Definiční obor lomeného výrazu – podmínky, kdy má lomený výraz smysl

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Advertisements

Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český
Písemné dělení jednociferným dělitelem
Lomené algebraické výrazy
Žaneta Hrubá Jana Dušková
Určení podmínek platnosti lomených výrazů
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český
Slovní úlohy na společnou práci
Lomené výrazy – sčítání a odčítání lomených výrazů
Lomený výraz – podmínky, kdy je lomený výraz roven nule
Konstrukce obecného čtyřúhelníku - Thaletova kružnice
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český
Konstrukce lichoběžníku - Thaletova kružnice
Algebraické výrazy – početní operace
Vzájemná poloha dvou kružnic
Lomené výrazy – tvar zlomku, ve jmenovateli je proměnná
Algebraické výrazy: lomené výrazy
VY_32_INOVACE_M-Ar 8.,9.01 Druhá mocnina
Slovní úlohy se zlomky a procenty
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 1
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Vlasta Lindovská Jazyk: Český
Lomené výrazy – krácení lomených výrazů
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český
Lomené výrazy – násobení a dělení
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Vlasta Lindovská Jazyk: Český
Kružnice a kruh – vlastnosti, rozdíly
Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu:Podmínky lomených.
Výklad Výklad VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.15.
Anotace: Prezentace seznamuje žáky s funkčními styly. V pracovním listu pak žák se pokusí rozdělit texty podle jednotlivých stylů. Vzdělávací oblast: Český.
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český
Konstrukce trojúhelníku - Thaletova kružnice
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_83.
Lomený výraz – definice, vlastnosti
Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_65.
Anotace: Prezentace seznamuje žáky s úvahou a její kompozicí. Žák se pokusí sám vytvořit jednoduchou úvahu. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura.
Vzájemná poloha přímky a kružnice
Anotace: Prezentace seznamuje žáky s proslovem a jeho kompozicí
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český
Písemné násobení s nulou v činiteli
Lineární lomená funkce
Téma: CELÁ ČÍSLA – PROCVIČENÍ 2 Vytvořila: Mgr. Martina Bašová VY_32_Inovace/1_034.
AnotacePrezentace, která se zabývá úvodem do lomených výrazů. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný výstupŽáci rozpoznají lomené výrazy. Speciální.
Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_145 Jméno autora: Mgr. Tomáš FULÍN Třída/ročník: PS2 / 2.ročník Datum vytvoření: Vzdělávací oblast:Matematika.
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Vlasta Lindovská Jazyk: Český
Algebraické výrazy a jejich úpravy
VY_32_INOVACE_M-Ar 8.,9.02 Číselné výrazy
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český
Česká republika: obyvatelstvo a sídla
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
VY_32_INOVACE_M-Ar 8.,9.07 Lineární rovnice Anotace: Žák si osvojuje řešení lineárních rovnic pomocí ekvivalentních úprav včetně zkoušky. Řeší lineární.
autor: Vlasta Lindovská matematika – pamětné odčítání
VY_32_INOVACE_07/1/17_Číslo a proměnná
Česká republika: vodstvo
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Krácení lomených výrazů.
VY_32_INOVACE_Pel_I_10 Výrazy lomené – krácení
FUNKCE 2. Pojem funkce – příklady Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Kusendová. Dostupné z
4.12 ROVNICE V SOUČINOVÉM A PODÍLOVÉM TVARU Mgr. Petra Toboříková.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor: Mgr. Irena Kotalíková Název: VY_32_INOVACE_180 _Dělitel a násobek Vzdělávací oblast: Matematika.
Druhá mocnina a odmocnina VY_32_INOVACE_077_Druhá mocnina a odmocnina.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
3.2 LINEÁRNÍ ROVNICE s neznámou ve jmenovateli
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
I. Podmínky existence výrazu
Lomené algebraické výrazy
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Transkript prezentace:

Definiční obor lomeného výrazu – podmínky, kdy má lomený výraz smysl VY_32_INOVACE_M-Ar 8.,9.12 Definiční obor lomeného výrazu – podmínky, kdy má lomený výraz smysl Anotace: Prezentace vysvětluje, kdy má lomený výraz smysl. Žák si osvojuje postup při zjišťování podmínek, za kterých má lomený výraz smysl. Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Mgr. Robert Kecskés Jazyk: Český Očekávaný výstup: Určuje podmínky, kdy má lomený výraz smysl. Druh učebního materiálu: Prezentace Cílová skupina: Žák Stupeň a typ vzdělávání: Druhý stupeň, základní škola Datum (období), ve kterém byl vzdělávací materiál vytvořen: Školní rok 2012-2013 Ročník, pro který je vzdělávací materiál určen: Devátý ročník základní školy

Definiční obor lomeného výrazu Víme, že jmenovatel lomeného výrazu se nesmí rovnat nule. Lomený výraz má smysl pro hodnoty proměnných, pro které je jmenovatel různý od nuly. Za x mohu dosadit všechna reálná čísla kromě čísla 0.

Definiční obor lomeného výrazu Proměnná x se nesmí rovnat 0, protože nulou nelze dělit. Definičním oborem jsou tedy všechna reálná čísla kromě nuly. Obor proměnné, pokud není zadán, je množina všech čísel, která lze do výrazu dosadit, aniž ztratí smysl některá z uvedených operací (nedojde např. k dělení nulou, odmocňování záporného čísla, atd.). Říkáme, že pro hodnoty z definičního oboru má výraz smysl.

Definiční obor lomeného výrazu Pokud tedy budeme hledat podmínky, kdy daný výraz má smysl, položíme jmenovatele lomeného výrazu nerovno nule. Při řešení nerovnosti postupujeme jako u řešení rovnice. Budeme rozlišovat dva základní případy. Jmenovatel se nedá rozložit na součin. Jmenovatel se dá rozložit na součin.

Definiční obor lomeného výrazu 1. Jmenovatel se nedá rozložit na součin. Urči podmínky, za kterých mají lomené výrazy smysl:

Definiční obor lomeného výrazu Urči podmínky, za kterých mají lomené výrazy smysl:

Definiční obor lomeného výrazu 2. Jmenovatel se dá rozložit na součin. Urči podmínky, za kterých má lomený výrazy smysl: Jmenovatele vždy nejdříve rozložíme na součin! Opíšeme rozloženého jmenovatele na součin a dáme nerovno 0.