Soubor prezentací: CHEMIE PRO I. ROČNÍK GYMNÁZIA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PKML.
Advertisements

Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Města ČR – orientace na mapě
Pipetování a titrace VY_32_INOVACE_CH1 – 10 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
Základy laboratorní techniky
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
VY_32_INOVACE_G LABORATORNÍ SKLO
Směs není: moč krev vzduch dešťová voda destilovaná voda.
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
Urči název a zařaď do příslušné skupiny
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Animace Demo Animace - Úvodní animace 1. celé najednou.
Elektronická učebnice - I
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Oddělování složek směsí 1
Zábavná matematika.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Stav studie „Seroprevalence VHC u injekčních uživatelů drog“ k Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti Úřad vlády ČR tel.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Náhoda, generátory náhodných čísel
VY_32_INOVACE_10_CHEMICKÉ NÁDOBÍ
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
Hrubá - prostá incidence nádorů kolorekta u mužů 1. Maďarsko 88,29 2. Česká Republika 86,73 3. Japonsko 77,74 4. Německo 75,39 5. Nový Zéland71,77 6. Austrálie.
TRUHLÁŘ II.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Soubor prezentací: CHEMIE PRO I. ROČNÍK GYMNÁZIA
Celá čísla Dělení.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Fyzika 2 – ZS_4 OPTIKA.
Analýza knihovnických standardů za rok 2006 knihovny Jmk Provozní doba Nákup knihovního fondu Kč na 1 obyvatele Roční přírůstek Počet studijních míst Veřejně.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_22 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
MS PowerPoint Příloha - šablony.
Technické kreslení.
Úkoly nejen pro holky.
LABORATORNÍ POMŮCKY, CHEMICKÉ SKLO
Přednost početních operací
DĚLENÍ ČÍSLEM 5 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Jana Francová, výukový materiál EU-OP VK-III/2 ICT DUM 50.
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
ELEKTRICKÉ VLASTNOSTI LÁTEK
KONTROLNÍ PRÁCE.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
Chemie Čím se zabývá Druhy chemie Chemická laboratoř Konec
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: září 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
R.Z. Někdy je třeba jednotlivé složky směsí od sebe oddělit Pak závisí na druhu směsi a na tom, co chceme získat.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
Zařízení chemické laboratoře Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Chemie Čím se zabývá Druhy chemie Chemická laboratoř Konec
Chemické nádobí a pomůcky.
Laboratorní sklo Kádinka – neslouží k odměřování objemů !!!
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Soubor prezentací: CHEMIE PRO I. ROČNÍK GYMNÁZIA CH20-LABORATORNÍ SKLO A NÁŘADÍ Mgr. Aleš Chupáč, RNDr. Yvona Pufferová Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace vznikla na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo: CZ.1.07/1.1.24/01.0114 s názvem „Podpora chemického a fyzikálního vzdělávání na gymnáziu Komenského v Havířově“ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Chemická laboratoř dříve a dnes první chemické laboratoře – v egyptských chrámech kněží v období ALCHYMIE - rozvoj laboratorní techniky Chemická laboratoř 16. století: Obr. 1 Chemická laboratoř v 16. století

Ukázka „křivule“ Obr. 2 Křivule ÚKOL: Pokuste se odhadnout, k čemu se používala křivule vyobrazená na obrázku.

Školní chemická laboratoř v reálných podmínkách Obr. 3 Školní chemická laboratoř

Laboratorní sklo a nářadí I. technické = př. filtrační nálevka, dělicí nálevka, promývací baňka, odsávací baňka varné = př. zkumavka, kádinka, varná baňka, frakční baňka, kuželová baňka, titrační baňka, chladič odměrné = př. válec, pipeta, byreta, odměrná baňka

Laboratorní sklo a nářadí II. PORCELÁNOVÉ NÁDOBÍ př. porcelánový kelímek, miska, navažovací lodička PLASTOVÉ NÁDOBÍ př. plastová střička OSTATNÍ POMŮCKY A NÁŘADÍ př. laboratorní stojan, kahan, varný kruh

Odměrné sklo „Na dolití“ (ozn. D nebo In) „Na vylití“(ozn. V nebo Ex) např. odměrná baňka „Na vylití“(ozn. V nebo Ex) např. byreta, pipeta Obr. 4 Odměrná baňka Obr. 5 Byreta

ÚLOHA Speciální druhy skla V laboratoři běžně najdete kádinky, varné baňky ad. s označením Simax. Na webové stránce http://geologie.vsb.cz/loziska/suroviny/sklo.html prostudujte vlastnosti a složení takto označovaného skla. Připravte krátký referát se zjištěnými informacemi (rozsah 10 – 12 vět).

