Technologické centrum Akademie věd ČR ing.Martin Škarka tel. +420/ Žilina duben 2004 Zkušenosti s 6.RP v ČR v oboru dopravy a projekt EURO-TRANS
Projekt EURO-TRANS (původně ETISMARLAND) Projekt SSA na podporu účasti MSP v projektech 6.RP - v projektech pro MSP - ve standardních typech projektů Obor: povrchová doprava (lodní, silniční, železniční) Doba trvání Rozpočet projektu: ,-EUR Navazuje na projekt ETISMAR
Řešitelské konsorcium 1. Réseau scietifique et technique du METAM (RST), Francie 2. Agence Nationale de Valorisation de la Recherche (ANVAR), Francie 3. SIREHNA SA, Francie 4. Cliff Funnell Associates (CFA), Velká Británie 5. BALance Technology Consulting GmbH, Německo 6. EG-Liaison, Holansko 7. Technologické centrum AV ČR, Praha, Česká republika 8. Institute of Fundamental Technological Research, Polsko 9. TechnologiezentrumIinformationstechnik GmbH, VDI/VDE, Německo 10. Agencia per la Promozione della Ricerca Europea (APRE) Řím,Itálie
Projekt EURO-TRANS Teritoriální rozdělení: Projekt pokrývá všech 25 států EU (každý řešitel zodpovídá za několik zemí) TC AV ČR – ČR, Slovensko, Maďarsko Přínosy pro MSP : - informační portál ( - info o MSP, výzkumných org., projektech - informace o výzvách, připravovaných projektech, běžících projektech a možnosti připojení k projektu - workshopy - poradenství při návrhu projektu
Realizované a připravované aktivity Národní workshop- při příležitosti mezinárodní konference „Doprava a technologie k udržitelnému rozvoji“, Karlovy Vary Workshop v TC AV ČR - květen 2005 Workshop v Maďarsku – v jednání Workshop při příležitosti CRONET DAYS, Nantes 28. a Publikování informací o projektu EURO-TRANS ve sborníku konference v KV, v Technickém týdeníku, v časopisu ECHO Prověření možnosti připojení k běžícím projektům
Řešené projekty z výzvy 1B a možnost připojení - APROSYS (IP)- pasivní bezpečnost vozidel, (Škoda Výzkum), bude se rozšiřovat o MSP - APSN(NoE)- pasivní bezpečnost vozidel, (Škoda Výzkum,ČVUT,ZČU), doporučeno rozšíření - ECO ENGINE (NoE) - spalovací motory, nepočítá se s rozšířením konsorcia - EUR2EX (NoE)- železniční výzkum, standardizace, (ČVUT,ČD,Uni Pardubice), nepočítá se s rozšířením konsorcia - HERCULES (IP) - lodní motory, (PBS Turbo), nepočítá se s rozšířením konsorcia - HY-ICE (IP) - spalovací motor na vodík, ? - HYTRAN (IP) - vodíkové a palivové články pro silniční dopravu, ? - INTERSHIP (IP) - konstruování lodí, bude se rozšiřovat konsorcium -MARSTRUCT (NoE) - konstruování lodí, budou shánět nové partnery se specielní expertní znalostí - SUSTAINABLE BRIDGES (IP) - železniční mostní stavitelství,(Červenka Consulting), nepočítá se s rozšířením konsorcia - MODTRAIN (IP) - evropský železniční systém, v projektu je rezervováno 24 mm - NICE (IP) - spalovací motory, (ČVUT), nepočítá se s rozšířením konsorcia
Zkušenosti z projektu 1. Projekt pokrývá i země, jejichž zástupci nejsou členy řešitelského konsorcia. Je značně obtížné realizovat některé aktivity v zahraničí. 2. Existuje jen velmi omezená možnost subkontraktů. 3. Zahájení projektu od , podepsání kontraktu v lednu 2005, záloha vyplacena v dubnu To vedlo k určité obezřetnosti – řešitelé nesli právní a finanční rizika. 4. Dohoda konsorcia není dosud podepsána.(Společná finanční odpovědnost a tomu neodpovídající struktura managementu.) 5. Připojení k běžícím projektům je poměrně komplikované (Competitive call) a zájem ze strany řešitelů je nízký. 6. Informace o připravovaných projektech se obtížně získávají.
Zkušenosti z projektu a obecné zkušenosti z rámcových programů 1.Sektor povrchové dopravy v ČR je významný. Univerzity, výzkumné organizace a velké firmy se aktivně zapojují do projektů. Bude demonstrováno dále. 2.Počet MSP z oboru povrchové dopravy v ČR je vysoký. Jedná se hlavně o dodavatelské firmy pro větší výrobce, zejména pro automobilky. Jejich zapojení a zájem o zapojení do 6.RP je nízký. 3.Značná část projektů je připravována bez spolupráce s TC AV ČR. 4.Projektů kooperativního výzkumu (CRAFT) s dopravní tematikou s i bez účasti ČR je poměrně málo, např. v poslední uzávěrce CRAFT v září 2004 nebyl pro financování vybrán žádný. 5.V projektech kolektivního výzkumu je ČR významně zastoupena v projektu Oil-Free Powertrain (SST, SAP, 4 MSP)
Udržitelné povrchová doprava - 1. výzva DG TREN+DG RTD
Poradenská struktura v ČR •Národní informační centrum – TC AV ČR (NCP pro všechny priority s výjimkou Euratomu - projekt NICER, financovaný MŠMT) – •Síť regionálních a oborových poradenských center NINET (individuální projekty) – TC zpracovalo Zprávu o účasti ČR v 5. rámcovém programu ( Doprava je v prioritě Growth a není zvlášť analyzována.
Informační zdroje : ml Periodikum ECHO