ILC A CLIC S OUČASNÁ S ITUACE T OMÁŠ L AŠTOVIČKA (FZÚ AV ČR) S ETKÁNÍ CZ HEP KOMUNITY MFF UK 11. B ŘEZNA 2014.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: AJ166 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: The USA NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Znojmo, Václavské nám. 8 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Novinky ze zahraničí IVIG 2008
Budoucí čas „to be going to“
Evoluce Katalýza. © 2011 Nature Publishing Group. Published by Nature Publishing Group.2 Figure 1 Rapid evolutionary innovation during an Archaean.
Appearance Length: 80 to 130 cm The tail measures 11 to 25 cm Males usually weigh 18 to 30 kg Females weigh 8 to 21 kg Male can weigh up to 38 kg, reportedly.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_ I.C.20 Název pro školu:EU AJ 1.stupeň 20 Název materiálu:Christmas Autor:Mgr. Hana Opálková Vzdělávací obor:Anglický.
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_02_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Lada Leszkowová, Gymnázium K.V. Raise Hlinsko, 2014 leden
AS A MAN THINKETH an interactive listen, read and repeat book for learning American English A NEW EDITION OF JAMES ALLEN’S CLASSIC edited by Robert Silber.
Antoni Gaudí i Cornet Byl katalánský architekt,významný představitel secese. V roce 1878 navrhl svůj první dům.Nesnažil se napodobit.
Antoni Gaudí i Cornet Katalánský architekt, významný představitel secese. V roce 1878 navrhl svůj první dům. Nesnažil se napodobit žádný.
Počítačová grafika pro inženýry - CAD systémy pro DTP - znaky, stránky, dokumenty, tisk, osvitové jednotky pro manažery - obrázky, interpretace pro autory.
Mission of the Chamber – since 1996
SharePoint technologie WSS 3.0 a MOSS 2007 Tomáš Kutěj TSP – Office platform Microsoft.
Píseň “ABC” Reakce?. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: 3 Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_ANJ_VL_3_15.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_07_AJ_CM Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Autor materiálu:RNDr. Pavlína Kochová Datum vytvoření:říjen 2013 Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět:Anglický jazyk Ročník:3.,4.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dagmar Andrysová Datum: Název: VY_22_INOVACE_1_1_1.
Autor:Ing. Klára Polterová Předmět/vzdělávací oblast: Anglický jazyk Tematická oblast:Poznatky o zemích Téma:Institutions of the European Union Ročník:4.
CPSSU Czech Political Science Students’ Union Unie studentů politických věd v ČR.
Přítomné časy, budoucí – will, minulý čas prostý - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu.
Předpřítomný čas Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ondřej Hoberla. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Practical experience with implementation of GMP + B4.1 system Miloslav Válek The association of road transport operators ČESMAD BOHEMIA.
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu:VY_32_INOVACE_06_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Čím pojedete na dovolenou ? Co takhle autíčkem ?.
DIANA NARVÁEZ Hlavní město Ekv. Je Quito nacházející se v horách Ekv se dělí na 4 časti: Amazonie, Hory, Přimoří a Galapágy V Ekv. Žije 12´
Project Tree Planting. About parcel Parcel is owned by Pěnčín village Parcel is owned by Pěnčín village Village Pěnčín is situated near Jablonec nad Nisou.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Věra Vepřeková Třída/ročník: IX. Datum vytvoření: Šablona:III/2č. materiálu:
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Around London in 15 minutes Autor: Mgr. Zdenka Mléčková
FLIS related activities in CZ Miroslav Havránek NRC FLIS MEETING,
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Vila Lanna, 20. prosince 2005Václav Vrba, Fyzikální ústav, AV ČR Vývoj detektorů zpráva o činnosti v r FzU AV ČR V.Jurka, J.Popule, J.Řídký, P.Šícho,
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
VY_32_INOVACE_16_TO BE PREZENTACE
September 06 – August 07 Petr Kolesa. Fulbright Commission Programy pro studenty a absolventy Fubrightovo stipendium pro doktorské studium vědy a techniky.
Educational program: Mechanic - electrician Title of program: Technical training II. class Astable multivibrator Worked out: Bc. Chumchal Miroslav Projekt.
Aktivity kolem OI a mimo ni Osnova Baylor ACM Contest UPE RedHat Minor OI – Enterprise system development – Bezpečnost.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Helena Zikmundová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
* Terms * Basic means of transport * Pros & Cons.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Setkání uživatelů SFX Statistické reporty SFX.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Přejít na první stránkuLONDON Test yourself by Ludmila Lukavcova double-decker.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 02Číslo.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Present simple – Yes/No questions.
Maturita oral exam rehearsal Lada Leszkowová, GKVR Hlinsko, 2013 prosinec The Czech Republic.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_01_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Ing. Luděk Šprongl CL Nemocnice Šumperk
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Pořadové číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: II/2 Sada: VY_22_INOVACE_AJ.3.33 Ověření.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Business Communications/Confirmation of Orders 06C13 AutorLadislava Pechová.
Statistická analýza dat
Critical thinking Critical thinking is a general term that covers all thinking processes that strive to get below the surface of something: questioning,
Účetní schémata MS Dynamics NAV RTC-základy
Foreign Travel using Federal Funds
Bay County Property Appraiser’s Office
Transkript prezentace:

