PETR MACH Obecná teorie peněz aneb co si můžeme vzít z Keynese.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kdo to udělal? Who did it?. Proč to udělal? Why did he do it?
Advertisements

Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_02_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Daniel.steigerwald.cz Třídy, dědičnost a OOP v Javascriptu.
Tutorial: Mechanic - electrician Topic: Electric measurement the 2nd. year Measuring devices 1 Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky v odborných.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_04.
English grammar next.
AS A MAN THINKETH an interactive listen, read and repeat book for learning American English A NEW EDITION OF JAMES ALLEN’S CLASSIC edited by Robert Silber.
Unit One TO BE To Have. To Be / být  I am  You are  He, she,it is  We are  You are  They are  Já jsem  Ty jsi  On, ona,ono je  My jsme  Vy.
Čtěte a přeložte: Mother is at home. Matka je doma.
Sloveso "to BE".
SharePoint technologie WSS 3.0 a MOSS 2007 Tomáš Kutěj TSP – Office platform Microsoft.
Píseň “ABC” Reakce?. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: 3 Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_ANJ_VL_3_15.
Abba – poslech, práce s textem.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
? PRESENT SIMPLE OR PRESENT CONTINUOUS. PRESENT SIMPLE PŘÍTOMNÝ ČAS PROSTÝ We read a lot. We read every day. We usually read books of fiction. Our friend,
A Dog‘s Life in Winter Prague
HEJ, HEJ, MY VÍRU MÁME Say, Say, Say you believe it ZPÍVEJ, ŽE SVĚTU JI DÁME Sing for, The whole world to hear it VÍME A VYZNÁVÁME We know and we declare.
Tutorial: Engineering technology Topic: Casting to temporary forms Prepared by: Ing. Elena Nová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
VY_22_ZAZNAM_ Aj.I. 5.B.33. Přítomný průběhový čas.
Přítomné časy, budoucí – will, minulý čas prostý - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu.
Předpřítomný čas Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ondřej Hoberla. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Cvičení 2: Přítomný čas průběhový (Vyber správnou možnost)
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Musím to udělat? Do I have to do this?. Proč tam musíme jít? Why do we have to go there?
Modal Verbs = způsobová slovesa.
Čím pojedete na dovolenou ? Co takhle autíčkem ?.
A Book of My Life By Zuzana Vávrová. Filip‘s adventure Jacques Breuil French Doctor Jean Breuil Illustrator Redact of French magazine Vie.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Future Simple Tense Budoucí čas prostý. vyjádření budoucnosti vyjádření nabídky Vyjádření rozhodnutí Tomorrow, the day after tomorrow, in the future,
Budoucí čas prostý autor: Petr Baťa.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Komunikace Zjisti, o čem se mluví 1 VY_22_INOVACE_26 Sada 2 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
TO BE GOING TO Autor: Petr Baťa. Vazbu to be going to používáme k vyjádření budoucnosti. Dáváme ji přednost před budoucím časem prostým (will) v těchto.
Educational program: Mechanic - electrician Title of program: Technical training II. class Astable multivibrator Worked out: Bc. Chumchal Miroslav Projekt.
 Hra je určená pro dvě družstva nebo dva žáky – žluté x zelené  Po kliknutí na tlačítko s číslicí se zobrazí otázka, s otázkou se zároveň zobrazí napovídající.
Setkání uživatelů SFX Statistické reporty SFX.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Present simple – Yes/No questions.
Maturita oral exam rehearsal Lada Leszkowová, GKVR Hlinsko, prosinec 2013.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_01_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Ing. Petra Andrlová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady31Číslo DUM.
Jméno autora: Mgr. Olga Bayerlová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_04_AJ1G Ročník: I. Anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 04Číslo.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Businessland / Making Contracts 06B16 AutorLadislava Pechová Období vytvořeníLeden.
Jak postupujeme vpřed v testování? Jak se nám daří vytvářet denní buildy? Stíháme opravovat chyby? Jak kvalitně chyby opravujeme?
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_17_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Final Oral Exam ZKOUŠKA By Dagmar Machů Škola: SOU Val. Klobouky Ročník: třetí Obor: Kuchař/číšník Název projektu: Zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 04Číslo.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Ing. Petra Andrlová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM Business Communications/Payment 06C6 AutorLadislava Pechová Období vytvořeníSrpen.
Škola1. ZŠ T. G. Masaryka Milevsko AutorMgr. Lenka Soldátová ČísloVY_32_INOVACE_78 NázevGoing to … Téma hodinyFuture tense PředmětAnglický jazyk Ročník/y/7.
Mgr. Alena Miklíčková. * Obrázky určené k popisu a srovnání * Soubor otázek k diskusi na dané téma * Jednotlivé otázky s ukázkami slovní zásoby * Zadání.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-3.PT-26-Londýn Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_166 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 AutorMgr. Eleonora Klasová PředmětAnglický.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Mgr. Lenka Kulhavá NÁZEV: VY_32_INOVACE_ O 09 TEMA: Angličtina ČÍSLO PROJEKTU:
NOT CLASSIFIED | Saab IC in CR | Issue 1 | © Saab SAAB INDUSTRIAL COOPERATION IN THE CZECH REPUBLIC Krasimira Stoyanova – Head of Central Europe.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Zvířata (animals, pets) B2
I haven´t seen your ID card.
Jídlo (Food, Meals) B2 Tematická oblast Angličtina: ústní zkouška
Autor: Mgr. Kateřina Suková
In The Year Nejde vložit do pptx – nutno přes prohlížeč.
Exercise 1.
Transkript prezentace:

