Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

HMYZ s proměnou nedokonalou
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
STUDENÁ VÁLKA 50. – 60. léta 20. století
Registrační číslo projektu:
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Zemětřesení Název školy
VNITŘNÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Kontinenty v pohybu.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Zemětřesení ve světě Anna Francová.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
ZEMĚTŘESENÍ.
TSUNAMI.
Tsunami Asie.
Tsunami VY_32_INOVACE_ 10 Tsunami.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
DEN ZEMĚ ZEMĚTŘESENÍ. Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Chvění a otřesy zemské kůry
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Škola1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko AutorMgr. Ilona Šindelářová, ČísloVY_52_INOVACE_176 NázevZemětřesení Téma hodinyZemětřesení.
Vybrané čeledi jednoděložných rostlin I.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
VY_52_INOVACE_PŘ.9.22 – ZEMĚTŘESENÍ – pracovní list
... aneb Proč se země chvěje
Zemětřesení Mgr. Helena Tlapáková.
Př_145_Geologie_Zemětřesení
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Př_145_Geologie_Zemětřesení
VÝTRUSNÉ ROSTLINY MECHOROSTY a KAPRAĎOROSTY
Zemětřesení.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV:VY_32_INOVACE_ S 14 TEMA: Zemětřesení – Tsunami ČÍSLO.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Zemětřesení Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro bezpečnostní systém.
Zemětřesení.
Šablona. Anotace: žák získá nové informace o procesech v krajině Autor:Mgr.Hana Hilscherová Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: porovná působení vnitřních.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Zemětřesení a sopečná činnost TÉMATICKÝ.
Název vzdělávacího materiálu
Zemětřesení ZŠ Strossmayerovo nám.4, Praha 7 9. ročník ZŠ
Zemětřesení.
Zemětřesení Mgr. Michal Střeštík.
AUTOR: Mgr.Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_149_ Zemětřesení
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Nejčastější přírodní katastrofy
Zemětřesení Bc. Balonová Soňa
VY_32_INOVACE_ Členění zemského povrchu I. Autor
Zemětřesení Mgr.Jan Kašpar ZŠ Hejnice 2010.
LITOSFÉRA zemětřesení
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
8. c ZEMĚTŘESENÍ Vzniká v zemské kůře, když horniny nevydrží
ZEMĚTŘESENÍ.
Transkript prezentace:

Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763 ZEMĚTŘESENÍ Autor: Mgr. Monika Urbancová Datum: 1. 2. 2013 Cílový ročník: 9. ročník Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763

Vzdělávací oblast: ČLOVĚK A PŘÍRODA Vzdělávací obor: PŘÍRODOPIS Tematický okruh: GEOLOGIE Téma: ZEMĚTŘESENÍ Metodický list/anotace: slouží k seznámení s podstatou a měřením zemětřesení Jazyk: čeština Očekávaný výstup: žáci se naučí, jak zemětřesení vzniká, probíhá a jak se měří Speciální vzdělávací potřeby: žádné Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 14 – 15 let

ZEMĚTŘESENÍ otřesy zemské kůry projevující se na zemském povrchu seismologie = věda zabývající se zemětřesením nejčastěji vzniká v tzv. činných pásmech (na okrajích litosférických desek) nejohroženější oblasti: Japonsko, Čína, USA (Kalifornie, Aljaška, Nevada, Havaj), Mexiko, Chile, Peru, Turecko četnost zemětřesení: ročně 500 000 až 1.000.000

přirozená tektonická (90%) Typy zemětřesení: přirozená tektonická (90%) vulkanická (7%) řítivá (3%) umělá (vyvolaná člověkem) Průvodní jevy: podzemní dunění, praskání kůry, laviny, sesuvy půdy, požáry, záplavy, TSUNAMI

Měření intenzity zemětřesení hypocentrum = ohnisko z. = místo vzniku zemětřesení pod zemským povrchem epicentrum = místo na zemském povrchu přímo nad ohniskem měření zemětřesných vln seismometrem přístroj zaznamenávající amplitudy a periody zemětřesných vln = seismograf grafický záznam= seismogram magnitudo = stupeň intenzity zemětřesení

