Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ Dějepis 18 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Mgr. Lenka Zedníková.
Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Mgr. Lenka Zedníková 20. století
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY Autor:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou O. Pavla... Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Holocaust Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová 1.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka Projekty SIPVZ Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006.
Čtvrtek Středozemní moře & historie holocaustu v českých zemích.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou R. Fulghuma…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_16.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou J. Skácela…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou B. Brechta…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: interaktivní VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Dějepis
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Změny v poezii v 60. letech Mgr. Ludmila Růžičková.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_01.
 Předmět: Literatura  Tematická oblast: Česká a světová literatura po r  Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia  Oblast podpory: III/2 Inovace.
DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: interaktivní VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Dějepis
NÁZEV: PROTEKTORÁT ČECHY A MORAVA
Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl16 ŠkolaZákladní škola Olomouc, Heyrovského 33 Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuMáme šanci číst,
Anotace Žák se seznámí s ukázkou tvorby Pavla Kohouta …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Je schopen orientovat se v zásadních ukázkách.
Strůjci holocaustu Název školy
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY AUTOR: MGR. MARTINA MYŠKOVÁ NÁZEV: VY_32_INOVACE_752_NACISTIČTÍ_POHLAVÁŘI TÉMA: Nacističtí.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Středověk v českých zemích Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor PhDr. Ivan Semela.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou F. Gellnera…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Anotace Žák se seznámí s ukázkou tvorby Pavla Kohouta …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupJe schopen orientovat se v zásadních ukázkách.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
HOLOCAUST Dějepis Radim Liška 6.A.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ318 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník3. ročník.
 Předmět: Literatura  Tematická oblast: Česká a světová literatura po r  Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia  Oblast podpory: III/2 Inovace.
JOSEF JUNGMANN Mgr. Ludmila Růžičková
Téma nejistoty a obav z budoucího vývoje Mgr. Ludmila Růžičková
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_458.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
František Halas a Bohuslav Reynek
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.03 Název pro školu: EU ČJ 03 II Název materiálu: Jaroslav Hašek Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou J. Haška…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí se.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Středověk v českých zemích Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor PhDr. Ivan Semela.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 8.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Literatura Tematická oblast: Česká a světová literatura po r Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia.
DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA (X. ČÁST) Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
ZLOČINY PROTI LIDSKOSTI
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Anotace Žák se seznámí s dílem Karla Čapka …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupÚstně interpretuje dílo K. Čapka, písemně správně přiřazuje.
HOLOKAUST Obr.2: foto z archivu autora, Osvětim 2009
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Jméno autora:Mgr. Stanislav Pexa Třída/ročník:
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA (XI. ČÁST) Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
HOLOKAUST. Holocaust patřil k nejhrůznějším obdobím v dějinách Jednalo se o systematickou likvidaci 6 milionů židů v průběhu druhé světové války Antisemitismus.
VY_32_INOVACE_ Název výukového materiálu: Holocaust Autor: Mgr. Pavla Rosyvková Datum: Březen 2012 Předmět: Dějepis Cílová skupina: 9. ročník.
VY_32_Inovace_ Arnošt Lustig Český jazyk 9. ročník
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Druhá světová válka KVÍZ. Druhá světová válka KVÍZ.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0624 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_XVII_1_8_Téma války ve světové literatuře – 2. část Šablona číslo: XVII Sada číslo: 1 Pořadové číslo DUM: 8 Autor: Mgr. Milena Uhrovičová

Anotace Materiál navazuje na předchozí prezentaci, seznamuje žáky s tematikou holocaustu, výklad je doplněn rozborem ukázek. Uvedená řešení jsou jen návrhem. Autor Mgr. Milena Uhrovičová Klíčová slova Holocaust, koncentrační tábory, R. Heydrich, Styron – Sophiina volba, R. Merle – Smrt je mým řemeslem Druh učebního materiálu Prezentace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělávání Tematická oblast Všeobecné vzdělávání - český jazyk a literatura

SVĚTOVÁ LITERATURA 2. POLOVINY 20. STOLETÍ TÉMA VÁLKY II. ČÁST

Téma války – opakování Tematika 2. světové války přináší různá témata; uveďte některá : OBRAZ BOJŮ, OSLAVA HRDINSTVÍ KONCENTRAČNÍ TÁBORY ZAJATECKÉ TÁBORY KÁRNÉ TÁBORY SNAHA VYROVNAT SE S MUČIVÝMI ZÁŽITKY ATOMOVÉ ÚTOKY DENÍKY, MEMOÁRY

