Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0178 Šablona:* III/2Sada:* I. Ověření ve výuce: oktávaDatum:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy infinitezimálního počtu
Advertisements

zpracovaný v rámci projektu
Základy infinitezimálního počtu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:* III/2Sada:* I. Ověření ve výuce: oktávaDatum:
Derivace složené funkce Základy infinitezimálního počtu Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF.
Základy infinitezimálního počtu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_1_18.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _731 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Základy infinitezimálního počtu
Základy infinitezimálního počtu
Základy infinitezimálního počtu
Základy infinitezimálního počtu
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
Základy infinitezimálního počtu
DERIVACE FUNKCE Autor: RNDr. Věra Freiová
DERIVACE A MONOTÓNNOST, LOKÁLNÍ EXTRÉMY Autor: RNDr. Věra Freiová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55.
DERIVACE - SOUČINU a PODÍLU FUNKCÍ - SLOŽENÉ FUNKCE
EU-8-52 – DERIVACE FUNKCE VIII
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _727 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
BRVKA Georg F.B. Riemann ( ). BRVKA Známe různé inverzní procesy (i matematické), integrování je inverzní proces k derivování. Definice: I je.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _738 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _737 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _721 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _730 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _736 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _739 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _734 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Integrály v kinematice Autor: RNDr.Zdeňka Strouhalová Fyzika, seminář z fyziky Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _722 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _735 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _740 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _732 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
VY_32_INOVACE_MAT_VA_08 Digitální učební materiál Sada: Matematika Téma: Komplexní čísla – grafické řešení nerovnic s absolutní hodnotou Autor: Mgr. Eva.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _728 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Základní poznatky z matematiky Číslo materiálu: EU Název: Mnohočleny Autor: Mgr. Ludmila Lorencová.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _726 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _724 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _729 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Užití diferenciálního počtu
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _725 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Exponenciální funkce VY_34_INOVACE Matematika, č.přílohy
Určitý integrál Základy infinitezimálního počtu. Určitý integrál a=x 0 x1x1 x2x2 x3x3 x4x4 x 5 = b m5m5 m3m3 m2m2 m1m1 m4=m4=
KOMPLEXNÍ ČÍSLA Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Hana Němcová Matematika, seminář diferenciální a integrální počet Osmý ročník víceletého gymnázia.
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název šablony: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky.
Orientovaný úhel Goniometrie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Mastíková. Dostupné z Metodického portálu
Vlastnosti funkcí sin x a cos x Goniometrie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Mastíková. Dostupné z Metodického.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Hana Němcová Matematika, seminář diferenciální a integrální počet Osmý ročník víceletého gymnázia.
Kombinační číslo 6. října 2013 VY_42_INOVACE_190206
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Matematika pro ekonomy
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
zpracovaný v rámci projektu
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:* III/2Sada:* I. Ověření ve výuce: oktávaDatum: listopad-duben 12/13 *) Doplňte po konzultaci s ředitelem školy

Anotace: Úvod do základu infinitezimálního počtu pro oktávu gymnázia. Výkladové prezentace s využitím VBA (nutno povolit makra) využitelné pro výuku s interaktivní tabulí, vhodné pro domácí přípravu, doplněné úlohami na procvičení jak přímo v prezentaci tak i formou pracovních listů. Jméno autora: Mgr. Ivana Mastíková Škola - adresa: Základní škola T. G. Masaryka a gymnázium Česká Kamenice, Palackého 535, Česká Kamenice Základy infinitezimálního počtu

Primitivní funkce Základy infinitezimálního počtu

Primitivní funkce Mějme dány funkce F, f definované v otevřeném intervalu (a,b). Jestliže pro všechna x  (a,b) platí F‘(x)=f(x), říkáme, že funkce F je primitivní funkcí k funkci f v intervalu (a,b)

Primitivní funkce Najděte primitivní funkci k funkci f(x) = 3x v intervalu (-  ;  ). Řešení: Podle pravidla pro derivaci funkce y = x n (y‘ = nx n-1 )platí, že člen 3x 2 vznikl derivací x 3 a člen 2 derivací 2x. Primitivní funkcí k funkci f(x) tedy bude: F(x) = x 3 - 2x. Zkoušku můžeme provést opětovnou derivací. Protože víme, že derivace konstanty C je nula, pak ale i derivace funkce F(x) = x 3 - 2x + 1 a také funkce G(x) = x 3 - 2x + 2 je 3x Tedy pro všechny funkce F(x) = x 3 - 2x + C.  Množinou všech primitivních funkcí k funkci f(x) = 3x je funkce F(x) = x 3 - 2x + C Příklad: Je-li funkce F primitivní funkcí k funkci f, pak každá další primitivní funkce k funkci f má tvar F(x) + C, kde C je reálná konstanta.

Primitivní funkce cvičení 1 F(x) = 3- cos 2 x ; f(x) = sin2x

Primitivní funkce Libovolnou primitivní funkci F k funkci f na otevřeném intervalu (a;b) značíme: Postačující podmínka existence primitivní funkce k dané funkci: Určení primitivní funkce si procvičíme v následujícím cvičení. Ke každé funkci spojité v otevřeném intervalu (a;b) existuje v tomto intervalu primitivní funkce.

Primitivní funkce cvičení 2 Rozhodněte, zda platí:

Primitivní funkce V předchozích úlohách jsme řešili určení primitivní funkce k dané funkci pomocí znalostí o derivaci funkce. Nyní se naučíme hledat primitivní funkci pomocí základních vzorců pro integrování. Víme, je-li funkce F primitivní funkcí k funkci f v intervalu (a,b), pak platí F‘(x)=f(x). Z tohoto vyjdeme při odvození vzorců pro integraci některých elementárních funkcí.

Primitivní funkce Při výpočtu primitivních funkcí také vycházíme z jejich vlastností. Věty o vlastnostech primitivní funkce Tyto věty si procvičíme na následujících úlohách. Nechť k funkci f existuje primitivní funkce F(x) =  f(x) dx na otevřeném intervalu (a;b) a nechť k  R je libovolná konstanta. Pak existuje na (a;b) také primitivní funkce G(x) =  kf(x) dx a platí  kf(x) dx = k  f(x) dx Nechť k funkcím f a g existují na otevřeném intervalu (a;b) primitivní funkce F(x) =  f(x) dx a G(x) =  g(x) dx. Pak existuje na (a;b) také primitivní funkce H(x) k funkci h = f + g a platí H(x)=  [f(x) + g(x)] dx =  f(x) dx +  g(x) dx

Primitivní funkce cvičení 3

Primitivní funkce shrnutí Připomeneme si nové pojmy: Protože oproti derivování pro integraci součinu neznáme žádné pravidlo, tak se v příštích kapitolách zaměříme na integrační metody, naučíme se integrovat pomocí metody per partes (po částech) a substituční metodou.

Použitá literatura • Přehled užité matematiky, Karel Rektorys a spolupracovníci • Přehled středoškolské matematiky, Josef Polák • Matematika pro gymnázia – Diferenciální a integrální počet, RNDr. Dag Hrubý, RNDr. Josef Kubát • Matematika, příprava k maturitě a přijímacím zkouškám – Jindra Petáková