Stupnice pro měření síly zemětřesení Richterova stupnice (9 stupňů) z r. 1935 • autor: americký geofyzik Charles Richter (1900 -1985) • je měřena pomocí přístrojů Mercalliho stupnice (12 stupňů) z r. 1902 • autor: italský seismolog Guiseppe Mercalli (1850 – 1914) • síla zemětřesení je odvozena podle jeho účinků

Zemětřesení v dějinách lidstva ÚKOL 1: Zjisti z literatury nebo internetu, kdy a kde došlo k nejničivějšímu zemětřesení v historii lidstva a) v počtu obětí, b) v síle otřesů. ÚKOL 2: Zjisti, které evropské státy jsou nejvíce ohroženy zemětřesením? ÚKOL 3: Zjisti, kde v České republice dochází k zemětřesením, jakého jsou původu a jaké síly? ÚKOL 4: Zjisti, co je to tsunami a jeho nejničivější následky v historii lidstva.

Zemětřesení v dějinách lidstva Aktuální odpovědi k datu únor 2013: ÚKOL 1: a) 23. 1. 1556 v provincii Šen-si v Číně odhad velikosti kolem 8 st. Richtera, mělo nejvíce obětí přibližně 830 000. b) 26. 12 2004 zemětřesení v Indickém oceánu o síle 9,1 st. Richtera. Následná vlna tsunami zasáhla pobřeží Sumatry, Thajska, Nicobarských a Andamanských ostrovů, celé pobřeží Bengálského zálivu, ostrov Šrí Lanka, Maledivy a s několikahodinovým zpožděním také východní pobřeží Afriky a Madagaskaru, zabila kolem 280 000 obyvatel. ÚKOL 2: Itálie, Řecko, Turecko

Zemětřesení v dějinách lidstva Aktuální odpovědi k datu únor 2013: ÚKOL 3 : Zemětřesení v ČR TEKTONICKÁ zemětřesení - nejaktivnějšími oblastmi jsou mariánskolázeňský zlom, okolí Chebu v Karlovarském kraji a hronovsko-poříčský zlom, okolí Náchoda v kraji Královéhradeckém. Zemětřesení se objevují v zemětřesných rojích o síle kolem 4 st. Richtera. Nejsilnější otřes u vsi Nový Kostel 14. října 2008 měl 4,8 st. Richtera. Dalšími oblastmi s občasnou aktivitou jsou Český les, Opavsko a východní část Krušných hor. ŘÍTIVÁ zemětřesení – např. na Ostravsku dochází k otřesům v souvislosti s intenzivní důlní činností. Na území jižních Čech jsou také zaznamenávány dozvuky alpských zemětřesení.

Zemětřesení v dějinách lidstva – odpovědi: Aktuální odpovědi k datu únor 2013 ÚKOL 4: viz. odpověď úkol 1b) Tsunami je obrovská vlna vody na moři vznikající při podmořském zemětřesení vysoká až 40 metrů, při nárazu na pobřeží dosahující rychlosti až 500 km/h. 11. 3. 2011 v 6.46 SEČ - zemětřesení v Pacifiku zasáhlo východního pobřeží japonského ostrova Honšú. Otřesy o síle 9,0 stupně Richtera a následná až 38 m vysoká vlna tsunami usmrtila kolem 28 000 lidí. Hlavní japonský ostrov Honšú se posunul o 2,4 m směrem k Sev. Americe, zemská osa se vychýlila přibližně o 16 cm.

Použité zdroje: LITERATURA: Vališ, J., a kol. Přírodopis 8. 5.vydání, SPN, Praha 1989 Černík, V., Martinec, Z., Vítek, J. Přírodopis 4 – mineralogie a geologie se základy ekologie. 1. vydání, SPN, Praha 1998. ISBN 80-7235-044-7 Švecová, M., Matějka, D. Přírodopis 9 . 1.vydání, Nakladatelství Fraus, Plzeň 2007. ISBN 978-80-7238-587-4 Foto, obrázky – zdroj vlastní

Děkuji vám za pozornost.