Název materiálu: ROMÁNSKÉ UMĚNÍ Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/21.0657 Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ OTEVŘENÁ Název materiálu: ROMÁNSKÉ UMĚNÍ HRAZENO Z EU OP - VK
Materiál je v souladu s RVP ZV a ŠVP Anotace Prezentace určena jako rozšiřující učivo výtvarné výchovy s napojením na dějepis v 7. ročníku. Žáci se orientují v terminologii výtvarného umění , poznávají základní znaky románského slohu, seznamují se s typickými stavbami a uměleckými artefakty. Autor Mgr. Alena Ščuková a Mgr. Libuše Jurczeková Ročník 6. - 7. Očekávaný výstup Materiál je v souladu s RVP ZV a ŠVP Žáci porovnávají na konkrétních příkladech různé interpretace vizuálně obrazných vyjádření, vysvětlují své postoje k nim s vědomím osobní, společenské a kulturní podmíněnosti svých hodnocení a soudů. Uvědomují si možnosti různých kompozičních přístupů. Vzdělávací oblast UMĚNÍ A KULTURA Klíčová slova Bazilika, rotunda, stavitelská huť, iluminace Vytvořeno DUBEN 2011
ÚVOD ZÁPADOŘÍMSKÁ ŘÍŠE Název tohoto slohu je odvozen od významného města antiky, uhádneš kterého? Románský sloh vznikal v různých zemích patřících Západořímské říši v 11. až 13. století. Umění se dělilo na: církevní (Byl předepsán obsah i forma umění.) světské Sloužil především náboženské ideologii. Pracovalo se hlavně podle předloh. Řím = Roma – hlavní město římské říše, protože, románské umění hledalo inspiraci v antice. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8d/Extent_of_Western_Roman_Empire_395.png
Zeď mohla mít i půl metru, ARCHITEKTURA ZNAKY: půlkruhový oblouk masivní zdi – z kamenných kvádříků, neomítnuty malá okna – často sdružená sloupy s hlavicemi – převážně rostlinný dekor Zeď mohla mít i půl metru, okna se směrem dovnitř rozšiřovala, aby do místnosti vcházelo více světa. - nakreslit – sdružená okna
BAZILIKA ROTUNDA podélná dispozice stavby kruhový tvar naskenovat
PAMÁTKY Rotunda sv. Jiří na Řípu http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/af/%C5%98%C3%ADp%2C_rotunda_svat%C3%A9ho_Ji%C5%99%C3%AD.jpg/800px-%C5%98%C3%ADp%2C_rotunda_svat%C3%A9ho_Ji%C5%99%C3%AD.jpg
Bazilika sv. Jiří na Hradčanech Rotunda sv. Kateřiny ve Znojmě http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c5/ZnojmoRotundaKateriny.jpg/800px-ZnojmoRotundaKateriny.jpg Bazilika sv. Jiří na Hradčanech http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ec/Bazilika_Svat%C3%A9ho_Ji%C5%99%C3%AD.jpg/400px-Bazilika_Svat%C3%A9ho_Ji%C5%99%C3%AD.jpg
SOCHAŘSTVÍ vázáno na architekturu tvůrci byli anonymní, sdružovali se do tzv. stavitelských hnutí Proč umělci díla nepodepisovali, co bylo důležitější? Hlavní úlohu hrálo náboženství – Bůh a svatí – tedy to, co bylo vyobrazeno a ne, kdo dílo vytvořil. Umělci byli tehdy považováni za pouhé řemeslníky, jako byli třeba ševci nebo krejčí. Proč byly tympanony důležité? Prostí lidé neuměli číst, často zobrazovány biblické příběhy – „knihy pro prostý lid“
sochaři pracovali podle kreslených vzorníků a předloh typické strnulé postoje, tváře bez výrazu hlavně se zdobily tympanony = polokruhové plochy nade dveřmi do chrámu http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b2/France_laMadadleineVezelay_tympanum_a.jpg
MALÍŘSTVÍ náměty předepsány církví převažovala nástěnná malba (určeno negramotnému lidu) freska = malba do mokré zdi iluminace = knižní malba malba na skle
PAMÁTKY Povolání Přemysla na trůn – freska (rotunda sv. Kateřiny ve Znojmě) Vyšehradský kodex - iluminace http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/34/Premysl_Orac.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d7/Kodex_vy%C5%A1ehradsk%C3%BD2.jpg
POUŽITÉ ZDROJE www.wikipedia.cz