Autor: Mgr. Marie Smolíková Datum: Ročník: 7.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tvorba výrazů s proměnnou
Advertisements

Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Digitalizace výuky Příjemce
Trojčlenka Ing. Kamila Kočová
Přímá a nepřímá úměrnost
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Matematika – 9.ročník Slovní úlohy o pohybu - 1
Matematika a její aplikace
Složka sady VY_42_INOVACE_M.7.08 IV/2 č. 8 Název: Přímá úměrnost Autor: Zdeňka Fedosejevová Předmět: Matematika a její aplikace Závislost, vztahy a práce.
Nepřímá úměrnost Trojčlenka
Přímá úměrnost - opakování
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Užití Pythagorovy věty – 5. část
Užití Pythagorovy věty – 2. část
Trojčlenka.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Kdo chce být milionářem ?
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání.
Přímá úměrnost Trojčlenka
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
* Trojčlenka příklady Matematika – 7. ročník *
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Autor: Mgr. Marie Smolíková Datum: Ročník: 7.
Vzdělávací obor: Matematika
* Graf přímé úměrnosti Matematika – 7. ročník *
Digitální učební materiál
Matematika – 9.ročník Slovní úlohy o pohybu - 2
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
AZ - KVÍZ Procvičení procent
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Matematika a její aplikace Slovní úlohy na 2. stupni základní školy Slovní úloha – procenta 1 VY_42_INOVACE_12 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka, Český.
Téma: Trojčlenka Vytvořila: Mgr. Martina Bašová VY_32_Inovace/2_098.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Matematika a její aplikace Slovní úlohy na 2. stupni základní školy Slovní úloha – přímá úměrnost 2 VY_42_INOVACE_10 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka,
Matematika a její aplikace Slovní úlohy na 2. stupni základní školy Slovní úloha – přímá úměrnost 1 VY_42_INOVACE_08 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka,
Matematika Přímá a nepřímá úměrnost 7. ročník
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:IV/2Č. materiálu:VY_42_INOVACE_.
„ EU pen í ze středn í m š kol á m “ N á zev projektuModern í š kola Registračn í č í slo projektuCZ.1.07/1.5.00/ N á zev aktivity III/2 Inovace.
* Přímá úměrnost Matematika – 7. ročník *
Přímá a nepřímá úměrnost - opakování
Téma: Přímá úměrnost - úvod Vytvořila: Mgr. Martina Bašová VY_32_Inovace/2_086.
Trojčlenka v přímé úměrnosti
Matematika a její aplikace Slovní úlohy na 2. stupni základní školy Slovní úloha – společná práce 3 VY_42_INOVACE_29 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka,
Přímá úměrnost Slovní úlohy.
Troj č lenka Ing. Kamila Kočová Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Projekt Moderní škola, registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Základní škola Velké Přílepy, okr. Praha-západ, Pražská 38, Velké.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Matematika a její aplikace Slovní úlohy na 2. stupni základní školy Slovní úloha – nepřímá úměrnost 1 VY_42_INOVACE_09 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka,
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Miluše Džuberová Řešení slovních úloh trojčlenkou Kolik benz í nu potřebuji na cestu?
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Grafy přímé a nepřímé úměrnosti
Přímá a nepřímá úměrnost
VY_32_INOVACE_M7.10 Autor: Mgr. Jaroslav Korb
VY_32_INOVACE_043_Úměrnost
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
VY_32_INOVACE_044_Trojčlenka
Matematika – 7.ročník VY_32_INOVACE_ Přímá úměrnost
Přímá úměrnost Ing. Kamila Kočová
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
DEFINICE FUNKCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Úměra – úměrnost (výpočty přímé a nepřímé úměrnosti)
* Přímá úměrnost Matematika – 7. ročník *
Transkript prezentace:

Autor: Mgr. Marie Smolíková Datum: 6. 2. 2012 Ročník: 7. Kód VM: 42_ INOVACE_1SMO45 Projekt: Zlepšení výuky na ZŠ Schulzovy sady registrační číslo: CZ.1.07./1.4.00/21.2581 Autor: Mgr. Marie Smolíková Datum: 6. 2. 2012 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor / předmět: Matematika a její aplikace / Matematika Tematický okruh: Číslo a proměnná Téma: Slovní úlohy řešené trojčlenkou Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.

SLOVNÍ ÚLOHY ŘEŠENÉ TROJČLENKOU Krátké opakování přímé úměrnosti Kolikrát se zvětší (zmenší) jedna veličina, tolikrát se zvětší (zmenší) i druhá veličina. Přímá úměrnost je zadaná : rovnicí y = k * x tabulkou grafem koeficient PÚ cena za 1 kg , 1 kus …nemění se x……..nezávisle proměnná, volíme do 1. řádku tabulky y……..závisle proměnná, počítáme dosazením do rovnice, 2. řádek tabulky k……..koeficient 2. řádek : 1. řádek k = y : x k

JAK NA TROJČLENKU Slovní úlohy se dají řešit logicky nebo naučeným způsobem. Vždy známe 3 údaje, čtvrtý (odpověď na otázku) hledáme. Podmínkou úspěšného řešení je pozorná četba textu: co znám, co mám vypočítat. Pozor na jednotky! Často bývá problém poznat o jakou úměrnost se jedná. Neznámá x je v zápise vždy vpravo dole , shodné jednotky nad sebou! Šipky jdou vždy stejným směrem, od x nahoru.

