Název projektu: Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.10/03.0008.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
- Nachází se v obci Tábor v Jižních Čechách na toku Košínského potoka.
Advertisements

Environmentální výchova
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Měření fyzikálních veličin – Měření teploty
Brabcová – Klufová - Sainer. • Člověk • Přírodní působení • Smrt nebo vážné následky pro mnoho lidí • Znečištění životního prostředí.
Proč recyklovat vozidla s ukončenou životností - autovraky? Mgr. Milena Marešová Praha 2006.
Název projektu: Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.10/
Voda Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 3
ZEMNÍ PLYN.
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.10/
Autor Mgr. Rudolf Jánošík Číslo materiálu 6_3_ZMP_9 Datum vytvoření Druh učebního materiálu Prezentace k výkladu Ročník 3. Ročník Anotace Česká.
Kovy Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 11
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.10/
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Petr Smetana, NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_ Hudební skladatelé TÉMA: Antonín.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Další nebezpečné úrazy
Hliník Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 14
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín POBALTSKÉ REPUBLIKY 1.
Autor Mgr. Rudolf Jánošík Číslo materiálu 6_3_ZMP_6 Datum vytvoření Druh učebního materiálu Prezentace k výkladu Ročník 3. Ročník Anotace Česká.
Halogenidy.
Hutnický průmysl Odvětví zabývající se získáváním a zpracováním kovů a jejich slitin černá metalurgie = výroba železa, oceli, válcovaný materiál Ostravsko,
Autor Mgr. Rudolf Jánošík Číslo materiálu 6_3_ZMP_2 Datum vytvoření Druh učebního materiálu Prezentace k výkladu Ročník 3. Ročník Anotace Česká.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Kyselost a zásaditost vodných roztoků. pH
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev: Žiji ve státě Autor: David Kopecký kód DUMu:
NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V PŘÍRODOPISU 52/CH17/ , VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: KYSELINY A ZÁSADY AUTOR:
Registrační číslo projektu:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
VODNÍ NÁDRŽE ČESKÉ REPUBLIKY
Registrační číslo projektu:
RISKUJ ANORGANICKÉ SLOUČENINY
Život po třicetileté válce
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:zeměpis Ročník:9. ročník Klíčová slova:Česká republika, potravinářský.
Vodopády Radim Maciuch VOŠ a SPŠE, Božetěchova 3, Olomouc
Savci – řád hlodavci (úvod)
Hydroxidy Richard Horký. pH a indikátory Názvosloví 2Názvosloví 1SymbolyVlastnosti
CHEMIE ROZTOKY.
Litva, Lotyšsko a Estonsko
Aldehydy a ketony.
Určeno pro 5. ročník ZŠ Člověk a jeho svět – Lidé a čas – Novější dějiny ČR – Národní obrození VY_32_INOVACE_150 duben 2011Mgr. Hana Patschová.
Člověk a jeho svět – Místo, kde žijeme – Sousední státy ČR
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Základní škola a mateřská škola T.G.Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Portál eVIM.
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY SVĚTA ZNEČIŠTĚNÍ HYDROSFÉRY
Autor: Mgr. Eva Vondrková Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Sulfidy Dvouprvkové sloučeniny síry (S) s jiným prvkem
Registrační číslo projektu:
Doba bronzová a železná
ZÁSADY_OBECNÝ NÁHLED CH_108_Zásady_Obecný náhled Autor: PhDr. Jana Langerová Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:zeměpis Ročník:9. ročník Klíčová slova:Česká republika, chemický,
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Oxidy důležité pro stavebníky a malíře
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Vypracoval: Martin Murys Konzultant: Mgr. Miroslava Zbavitelová
Zásady Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Sloučeniny H y d r o x i d y RZ –
HYDROXIDY.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Prvouka pro 1.stupeň ZŠ Královéhradecký kraj VY_03_INOVACE_32_12.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Sulfidy Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka Bártová.
Ch_094_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kovy-Železo, hliník
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
ELEKTROLÝZA.
Hydroxidy.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
ELEKTROCHEMICKÉ VÝROBNÍ PROCESY
Transkript prezentace:

