stožáry, vnikají do transformátorů

Harmonia axyridis http://www.expositierent.nl/images/Lieveheerstbeestje%202_01.jpg

Harmonia axyridis Původem z východní Asie V 80. letech byla vysazena v S. Americe jako přirozený nepřítel zemědělských škůdců V Evropě poprvé vysazen počátkem 21. st. v Německu a Beneluxu – postupem času se začala nekontrolovatelně šířit do volné přírody celé Evropy Dravější než naše původní slunéčko sedmitečné – mimo mšic požírá i jeho larvy -> vytlačuje ho

http://lh4.ggpht.com/dCy1--Ahl9gw66CZKtitNe34eeOxAMoBSraELUsZFoUJaUqiWua69FJTv6Vq66Qt6PDbfwU=s96

Norek americký http://www.biolib.cz/IMG/GAL/37088.jpg

Norek americký - původem ze Severní Ameriky - ve 20. letech 20. století dovezen do Evropy do kožešinových farem -> po revoluci zájem o kožešiny slábnul, farmy se rušily -> hromadně vypouštěli norky do volné přírody (nebo utíkali sami) -> masově se šíří volnou přírodou - z naší přírody vytlačil původního norka evropského, konkuruje i vydře - nemá u nás přirozeného nepřítele - největší hrozbou – „vyluxuje“ potok - trdliště (=místa ke tření) chráněných raků, obojživelníky ..

Norek americký http://media5.picsearch.com/is?EtYt5FOOVEYP9wMNeSxJUIrbmQDfFy3OJvaZqXFmVj0

Rostliny

křídlatky http://hgf10.vsb.cz/546/Ekologicke%20aspekty/cviceni/cviceni_lenticky/brehove_pososty_images/kridlatka.jpg

Křídlatka japonská Původní v Číně, Japonsku, na Tchaj-wanu v okolí řek Okolo roku 1840 ji do Evropy přivezl významný holandský botanik Phillippe von Siebold – pěstoval ji a prodával na okrasu -> ze zahrádek se šířila do volné přírody Přivezl jen samičího jedince -> rostlina se nešíří pohlavně, ale má dlouhé a rychle regenerující oddenky Spolu s křídlatkou sachalinskou a křídlatkou českou (kříženec, který vznikl na území ČR) nejobávanější invazní rostlina Evropy Vytlačuje původní vegetaci, zarůstá rumiště

http://newyorkinvasivespecies.info/images/JapaneseKnotweed.jpg

Bolševník velkolepý http://www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/news_tz090521biodiverzita/$file/invaze1.jpg http://www.naturephoto-cz.com/photos/others/berce-du-caucase-14099.jpg

Bolševník velkolepý Původem z Kavkazu Do Evropy zavlečen jako okrasná rostlina (viz. příběh na posteru) Je schopný osídlit takřka každé stanoviště Obsahuje látky (fototoxické furanokumariny), které při UV záření – ve dne dráždí pokožku a způsobují puchýře Vytlačuje veškerou vegetaci – neprostupnost světla

Poleptání toxiny http://elmcleod.files.wordpress.com/2011/07/gh_burns.jpg

Bolševník velkolepý http://www.thehaltonherald.ca/misc_pictures/giant_hogweed1.jpg

netýkavky Malokvětá Žlaznatá http://nd04.jxs.cz/300/450/d08c9a1c81_74472658_o2.jpg Malokvětá Žlaznatá http://www.e-herbar.net/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=6048&g2_serialNumber=2

Netýkavky Původem z Himalájí Od 19. století se začaly šířit do Evropy jako okrasné a medonosné rostliny Osidlují stinná a vlhká místa (často břehy toků), kde vytlačují původní vegetaci, mimo jiné i v ČR původní netýkavku nedůtklivou

třezalka tečkovaná, S. Amerika http://www.sptechs.com/emarket/thumbs/pics/item69685.gif

třezalka tečkovaná, S. Amerika V Evropě zcela běžný druh, v Severní Americe se nekontrolovatelně šíří mění druhové složení prérií, což má velké ekologické, ale i ekonomické důsledky

třezalka tečkovaná

trnovník akát http://cherryridgefarms.org/30/robinia-pseudoacacia--13.jpg

trnovník akát Původem ze S. Ameriky a Mexika Do Evropy dovezen počátkem 17. století francouzským botanikem Jeanem Robinem (podle něj odvozeno rodové jméno akátu - Robinia) V 19. století se hojně začal vysazovat na písčitých a skalnatých plochách (díky hlízkovitým bakteriím na kořenech dokáže osídlit i na živiny chudé půdy), kde začal vytlačovat původní mnohdy cennou vegetaci

http://www. austria-lexikon http://www.austria-lexikon.at/attach/Heimatlexikon/Neuzuwanderer_Robinie/Robinia%20pseudacacia_Blüte.jpg

Co všechno invaze (mimo jiné) může způsobit? S invazními druhy se na nová stanoviště dostávají také nové druhy nemocí, vůči kterým nejsou původní druhy imunní Asi nejznámějším případem je PTAČÍ MALÁRIE, která se dostala s prvními Evropany na Hawai. Do té doby na Hawai nebyli žádní komáři a proto pro ptactvo byla nemoc zcela neznámou. Ptačí malárie způsobila, že velká část havajských pěvců – šatovníků vyhynula

šatovník http://www.hawcc.hawaii.edu/hawaiian/Pua/Amakihi.jpg http://health.usgs.gov/geohealth/images/amakihi2%20ATKINSON%20PIERC_l.jpg

Jde proti invazi bojovat? Odpověď na tuto otázku se druh od druhu liší, avšak povětšinou zní NE. Mnohdy člověk s dobrými úmysly vysadí v daném místě přirozené predátory, kteří mají invazní druh likvidovat a výsledkem toho je další přemnožení nově vysazeného druhu. Dobrým příkladem je například umělé vysazování koček a lišek v Austrálii, kvůli boji s invazními králíky či umělé vysazování promyk na Hawai kvůli potkanům. Často je do boje proti invazi investováno spoustu peněz a výsledek je nulový. Když už invaze jednou začne, málokdy se jí podaří zastavit.