Ucelené řešení pro řízení lidských zdrojů, ekonomiky a logistiky
Řešení oblasti lidských zdrojů v aplikacích HR Vema Prezentace
Obsah prezentace O společnosti Vema Aplikační architektura Personalistika Práce a mzdy Vzdělávání Systemizace Cestovní příkazy Portál Systémové vlastnosti aplikací E-learningové kurzy Nabídka služeb
Vema, a. s. Vize společnosti: společnost Vema je dodavatelem ucelených řešení v oblasti informačních systémů pro řízení lidských zdrojů, ekonomiky a logistiky ve státních i privátních organizacích v ČR a SR.
Základní údaje o společnosti od r. 1990 vývoj aplikací oblasti HR sídlo v Brně, pobočky v Praze a Olomouci, Českých Budějovicích VEMA Bratislava s. r. o. na Slovensku 3 900 uživatelů aplikací z oblasti HR 117 pracovníků 30 obchodních partnerů (prodejní, implementační, konzultační)
Reference – významné dodávky Ministerstvo financí včetně všech Finančních ředitelství Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR Hasičské záchranné sbory ČR Československá obchodní banka, a. s. Group 4 Falck, a. s. Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových
Aplikační architektura HR Vema Portál Excelent Kmenová data Personalistika Systemizace Práce a mzdy Vzdělávání Cestovní příkazy LDAP, … ELDP, Nem. poj Účetnictví, … Banka, Pojišťovna ...
Provozní vlastnosti aplikace z oblasti lidských zdrojů lze provozovat samostatně nebo ve společné databázi společné údaje jsou sdílené a zadávají se jen jednou samostatné databáze lze automatizovaně sehrávat nebo synchronizovat přístup k aplikacím je možný z aplikačního tenkého klienta z intranetu v rámci HR portálu
Integrace přístupů, oprávnění každý uživatel vidí svůj vstupní panel do systému – nezávislý na aplikacích každý uživatel má definovaná svá práva: sestavy, formuláře, funkce, dokumenty položky ve formulářích (vidí, může měnit) vybranou část organizace – podle organizační struktury každý přístup a modifikace jsou registrované
Vazby HR Vema na okolí snadná integrace do informačního systému uživatele i automatizované vazby na veřejné systémy vazby na vnitřní systémy synchronizace adresářových služeb (LDAP) – adresář zaměstnanců a organizační struktury organizace vazba na účetnictví začlenění do intranetu organizace vazba na veřejné systémy portál veřejné správy (ELDP, nemocenské pojištění) rozhraní na zdravotní pojišťovny, banky, penzijní fondy
Personalistika Evidence základních osobních údajů Správa účtů, spojení, mailů, adres Správa personálních a pracovněprávních dokumentů Lékařské prohlídky, periodické zkoušky Hodnocení zaměstnanců Personální přehledy a rozbory
Evidence základních osobních údajů osobní údaje zaměstnance jsou dostupné v jeho kartě všechny informace lze prohlížet i zadávat za více lidí základní osobní údaje zahrnují: identifikační údaje, děti, partner průběh zaměstnání, vzdělání průkazy, zdravotní stav, dojíždění a údaje definované uživatelem
Evidence personálních údajů Integrovaný formulář obsahuje základní personální údaje o všech zavedených zaměstnancích
Informace o předchozím zaměstnání Předchozí zaměstnání Informace o předchozím zaměstnání
Průběh vzdělání zaměstnance Informace o dosaženém vzdělání zaměstnance a závěrečných zkouškách
Evidence průkazů zaměstnance Možnost evidence údajů o průkazech s určením druhu, délky platnosti, evidenčního čísla, a kým byl průkaz vydán.
