Integrace žáků z odlišného sociálně kulturního prostředí do základních škol Mgr. Dušana Fučíková
Integrace žáků z odlišného sociálně kulturního prostředí do základních škol Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/
Integrace žáků z odlišného sociálně kulturního prostředí do základních škol Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/ Osobní praxe • učím na Základní škole, Dvořákův okruh, Krnov • speciální pedagogika na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci • 10 let praxe na zvláštní škole (dnes speciální) • 2 roky práce s dětmi s poruchou školní přizpůsobivosti (v minulosti tzv. vyrovnávací třídy) • 14 let jsem učila děti s dyslexií, dysgrafií a dysortografií v speciálně tomu určených třídách • setkala jsem se s desítkami dětí s poruchou chování, s diagnostikou LMD a později ADHD
Integrace žáků z odlišného sociálně kulturního prostředí do základních škol Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/ Zapojení do projektu e-learningu • v létě 2009 jsem byla spolu s vedením ZŠ Dvořákův okruh, kde učím, seznámena s přípravou projektu e-learningu na Slezské univerzitě v Opavě, přímo ve Vzdělávacím centru v Krnově • škola se do projektu aktivně zapojila • z možných témat mi bylo nejbližší právě téma „Integrace žáků z odlišného sociálně kulturního prostředí „s těmito dětmi a jejich rodinami jsem se poprvé setkala na ZvŠ, v každé třídě, kterou jsem učila vždy takové dítě, či děti byly • podzim 2009 školení Moodle
Integrace žáků z odlišného sociálně kulturního prostředí do základních škol Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/ Popis kurzu • termín kurzu: – • počet účastníků: 7 pedagogů, vše ženy • hodinová dotace: 12 vyučovacích hodin, z toho 10 hodin samostudia a 2 hodiny na závěrečném tutoriálu Obsah kurzu: • seznámit s pojmy integrace, nízké sociálně kulturní prostředí a integrace ve školské legislativě, odlišnost pojmů asimilace a integrace, charakteristika sociálně znevýhodněného žáka, rozdíl mezi sociálním znevýhodněním a zdravotním znevýhodněním – přístup v legislativě • možnosti předškolního vzdělávání dětí ze soc. znevýhodněného prostředí • porovnání vzdělávání dětí v přípravných ročnících ZŠ a předškolním odděleních MŠ
Integrace žáků z odlišného sociálně kulturního prostředí do základních škol Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/ Obsah kurzu • asistent pedagoga - postavení ve škole • odlišnost role asistenta dětí tělesně a smyslově handicapovaných a asistenta dětí sociálně znevýhodněných • metody práce s dětmi ze sociálně znevýhodněného prostředí (poruchy učení, ADHD, …) • příprava na vyučování, využití nízkoprahových zařízení pro děti a mládež - Zvídálek • příprava starších dětí na vyučování • možnosti pomoci učňům a studentům na středních školách
Integrace žáků z odlišného sociálně kulturního prostředí do základních škol Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/ Cílová skupina • především učitelky a učitelé I. a II. stupně základní školy • také pedagogové z učilišť a středních škol
Integrace žáků z odlišného sociálně kulturního prostředí do základních škol Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/ Cíl práce Hlavním cílem bylo seznámit účastníky kurzu se stávajícími možnostmi integrace sociálně znevýhodněných dětí na základní škole, s možnostmi danými současnou legislativou. Ukázat seznam možných situací, ve kterých je vhodná a výhodná pomoc asistenta. Přiblížení metod sociální práce s těmito dětmi, možnosti doučování.
Integrace žáků z odlišného sociálně kulturního prostředí do základních škol Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/ Průběh kurzu • zapsáno sedm účastníků kurzu • kurz byl spuštěn v druhé polovině září 2010 • text kurzu provázely úkoly k zamyšlení • k ukončení kurzu byl povinný kontrolní test a účast na tutoriálu • tutoriál se uskutečnil v polovině října 2010 V rámci tutoriálu jsme mimo jiné shlédli ukázku z dokumentárního časosběrného projektu České televize „Ptáčata“ o dětech z okraje společnosti. Podle zpětného ohlasu účastníků, byla většina s kurzem spokojena.
Integrace žáků z odlišného sociálně kulturního prostředí do základních škol Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/
Integrace žáků z odlišného sociálně kulturního prostředí do základních škol Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/ Spokojenost s celkovou náplní kurzu Velmi spokojen 3 Spokojen 4 S výhradami 0 Nespokojen 0
Integrace žáků z odlišného sociálně kulturního prostředí do základních škol Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/ Hodnota vytvořených studijních opor Velmi dobré 3 Dobré 4 S výhradami 0 Neuspokojivé 0
Integrace žáků z odlišného sociálně kulturního prostředí do základních škol Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/ Jaký přínos pro Vás měl právě absolvovaný kurz? Získal jsem nové poznatky 7 Nepřinesl nic nového 0 Žádný 0
Integrace žáků z odlišného sociálně kulturního prostředí do základních škol Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/ Vyhovovalo Vám časové rozložení kurzu a způsob studia? Ano zcela 7 Ano s výhradami 0 Ne 0
Integrace žáků z odlišného sociálně kulturního prostředí do základních škol Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/ Jak hodnotíte přístup personálu vzdělávací instituce? Velmi ochotný 5 Dobrý 2 S výhradami 0 Neuspokojivý 0
Integrace žáků z odlišného sociálně kulturního prostředí do základních škol Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/ Příprava kurzu Problém • nebylo přesně dáno, komu je kurz určen, učitelům jakých typů škol • výběr literatury k tvorbě e-learningového textu • tvorba kontrolních otázek a závěrečného testu Tvorba textu ke kurzu pro mě osobně byla přínosem, nakonec jsem při psaní použila mnoho poznatků a zkušeností ze své mnohaleté praxe a i přesto jsem si ujasnila a upřesnila některé pojmy z dané oblasti.
Integrace žáků z odlišného sociálně kulturního prostředí do základních škol Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/ E-learning • výhoda studia z domova • možnost časového rozložení podle osobních potřeb • volba kurzu podle zájmu Sama jsem absolvovala 6 kurzů jako účastník. Dva z nich byly výborné a i ty další byly obohacující a přínosné.
Integrace žáků z odlišného sociálně kulturního prostředí do základních škol Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/ Prostor pro diskuzi Děkuji za pozornost