ÚLOHA Která kyselina (anorganická kyselina) nemůže být uchovávána ve skleněných nádobách, protože sklo rozpouští? Uveďte název a vzorec dané kyseliny. Zapište chemickou rovnicí rozpuštění skla danou kyselinou (pojmenujte produkty reakce).

Odměrný válec Slouží k přibližnému odměřování kapalin. Jejich stupnice je kalibrovaná na dolitý objem při určité teplotě vyznačené na válci (obyčejně 20°C). Obr. 6 Odměrný válec

Kádinka Slouží jako reakční nádoby, dále je můžeme použít k zahřívání kapalin, k rozpouštění látek. Mohou být opatřeny stupnicí, která však slouží k orientačnímu zjištění objemu. Obr. 7 Kádinka Obr. 8 Kádinka

Zkumavka / držák na zkumavky Používají se k důkazům látek, orientačním pokusů, zkouškám rozpustnosti látek apod. Obr. 9 Držák na zkumavky Obr. 10 Zkumavka

Stojan na zkumavky Obr. 11 Stojan bez zkumavek Obr. 12 Stojan se zkumavkami

Varná baňka Slouží ke směšování látek a jejich zahřívání. Obr. 13 Varná baňka Obr. 14 Varná baňka

Titrační baňka Užívá se v analytické chemii. Obr. 15 Titrační baňka

Kuželová (Erlenmayerova) baňka Mají běžné upotřebení jako kádinky. Obr. 16 Kuželová baňka Obr. 17 Kuželová baňka

Frakční baňka Společně s chladičem se využívá k destilacím. tubus Obr. 18 Frakční baňka

Odměrná baňka Používají se při přípravě roztoků přesně definované koncentrace. RYSKA Obr. 19 Odměrná baňka Obr. 20 Odměrná baňka

Odsávací zkumavka Slouží např. k odsávání malých množství látek. Obr. 22 Odsávací zkumavka – detail olivky Obr. 23 Odsávací zkumavka Obr. 21 Odsávací zkumavka

Filtrační nálevka Užívá se jich k filtraci kapalin nebo k nalévání kapalin do nádob s úzkým hrdlem. Obr. 25 Filtrační nálevka Obr. 26 Filtrační nálevka (žebrovaná) Obr. 24 Filtrační nálevka (hladká)

Dělící nálevka Užívají se např. k oddělování dvou kapalin o různých hustotách. Obr. 28 Dělící nálevka (hruškovitá) Obr. 27 Dělící nálevka (válcovitá) Obr. 29 Dělící nálevka - hruškovitá

Byreta (s přímým kohoutem) Užívá se v analytické chemii. Obr. 30 Byreta Obr. 31 Byreta Obr. 32 Byreta – detail kohoutu

Pipeta Slouží k přesnému odměřování kapalin. Obr. 33 Nástavec na pipetu Obr. 34 Pipeta

Práce s pipetou (s využitím pipetovacího balónku Na konec pipety nasaďte pipetovací balónek a ústí pipety ponořte do roztoku (z bezpečnostních důvodů musí být stále pipeta ponořena v roztoku ). Nasajte kapalinu nad rysku označenou 0 cm3. Jemně uvolněte ukazovák, aby kapalina pomalu vytékala z pipety (na požadovaný objem – spodní okraj menisku se dotkne dané rysky). Držte vždy pipetu tak, aby ryska byla ve výši očí.

Hustoměr Užívá se k určování hustoty kapalin. Obr. 35 Hustoměr

Chladič Slouží ke kondenzaci par při chemických reakcích . Obr. 36 Nástěnný destilační přístroj Chladič Obr. 37 Chladič

Typy chladičů Obr. 38 Chladič (Liebigův sestupný) Obr. 39 Chladič (spirálový) Obr. 40 Chladič (kuličkový)

Kahan Užívá se k zahřívání (tavení) látek. Obr. 41 Kahan plynový (Bunsenův) Obr. 42 Plynový kahan Obr. 43 Lihový kahan

Práce s kahanem Uzavřete přívod vzduchu na kahanu. Zapalte zápalku, otevřete přívod plynu a zápalku přiložte k ústí kahanu. Po zapálení kahanu otevřete přívod vzduchu. Jestliže plamen přeskočí do trubice, je nutno kahan zhasnout, nechat vychladnout a znovu zapálit. přívod vzduchu na kahanu (prstenec) Obr. 44 Plynový kahan

