Současný trend úrazovosti u dětské populace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fakta o vývoji vlastnictví bytů v ČR za posledních 10 let Stanislav Drápal, Český statistický úřad Praha, 18. září 2012.
Advertisements

Sexuální zneužívání v České republice: Výsledky národního výzkumu
Pracovní úrazovost ČR v roce 2007
Rok 2008; leden až říjen Nehody na pozemních komunikacích a jejich následky; Česká republika Připravil: pplk. ing. Josef Tesařík Besip 20. listopadu 2008.
Dětská úrazovost v ČR stav, vývoj a prevence
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Dopravní nehody dětí v roce 2013 a
Prevence dětských dopravních úrazů
Základní ukazatele zdravotního stavu Zdravotní stav obyvatel v ČR a v kraji Vysočina MUDr. Stanislav Wasserbauer.
Role Městské policie v prevenci úrazů v Chrudimi
Mgr. Bc. Jaroslav Kubík BESIP MD ČR
Pplk.ing. Josef Tesařík; tisková konference 15.ledna 2010 Rok 2009 Nehody na pozemních komunikacích a jejich následky; Česká republika Připravil: pplk.
Péče o cévní mozkové příhody v České republice
Následky nehod u osobních automobilů ve vazbě na jejich věk a roční proběh km (počty nehod a usmrcených osob při nehodách osobních automobilů) (vývoj za.
Odborný seminář Národní sítě Zdravých měst
Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
Prázdninový provoz Ing. Martin Farář
Zdravotní stav populace v ČR a EU
BEZPEČNĚJŠÍ SILNICE ZACHRAŇUJÍ ŽIVOTY Program EuroRAP v České republice Projekt EK Evropský atlas bezpečnosti silnic.
Státní ústav pro kontrolu léčiv
ÚRAZY V DĚTSTVÍ.
PODPORA VÝCHOVY ŽÁKŮ K OCHRANĚ PŘED RIZIKY A K BEZPEČNÉMU CHOVÁNÍ Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v.v.i.
DOPRAVNÍ VÝCHOVA konkrétní změny v RVP
Praha, Postavit dobré základy je klíčové Kampaň Nemyslíš, zaplatíš v létě 2009.
Odpovědnost školy v oblasti rizik. Druhy odpovědnosti odpovědnost za škodu –škoda na zdraví, jiná nemajetková újma, škoda na majetku odpovědnost za přestupek.
Česká pneumologická a ftizeologická společnost ČLS JEP
Legislativní rámec ochrany zdraví obyvatel před hlukem MUDr. Michael Vít, Ph.D. hlavní hygienik ČR.
Ondřej Valenta, DiS. Oddělení BESIP Ministerstvo dopravy Národní strategie bezpečnosti silničního provozu – informace o plnění v roce 2010.
Prevence dětských úrazů v České republice
Věra Boháčová, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí
I jízda na motocyklu může být bezpečná…. Změna počtu usmrcených v EU v letech 2001 – 2010 (v procentech) zdroj: ETSC Počet těžce zraněných snížen o 31.
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuModerní škola Šablona III/2Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Bezpečnost silničního provozu v roce 2009 Tisková konference, 15. ledna 2010 ministr dopravy Gustav Slamečka.
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
IBRS s.r.o., Prague 10, Dubečská 8, strana 1 Desk research – fertility rate Eurostat / 2006 Fertilita - průměrný počet živě narozených dětí, které.
Informace o Národní strategii bezpečnosti silničního provozu (pro jednání rady vlády ) Mgr. Jan Suchý oddělení BESIP Ministerstvo dopravy.
Prevalence obezity v dětském věku – nové výsledky
1 Roční výročí novelizace zákona 361 / 2000 Sb. v ČR Tisková konference, 28. června 2007.
Rizikového chování v dospívání
Vzdělávání pedagogů v oblasti prevence úrazů dětí
Společně proti úrazům ve městě Chrudim. Zdravé město Chrudim  Zdravé město od roku 2001 – vstup do NSZM ČR  Podpora zdraví (soulad psychické, fyzické.
TYPY A FORMY ÚRAZŮ I NÁSILÍ NA DĚTECH A MLÁDEŽI
Preventivní programy v ordinaci PLDD
Rada vlády pro BSP; 23. dubna 2009, pplk. ing. Josef Tesařík Rok 2008 Nehody na pozemních komunikacích a jejich následky; Česká republika Připravil: pplk.
Pozemní komunikace v intravilánu ČSN „Projektování místních komunikací“, 2006 Změna Z1 – 2010 – Přechody a místa pro přecházení, rozhledové.
Stále se zvyšující provoz na pozemních komunikacích sebou přináší vyšší rizika vzniku dopravních nehod a jejich následků. Jedním z období, které se projevuje.
Seminář pořádaný Výborem pro zdravotnictví Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR pod záštitou poslance výboru Bc. Stanislava Mackovíka na téma PONEHODOVÁ PÉČE.
Užívání tabákových výrobků v dospělé české populaci (15 let a více) Výsledky studie GATS WHO/CDC 2012 MUDr. Hana Sovinová, PhDr. Ladislav Csémy Státní.
Čas se zamyslet … zodpovědný přístup k bezpečnému pohybu v silničním provozu.
Roční souhrnná zpráva o výsledcích kontrolních akcí provedených inspekcí práce za rok 2012 Mgr. Ing. Rudolf Hahn generální inspektor.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Následky nehod osobních automobilů ve vazbě na jejich věk a roční proběh km (počty nehod a usmrcených osob při nehodách osobních automobilů) (vývoj za.
Analýza a vyhodnocení zdravotního stavu obyvatel města TÁBOR MUDr. Stanislav Wasserbauer MUDr. Miloslav Kodl Hana Pokorná Zdravá Vysočina, o.s. ve spolupráci.
Prázdniny nehod (- 423, tj. - 3,2%) 140 osob usmrceno (- 30, tj. -17,6%) 598 osob těžce zraněno (- 48, tj. – 7,4%) osob zraněno lehce.
Dětská úrazovost v ČR Doc.MUDr.Veronika Benešová,CSc. Centrum úrazové prevence UK 2.lékařská fakulta a FN v Motole.
Rizika ohrožující zdraví
Činnost Policie ČR v dohledu nad silničním provozem, rozbor činnosti dopravní policie za rok plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha.
Stručná informace o plnění Národní strategie BESIP 2020
Analýza současného stavu institucionálního zajištění péče o ohrožené děti. [online] [cit ]. Dostupné z www: .
Letní prázdniny lepší než 2009 ?
POPULAČNÍ VÝVOJ V ČESKÉ REPUBLICE V ROCE & AKTUÁLNÍ ÚDAJE ZA ROK 2005
Prázdniny bezpečnější
11 měsíců 2010 Statistika nehodovosti na pozemních komunikacích ČR
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Prázdniny vyhodnocení plk. Ing. Tomáš LERCH.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Alkohol v silničním provozu plk. Ing. Tomáš LERCH
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za období leden až září roku 2013 a technický stav vozidel plk.
Policejní prezidium ČR I. náměstek policejního prezidenta plk. Mgr
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Senioři v dopravě kpt. Mgr. Miroslav ŠIMEČEK
A OHLASU OTROKOVICKÉ VÝZVY
Dopravní nehodovost v Pardubickém kraji 2018
Transkript prezentace:

