Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení podmínek pro výuku na gymnáziu Číslo a název klíčové aktivity:III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Anotace Název tematické oblasti: Ekonomie Název učebního materiálu: Základní tržní kategorie - konkurence Číslo učebního materiálu: VY_32_INOVACE_ZSV0206 Vyučovací předmět: Základy společenských věd Ročník: 2. ročník Autor: Mgr. Michaela Osladilová Datum vytvoření: Datum ověření ve výuce: Druh učebního materiálu: prezentace Očekávaný výstup: Dokáže vysvětlit pojem konkurence. Orientuje se v jednotlivých typech konkurence a uvědomuje si význam dokonalé konkurence na trhu. Metodické poznámky:Materiál slouží k výkladu nového učiva a k frontálnímu opakování.
Základní tržní kategorie - konkurence
Konkurence • střet zájmů různých subjektů trhu • Druhy konkurence: • Konkurence mezi nabídkou a poptávkou • Konkurence na straně poptávky • Konkurence na straně nabídky
• Konkurence mezi nabídkou a poptávkou – mezi nabízejícím a kupujícím – nabízející: chce co nejdráž prodat – kupující: chce co nejlevněji nakoupit – protichůdné zájmy
• Konkurence na straně poptávky – v případě převahy poptávky nad nabídkou – nedostatek zboží na trhu – vede ke zvyšování ceny
• Konkurence na straně nabídky – převaha nabídky nad poptávkou – vyvolává cenový pokles – vede ke zdokonalování výroby - firmy se snaží snížit náklady (snaha o maximalizování zisku)
• Konkurence na straně nabídky – Cenová konkurence • snížení cen – Necenová konkurence • růst kvality, reklamy, ochutnávky, 2+1 zdarma, soutěže,…
Dokonalá konkurence • Na trhu mnoho výrobců • Nabízejí shodný výrobek • Všichni mají rovné postavení
Monopolistická konkurence • Na trhu: • firmy s dominantním postavením • řada menších firem
Zdroje: ◦Ze zdrojů autora