Dopravní úloha Literatura Kosková I.: Distribuční úlohy I.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Literatura Kosková: Distribuční úlohy I
Advertisements

Dualita úloh lineárního programování a analýza citlivosti
SIMPLEXOVÝ ALGORITMUS Řešení v tabulkovém procesoru
Úterý 11:00 – 12:30 hod. učebna 212 RB © Lagová, Kalčevová
Mgr. Andrea Cahelová Gymnázium J. Kainara, Hlučín
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 6/14.
Aplikace teorie grafů Základní pojmy teorie grafů
Téma 3 Metody řešení stěn, metoda sítí.
Úterý 11:00 – 12:30 hod. učebna 212 RB © Lagová, Kalčevová
Lineární programování Simplexový algoritmus
Základy lineárního programování
Lineární algebra.
Okružní dopravní problém
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 7/14.
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 8/14.
LINEÁRNÍ OPTIMALIZAČNÍ MODEL
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 9/14.
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 4/14.
SÍŤOVÁ ANALÝZA.
* Graf přímé úměrnosti Matematika – 7. ročník *
Obvody stejnosměrného proudu
RLC Obvody Michaela Šebestová.
SAM Přehled témat.
Formulace a vlastnosti úloh lineárního programování
EKONOMICKO MATEMATICKÉ METODY
CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. 14. PŘEDNÁŠKA.
Radim Farana Podklady pro výuku
ANALÝZA VÝSLEDKŮ LINEÁRNÍHO OPTIMALIZAČNÍHO MODELU
Nelineární programování - úvod
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Další typy dopravních problémů
CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. 14. PŘEDNÁŠKA.
Vysoké učení technické v Brně Fakulta strojního inženýrství
Teorie systémů a operační analýza1 Celočíselné programování RNDr. Jiří Dvořák, CSc.
CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ
Přímá a nepřímá úměrnost - opakování
Grafický zápis algoritmů (vývojové diagramy) Test na trojúhelník (trojúhelníková nerovnost) Maximum ze tří čísel s použitím pomocné proměnné Pravoúhlý.
Gradientní metody Metoda největšího spádu (volný extrém)
Vektorové prostory.
II. Analýza poptávky Přehled témat
Základní operace s maticemi
Simplexová metoda pro známé počáteční řešení úlohy LP
Lineární programování - charakteristika krajních bodů
CW – 13 LOGISTIKA 23. PŘEDNÁŠKA Logistika a …. Distribuční Problém
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Informatika ročník ( volitelný předmět ) Název materiálu VY_32_INOVACE_05_Excel – základní.
Operační výzkum Lineární programování Dualita v úlohách lineárního programování. Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace.
MME51 Ekonomicko-matematické metody 5 Prof. RNDr. Jaroslav Ramík, CSc.
MME41 Ekonomicko-matematické metody 4 Prof. RNDr. Jaroslav Ramík, CSc.
EMM21 Ekonomicko-matematické metody 2 Prof. RNDr. Jaroslav Ramík,CSc.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Řešení rozvozních úloh Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
Simplexová metoda.
L i n e á r n í r o v n i c e II. Matematika 8.ročník ZŠ
Analýza výsledků v modelech lineárního programování
Operační výzkum Lineární programování Dopravní úloha nevyrovnaná.
CW-057 LOGISTIKA 4. CVIČENÍ Výroba směsí Leden 2017
Lineární programování
Další typy dopravních problémů
Maximální propustnost rovinné dopravní sítě
CW-057 LOGISTIKA 35. PŘEDNÁŠKA Lineární programování - 5 Leden 2017
Jednostupňová dopravní úloha
Maďarská metoda Kirill Šustov Michal Bednář Stanislav Běloch
1 Lineární (vektorová) algebra
Lineární optimalizační model
Základní zpracování dat Příklad
CW-057 LOGISTIKA 38. PŘEDNÁŠKA Lineární programování - aplikace
Toky v sítích.
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Dopravní úloha.
Transkript prezentace:

Dopravní úloha Literatura Kosková I.: Distribuční úlohy I

Jednostupňová dvouindexová úloha Přeprava zboží, materiálu, lidí …z míst zdrojů k místům spotřeby jediným způsobem To, co odvážíme nebo přivážíme se jednoduše sčítá Odkud - dodavatelé Kam – spotřebitelé Co (kolik)? Za kolik? D S

Dopravní úloha Matematický model Tabulkový zápis Vyvážení úlohy Nalezení výchozího řešení Test optima Přechod na lepší řešení

Matematický model Najděte minimum (maximum) lineární funkce   za podmínek a podmínek nezápornosti

Příklad Ze tří kompostů rozvážíme hnojivo na čtyři hony. Vzdálenosti v km mezi jednotlivými komposty a hony, kapacity kompostů a požadavky honů jsou uvedeny v dopravní tabulce. Máme určit takový přepravní plán, při kterém bude celkový počet ujetých tkm minimální.   S1 S2 S3 S4 ai D 3 5 4 1 10 2 20 bj

Políčko uvnitř tabulky Perspektivita Vzdálenost ui+vj-cij cij xij ui+vj Qij Propustnost Hodnota testu optimality Přepravované množství

Charakter dopravního systému Kapacity dodavatelů a = (10, 20, 10)T Požadavky spotřebitelů b = (10, 5, 5, 20) Matice vzdáleností Úloha je vyvážená

Vyvážení úlohy Kapacita dodavatelů vyšší než požadavky spotřebitelů: přidáme fiktivního spotřebitele převis nabídky – část dodávek se nerealizuje Kapacita dodavatelů menší než požadavky spotřebitelů: přidáme fiktivního dodavatele převis poptávky – určitá část poptávky bude neuspokojená