Současný trend úrazovosti u dětské populace MUDr. Zuzana Zvadová RNDr. Stanislav Janoušek

Úrazy – závažné ohrožení dětí a dospívajících Dle údajů WHO na následky úrazů celosvětově umírá každým rokem přibližně 5,8 miliónů osob . Jen na následky dopravních úrazů zahyne každoročně téměř 1,3 miliónu osob. Nejčastěji se obětí úrazů stávají děti, dospívající a mladší osoby (40-44). Ve vyspělých zemích jsou úrazy příčinou cca 40 % úmrtí dětí do 14 let. Dětství a dospívání představují ve vztahu k úrazům velmi rizikové období.V zemích OECD umírá více než 875 000 dětí a dospívajících na následky úrazu.

Úrazy – současný stav v ČR V ČR jsou úrazy na prvém místě v příčinách úrazové mortality dětí i dospívajících. U dětské populace zapříčiňují úrazy a otravy 36 % všech úmrtí u dětí do 14 let. Pro úraz je ročně více než 38 000 dětí a dospívajících hospitalizováno a více než 321 000 dětí ambulantně ošetřeno (ÚZIS). Téměř 3 000 dětí je postiženo následky trvalými, přibližně 250 dětí a mladistvých na následky úrazu zemře. Ve srovnání s vyspělými zeměmi s nejnižší mírou dětské úmrtnosti je u nás mortalita na dětské úrazy téměř dvojnásobně vyšší - viz graf standardizovaná úmrtnost.

