Název materiálu: ROMÁNSKÉ UMĚNÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_05 - Románský sloh
Advertisements

Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
zpracovaný v rámci projektu
Románský sloh Štěpán Vališ,Ondra Turek 2010.
Románské umění 11. – 13. století.
Románské umění.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Románská kultura 10. – 12. století
Základní škola Bohutín, okres Příbram
Románská kultura.
Umění raného středověku
Kultura raného středověku
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
EU-OP VK VY_32_INOVACE_D3
Románský sloh 11. – 13. století 7. ročník
Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/ Autor: Mgr. Vendula Báčová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
Románský sloh Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o románském slohu.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_09.
Název materiálu: ÚČINNOST
Materiál je v souladu s RVP ZV a ŠVP.
IMPRESIONISMUS Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ OTEVŘENÁ Název materiálu:
11 Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_04_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
ROMÁNSKÁ KULTURA ARCHITEKTURA.
Románský sloh.
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavel Poštulka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 1. srpna 2012
REALISMUS Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ OTEVŘENÁ Název materiálu:
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Vlastivěda - dějepisná část (4. a 5. ročník) Název a číslo učebního.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Registrační číslo projektu:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:zeměpis Ročník:9. ročník Klíčová slova:Česká republika, Praha,
ROMÁNSKÉ UMĚNÍ 1000 – 1250.
Románský sloh Jde o kulturu raně křesťanské civilizace od 11. do 13. století. Navazovala na kulturu římskou + germánské či slovanské prvky. Jediným nositelem.
Umělecké slohy a moderní umění 1. Románské umění a Gotika
Registrační číslo projektu:
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_584_Románský sloh AUTOR: Mgr. Michaela Vašíčková ROČNÍK, DATUM:
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
kultura století název odvozen od slova romanus = římský
Vzdělanost a umění raného středověku
Románská kultura Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová 1.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Rybářová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Románský sloh. Materiál byl vytvořen v rámci projektu
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- románské sochařství a malířství PhDr. Pavlína Mikulcová.
Románský sloh.
Dějepis Románský sloh.
VY_32_INOVACE_215_Románské umění Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:Mgr. Simona Rendeková NÁZEV: VY_12_INOVACE_01_ČESKÉ DĚJINY_ROMÁNSKÝ SLOH ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Markéta Hanzalová Náprstková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ N_05_Románské umění TEMA: Dějepis.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Kulturní vývoj – Románská kultura TÉMATICKÝ.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Dějiny ČR – románský sloh
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Románský sloh.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.11_romansky_sloh_II. Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
ARCHITEKTURA = STAVBY Celek
Studijní prezentace Mgr. Miroslav Zoubek Verze 1.0
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_DĚJEPIS
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_19
Transkript prezentace:

Název materiálu: ROMÁNSKÉ UMĚNÍ Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/21.0657 Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ OTEVŘENÁ Název materiálu: ROMÁNSKÉ UMĚNÍ HRAZENO Z EU OP - VK

Materiál je v souladu s RVP ZV a ŠVP   Anotace Prezentace určena jako rozšiřující učivo výtvarné výchovy s napojením na dějepis v 7. ročníku. Žáci se orientují v terminologii výtvarného umění , poznávají základní znaky románského slohu, seznamují se s typickými stavbami a uměleckými artefakty. Autor Mgr. Alena Ščuková a Mgr. Libuše Jurczeková Ročník 6. - 7. Očekávaný výstup Materiál je v souladu s RVP ZV a ŠVP Žáci porovnávají na konkrétních příkladech různé interpretace vizuálně obrazných vyjádření, vysvětlují své postoje k nim s vědomím osobní, společenské a kulturní podmíněnosti svých hodnocení a soudů. Uvědomují si možnosti různých kompozičních přístupů. Vzdělávací oblast UMĚNÍ A KULTURA Klíčová slova Bazilika, rotunda, stavitelská huť, iluminace Vytvořeno DUBEN 2011

ÚVOD ZÁPADOŘÍMSKÁ ŘÍŠE Název tohoto slohu je odvozen od významného města antiky, uhádneš kterého? Románský sloh vznikal v různých zemích patřících Západořímské říši v 11. až 13. století. Umění se dělilo na: církevní (Byl předepsán obsah i forma umění.) světské Sloužil především náboženské ideologii. Pracovalo se hlavně podle předloh. Řím = Roma – hlavní město římské říše, protože, románské umění hledalo inspiraci v antice. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8d/Extent_of_Western_Roman_Empire_395.png

Zeď mohla mít i půl metru, ARCHITEKTURA ZNAKY: půlkruhový oblouk masivní zdi – z kamenných kvádříků, neomítnuty malá okna – často sdružená sloupy s hlavicemi – převážně rostlinný dekor Zeď mohla mít i půl metru, okna se směrem dovnitř rozšiřovala, aby do místnosti vcházelo více světa. - nakreslit – sdružená okna

BAZILIKA ROTUNDA podélná dispozice stavby kruhový tvar naskenovat

PAMÁTKY Rotunda sv. Jiří na Řípu http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/af/%C5%98%C3%ADp%2C_rotunda_svat%C3%A9ho_Ji%C5%99%C3%AD.jpg/800px-%C5%98%C3%ADp%2C_rotunda_svat%C3%A9ho_Ji%C5%99%C3%AD.jpg

Bazilika sv. Jiří na Hradčanech Rotunda sv. Kateřiny ve Znojmě http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c5/ZnojmoRotundaKateriny.jpg/800px-ZnojmoRotundaKateriny.jpg Bazilika sv. Jiří na Hradčanech http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ec/Bazilika_Svat%C3%A9ho_Ji%C5%99%C3%AD.jpg/400px-Bazilika_Svat%C3%A9ho_Ji%C5%99%C3%AD.jpg

SOCHAŘSTVÍ vázáno na architekturu tvůrci byli anonymní, sdružovali se do tzv. stavitelských hnutí Proč umělci díla nepodepisovali, co bylo důležitější? Hlavní úlohu hrálo náboženství – Bůh a svatí – tedy to, co bylo vyobrazeno a ne, kdo dílo vytvořil. Umělci byli tehdy považováni za pouhé řemeslníky, jako byli třeba ševci nebo krejčí. Proč byly tympanony důležité? Prostí lidé neuměli číst, často zobrazovány biblické příběhy – „knihy pro prostý lid“

sochaři pracovali podle kreslených vzorníků a předloh typické strnulé postoje, tváře bez výrazu hlavně se zdobily tympanony = polokruhové plochy nade dveřmi do chrámu http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b2/France_laMadadleineVezelay_tympanum_a.jpg

MALÍŘSTVÍ náměty předepsány církví převažovala nástěnná malba (určeno negramotnému lidu) freska = malba do mokré zdi iluminace = knižní malba malba na skle

PAMÁTKY Povolání Přemysla na trůn – freska (rotunda sv. Kateřiny ve Znojmě) Vyšehradský kodex - iluminace http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/34/Premysl_Orac.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d7/Kodex_vy%C5%A1ehradsk%C3%BD2.jpg

POUŽITÉ ZDROJE www.wikipedia.cz