Ing. Pavel Smolka
• Statická část výuky 1. Realizována ve škole – výklad, přednáška, poslech 2. Realizována „doma“ – práce s učebnicí • Dynamická část výuky - aktivity 1. Realizována ve škole – rozhovor, poslech s navazujícím cvičením, scénky 2. Realizováno „doma“ - ?
Pro žáka jsou rozhodně živější a přitažlivější Často ani neví, že se vlastně učí I když se nám to nebude líbit, tuto generaci k studiu z knih, tak jak ho známe my, nevrátíme Našim cílem je vytvořit jazykové kompetence Nelze setrvávat na stávajících, byť osvědčených metodách Společnost se často mění až příliš rychle
• Domácí úkoly - studium rozhodně nelze považovat za přežitek! • Jiné vzdělávací soustavy (USA, Německo) zatěžují žáky stejným způsobem, ne-li více. • Problematická je koncepce! • Je nepřípustné aby do splnění úkolu musel v masivní míře vstupovat rodič! • Některé oblasti se bez domácí složky neobejdou – cizí jazyky. • Říct „nastudujte si to“ je scestné pokud není propracován systém studijních zdrojů! • Tato činnost by měla být aktivní! A to je těžké!
• Koncepce LMS systému je založena na rovnoměrné kombinaci pasivní a aktivní složky výuky. • Nabízí atraktivní prostředí pro mladou generaci. • Bohužel představuje problém pro řadu učitelů z hlediska jejich ICT kompetencí. • Učitel musí uvidět tento systém jako celek! Než se pustí do náročné práce, musí znát přínosy pro něj. • LMS Moodle – přijatelná platforma!
Úkoly – jsou problematické z hlediska jejich kopírování. Testy – jedinečná interakce mezi systémem a žákem. Fóra – podpora a rozvoj komunikačních dovedností v daném jazyce. Chat – nástroj pro nadšence!
• Diagnostika – test koncipovaný pro tento účel je test striktní, většinou tvrdě nastaven a sloužící k sběru informací • Autodiagnostika – tu absolvují jen premianti. • Prostředek učení – tento test by měl splňovat následující znaky: • Více pokusů • Adaptivní složka testu – možnost opravy • Obsah vychází z výuky • Jeho absolvování se promítá do hodnocení studenta
Dvě komponenty Banka úloh s možností kategorizace Vlastní sestavení testů s mnoha proměnnými Využitelné typy úloh Úloha s výběrem odpovědi Úloha přiřazovací Krátká tvořená odpověď Cloze úloha – komplexní doplňovačka
Více průchodů testem pro žáka. Báze úloh, z které žák čerpá musí mít dostatečnou kapacitu. Míchání pořadí úloh a míchání voleb úloh. Žák je omezen časem – interval testu, přístupnost testu Adaptivní chování spojené s penalizací. Hodnocení různým způsobem: Nejlepší výsledek Průměrný výsledek Poslední výsledek Žák test skládá mimo školu