Téma války – opakování - spoj, co k sobě patří: Osud člověka Král krysa Plechový bubínek Sedmý kříž Most přes řeku Kwai Hlava XXII Smrt je mým řemeslem J. Clavell R. Merle P. Boulle M. Šolochov J. Heller G. Grass A. Seghersová

Téma války – opakování - spoj, co k sobě patří: Osud člověka Král krysa Plechový bubínek Sedmý kříž Most přes řeku Kwai Hlava XXII Smrt je mým řemeslem J. Clavell M. Šolochov G. Grass A. Seghersová P. Boulle J. Heller R. Merle

Domácí úkol Proč vydání Grassovy autobiografie Při loupání cibule vyvolalo tak kontroverzní reakce nejen v Německu, ale i v řadě zemí Evropy? Grass, který byl do té doby chápán jako morální autorita, ve své autobiografii přiznává účast v jednotkách SS (celkem dvě strany textu), byl nařčen z obelhávání - Grass o této etapě svého života (bylo mu 17 let, jednalo se celkem o tři měsíce) mlčel šedesát let. Objasni název románu. Při svých vzpomínkách odkrývá jednu vrstvu paměti za druhou a vytváří tak plastický obraz svého dětství a mládí (dovedeno do r. 1959). Jaký byl vztah Grasse k českým disidentům? Na konci 80. let člen Mezinárodního výboru pro podporu Charty 77 – výrazně se angažoval v jejich prospěch. Proč má Grass zakázaný vstup do Izraele? Kritika Izraele kvůli jeho jadernému arzenálu v básni Co je zapotřebí říci.

TÉMA HOLOCAUSTU Objasněte pojem holocaust. Jak nacisté označovali genocidů Židů? Jakým lexikálním prostředkem je možné toto pojmenování označit? A) dysfemismus B) eufemismus C) hyperbola D) ironie Kdo byl tvůrcem tohoto plánu?

TÉMA HOLOCAUSTU Objasněte pojem holocaust. Systematické, státem provozované pronásledování a vyvražďování Židů (5-6 mil. obětí) prováděné nacistickým Německem a jeho spojenci během druhé světové války. Rozsah pojmenování není jasně daný, termín později rozšířen i pro vyhlazování jiných etnických, náboženských a politických skupin (11-17 mil. obětí). Občas termín užíván pro jakoukoli genocidu. Jak nacisté označovali vyhlazování Židů? „konečné řešení židovské otázky“ Jakým lexikálním prostředkem je možné toto pojmenování označit? B) Eufemismus - snaha o odosobněné vyjádření Kdo byl tvůrcem tohoto plánu? Reinhard Heydrich – prominentní  nacista , blízký spolupracovník Heinricha Himmlera (spolu s Adolfem Eichmannem hlavní organizátoři holokaustu).

Říšský ministr vnitra, šéf gestapa, Adolf Eichmann Jeho úkolem - organizace transportů Židů do koncentračních táborů a jejich následná likvidace. 1945 se vzdal Američanů, falešné jméno, uvězněn, útěk. 1950 útěk do Argentiny, po letech vypátrán Mosadem, unesen, v Izraeli před soud, popraven (1962). Reinhard Heydrich Třetí muž nacistického Německa, šéf Hlavního úřadu říšské bezpečnosti (RSHA) a Bezpečnostní služby(SD),zastupující říšský protektor protektorátu Čechy a Morava Heinrich Himmler Říšský ministr vnitra, šéf gestapa, krátce po skončení války sebevražda.

