Postižení kognitivních funkcí u psychiatrických poruch MUDr. Miloslav Kopeček Ph.D.
Proč měřit kognitivní funkce ? Ověření vlivu nemoci na funkce denního života Ověření vlivu léčby na funkce denního života Kognitivní funkce mohou sdílet podobné okruhy, oblasti mozku
Postižení kognitivních funkcí a jejich reálný dopad pozornost vydržet být koncentrován na práci, zpracování informací pracovní paměť udržení informací v centru pozornosti a mentální operace exekutivní funkce rozhodování, usuzování paměť (uchování) zapamatování, kam jsi dal nářadí minulý týden sémantická paměť najít slova, vyjádřit myšlenky (slovní plynulost) a pocity rychlost výkonu provedení úkolu rychle a přesně
Jak měříme a s kým porovnáváme ? Srovnáváme s ověřenými normami psychologických testů (jaký percentil ?) Porovnáváme s kontrolním souborem (je významný rozdíl mezi soubory)
Co to je kognitivní deficit každý 6 člověk má kognitivní deficit 13,5%
Co to je kognitivní deficit pokles kognitivní výkonnosti o 0,5 -1 S.D.
Kognitivní deficit u schizofrenie a jeho komponenty (Keefe et al lehký středně těžký těžký p. paměti p. pozornosti p. vizuálně-motor. dovedností p. vizuálně-motor. schopností p. řídících fcí p. řeči -0,5 až -1 s.o. -1,1 až 2 s.o. ≥-2,1 s.o.
Schizofrenie
85% pacientů se schizofrenií má postižené kognitivní funkce
Kognitivní deficit u pacientů s první epizodou schizofrenie (n=94) průměrný deficit -1,53 Bilder et al., Am. J. Psych, 2000
Paměť a pracovní zařazení (oddálené vybavení) (McGurk SR, Meltzer HY. Schizophr Res. 2000)
Exekutivní funkce a zaměstnání (McGurk SR, Meltzer HY. Schizophr Res. 2000)
(Glahn et al., Amer. J. Med. Genetics Part B, 2007)
Efekt nácviku zlepšování při opakování stejného testu u pacientů se schizofrenií jako u zdravých nutno s ním počítat při léčebné intervenci a odečíst jej či použít alternativní verze rozsah udáván velikostí efektu (effect size)
Velikost efektu (effect size - ES) Cohenenovo d – 0,2 mírný efekt 52
Velikost efektu (effect size - ES) Cohenenovo d – 0,5 střední efekt 55
Velikost efektu (effect size - ES) Cohenenovo d – 0,8 velký efekt 58
Efekt nácviku: (ES) vizuálně-prostorové dovednosti 0,36 rychlost 0,35 učení 0,32 bdělost 0,27 kognitivní flexibilita 0,27 a abstrakce oddálené vybavení 0,20 verbální fluence 0,16 motorické dovednosti 0,15 pracovní paměť 0,12
Efekt nácviku vs vliv AP2 Efekt nácviku: (ES) 95%CI AP2 vigilance 0,27 pracovní paměť 0,12 0,17-0,39 učení 0,32 rychlost 0,35 kognitivní flexibilita 0,27 a abstrakce verbální fluence 0,16 0,28-0,46 visuospaciální dovednosti 0,36 motorické dovednosti 0,15 0,18-0,56 oddálené vybavení 0,20 0,27-0,47 (Woodward et al., 2003, 2005)
Poruchy nálady
(Schretlen et al., Biol. Psychiatry 2007)
(Schretlen et al., Biol. Psychiatry 2007)
Antilla et al., Psychol. Medicine 2007
(Glahn et al., Amer. J. Med. Genetics Part B, 2007)
Demence
(Driscoll et al., Ann Neurol 2006)
Souhrn
Instrukce k testovaní
Spolehlivost měření 1.
Spolehlivost měření 2.
Spolehlivost měření 3.
Děkuji za pozornost kopecek@pcp.lf3.cuni.cz http://www.miloslavkopecek.cz/kognice