PETR MACH Obecná teorie peněz aneb co si můžeme vzít z Keynese

Carl Menger ( ) „Peníze nejsou vynálezem státu. Nejsou produktem legislativního aktu... Peníze nejsou produktem dohody lidí maximalizujících užitek ani produktem legislativy. Nikdo je nevymyslel... Jelikož peníze jsou přirozeným produktem lidského hospodaření, jejich specifické formy byly vždy a všude výsledkem specifických a proměnlivých ekonomických situací. Výjimečnou pozici peněz v obchodu získávaly u jednoho národa v různých dobách – a u různých národů ve stejné době – různé statky.“

Stone Money

Jean-Baptiste Say ( ) „Když výrobce dokončí svůj výrobek, chce jej co nejdříve prodat, neb jinak by ztrácel na hodnotě. Stejně rychle chce utratit peníze, které za výrobek dostane, protože i peníze ztrácí na hodnotě. Takže samotná výroba jednoho produktu okamžitě otvírá dveře pro další výrobky.“ =„nabídka vytváří poptávku“

SAY vs KEYNES? Platí 100% pro jen barter?

Agregátní poptávka

Hoarding – „tesaurace“

Origin of paper money ASSETSLIABILITIES Building etc.Equity Golden coins etc.Certificates/Bills of exchange Balance sheet of a Depository The Depository accepted coins for a fee from a depositor and issued a certificate (a bill of exchange). The Depository is not supposed to lend the coins out. The depositor gains no interest. At this stage the depository is not a bank yet.

Arising of a bank Balance Sheet of a Bank of Issue Originally it might be fraud by the Depository, later the Client (depositor) knew that his money would be lent out, he received Interest as compensation. The Deposit (Bank’s liability) became kind of an Investment. Part of the Deposits is kept at the bank as Reserves, part is lent out (=Assets). The Depository becomes a bank. ASSETSLIABILITIES Building etc.Equity Golden coins etc.Certificates/Bills of exchange issued LoansOwn Banknotes issued

Central banking ASSETSLIABILITIES Building etc.Equity Golden coins, Bonds, FX etc.Banknotes issued The Central Bank’s Balance Sheet The Central Bank issues Banknotes (=liabilities) and buys government bonds, and foreign bonds (=assets). Commercial banks are not allowed to issue their banknotes.

Commercial Bank ASSETSLIABILITIES Building etc.Equity CB’s BanknotesCurrent Account money Loans, Bonds…(Bank Deposits) Commercial Bank’s Balance Sheet (without the right to issue banknotes) The commercial bank accepts Deposits from Clients, denominated in central bank’s banknotes (=liability) and keeps some of them as Reserves at the bank’s cellars, some of them deposited at the Central bank (=assets)

Commercial creation of money ASSETSLIABILITIES Banknotes (R) (100)Original Deposits (100) Loans (at the bank) (+90)Borrower’s Deposits (+90) Loans (+81)Borrower’s Deposits (+81) Loans (+72,9)Borrower’s Deposits (+72,9) etc… Commercial Bank creates money in the form of book records the commercial bank lends out part of its assets, and keeps just a Reserve to Deposits. As it increases the volume of Deposits it can lend out even more… The deposits are multiplied. The final sum of deposits: C + C.(1-r) + C.(1-r) 2 + C.(1-r) 3 +…=

Commercial creation of money ASSETSLIABILITIES Banknotes (R) (100)Original Deposits (100) Loans (at the bank) (+90)Borrower’s Deposits (+90) Loans (+81)Borrower’s Deposits (+81) Loans (+72,9)Borrower’s Deposits (+72,9) etc… Commercial Bank creates money in the form of book records the commercial bank lends out part of its assets, and keeps just a Reserve to Deposits. As it increases the volume of Deposits it can lend out even more… The final sum of deposits: C + C.(1-r) + C.(1-r) 2 + C.(1-r) 3 +…=

Peníze a měnová báze R. 1/r Current Accounts Money Reserves (R)Currency (C)

R. 1/r Current Accounts Money Reserves (R)Currency (C)HOARDING

Závěr:  Měnová báze a peněžní zásoba pulsují i bez státu  Ne vždy se okamžitě cenová hladina přizpůsobí novému množství peněz a může docházet k „cyklu“  Státní peníze jsou měnovou bází stejně jako ve zlatém standardu zlato a na oba systémy lze použít stejnou jednu ekonomii – měla by existovat jedna „obecná teorie peněz“  Jestli mají být státní peníze je otázka filosofická – „normativní“ ekonomie

Děkuji za pozornost! Pro dotazy facebook.com/petrmach.cz