ILC A CLIC S OUČASNÁ S ITUACE T OMÁŠ L AŠTOVIČKA (FZÚ AV ČR) S ETKÁNÍ CZ HEP KOMUNITY MFF UK 11. B ŘEZNA 2014

Page  2 LCC NA 1 PRŮSVITKU  V současné době LCC kolaborace (Linear Collider Collaboration) celosvětově zastupuje oba projekty, tedy jak ILC tak CLIC.  Založeno v únoru 2013, ředitelem je Lyn Evans.  Zastupuje komunitu zhruba 2000 vědců a techniků.  FZÚ je členem CLICdp kolaborace –CLICdp = detektory a fyzika –Zastoupení v Institute Board (TL)  Zároveň přispíváme do ILC přes kolaboraci CALICE a dříve též přes LCFI kolaboraci. –V ILC se hnuly ledy a Japonsko učinilo zásadní kroky pro vybudování ILC tamtéž.

Page  3 O SLÍ MŮSTEK

Page  4 J APONSKO – VÝBĚR LOKACE Zleva: Sachio Komamiya (Tokyo), Satoru Yamashita (Tokyo), Kiyotomo Kawagoe (Kyushu), Hitoshi Yamamoto (Tohoku), Mike Harrison (Brookhaven), Brian Foster (Oxford) “Issues that could lead to particularly serious difficulties for the Sefuri site are that the route passes under or near a dam lake, and that the route passes under a city zone. Also, the lengths of access tunnels are longer for the Sefuri site than for the Kitakami site leading to a large merit for the latter in terms of cost, schedule, and drainage.” → KITAKAMI  Dvě místa byla před-vybrána, obě v hornatých lokacích –SEFURI (Jih) –KITAKAMI (Sever)

Page  5 J APONSKO – K ITAKAMI S ITE  Hornatá oblast poblíž Ichinoseki –200 m až 700 m nad mořem –Dominantně granit, stabilní podloží –zhruba 5h z letiště Narita –1 hodina ze Sendai

Page  6 K ITAKAMI S ITE

Page  7 ILC CENTRÁLNÍ KAMPUS – KONCEPT Z KVĚTNA 2013 residence buildings, assembly halls, central buildings m 2 floor area 80 hektarů (kompaktnější varianty mají cca 40 hektarů)

Page  8 S CIENCE C OUNCIL OF J APAN

Page  9 S CIENCE C OUNCIL OF J APAN  Based on the viewpoints above, the Science Council of Japan proposes that the Japanese Government funds budget for the necessary investigations on various issues in order to judge as Japan for the realization of the ILC project, and for 2 to 3 years intensively conduct investigations involving experts from outside the field and corresponding Government bodies.  In deciding to host the ILC in Japan, it is indispensable that the issues and concerns raised by this report are fully investigated and reviewed, and clear prospects are obtained for questions such as the whole pictures of project cost for the construction, operation, upgrades, up to the final disposition and the prospects of international cost sharing thereof, as well as issues of sharing of human resources, and international governance structure.  In parallel with the above investigations, negotiations should be conducted with research laboratories and responsible funding authorities of primary countries and regions to clarify the prospects for the international cost sharing.  Upon fully examining the various conditions for the ILC project to be implemented in Japan and to be highly successful, it is important to form a consensus within the Japanese academic community and to seek understanding of the Japanese public. (Satoru Yamashita - private translation) 50:50 (Jap:Svět) $7 miliard (bez R&D, pozemků atd.) +$2 miliardy za tunely, inž. sítě Vše dohromady až cca $20-30 miliard.