Vyvážení úlohy Sazby ve fiktivním řádku i sloupci budou nulové Kapacita fiktivního sloupce (spotřebitele) se rovná součtu kapacit dodavatelů mínus součet kapacit spotřebitelů Kapacita fiktivního řádku se rovná součtu kapacit spotřebitelů mínus součet kapacit dodavatelů

Metody pro nalezení výchozího řešení Metoda severozápadního rohu Indexová metoda Vogelova aproximační metoda

Metoda severozápadního rohu 1. krok: Dopravní tabulka má právě jeden severozápadní roh (buňku); Obsadíme tuto buňku maximálním možným množstvím zboží xij, tj. hodnotou min(ai, bj) Dodavatele, resp. spotřebitele, který má vyčerpanou kapacitu, resp. požadavek vypustíme z dalších úvah (vyškrtneme z dopravní tabulky). 2. krok: V nově vzniklé dopravní tabulce (bez vyškrtnutého dodavatele, resp. spotřebitele) opakujeme krok 1. Konec algoritmu: když jsou vyčerpány kapacity všech dodavatelů a uspokojeny požadavky všech spotřebitelů.

Metoda severozápadního rohu Výchozí řešení nalezené metodou SZ rohu

Indexová metoda krok: 2. krok: Konec algoritmu: V dopravní tabulce najdeme nejmenší cenu a buňku, která tuto cenu obsahuje, obsadíme maximálním množstvím zboží xij, tj. hodnotou min(ai bj). Dodavatele, resp. spotřebitele, jehož kapacitu jsme vyčerpali, resp. jehož požadavek jsme uspokojili, vyškrtneme z tabulky a vypustíme z dalších úvah. 2. krok: V nově vzniklé tabulce (menší, bez vyškrtnutého dodavatele, resp. spotřebitele) opakujeme krok 1. Konec algoritmu: když jsou vyčerpány kapacity všech dodavatelů a uspokojeny požadavky všech spotřebitelů.

Indexová metoda První krok indexové metody

Indexová metoda Výchozí řešení nalezené indexovou metodou

Vogelova aproximační metoda krok: V každém řádku a každém sloupci (dále jen v každé řadě tabulky) určíme rozdíly mezi dvěma nejvýhodnějšími cenami; nazveme je řádkové, resp. sloupcové diference (dále jen řadové diference). 2. krok: V řadě (řádku nebo sloupci) s největší diferencí se vyhledá buňka s nejvýhodnější cenou a obsadí se maximálním přípustným množstvím zboží xij. Dodavatel, resp. spotřebitel, u kterého je vyčerpána kapacita, resp. splněn požadavek, se z tabulky vyškrtne a vypustí z dalších úvah. 3. krok: V nově vzniklé (menší) tabulce se opakuje krok 1. a 2. Konec algoritmu: když jsou vyčerpány kapacity všech dodavatelů a splněny požadavky všech spotřebitelů.

Vogelova aproximační metoda Volba první trasy

Test optimality krok: 2. krok: 3. krok Určíme m+n hodnot duálních proměnných ui, vj ze vztahu ui+vj = cij, tj. pro (i,j)B (obsazená pole). Protože soustava rovnic má jeden stupeň volnosti (o jednu proměnnou víc než je rovnic), volíme ji libovolně (např. položíme u1= 0). 2. krok: Pro všechny indexy (i,j)B (neobsazená pole) prověříme, zda platí ui+vj = cij. Platí-li to pro všechny (i,j)B, řešení DÚ je optimální. V opačném případě se dá řešení zlepšit: 3. krok Vybereme největší z rozdílů ui+vj - cij  0 a buňku DiSj obsadíme maximálním možným množstvím zboží (to se provede tzv. Dantzigovým uzavřeným obvodem).

První krok testu optimality

Druhý krok testu optimality Řešení je optimální

Test optimality Jiné výchozí řešení Řešení není optimální

Přechod na nové řešení Jedná se o změnu báze Změna přepravovaného množství musí být vyrovnána pro všechny dodavatele i spotřebitele Provádíme graficky v dopravní tabulce Grafické schéma se nazývá Dantzigův uzavřený obvod 

Dantzigův obvod - definice Je to lomená čára, která vychází z neobsazené buňky (i,j)B, lomí se v obsazených buňkách (r,s)B a končí v původní buňce. Buňky, ve kterých se obvod lomí, označujeme střídavě znaménky + a  podle toho, zda příslušnou hodnotu xij k trase přidáváme nebo z trasy odebíráme. Aby nové řešení bylo bazické, tj. obsahovalo opět m+n1 kladných hodnot cij, volíme za přesunovanou hodnotu xij minimální z hodnot xij na rozích uzavřeného obvodu označených znaménkem .

Danzigův uzavřený obvod + - - +

Nové řešení Přesun t=5 po Danzigově obvodu Řešení je degenerované

Degenerace Říkáme, že řešení je degenerované, když počet kladných hodnot xij (tj. počet obsazených spojů) je menší než m+n-1. Degenerace vzniká: Při konstrukci výchozího řešení Při přesunech po Dantzigových obvodech Odstranění degenerace Vložíme malé množství ε na neobsazené pole, které s ostatními obsazenými netvoří uzavřený okruh. Toto pole pak považujeme za obsazené.

Degerace při přesunu po Dantzigově obvodu

Odstranění degenerace Vložíme malé množství ε na neobsazené pole, které s ostatními obsazenými netvoří uzavřený okruh. Toto pole pak považujeme za obsazené.

Degenerace ve výchozím řešení Vyčerpána zároveň kapacita i požadavek

Nové řešení - + + - - +

Nové řešení

Optimální řešení