Procvičovací cvičení – časování sloves Projekt Škola činností CZ.1.07/1.4.00/21.30.20 VY_32_INOVACE_175 Základní škola Loket, okres Sokolov Procvičovací cvičení – časování sloves Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu. Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost. ©Mgr. Soňa Patrochová
Název: práce s textem – časování sloves, tvoření vět podle posloupnosti Anotace: pracovní listy jsou určeny k procvičování probraného učiva Autor: Mgr. Soňa Patrochová Jazyk: Český Očekávaný výstup: časování sloves, slovesné časy, osoby a číslo Klíčová slova: čas sloves – přítomný, minulý, budoucí, sloveso být - časování Druh učebního materiálu: pracovní listy Druh interaktivity: Cílová skupina: žáci 1.stupně základní školy Stupeň a typ vzdělávání: 1.stupeň ZŠ - základní Ročník: 4. Vazby na ostatní materiály: učebnice a pracovní sešit ČJ 4.ročník – Nová škola Brno
Slovesa jsou slova, která _____________________________ _____________________________. U sloves určujeme : 1. ___________ 2. ___________ 3. ___________
Slovesa jsou slova, která vyjadřují co osoby , zvířata a věci dělají nebo co se s nimi děje. U sloves určujeme: 1. osobu (já, ty, on, ona, ono, my, vy, oni, ony, ona) 2. číslo ( jednotné a množné) 3. čas (přítomný, minulý, budoucí)
Sloveso „být“ Časuj sloveso být v minulém čase: Číslo jed. Číslo mn. 1. já ____________ 1. my ___________ 2. ty ____________ 2. vy ___________ 3. on, ona, ono 3. oni, ony, ona ______________ _______________
Sloveso „být“ Časuj sloveso být v budoucím čase: Číslo jed. Číslo mn. 1. já ____________ 1. my ___________ 2. ty ____________ 2. vy ___________ 3. on, ona, ono 3. oni, ony, ona ______________ _______________
Sloveso „být“ Časuj sloveso být v přítomném čase: Číslo jed. Číslo mn. 1. já ________ 1. my _________ 2. ty ________ 2. vy _________ 3. on, ona, ono ___ 3. oni, ony, ona ____
Sloveso „být“ Časuj sloveso být v budoucím čase: Číslo jed. Číslo mn. 1. já budu 1. my budeme 2. ty budeš 2. vy budete 3. on, ona, ono bude 3. oni, ony, ona budou
Sloveso „být“ Časuj sloveso být v minulém čase: Číslo jed. Číslo mn. 1. já jsem byl 1. my jsme byli 2. ty jsi byl 2. vy jste byli 3. on, ona, ono 3. oni, ony, ona byl, byla, bylo byli, byly, byla
Sloveso „být“ Časuj sloveso být v přítomném čase: Číslo jed. Číslo mn. 1. já jsem 1. my jsme 2. ty jsi 2. vy jste 3. on, ona, ono je 3. oni, ony, ona jsou
Najdi v textu slovesa a urči u nich osobu, číslo a čas. Honzík pomáhá tatínkovi v jeho dílně. Pracují tam se dřevem. Velká prkna hoblují a rozřezávají na menší části. Z nich pak vyrábějí poličky, skříňky a další nábytek. Honzíkovi se v dílně moc líbí, ale musí být opatrný, aby se nepořezal.
Najdi v textu slovesa a urči u nich osobu, číslo a čas. Honzík pomáhá tatínkovi v jeho dílně. Pracují tam se dřevem. Velká prkna hoblují a rozřezávají na menší části. Z nich pak vyrábějí poličky, skříňky a další nábytek. Honzíkovi se v dílně moc líbí, ale musí být opatrný, aby se nepořezal. sloveso Osoba Číslo Čas Infinitiv pomáhá 3. Jed. přítomný Pomáhat pracují Mn. Pracovat hoblují Hoblovat rozřezávají rozřezávat vyrábějí vyrábět Líbí se Líbit se musí muset být infinitiv nepořezal minulý nepořezat
Doplň do vět vhodná slovesa v čase přítomném a věty s podtrženými slovy dej do minulého času. Sova Auto Vítr Slunce Voda Pes Stromy Děti Hodiny Štěkat Téct Kvést Tikat Troubit Houkat Hřát Foukat Skotačit
Doplň do vět vhodná slovesa v čase přítomném a podtržené věty dej do času minulého. Sova houká. Auto troubí. Vítr fouká. Slunce hřeje. Voda teče. Pes štěká. Stromy kvetou. Děti skotačí. Hodiny tikají. Sova houkala. Auto troubilo. Vítr foukal. Slunce hřálo. Voda tekla. Pes štěkal.
Vylušti osmisměrku Najdi: 1. zpívat 2.os.č. jed., č. přít. 2. hledat 3.os.,č.mn. ,č.min 3. létat 2.os.,č.mn.,č.přít. 4. padat 1.os.,č.mn.,č.přít. 5. hrabat 2.os., č.jed.,č.bud. 6. utíkat 3.os.,č.jed.,č.min 7. nosit 2.os.,č.jed.,č.přít. 8. bolet(ono) 3.os.,č.jed.,č.min. 9. koupat se 2.os.,č.jed., č.min. J P A D Á M E S N U H L I O T Z Š É K Í Č V B R
Vylušti osmisměrku Najdi: 1. zpívat 2.os.č. jed., č. přít. 2. hledat 3.os.,č.mn. ,č.min 3. létat 2.os.,č.mn.,č.přít. 4. padat 1.os.,č.mn.,č.přít. 5. hrabat 2.os., č.jed.,č.bud. 6. utíkat 3.os.,č.jed.,č.min 7. nosit 2.os.,č.jed.,č.přít. 8. bolet(ono) 3.os.,č.jed.,č.min. 9. koupat se 2.os.,č.jed., č.min. J P A D Á M E S N U H L I O T Z Š É K Í Č V B R
Základní škola Loket, okres Sokolov Seznam použité literatury a pramenů: 1. Zdroj - 2. Zdroj – PHDR. JAROMÍRA KVAČKOVÁ. <i>Český jazyk 4 nově</i>: <i>Pracovní sešit pro 4. ročník</i>. Tiskárna Nový Malín: NOVÁ ŠKOLA, s.r.o., 2010. ISBN 978-80-7289-210-5. JANÁČKOVÁ, Mgr. Zita a PaedDr. Hana MÜHLHAUSEROVÁ. Český jazyk 4: učebnice pro 4. ročník. 2. Brno: Nová škola s.r.o., 2010. ISBN 978-80-7289-176-4. Objekty, použité k vytvoření sešitu, jsou součástí SW Smart Notebook nebo pocházejí z veřejných knihoven obrázků (public domain) nebo jsou vlastní originální tvorbou autora. Autor: Soňa Patrochová Základní škola Loket, okres Sokolov patrochovas@seznam.cz Květen 2012