Page  10 J APANESE B UDGET A LLOCATION IN 2014  On Dec 24, Japanese cabinet has released the government budget proposal for JFY 2014 which will be voted on in Diet early next year. It includes an official budget line for the ILC. This is highly important as it represents a qualitative change in the status of the ILC in the Japanese government and indicates that it is now a recognized project.  Part of “the economic growth strategy” which is a reference to “Abenomics”, a proactive economic policy by Prime Minister Shinzo Abe.  The amount itself is small, about $500K. However, this is highly significant symbolically, as the ILC is *recognized* as a project of the Japanese government. –Note that this is *not* an R&D budget, which is supported through KEK. –It is rather a specific budget for the Japanese government to seriously study the feasibility of an international framework for the ILC as a global project (2-3 years?). (Hitoshi Murayama)

Page  11 S ITUACE VE SVĚTĚ  Evropa (Brian Foster) –Dominuje převážně Německo –Dlouhodobý pokles FTE, ale náznak obratu v souvislosti s “ILC in Japan” –Vyčkávání na jasný signál Japonské vlády: A statement from the Japanese government that they wish to negotiate to site ILC in Japan is essential.  USA (Harry Weerts) –Snowmass 2013 proces ( = věda ) ukončen a ILC doporučeno –P5 proces – plán na postup USA v HEP v rámci 10 let –V květnu bude rozhodnuto.  Asie (Akira Yamamoto) –kromě Japonska –Převážně zapojení do RF technologie kavit –Čína, Korea, Indie, …  Průzkum MOFA v roce 2013, ohledně mezinárodní podpory, byl “zklamáním”.

Page  12 U PDATE ZA ROK 2014  Japonská vláda ma nyní kancelář speciálně pro ILC a pro přípravu vyjednávání na mezivládní úrovni –Speciální rozpočet pro ILC byl schválen dolní směmovnou 28. února –Rozhodnutí o stavbě padne do dvou let. –Začala/začínají probíhat jednání na mezinárodní úrovni.  KEK založil tzv. “ILC planning office”

Page  13 V ÝRAZNÁ LOKÁLNÍ AKTIVITA ( POSTERY, DVD, KOMUNIKACE... )

Page  14 M EZINÁRODNÍ JEDNÁNÍ S Č ESKOU R EPUBLIKOU  Zatím žadné neprobíhá.  Kontaktem na Japonské ambasádě je zřejmě první sekretář pan Mitsuru Kameya (sekce pro ekonomické záležitosti).  Bylo by vhodné být předem připraveni a mít rozmyšlené, jaká by byla naše účast v projektu a jak by budoucí jednání mohla vypadat. Konkrétněji –kontakty na CZ straně –účast v kolaboraci v rámci ILC (urychlovač, detektory: ILD, SiD) –forma našeho příspěvku a jeho výše –finanční zdroje –...

Page  15 B ACKUPS

Page  16 T WO D ETECTOR C ONCEPTS S I D AND ILD  SiD (USA), ILD (merging former EU and Asian concepts LDC+GLD)  5T field in SiD vs 3.5T for ILD  Tracker radius: 1.2m (SiD), 1.8m (ILD). SIDSID ILD

Page  17 LCC S TRUCTURE ICFA Linear Collider BoardProgram Advisory Committee Directorate Lyn Evans Deputy (Physics) Hitoshi Murayama ILC Mike Harrison Physics & Detectors Hitoshi Yamamoto CLIC Steinar Stapnes Regional Directors Brian Foster (Europe) Harry Weerts (Americas) Akira Yamamoto (Asia) FALC International Committee for Future Accelerators Funding Agencies for Large Colliders LCC

Page  18 A CCESS TO K ITAKAMI S ITE Transport of magnets

Page  19 ILC R E -O RGANIZATION  Try to establish an organization that can evolve into a construction project in a reasonable way – a virtual prelab.  Allow for a more continuous work flow. Since the end of the GDE the accelerator effort has essentially been centered around workshops.  Boxes are populated incrementally as resources permit: ww = world

Page  20 CLIC ON O NE S LIDE  Multi-staged approach –350 GeV stage motivated by better luminosity and sizeable WW fusion cross section (vs. 250 GeV ILC)  CLIC will be operated at room temperature  100 MV/m gradient enabling multi-TeV CME  Pre-collaboration state –FZÚ signed MoC with CLICdp (Detectors and Physics) –Member of Institute Board (TL)  CDR published in 2012/ Center of mass energy350 GeV1.4 TeV3 TeV Bunch spacing0.5 ns Bunches per train γγ → hadrons per BX

Page  21 F ABRICATED RF M OCK - UPS 8 Accelerating Structures RF network PETS

Page  22 CLIC NEAR CERN Tunnel implementations (laser straight) Central MDI & Interaction Region Push & Pull Design

Page  23 ILC 8 C AVITY WITH Q UADRUPOLE C RYOMODULE FNAL splittable, conduction-cooled quadrupole, In the center of the cryomodule. STF 2 Cryomodule CM -1 (Superconducting rf Test Facility)