http://www.holocaust.cz/cz2/history/camps/camps

ROBERT MERLE – SMRT JE MÝM ŘEMESLEM WILLIAM STYRON – SOPHIINA VOLBA

WILLIAM STYRON – SOPHIINA VOLBA Na okamžik odvrátila obličej, pohlédla na frontu vězňů, kteří se vlekli svou Golgotou k selekci, a uviděla Evina profesora hry na flétnu Zaorského, kterého zastihla právě v onom osudově zpečetěném okamžiku jeho života – jediným, téměř nepostřehnutelným kývnutím hlavy jej doktor poslal nalevo, do Brzezinky. Pak se Dr. Jemand von Niemand znovu obrátil k ní a řekl: "Takže ty nejsi komunistka. Ty jsi věřící." ,,Ja, mein Hauptmann. Věřím v Krista." Ta pošetilost! Vycítila z jeho postoje, z výrazu jeho očí - z nového výrazu jeho očí, v kterých jako by silně zajiskřilo -, že všechno, co řekla a říká, jí vůbec nijak nepomůže a nijak ji neochrání, naopak, že to všechno vede velice rychle k zlému konci. Pomyslela si: Kdybych rázem oněměla! Doktor trochu vrávoral. (…) Eva se prudce přitiskla k Sophii a rozplakala se. "Takže ty věříš v Krista spasitele?" řekl jí doktor těžkým jazykem, ale hlasem podivně věcným, jako přednášející, který zkoumá poněkud nejasný aspekt nějakého logického axiomatu. Pak pronesl cosi, co ji na okamžik dokonale mystifikovalo: "Copak neřekl Nechte maličkých přijíti ke mně?" Otočil se k ní zády, s úpornými trhavými pohyby opilce. Sophie, zajíkající se hrůzou, užuž měla na jazyku nějakou tupou odpověď, když jí doktor řekl: "Smíš si nechat jedno děcko."

WILLIAM STYRON – SOPHIINA VOLBA Ačkoli název románu naznačuje jednu zásadní volbu hlavní hrdinky románu Sophie Zawistowske, musí podstoupit několik osudových voleb. Ukázka je však z klíčové volby jejího života. Je možné ji označit jako volbu? Pokud ne, proč? V poslední volbě svého života se rozhodne pro sebevraždu, volí dobrovolnou smrt. Proč? Vysvětlete obrazné vyjádření …pohlédla na frontu vězňů, kteří se vlekli svou Golgotou k selekci… Objasněte, proč Sophie prožívá hrůzu při výroku opilého esesáka … "Copak neřekl Nechte maličkých přijíti ke mně?"

WILLIAM STYRON – SOPHIINA VOLBA Ačkoli název románu naznačuje jednu zásadní volbu hlavní hrdinky románu Sophie Zawistowske, musí podstoupit několik osudových voleb. Ukázka je však z klíčové volby jejího života. Je možné ji označit jako volbu? Pokud ne, proč? Celá situace je absurdní, šokující, zcela se vymyká lidskému chápání, ovšem nezvolit by v daný okamžik mělo ještě horší důsledky. Je tedy k volbě donucena. V poslední volbě svého života se rozhodne pro sebevraždu, volí dobrovolnou smrt. Proč? Sophiino tragické rozhodnutí se mění v celoživotní pocit viny, břímě, které není schopna unést; i když ji nacismus nezabil fyzicky, prožitá traumata jí nedovolí začít nový život. Vysvětlete obrazné vyjádření …pohlédla na frontu vězňů, kteří se vlekli svou Golgotou k selekci… Golgota – místo ukřižování Krista, tedy místo obrovského utrpení Objasněte, proč Sophie prožívá hrůzu při výroku opilého esesáka … "Copak neřekl Nechte maličkých přijíti ke mně?“ Sophie poukazuje na svou víru v Krista "Takže ty nejsi komunistka. Ty jsi věřící." ,,Ja, mein Hauptmann. Věřím v Krista.“ i tím obhajuje svou rasovou čistotu. Fritz Jemand von Niemand (doslova někdo odnikud) ironizuje biblický výrok Nechte maličkých přijíti ke mně, neboť jejich je království nebeské. Ironicky tedy přijít do království božího = smrt.

ROBERT MERLE – SMRT JE MÝM ŘEMESLEM Příběh velitele koncentračního tábora Rudolfa Langa (inspirace osobními zápisky Rudolfa Hösse), zachycuje jeho život v letech 1913-1947. "Měl byste vědět," pokračoval bez přestávky, "že v Polsku jsou už tři vyhlazovací tábory: Belzek, Wolzek a Treblinka. Ty však nevyhovují. Za prvé: jsou malé a jsou umístěny tak, že je není možné rozšířit. Za druhé: mají špatné dopravní spojení. Za třetí: metody, kterých tam užívají, jsou pravděpodobně nedokonalé. Podle hlášení velitele tábora v Treblince nedokázal za šest měsíců zlikvidovat víc než 80 000 jednotek." Reichsfűhrer se odmlčel a dodal přísným hlasem: "To je k smíchu." (…)"Když budu vycházet z celkového počtu 500 000 jednotek za prvních šest měsíců, dojdu přibližně k 84 000 jednotkám měsíčně, přibližně tedy 2 000 jednotkám, které budu muset podrobit zvláštnímu ošetření za 24 hodin. To je ale obrovské číslo. (…)Čím dál jsme šli, tím byl zápach silnější. Asi po sto metrech se před námi rozevřela široká a značně i veliká jáma. Ve třech řadách tu bylo naskládáno několik stovek mrtvol vedle sebe. Setzler honem ustoupil a obrátil se k hromadnému hrobu zády. (…) Následující týden jsem trávil ve strašlivé úzkosti: výkon v Treblince byl 500 jednotek za 24 hodin, zatímco v Osvětimi se plánovalo 3 000 jednotek; za necelé čtyři týdny jsem měl reichsfűhrerovi předložit celkový plán řešení otázky, ale zatím mě nic nenapadlo.