Správa účtů, spojení mailů a adres u každého zaměstnance lze udržovat libovolný počet a druh spojení. Např.: telefon, mobil email, webová stránka účet do systému druh spojení lze konfigurovat určit masku pro automatické vytvoření hlídat jednoznačnost a řešit kolize (např. automatické přidělování e-mail adres)
Kontaktní adresy zaměstnance Seznam adres zaměstnance s určením účelu
Kontaktní spojení zaměstnance Informace o různých typech spojení na zaměstnance
Správa personálních a PPV dokumentů automatická tvorba dokumentů na základě vzorů – šablony v MS Word automatické číslování a evidence dokumentů generované dokumenty lze upravovat hromadné generování pro zadanou skupinu zaměstnanců (např. organizační opatření)
Čítač čísel dokumentů Definice čítače pro automatické číslování personálních dokumentů
Číselník vzorů dokumentů Evidence šablon personálních dokumentů
Vzor personálního dokumentu Dokument ve formátu MS Word, který je v oblasti slučovacích polí propojen se zdrojovou databází
Způsob evidence dokumentů Seznam vytvořených personálních dokumentů zaměstnance Poklepáním myší na položku, dojde k zobrazení dokumentu
Pracovní smlouva zaměstnance Personální dokument Pracovní smlouva zaměstnance
Lékařské prohlídky, periodické zkoušky evidence vykonání lékařských prohlídek a periodických zkoušek kontrola platnosti, automatické upozornění na vypršení termínu plánování termínů zkoušek a prohlídek evidence dosažených znalostí a certifikátů
Evidence lékařských prohlídek Údaje o lékařských prohlídkách zaměstnanců a jejich výsledcích
Evidence odborných zkoušek Informace o odborných zkouškách zaměstnance
Evidence dosažených znalostí Informace o znalostech zaměstnance s rozlišením druhu a dosaženého stupně znalosti
Hodnocení zaměstnanců možnost definice hodnotící akce: stanovení kritérií a hodnotící škály definice skupin hodnocených pracovníků organizační podpora akcí evidence výsledků a jejich automatické vyhodnocení prezentace výsledků hodnocení
Soubor obsahuje škály pro hodnocení v organizaci Škály hodnocení Soubor obsahuje škály pro hodnocení v organizaci
Kritéria hodnocení Seznam kritérií, které jsou předmětem hodnocení zaměstnanců
Definice skupin účastníků hodnocení Skupiny hodnocených Definice skupin účastníků hodnocení
Seznam hodnotících akcí Hodnotící akce Seznam hodnotících akcí
Výsledek hodnocení zaměstnance Vyhodnocení Výsledek hodnocení zaměstnance
Personální přehledy a výstupy personální přehled je analytická tabulka: obsahuje vybrané personální ukazatele záznamy jsou po měsíci může obsahovat uživatelské ukazatele standardní sestavy umožňují výstup všech personálních údajů: v zadaném třídění a součtování pro zaměstnance splňující zadanou podmínku dynamické dokumenty vytváří HTML výstupy nebo tabulky v MS Excel
Personální přehled Pro všechny zaměstnance se vytváří pro každý měsíc jeden záznam, který obsahuje aktuální personální a osobní údaje
Standardní sestavy
Příklad standardní sestavy
Dynamický dokument
Práce a mzdy vhodné pro všechny typy organizací zákon mzdě zákon o platu služební poměr komplexní výpočet a zpracování mezd více souběžných pracovněprávních vztahů zpětné přepočty do hloubky 12 měsíců uživatelské nastavení parametrů zpracování mezd platná legislativa v časové řadě
Práce a mzdy … Zavedení nového zaměstnance Měsíční zpracování Sestavy a výsledky Vazba na okolí Nastavení systému
Zavedení nového zaměstnance zaváděcí formulář kontroluje úplnost zadání údaje zavedené v personalistice jsou k dispozici ve mzdách zavádět lze do minulosti (automatický přepočet za více minulých měsíců) i budoucnosti k existujícímu zaměstnanci (osobní číslo) se mohou zavést další pracovněprávní vztahy
Zavedení nového zaměstnance Zadání všech dostupných informací o novém zaměstnanci, které jsou důležité pro správný a přesný výpočet měsíční mzdy/platu
Informace o zaměstnanci Zadání zdravotní pojišťovny, u které je zaměstnanec pojištěn
Zadání informací o začátku a ukončení pracovně právního vztahu Informace o PPV Zadání informací o začátku a ukončení pracovně právního vztahu
Zadání informací o pracovně právním vztahu s časovou evidencí Charakteristiky PPV Zadání informací o pracovně právním vztahu s časovou evidencí
Zadání trvalých informací s vazbou na odměňování s časovou evidencí Způsob odměňování Zadání trvalých informací s vazbou na odměňování s časovou evidencí
