Postižení kognitivních funkcí u psychiatrických poruch

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ RACIONÁLNÍCH ČÍSEL 3
Rychlost, dráha, čas, zrychlení – řešené příklady
Léčba křečových žil metodou ASVAL
Deprese u CMP MUDr. Tomáš Gabriel.
Detekce HPV u rizikové skupiny mužů
Mapování kognitivních funkcí
AUTOR Mgr.Moravcová Daniela ŠKOLA ZŠ TGM Kutná Hora Datum Ročník DRUHÝ
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Spektra zatížení Milan Růžička 1 Dynamická pevnost a životnost
Monitoring letové aktivity Návrh na zpracování výsledků.
ŠRÁMEK MARTIN, TOMEK ALEŠ Neurologická klinika UK 2
Neuropsychologické baterie
Kvalita elektrické energie z pohledu distributora
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
MUDr. Miloslav Kopeček Ph.D.
stanovená 99mTcMIBI scintigrafií.
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Elektronická učebnice - I
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Markéta Zakouřilová ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_169
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Zábavná matematika.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Systém financování v primární péči
Malátova 17, Praha 5 tel.: · Uplatnění absolventů škol na pracovním trhu Jan Koucký Výsledky projektu.
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
PSYCHOSOMATIKA V ORDINACI PSYCHIATRA?
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. Předpověď počasí na
Nejmenší společný násobek
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
ProcvičujemenásobilkuProcvičujemenásobilku Klikni na libovolné číslo, objeví se.
Násobení zlomků – teorie a cvičení VY_32_INOVACE_19
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Násobení a dělení čísel (10,100, 1000)
Náhoda, generátory náhodných čísel
Sexuální život u pacientů s mentálním postižením v ÚSP
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
TRUHLÁŘ II.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Kognitivní funkce 1.kurs
Komunitní terénní centrum Psychiatrické nemocnice Bohnice
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Léčebné strategie u kolorektálního karcinomu
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_22 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
MUDr. Miloslav Kopeček Ph.D.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Úkoly nejen pro holky.
Vliv hudby na mozek Michal KOROL.
Metodické pokyny pro předmět Tlumočnický proseminář
END 1.Přítelem 2.Druhem 3.Milencem 4.Bratrem 5.Otcem 6.Učitelem 7.Vychovatelem 8.Kuchařem 9.Elektrikářem 10.Instalatérem 11.Mechanikem 12.Návrhářem 13.Stylistou.
Přednost početních operací
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Predikce chemických posunů
KONTROLNÍ PRÁCE.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Struktura přednášky Neuropsychologická diagnostika
Rychlost sémantického vyhledávání Kopeček M, Preiss M, Štepánková H. Centrum neuropsychiatrických studií Psychiatrické centrum Praha, AMEPRA 3. lékařská.
mozeček a kognitivní funkce
Didaktická část diplomové práce
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
Témata kognitivní psychologie
Transkript prezentace:

Postižení kognitivních funkcí u psychiatrických poruch MUDr. Miloslav Kopeček Ph.D.

Proč měřit kognitivní funkce ? Ověření vlivu nemoci na funkce denního života Ověření vlivu léčby na funkce denního života Kognitivní funkce mohou sdílet podobné okruhy, oblasti mozku

Postižení kognitivních funkcí a jejich reálný dopad pozornost vydržet být koncentrován na práci, zpracování informací pracovní paměť udržení informací v centru pozornosti a mentální operace exekutivní funkce rozhodování, usuzování paměť (uchování) zapamatování, kam jsi dal nářadí minulý týden sémantická paměť najít slova, vyjádřit myšlenky (slovní plynulost) a pocity rychlost výkonu provedení úkolu rychle a přesně

Jak měříme a s kým porovnáváme ? Srovnáváme s ověřenými normami psychologických testů (jaký percentil ?) Porovnáváme s kontrolním souborem (je významný rozdíl mezi soubory)

Co to je kognitivní deficit každý 6 člověk má kognitivní deficit 13,5%

Co to je kognitivní deficit pokles kognitivní výkonnosti o 0,5 -1 S.D.

Kognitivní deficit u schizofrenie a jeho komponenty (Keefe et al lehký středně těžký těžký p. paměti p. pozornosti p. vizuálně-motor. dovedností p. vizuálně-motor. schopností p. řídících fcí p. řeči -0,5 až -1 s.o. -1,1 až 2 s.o. ≥-2,1 s.o.

Schizofrenie

85% pacientů se schizofrenií má postižené kognitivní funkce

Kognitivní deficit u pacientů s první epizodou schizofrenie (n=94) průměrný deficit -1,53 Bilder et al., Am. J. Psych, 2000

Paměť a pracovní zařazení (oddálené vybavení) (McGurk SR, Meltzer HY. Schizophr Res. 2000)

Exekutivní funkce a zaměstnání (McGurk SR, Meltzer HY. Schizophr Res. 2000)

(Glahn et al., Amer. J. Med. Genetics Part B, 2007)

Efekt nácviku zlepšování při opakování stejného testu u pacientů se schizofrenií jako u zdravých nutno s ním počítat při léčebné intervenci a odečíst jej či použít alternativní verze rozsah udáván velikostí efektu (effect size)

Velikost efektu (effect size - ES) Cohenenovo d – 0,2 mírný efekt 52

Velikost efektu (effect size - ES) Cohenenovo d – 0,5 střední efekt 55

Velikost efektu (effect size - ES) Cohenenovo d – 0,8 velký efekt 58

Efekt nácviku: (ES) vizuálně-prostorové dovednosti 0,36 rychlost 0,35 učení 0,32 bdělost 0,27 kognitivní flexibilita 0,27 a abstrakce oddálené vybavení 0,20 verbální fluence 0,16 motorické dovednosti 0,15 pracovní paměť 0,12

Efekt nácviku vs vliv AP2 Efekt nácviku: (ES) 95%CI AP2 vigilance 0,27 pracovní paměť 0,12 0,17-0,39 učení 0,32 rychlost 0,35 kognitivní flexibilita 0,27 a abstrakce verbální fluence 0,16 0,28-0,46 visuospaciální dovednosti 0,36 motorické dovednosti 0,15 0,18-0,56 oddálené vybavení 0,20 0,27-0,47 (Woodward et al., 2003, 2005)

Poruchy nálady

(Schretlen et al., Biol. Psychiatry 2007)

(Schretlen et al., Biol. Psychiatry 2007)

Antilla et al., Psychol. Medicine 2007

(Glahn et al., Amer. J. Med. Genetics Part B, 2007)

Demence

(Driscoll et al., Ann Neurol 2006)

Souhrn

Instrukce k testovaní

Spolehlivost měření 1.

Spolehlivost měření 2.

Spolehlivost měření 3.

Děkuji za pozornost kopecek@pcp.lf3.cuni.cz http://www.miloslavkopecek.cz/kognice