Vzorová úloha 7dní tedy 7* 4 000 = 28 000 Kč LOGICKY Za 5 dní dovolené zaplatí rodina Novákových 20000 Kč. Kolik Kč bude stát za stejných platových podmínek jeden týden dovolené? 5 dní stojí 20 000 Kč 1 den 20 000 : 5 = 4 000 Kč 7dní tedy 7* 4 000 = 28 000 Kč Novákovi zaplatí 28 000 Kč. LOGICKY

Vzorová úloha 5 dní………….20 000 Kč 7 dní…………………x (Kč) x = 4 000 * 7 TROJČLENKOU 5 dní………….20 000 Kč 7 dní…………………x (Kč) x = 4 000 * 7 x = 28 000 Kč Novákovi za týdenní dovolenou zaplatí 28 000 Kč. Přepočítej

Už to chápu Rozhodni, zda se jedná o přímou úměrnost Cena za stejné zboží a počet kusů Velikost stromu a množství ovoce Počet ujetých kilometrů a spotřeba benzínu Délka strany čtverce a jeho obvod Věk a výška nebo hmotnost člověka Počet vajíček a doba varu není Prádlo na šňůře a čas úměrnost Výměra pozemku a hmotnost sklizně POZOR! Samozřejmostí je stejná rychlost, hektarový výnos nebo neměnná cena zboží

Procvičení přímé úměrnosti ve slovních úlohách Na 9 hektarovém poli se urodilo 27 tun obilí. Kolik tun obilí se urodí na 15 hektarovém poli (při stejném výnosu). Na trhu stojí 5 kg ořechů 140 Kč. Kolik Kč zaplatím za 11 kg ořechů? (cena za 1 kg zůstává stejná). Osm zedníků za směnu spotřebuje 880 cihel. Kolik zedníků bylo na stavbě, jestliže skladník vydal celkem 1320 cihel? Ze 4kg ovoce se vyrobí 12 sklenic jahodové marmelády. a)kolik sklenic marmelády se vyrobí z 20 kg ovoce. b) kolik kg ovoce potřebuji na výrobu 36 sklenic marmelády? Ze 400tun cukrovky se vyrobí 50 tun cukru. a) kolik tun cukru se za stejných podmínek vyrobí ze 640 tun cukrovky? b)kolik tun cukrovky zpracujeme na výrobu 2000 kg cukru?

Řešení slovních úloh na přímou úměrnost Na 9 hektarovém poli se urodilo 27 tun obilí. Kolik tun obilí se urodí na 15 hektarovém poli (při stejném výnosu). 9 ha …………………..27 tun obilí PÚ 15 hektarů ……………… x ( tun obilí) x = 45 tun Na 15 hektarech se urodilo 45 tun obilí.

Řešení slovních úloh na přímou úměrnost Osm zedníků za směnu spotřebuje 880 cihel. Kolik zedníků bylo na stavbě, jestliže skladník vydal celkem 1320 cihel? Na trhu stojí 5 kg ořechů 140 Kč. Kolik Kč zaplatím za 11 kg ořechů? (cena za 1 kg zůstává stejná). 880 cihel ……………….. 8 zedníků 1320 cihel ……………….x ( zedníků) PÚ krátíme 10 a 8 x = 12 zedníků Na stavbě bylo 12 zedníků. 5 kg ………………. 140 Kč 11 kg ……………….x (Kč) PÚ krátíme 5 x = 11 * 28 x = 308 Kč Za 11 kg ořechů zaplatíme 308 Kč.

Řešení slovních úloh na přímou úměrnost Ze 4kg ovoce se vyrobí 12 sklenic jahodové marmelády. a)kolik sklenic marmelády se vyrobí z 20 kg ovoce. 4 kg ……………12 sklenic 20 kg …………. x (sklenic) x = 60 sklenic Vyrobíme 60 sklenic. Ze 4kg ovoce se vyrobí 12 sklenic jahodové marmelády. b) kolik kg ovoce potřebuji na výrobu 36 sklenic marmelády? 12 sklenic………………. 4 kg 36 sklenic …………….x (kg) x = 12 kg Potřebujeme 12 kg ovoce.

Řešení slovních úloh na přímou úměrnost Ze 400tun cukrovky se vyrobí 50 tun cukru. 400 tun řepy…………. 50t cukru 640 tun řepy ………... x (cukru) x = 80 tun cukru Vyrobíme 80 tun cukru. Ze 400tun cukrovky se vyrobí 50 tun cukru. b)kolik tun cukrovky je třeba na výrobu 2000 kg cukru? 50 tun cukru ……… 400 t cukrovky 2 tun cuku …………… x ( t cukrovky) x = 16 tun cukrovky Potřebujeme 16 tun cukrovky, a) kolik tun cukru se za stejných podmínek vyrobí ze 640 tun cukrovky?

METODIKA Prezentace je určena k opakování učiva PÚ (snímky 2 až 4 ). Snímek číslo 5 – vzorový zápis slovní úlohy na PÚ pomocí trojčlenky. Snímek číslo 6 – žáci zdůvodňují, zda se jedná o PÚ (diskuse – skupinová práce). Snímek číslo7 – texty slovních úloh. Ke zkoušení, skupinové práci nebo jako písemnou práci – vzhledem k řešení i se zpětnou vazbou. Snímek 8 až 11 – vzorové zápisy s řešením. Literatura: Odvárko – Kadleček Matematika pro 7. ročník ZŠ, Prometheus 1998, 2. díl Běloun, sbírka příkladů, SPN 1984 Autorem jednotlivých snímků je Marie Smolíková  Kliparty z webu Office Online