Daňové charakteristiky Zadání informací, které se opírají o „Prohlášení ke zdanění příjmů fyzických osob…“
Trvalé složky odměn za práci Způsob zadání trvalých složek mzdy/platu (příplatky), které se vyplácejí zcela automaticky
Dosažená odborná praxe Poklepáním myší na tlačítko aplikační funkce, dojde k přepnutí do okna Stanovení odborné praxe Zadání vstupní informace o délce odborné praxe
Stanovení odborné praxe Kalkulačka pro automatické vyhodnocení odborné praxe
Měsíční zpracování zadávají se jen měsíční změny měsíční změny lze nahrát z předzpracování mezd (např. docházkový systém) obraz měsíce je dostupný během pořizování, kontroluje se kolize intervalů (např. dovolená, nemoc) kdykoliv, i během zadávání, je možný výpočet mezd (1000 osobních čísel trvá cca 30 vteřin) vybraného zaměstnance všech zaměstnanců všech dosud nespočítaných zaměstnanců chyby zjištěné během výpočtu jsou součástí údajů o zaměstnanci s odkazem na formulář, kde je potřeba provést opravu
Odpracovaná doba Zadání ve zpracovávaném měsíci: práce přesčas, mimořádné odměny
Pracovní neschopnost Zadání neodpracované doby, za kterou náleží dávky nemocenského pojištění
Ostatní neodpracovaná doba Způsob zadání neodpracované doby, za kterou náleží náhrada mzdy/platu nebo neplacené volno
Přehled o stavu jednotlivých dnů v měsíci se zohledněním rozvrhu Obraz měsíce Přehled o stavu jednotlivých dnů v měsíci se zohledněním rozvrhu
zaměstnance během pořizování Výsledky výpočtu Okamžité zobrazení výsledku výpočtu mzdy/platu zaměstnance během pořizování
Sestavy a výsledky standardní sestavy pokrývají všechny legislativně závazné výstupy podklady pro kontroly analýzy, rozbory a prezentaci výsledků všechny výsledky jsou k dispozici ve formě výsledkových souborů, které lze exportovat do MS Excel, jiných databází vytvářet uživatelské sestavy, nebo dynamické HTML stránky
Standardní sestavy
Standardní sestavy …
Výstupní soubory Výstupní soubory jsou podkladem pro tisk sestav nebo výstupů do ostatních systémů
Tisk standardních tiskopisů Pokrývají základní oblast výstupů důležitou pro zpracování mezd
Dynamický dokument Kliknutím se dostáváme na detail útvaru Kliknutím se dostaneme na konkrétního zaměstnance
Vazba na okolí podklady pro účetnictví, rozbory státní a rezortní statistické výkazy podklady pro kontrolní orgány: VZP, OSSZ, FÚ, ÚDZ banky, spořitelna, pošta, penzijní fondy, výstup do účetnictví (Vema, SAP, Insyko, Eso, Ginis, Gordic) stravovací a docházkové systémy disketa pro VZP generování složenek typu B statistické šetření o mzdách Trexima informační systém o platech ISP podání na portál veřejné správy - ELDP
Nastavení systému všechny parametry pro výpočet mezd jsou součástí nastavení většina nastavení je udržovaná v časových řadách prostřednictvím tabulek a číselníků se popisuje organizace (např. organizační struktura) Nastavují parametry vyplývající z interních předpisů organizace a kolektivních dohod
Tabulka platových postupů pro uplatnění automatických platových postupů v souvislosti se Zákonem o platu
Definice kalendářů Definuje způsob rozvržení pracovní doby
Druhy pracovněprávních vztahů Definice parametrů výpočtu pro různé druhy PPV
Vzdělávání klasifikace všech vzdělávacích akcí, které zaměstnanci absolvují stanovení podmínek pro účast na vzdělávacích akcích plánování a sledování finančních prostředků na vzdělávání v organizaci vytvoření plánu vzdělávání úředníka – realizace zákona 312/2002 Sb. zabezpečení realizace vzdělávací politiky organizace
Funkce aplikace Vzdělávání Evidenční Kontrolní Plánovací Organizační
Evidenční funkce ve VZD katalog vzdělávacích akcí vzdělávací akce evidence časového průběhu akce evidence lektorů evidence účastníků evidence nákladů integrace údajů s PAM, PER a STM
Katalog vzdělávacích akcí Přehled všech typů akcí
Podrobný časový přehled akce – rozvrh akce Vzdělávací akce Podrobný časový přehled akce – rozvrh akce
Evidence lektorů Přehled přednášejících lektorů – mohou být vlastní zaměstnanci i cizí osoby
Detaily o účasti na akci všech zaměstnanců Evidence účastníků Detaily o účasti na akci všech zaměstnanců
Plán vzdělávání umožňuje vytvoření a sledování plánu vzdělávání zaměstnance eviduje požadavky na vzdělávání eviduje již splněné požadavky na vzdělávání porovná a vyhodnotí požadavky se skutečností