Standardizovaná úmrtnost u dětí 0-14 let na vnější příčiny úmrtí ve vybraných evropských zemích

Národní akční plán prevence úrazů na léta 2007-17 V roce 2007 byl vytvořen vzhledem k závažnosti situace dětské úrazovosti Národní akční plán prevence úrazů na léta 2001-2017 směřující k vytvoření bezpečného prostředí v rámci EU. (Life without Injuries and Violence in Europe) Cílem NAPu je snížení úrazové mortality, zastavení nárůstu a četnosti úrazů, zejména závažných úrazů s trvalými následky a zajištění bezpečného prostředí pro děti bez úrazů a násilí. Národní akční plán byl odsouhlasen usnesením vlády č. 926 ze dne 22.8.2007 jako systémové řešení prevence úmyslných i neúmyslných úrazů u dětí ČR ve věkové kategorii 0-19 let .

Změny trendu úrazovosti u dětské populace V posledních letech se počet dětských úmrtí v důsledku úrazu v ČR významně snížil, a to zejména díky poklesu dětských úmrtí při dopravní nehodě. Zatímco v roce 2005 u nás představovala standardizovaná úmrtnost na úrazy dětí do14 let 7,00 na 100 tis. dětí, v roce 2008 byla v ČR tato hodnota již pouze 4.34 na 100 tis. V zemích EU představuje průměrná standardizovaná úmrtnost 5.17 úmrtí na 100 tis.dětí. K zemím s nejnižší úmrtností patří v EU Norsko, Nizozemí (3,3) a zejména Švédsko a Lucembursko (2.4). Lotyšsko, Rumunsko, Litva a Estonsko jsou naopak na druhém konci tabulky s hodnotami až čtyřnásobně vyššími nežli v ČR. Počet úrazů vyžadujících lékařské ošetření se zatím snížit nedaří.

Vývoj úrazové incidence u školních dětí v rozmezí posledních deseti let

Studie vývoje a úrazovosti u školních dětí – IGA MZ ČR NS 9802/4 Výsledky poslední studie SZÚ potvrzují narůstající incidenci úrazovosti u školních dětí. V souboru čítajícím 4360 žáků utrpělo úraz ošetřený lékařem 19 % žáků.S věkem dítěte byl prokázán vzestupný trend úrazovosti, jakož i vyšší procento úrazů u chlapců. (Viz graf - Incidence úrazovosti u školních dětí) Nejvyšší počet úrazů byl zaznamenán v kategorii zlomenin a zhmožděnin – 64,5 %, následují poranění povrchu těla - 27,6 %. Procento fraktur a kontuzí znázorňuje grafy – nejčastější druhy zranění u žáků I. a II. stupně ZŠ. Úrazy vznikají nejčastěji při sportovní činnosti – při organizovaném sportu a hře vzniká 37,9 % úrazů, při neorganizovaném sportu 34,4 % (hra bez dohledu a výlety).

Incidence úrazovosti u školních dětí – IGA MZ ČR NS 9802/4

Nejčastější druhy zranění u žáků I Nejčastější druhy zranění u žáků I. stupně ZŠ v období 2009 a 2010 (v %) - IGA MZ ČR NS 9802/4

Nejčastější druhy zranění u žáků II Nejčastější druhy zranění u žáků II. stupně ZŠ v období 2009 a 2010 (v %) - IGA MZ ČR NS 9802/4

Úrazy z hlediska druhu prostředí Nejčastěji dochází ke vzniku úrazu v prostředí domácím a školním – s charakteristickou závislostí na věku dítěte. Školních úrazů bylo zaznamenáno 28,9 % (viz graf Zastoupení školních úrazů), domácích úrazů 25,8 % - počet těchto úrazů s věkem klesá. Ve školách dochází k úrazům nejčastěji při tělesné výchově – na tyto úrazy připadá více než polovina všech úrazů odehrávajících se ve školách viz graf – Zastoupení úrazů při školní TV . Pobyt v nemocnici v důsledku úrazu byl hlášen u 17,4 % případů, tedy u každého šestého dítěte. Dlouhodobými či trvalými následky po úrazu trpí v současnosti 11,1 % dětí – tedy každé desáté dítě.