Název projektu: Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.10/

 Při výrobě oxidu hlinitého z bauxitu je potřeba projít poměrně složitým výrobním postupem. Ruda se musí nejprve rozemlít a smísit s vápencem a hydroxidem sodným. Vzniklá směs se přečerpává do vysokotlakých nádob, kde se následně zahřívá. Hydroxid sodný rozpouští s oxidem hlinitým, který se z roztoku vysráží, propere, zahřeje, čímž se odstraňuje ze směsi vzniklá voda. Koncovým členem je bílý prášek podobný cukru – oxid hlinitý. Bauxit - Al2O3·2 H2O

Červený kal či červené bahno je silně zásaditý odpadní produkt vznikající při výrobě hliníku Bayerovým zásaditým pochodem. Vzniká tak, že se z rozdrceného bauxitu pomocí vodného roztoku hydroxidu sodného louhuje hydroxid hlinitý Al(OH)3. Charakteristická červená barva vzniká následkem přítomnosti hydroxidů železa. Červený kal kromě vody a hydroxidu sodného obsahuje sloučeninykřemíku, titanu a železa. Na jednu tunu vyrobeného hliníku vzniká podle kvality suroviny od 1,6 t červeného kalu u tropického bauxitu až po 3,7 t u některých evropských bauxitů.[[

 K protržení hráze odkaliště poblíž města Ajky došlo 4. října 2010 v odpoledních hodinách, kdy se ve 12:25 protrhla hráz kaliště hliníkárny Ajka Timföldgyár společnosti MAL Magyar alumínium a silně zásaditý žíravý červený kal obsahující těžké kovy zaplavil několik sídel a zamořil vodní toky. Silně postižena byla vesnice Kolontár a město Devecser, katastrofa způsobila smrt 10 lidí včetně dětí, mnoho materiálních a ekologických škod a přes 130 lidí bylo chemicky popáleno nebo jinak zraněno, z toho 11 vážně.

%B6siszap-katasztr%C3%B3fa_v%C3%A1zlat_ svg/280px- Ajkai_v%C3%B6r%C3%B6siszap-katasztr%C3%B3fa_v%C3%A1zlat_ svg.png

 Nehoda měla z ekologického hlediska podobný rozsah, jako o cca půl roku starší únik ropy v Mexickém zálivu. Z kaliště uniklo cca 700 tis. kubíků červeného kalu obsahujícího podle měření Greenpeace 110mg/kg arzénu, 1,3 mg/kg rtuti a 660 mg/kg chromu, což jsou velmi vysoké hodnoty. Zaplavená oblast se odhaduje na 40 km². Místy vrstva bahna dosahovala až výše dvou metrů. Vláda v oblasti vyhlásila stav ohrožení.

► Kal se dostal do řeky Marcal a do potoka Torna. V řece Marcal bylo naměřeno 6. října pH 12, což je hodnota prostředí neslučitelného se životem jakýchkoliv živočichů, v řece i v potoku zmizel veškerý život, na jejich březích ležely mrtvé ryby. Na 500 pracovníků krizového centra, vojáci a experti MAL se snažili snížit sádrovcem a octem pH v řece alespoň na 9, aby ochránili život v řekách Rába a Mošonský Dunaj, potažmo i Dunaj. Do Ráby a 7. října i do Dunaje se nakonec kal dostal, ale tam životní prostředí díky neutralizaci výrazně neohrozil, k neutralizaci bylo použito více než 300 tun látek. Situaci někteří lidé přirovnali ke katastrofě v Černobylu. ► Škody se odhadují na 1,7 mld. Kč...

řeka Marcal

 %C3%AD_hr%C3%A1ze_odkali%C5%A1t%C4% 9B_u_Ajky %C3%AD_hr%C3%A1ze_odkali%C5%A1t%C4% 9B_u_Ajky  jedovaty-kal-uz-je-v-dunaji/ jedovaty-kal-uz-je-v-dunaji/