Osobní číslo s podrobným popisem plánu vzdělávání Plán vzdělávání Osobní číslo s podrobným popisem plánu vzdělávání
Kontrolní funkce ve VZD přehled o vzdělávání jednotlivých zaměstnanců sestavy Vzdělávací listy zaměstnanců Přehled lektorské činnosti zaměstnanců Vzdělávání managementu Karty interních lektorů
Vzdělávací listy zaměstnanců Rekapitulace a přehled o absolvovaných kurzech
Plánovací funkce ve VZD výběr vhodných účastníků plánování vzdělávacích akcí časový průběh akce účastníci vzdělávací akce lektoři na vzdělávací akci ubytování stravování doprava
Systemizace definice organizační struktury tvorba a obsazení systemizovaných míst zobrazení organizačních schémat modelování organizačních změn vazba na ostatní aplikace Vema
Organizační struktura vývoj organizační struktury v čase vazba nadřízenost/podřízenost mezi organizačními jednotkami v čase vícejazyčný popis útvarů pohled na organizační strukturu v zadaném okamžiku
Systemizovaná místa definice systemizovaných míst v čase identifikace a vazba na organizační útvar vícejazyčný název místa klasifikace systemizovaného místa kategorie, úroveň, funkce, zaměstnání platové zařazení, stupeň utajení požadavky na vzdělání a znalosti podrobný popis pracovní náplně tvorba systemizovaných míst dle vzorů
Pohled na organizační útvar Přechodem do podsouborů zobrazíme nadřízené, podřízené útvary a přehled systemizovaných míst daného útvaru
Pohled na systemizované místo Systemizovaná místa lze jednoduše vytvářet odvozením ze vzoru Položky syst. míst nabývající více hodnot současně zadáváme v podsouborech
Pohled na systemizované místo ... Požadavky na vzdělávání definujeme výběrem z Katalogu vzdělávacích akcí Údaje charakterizující vznik a zánik místa
Pohled na systemizované místo … Vstupem do podsouboru získáme informaci o obsazení místa příslušnými zaměstnanci včetně historie Informace o rezervaci místa, zadané v personalistice Textová položka umožňuje zadání podrobného popisu pracovní náplně místa
Modelování organizačních změn neomezený počet variant modelů možnost importu aktuálního stavu systemizace do modelu modelování budoucích změn v organizační struktuře, organizačních úrovních, vzorech a systemizovaných místech zobrazení a změny organizační struktury modelu v grafickém editoru schéma export zvoleného modelu do „ostré“ systemizace
Modelování organizačních změn Vstup do systemizovaných míst modelu Změny v organizační struktuře modelujeme buď v datovém editoru, nebo přímo ve spuštěném grafickém schématu
Grafický editor organizačních schémat – stromové zobrazení Označením kořenového uzlu lze docílit zobrazení pouze zvolené části organizační struktury ve schéma Ve stromové struktuře provádíme výběr organizačních jednotek, které budou ve schématu zobrazeny
Organizační struktura - schéma Zobrazuje organizační strukturu k zadanému datu, ve zvoleném jazyce Umožňuje přesun, změnu podúrovně, pořadí a stylu zavěšení vykreslených prvků Umožňuje nastavení formátu a obsahu jednotlivých prvků schéma
Organizační struktura - schéma Pro zobrazení schéma lze využít předdefinované šablony Umožňuje uložení více pohledů na schéma (různý vzhled a obsah)
Organizační struktura - schéma Vložení nadpisu a legendy schéma na zvolenou pozici Možnost exportu schéma do Wordu, Excelu, bmp,… Umožňuje tisk na libovolný formát, včetně možnosti složení z více listů
Tiskové výstupy tisk organizačních schémat standardní sestavy uživatelské sestavy dynamické dokumenty
Přehled obsazených míst
Charakteristika systemizovaného místa
Cestovní příkazy ucelená evidence pracovních cest tuzemských a zahraničních vozidel služebních i soukromých knihy jízd přístup do databáze lze provést i přes webový formulář automatické podklady pro Mzdy
Osobní karta cestovních příkazů Podle přihlášené osoby zobrazí data Vstupy do dat týkajících se přihlášené osoby
Osobní karta – webový formulář Kliknutím zde se otevře formulář pro zadání nového příkazu Přehled všech příkazů, které nejsou uzavřeny Všechny příkazy, uzavřené i neuzavřené Podřízení, kterým mohu schvalovat a kontrolovat CP
Formulář nové pracovní cesty Vyplňujeme jako jakýkoliv jiný webový formulář Z některých číselníků vybíráme Do některých můžeme i zapisovat
Náhled a tisk formuláře Po vyplnění čeká formulář na schválení Schvalovat lze i přes web Po schválení jej lze vytisknout a podepsat
