DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE – LABORATORNÍ CVIČENÍ
ZÁKLADNÍ PRAVIDLA Experiment musí být předem dobře vysvětlen (žák nesmí tápat). Každá pracovní skupina má k dispozici PC – notebook. Jsou spuštěny současně dvě aplikace: DataStudio a PowerPoint 2010 pro jednoduchý přenos dat (vložení snímku obrazovky). Žáci před samostatným měřením jsou podrobně seznámeni se základními funkcemi DataStudia. Provádí se nácvik na jednoduchých senzorech a přenášení dat do PowerPointu. Pro žáky, kteří začínají s Pascem pracovat prvně, používáme vzorovou šablonu v PowerPointu, kde jsou názorné ukázky postupu celého experimentu. Senzory k měření mají žáci jako foto zprvu přímo v šabloně, postupně si je fotí a vkládají samostatně jako pracovní skupina. Výsledky měření a závěry zpracovávají a současně můžou přikládat svou fotodokumentaci. Na základě měření, které mají zadané, samostatně připravují s daným senzorem svůj vlastní experiment a vyhodnocují.
UKÁZKA Z PŘEDMĚTU DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE Pracovní postup experimentu č.1 žáci dostali v šabloně. Pracovní postup experimentu č.2 žáci navrhli a vytvořili samostatně. K vlastnímu návrhu použili konzultaci s vyučujícím a informace na internetu. Žáci využívají znalosti z předmětů: informatika, digitální technologie a v tomto případě i z přírodopisu.
PRACOVNÍ SKUPINA DATUM: duben 2012 Daniel 9.B Tomáš 9.A Jiří 9.A
ZÁKLADNÍ VYBAVENÍ NOTEBOOK - PC DATA STUDIO Přenos dat PASCO FOTOAPARÁT - KAMERA Microsoft PowerPoint 2010
HAND-GRIP HEART RATE SNS MĚŘENÍ SRDEČNÍHO TEPU PASCO POMŮCKY PS – 2186 HAND-GRIP HEART RATE SNS PS – 2100A USB LINK
MĚŘENÍ SRDEČNÍHO TEPU NASTAVENÍ SENZORU – VZORKOVÁNÍ: 5 sekund
MĚŘENÍ SRDEČNÍHO TEPU V PRŮBĚHU MĚŘENÍ SLEDUJEME AKTUÁLNÍ TEP I ČÍSLICOVÝM ZOBRAZENÍM
MĚŘENÍ SRDEČNÍHO TEPU Přenos dat z Data studia do PowerPointu : Vložení – Snímek obrazovky
Pracovní postup experimentu č.1 MĚŘENÍ SRDEČNÍHO TEPU Pracovní postup experimentu č.1 Měření srdečního tepu v naprostém klidu po dobu dvou minut. Měření srdečního tepu po 10 dřepech po dobu dvou minut (měření spustit až po dřepech). Měření srdečního tepu po 20 dřepech po dobu dvou minut (měření spustit až po dřepech). Měření srdečního tepu po 30 dřepech po dobu dvou minut (měření spustit až po dřepech). První čtyři měření vložit do jednoho grafu. Druhý graf bude měření srdečního tepu po 30 dřepech po takovou dobu, až se tep přiblíží původnímu klidovému stavu (max. 6 minut). 7.Experiment aplikovat na všechny členy skupiny. 8.Vyhodnocení experimentu 9.Fotodokumentace Poznámka: Celé měření musí probíhat plynule, měřený žák nemluví – soustředí se, snažíme se co nejvíce zajistit stejné podmínky pro všechna měření.
Měření srdečního tepu podle bodů: 1. až 4. Tomáš
Měření srdečního tepu podle bodu: 6. Tomáš
Měření srdečního tepu podle bodů: 1. až 4. Daniel
Měření srdečního tepu podle bodu: 6. Daniel
Měření srdečního tepu podle bodů: 1. až 4. Jiří
Měření srdečního tepu podle bodu: 6. Jiří
Vyhodnocení experimentu 1 Budeme hodnotit rozdíl největší tepové frekvence a nejmenší tepové frekvence celkově a sečteme s rozdílem na konci měření plus rozdíl z měření podle postupu - bodu 6. Hodnoty zapíšeme do tabulky a vyhodnotíme měřené žáky. Nejlepší „fyzičku“ bude mít žák s nejnižší hodnotou. maximální minimální maximum minimum měření 6 frekvence rozdíl na konci na začátku celkem pořadí JIŘÍ 164 73 91 117 88 29 154 115 39 159 I. TOMÁŠ 206 85 121 128 40 166 49 210 III. DANIEL 81 113 87 26 169 52 163 II.
FOTODOKUMENTACE – experiment 1
FOTODOKUMENTACE – experiment 1
FOTODOKUMENTACE – experiment 1
FOTODOKUMENTACE – experiment 1
FOTODOKUMENTACE – experiment 1
FOTODOKUMENTACE – experiment 1
FOTODOKUMENTACE – experiment 1
FOTODOKUMENTACE – experiment 1
MĚŘENÍ SRDEČNÍHO TEPU Pracovní postup experimentu č.2 Cíle: Měření srdečního tepu v naprostém klidu – 2 minuty. Měření srdečního tepu při poslechu pomalé hudby – 2 minuty. Měření srdečního tepu při poslechu rychlé hudby – 2 minuty. Měření srdečního tepu při sledování akčního filmu – 2 minuty. Měření srdečního tepu při představě běžeckého závodu – 2 minuty. Cíle: Zjistit, zda lze prokazatelně měřit změny frekvence srdečního tepu při různé činnosti, ale bez fyzické zátěže organismu. Vybrat a navrhnout vhodné možnosti srovnávacího měření pro více žáků.
Měření srdečního tepu – experiment 2 - Jiří
Měření srdečního tepu – experiment 2 - Tomáš
Měření srdečního tepu – experiment 2 - Daniel
Vyhodnocení experimentu 2 Frekvenci srdečního tepu lze ovlivňovat nejen fyzickou zátěží, ale i různou duševní aktivitou ( poslech hudby, sledování filmu, sledování sportovního zápasu, strach před zkoušením, když se na něco těšíme……). V této oblasti doporučujeme dvě měření: V naprostém klidovém stavu po dobu 2 minut. Při vžití do představy účasti ne běžeckém závodu, zavřené oči, vhodné je vytvoření patřičné zvukové kulisy. Stejné duševní aktivity mohou mít různý vliv na frekvenci srdečního tepu u jednotlivých žáků. Například metalová hudba může u někoho vyvolat zvětšení frekvence a u někoho naopak vyvolá zmenšení frekvence srdečního tepu. Dále navrhujeme vyzkoušet měření frekvence srdečního tepu přímo při ústním zkoušení u různých žáků.
FOTODOKUMENTACE – experiment 2
FOTODOKUMENTACE – experiment 2
FOTODOKUMENTACE – experiment 2
FOTODOKUMENTACE – experiment 2
Jiri_1.ds Jiri_2.ds Jiri_3.ds Tomas_1.ds Tomas_2.ds Daniel_1.ds VÝSTUPY - SOUBORY Jiri_1.ds Jiri_2.ds Jiri_3.ds Tomas_1.ds Tomas_2.ds Daniel_1.ds Daniel_2.ds Daniel_3.ds Tomas_3.ds Kulisa_zavodu.avi 1_SrdecniTep_1ZSZruc_Šrachta.ppt
POUŽITÉ ZDROJE – ADRESA ŠKOLY www.pasco.cz www.pasco.com I. Základní škola Zruč nad Sázavou Na Pohoří 575 285 22 Zruč nad Sázavou