Zastoupení školních úrazů v celkovém počtu úrazů dle věku a pohlaví (v %) - IGA MZ ČR NS 9802/4

Zastoupení úrazů při TV a organizovaném sportu dle věku a pohlaví (v%) - IGA MZ ČR NS 9802/4

Vývoj úrazové incidence V posledních deseti letech dochází k poklesu úrazové mortality, úrazovou morbiditu se snižovat nedaří – lze zaznamenat lehce vzestupný trend. Procento úrazů narůstá zejména na II. stupni ZŠ – za znepokojivý lze považovat nález v 7. ročnících ZŠ, a to 30 % incidenci úrazů u chlapců a 27,7 % u děvčat! Tento vzestup může být způsoben nebezpečnějšími sportovními aktivitami - adrenalinové sporty a zejména nárůstem aktivit typu skateboarding, snowboarding a jízda na in-line bruslích. Mění se rovněž sezónní incidence úrazovosti. Zatímco dříve bylo maximum zaznamenáno v letních měsících, v současnosti lze zjistit jeden vrchol v jarním období, druhý pak krátce po zahájení školního roku. Viz graf – Sezónní incidence úrazovosti.

Zastoupení úrazů v celkovém počtu úrazů během kalendářního roku (v %) – IGA MZ ČR NS 9802/4

Minimalizace rizika školních úrazů Vytvoření bezpečného prostředí ve smyslu materiálním Bezpečné prostory ve škole, bezpečná konstrukce budov, vhodný nábytek – vybavení respektuje požadavky Školského zákona 561/2004 a vyhlášku 410/2005. Zajištění bezpečného prostředí ve smyslu sociálním Vytvoření příznivého psychosociálního klimatu, předcházení všem projevům násilí, okamžité řešení šikany a násilí, kultivace sociálních vztahů. Ochrana dítěte na pozemních komunikacích Bezpečné přechody, retardéry, světelná signalizace na křižovatkách včasné s upozornění řidiče na přítomnost školy, dodržování nejvyšší povolené rychlosti v blízkosti škol, hřišt, sportovišť. Používání prvků pasivní bezpečnosti – snížení počtu dětských úmrtí!

Smrtelné dopravní úrazy u dětí v r. 2009 a 2010 (Dopravní Policie)

Prevence dopravních úrazů u školních dětí K nejúčinnějším patří legislativní opatření týkající se silniční dopravy Od 1.7.2006 platí novela zákona vyžadující povinné používání bezpečnostních pásů v autech, přileb pro cyklisty mladší 18 let a autosedaček pro děti mladší 12 let a lehčí 36 kg, a to na všech typech komunikací. Omezení rychlosti ve vymezených lokalitách. Snížení max. povolené rychlosti na 30 km/hod v blízkosti škol, hřišť, sportovišť a v obytných zónách. Optimalizace dopravního prostředí - retardéry, ostrůvky na přechodech pro chodce, cyklistické stezky. Dopravní výchova směřující ke zlepšení znalostí a způsobů chování v rizikových dopravních situacích a k osvojení modelů bezpečného dopravního chování!

Negativní trend - nárůst nehod způsobených mladými řidiči Vysoké procento nehod způsobených mladými řidiči – každá sedmá nehoda zaviněna mladým řidičem. U dospívajících (15-19 let) je smrt v důsledku nehody nejčastější příčinou úmrtí – cca 43 % úmrtí adolescentů Mladí řidiči do 24 let představují téměř 30 % usmrcených Alarmující je počet i závažnost nehod motocyklistů – 6x vyšší závažnost - téměř 10 % motocyklistů, kteří zemřeli při dopravní nehodě nemělo cyklistickou přilbu. Nárůst incidence i závažnosti dopravních nehod je často způsoben rostoucí agresivitou a bezohledností, s níž se setkáváme často zejména u mladých řidičů!

Závěr Důsledné používání prvků pasivní bezpečnosti tj. cyklistických přileb, bezpečnostních pásů a dětských zádržných systémů v automobilech. Optimalizace dopravního prostředí - retardéry, ostrůvky na přechodech pro chodce, cyklistické stezky. Osvojení vzorců bezpečného chování – naučit dítě rizika znát a uvědomovat si je, nebezpečné situace včas předvídat a optimálně řešit. Rozvoj dopravního cítění. Kultivace sociálních vztahů - rozvíjet prvky sociálního cítění – výchovu k ohleduplnosti a odpovědnosti za život svůj i životy ostatních!