Trojnožka Slouží místo stojanu k zahřívání látek. Obr. 45 Trojnožka

Laboratorní lžíce Slouží k nabírání chemikálií. Vyrábí se z plastu, skla, porcelánu i nerezové oceli. Obr. 47 Laboratorní lžíce

Azbestová síťka S využitím varného kruhu či trojnožky ji lze využít k zahřívání látek. Obr. 48 Azbestová síťka

Stojan (stativ) Slouží k uchycení držáků, svorek, kruhů. Obr. 49 Stojan Obr. 50 Stojan s příslušenstvím

Držák („malý držák“) Slouží k uchycení varné baňky, zkumavek ad. na stojanu. Obr. 51 Držák

Křížová svorka Slouží k uchycení držáku, popř. železný kruh ke stojanu. Obr. 52 Křížová svorka

Varný (železný) kruh Slouží při zahřívání látek. Obr. 53 Varný (železný) kruh

Držák k uchycení chladiče Slouží k bezpečnému uchycení chladiče. Obr. 54 Držák na chladič – pohled zboku Obr. 55 Držák na chladič – pohled shora

Filtrační kruh Slouží k upevnění filtrační nálevky při filtraci. Obr. 56 Filtrační kruh

Hodinové sklo Slouží např. k přikrývání kádinek, nálevek apod. Obr. 57 Hodinové sklo

Petriho misky Slouží k uchovávání krystalických látek. Obr. 58 Petriho misky (oddělené misky) Obr. 59 Petriho misky

Kapkovací deska Slouží k důkazovým reakcím iontů (látek) v analytické chemii. Obr. 60 Kapkovací deska

Třecí miska s tloučkem Slouží k rozmělňování pevných látek. Obr. 61 Třecí miska s tloučkem Obr. 62 Třecí miska s tloučkem

Odpařovací miska Slouží k odpařování (zahušťování) roztoků. Obr. 63 Odpařovací miska (pohled shora) Obr. 64 Odpařovací miska (pohled zboku)

Reagenční láhev Slouží k uchovávání kapalin. Obr. 65 Reagenční láhev Obr. 66 Uložení reagenčních láhví

Střička Používá se k dávkování menších množství destilované vody, k oplachům apod. Obr. 67 Střička

Elektronické váhy Slouží k navažování pevných látek. Obr. 68 Elektronické váhy Obr. 69 Moderní elektronické váhy

ÚLOHA Pojmenujte laboratorní pomůcky na obrázku D C

Příprava stojanu a pomůcek k práci Upevňování svorky ke stojanu (svorkou upevníme ke stojanu držák, kruh) Křížovou svorku upevníme na stojan tak, aby otvor pro držák směřoval vzhůru. Poté upevníme držák nebo varný kruh ve svorce. Upevnění baňky v držáku na stojanu Křížovou svorku upevníme na stojanu tak, aby otvor pro držák směřoval vzhůru (držák svorky upevním ale tak, aby šroub držáku směřoval vzhůru a byl dostupný pravé ruce. Správně a vhodně upevníme baňku v držáku ve vhodné výšce na stojanu (posunem křížové svorky po tyči stojanu).

Použité informační zdroje POŠTA, A. et al. Laboratorní technika a bezpečnost práce. Praha: SNTL, 1981. Obr 1. Chemická laboratoř v 16. století. [online]. [cit. 2012-05-11]. Dostupné z: http://knarf.english.upenn.edu/Gifs/lab.html Obr. 50 Stojan s příslušenstvím. [online]. [cit. 2012-05-11]. Dostupné z: http://eshop.merci.cz/www/obrazky/velke/396551110100.jpg Obr 69. Váha RADVAQ XA/2Y. [online]. [cit. 2012-05-11]. Dostupné z: http://www.selva.cz/selva/eshop/1-1-Vahy/60-3-Analyticke-vahy/3/row

Použité informační zdroje Obr 4., 5., 7., 13., 16., 19., 23., 25., 27., 28., 31., 38., 39., 40., 42., 45., 62. – obrázky z programu ACD/ChemSketch 10.0 Ostatní veškeré obrázky (fotografie) byly pořízeny autorem A. Chupáčem.

Tato prezentace vznikla na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo: CZ.1.07/1.1.24/01.0114 s názvem „Podpora chemického a fyzikálního vzdělávání na gymnáziu Komenského v Havířově“ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.