ROBERT MERLE – SMRT JE MÝM ŘEMESLEM Kdo to byl Rudolf Höss? V letech 1940-43 velitelem vyhlazovacího tábora Auschwitz u Osvětimi. Vysvětlete, o kom/ o čem se mluví v textu: …80 000 jednotek.„ …. podrobit zvláštnímu ošetření za 24 hodin. Jednotky = lidé, zvláštní ošetření = jejich likvidace Co je úkolem Langa? Proč prožívá stavy úzkosti? Lang musí vyřešit technologický problém - „efektivitu“ likvidace zajatců; zadaný úkol nevnímá jako morální problém, obává se jeho nesplnění.

DENÍK ANNY FRANKOVÉ Ve skupinách zjistěte: kdo byla Anna Franková jaké byly její životní osudy proč své deníky začala přepracovávat podrobnosti o jejich vydání

Zdroje: Literatura pro 4. ročník středních škol – Pracovní sešit. Brno: Nakladatelství Didaktis, 2010. 1. vyd. ISBN 978-80-7358-150-3. MERLE, Robert. smrt je mým řemeslem. Praha: Melantrich, 1990, ISBN 80-7023-037-1 POLÁŠKOVÁ, T., MILOTOVÁ, D., DVOŘÁKOVÁ, Z.: Literatura – přehled středoškolského učiva. Třebíč : Petra Mrákotová, 2006, ISBN 80-9025716-X (dotisk 2. vydání, 2012). SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce Přepracované vydání 2007. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, ISBN 978-80-253-0185-2 (1. VYDÁNÍ, 2007). SOLDÁN, Ladislav; HOFFMAN, Bohuslav a kol. Přehledné dějiny literatury III. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1997, ISBN 80-85937-48-4. SOUKAL, Josef a kol.: Čítanka pro 4. ročník SOŠ. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, 2004, ISBN 80-7235-271-7. SOUKAL, Josef a kol. Literatura pro 4. ročník SOŠ. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2005, ISBN 80-7235-223-7. STYRON, William. Sophiina volba. Praha: odeon, 1984, ISBN 01-034-84. NEUVEDEN. Günter Grass [online]. [cit. 3.6.2013]. Dostupný na WWW: http://wiki.aktualne.centrum.cz/gunter-grass/

Obrázky: NEUVEDEN. NACISTICKÉ KONCENTRAČNÍ TÁBORY A GHETTA [online]. [cit. 9.8.2012]. Dostupný na WWW: http://www.holocaust.cz/cz2/history/camps/camps NEUVEDEN. HOLOKAUST [online]. [cit. 9.8.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Holokaust BUNDESARCHIV, BILD 183-S72707 / CC-BY-SA. Wikipedia.cz [online]. [cit. 9.8.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bundesarchiv_Bild_183-S72707,_Heinrich_Himmler.jpg BUNDESARCHIV, BILD 146-1969-054-16 / HOFFMANN, HEINRICH / CC-BY-SA.Wikipedia.cz [online]. [cit. 9.8.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bundesarchiv_Bild_146-1969-054-16,_Reinhard_Heydrich.jpg ISRAEL GOVERNMENT PRESS OFFICE. Wikimedia commons [online]. [cit. 9.8.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Adolf_Eichman_at_Trial1961.jpg PVT. H. MILLER. Wikimedia commons [online]. [cit. 9.8.2012]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Slave_laborers_at_Buchenwald.jpg?uselang=cs INSAPPHOWETRUST FROM LOS ANGELES, CALIFORNIA, USA. Wikimedia commons[online]. [cit. 9.8.2012]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Anne_Frank_at_Madame_Tussauds_Amsterdam_(5524687197).jpg?uselang=cs