Vyúčtování a rekapitulace cesty Detaily vyúčtování vyplňuje zaměstnanec podle skutečnosti. Zapisuje jízdy, časy, nutné vedlejší výdaje a jídlo poskytnuté zdarma Rekapitulaci vyplňují k tomu oprávněné osoby
Rozpočtové zajištění CP při schvalování cestovních příkazů je počítáno s vyjádřením správce rozpočtu příkazce přikazuje vyplatit zálohu a posléze i výsledný výdaj na pracovní cestu proplacení výdaje potvrzuje hlavní účetní
Portál přístup formou intranetových stránek - postačuje pouze internetový prohlížeč každý zaměstnanec se může seznámit s údaji, které jsou vedeny o jeho osobě výplatní lístek bilance odpracované doby, dovolená, nemoc osobní údaje, pracovní zařazení vedoucí vidí své podřízené systém je zabezpečen na základě údajů v personální databázi
Vstupní obrazovka portálu Přehled o organizaci – dostupný každému Analytické přehledy pro vedoucí Informace vedené o mé osobě
Rozbory pro vedení
Výkaz docházky na portálu měsíční přehled docházky podřízených bilance odpracované doby
Náhled stránky čerpání FKSP karta zaměstnance s čerpáním FKSP od začátku období
E-learning jako součást systému školení k aplikacím Vema systém elektronických kursů přístupných 24 hodin denně kursy dostupné v běžných internetových prohlížečích (například MS IE, Netscape, Mozilla) časově omezený přístup ke kursu chráněný heslem nebo certifikátem
Výhody elektronického vzdělávání snížení nákladů na vzdělávání časově nezávislé a individuální studium zajištění vysoké a jednotné úrovně předávaných znalostí objektivní ověření úrovně znalostí v závěrečném testu
Příklad elektronického kursu: Základy ovládání aplikací Vema Obsah 1. úkolu: start aplikace PER (personalistika), přihlášení do aplikace okno aplikace, stromová nabídka, okno datového editoru základní funkce v datovém editoru: hledání záznamu podle textového řetězce, pohyb v souboru nabídka funkcí datového editoru, panel nástrojů datového editoru
Číslování úkolů a stránek kursu Tlačítko pro pohyb uvnitř kursu Tlačítka pro pohyb uvnitř kursu Vstup do aplikace PER Vysvětlující komentář
Stromová nabídka aplikace PER Vysvětlení stromové nabídky aplikace PER
Vysvětlení ovládacích prvků pro pohyb v souboru
Odpovědi na testovací otázky
Příklad elektronického kursu: Základy ovládání aplikací Vema Obsah 2. úkolu: hledání v souboru podle klíče formáty zobrazení souboru, formulářový a tabulkový formát vstup do podřízeného souboru vložení nového záznamu pořizování údajů zrušení záznamu
Vysvětlení tabulkového formátu souboru
Vysvětlení formulářového formátu souboru
Postup při rušení záznamu
Závěrečná stránka kursu
Systémové vlastnosti aplikací nastavení úrovní oprávnění přizpůsobení vzhledu obrazovek možnost práce s daty (součty, třídění, zúžení, spojování, vyhledávání aj.) vytváření uživatelských sestav komunikace s MS Word, MS Excel, export dat do databázových formátů
Technologická architektura psáno v jazyce C++ společné systémové jádro vlastní relační databáze generátor aplikací Vema generátor sestav datový editor Vema
Generátor aplikací vytváří aplikace, které mají jednotné uživatelské rozhraní a veškeré aplikačně nezávislé funkce jsou v nich realizovány stejně základem všech aplikací je společný datový model aplikace mezi sebou sdílejí stejné údaje, takže údaje používané ve více aplikacích jsou pořizovány jen jednou a používány opakovaně
Datový editor poskytuje široké možnosti vlastních uživatelských modifikací jednotlivých aplikací na základě standardních vlastností aplikace lze kdykoliv upravit formuláře pro práci s údaji je možno upravovat funkce pořizování a rušení dalšími podmínkami a modifikovat nabídky funkcí a souborů
Služby společnosti Vema Call Centrum Vema 800 100 262 http://ccv.vema.cz 900 200 200 konzultační a metodická podpora implementace aplikací školení aplikací – individuální / standardní, základní / rozšiřující setkání uživatelů
Dokumentace Uživatelské příručky Provozní dokumentace v elektronické podobě Báze znalostí http://znalosti.vema.cz Metodické materiály ke školení k seminářům
Realizace u zákazníka Řízená implementace dle dohodnutého harmonogramu Školení Instalace, naplnění číselníků a tabulek Zavedení dat a ověřovací zpracování Ostrý provoz
Vema, a. s. Okružní 871/3a, 638 00 Brno Tel.: 530 500 000 www.vema.cz vema@vema.cz http://v3.vema.cz demoverze k vyzkoušení